De obicei, oamenilor nu le place sa vorbeasca despre trecutul lor. Insa l-am gasit pe unul dintre ceilalti, care, culmea, are si ce zice. Asa ca pregatiti-va pentru o poveste lunga la partea de "Background".
Pe scurt, Vlad Osiac este un fost licean de mate-info, care stia sa jongleze cu informatica si fizica. S-a apucat de lectii de muzica si fotografie, apoi a dat la Ion Mincu la Arhitectura de Interior. A colaborat cu Opera Nationala din Bucuresti din postura de asistent scenograf, iar dupa absolvire si-a facut drum in China, unde a lucrat la complexe de zgarie nori, hoteluri, teatre si alte proiecte urbanistice pentru orase mici.
Neplacandu-i rigorile asiatice, insa, s-a vazut intors acasa. Voia studio de design numai al lui, darmai mergeau niste experiente de pus la catastif inainte de antreprenoriat.
Prin 2014 si-a mai facut timp pentru un proiect cu storytelling muzical, impreuna cu alti patru prieteni, si in sfarsit, pe la sfarsitul anului 2015, trudit si foarte dorit, a rasarit studioul de design RITE .
Gata, nu mai zic nimic. Ia cititi voi restul.
Background
Practic am vrut sa devin artist de cand eram foarte mic si desenam cu sora-mea carti de povesti imaginandu-ne cum o sa fie cand o sa fim mari si o sa fim pictori faimosi si o sa avem expozitii prin toata lumea (ea e tot arhitecta acum).
Astfel in scoala generala am urmat in paralel cursuri de desen, pictura si modelaj la o scoala de arte de pe langa Gara de Nord, nu mai stiu exact cum se numea, in speranta ca voi putea sa intru la Tonita. Pe parcurs au reusit ai mei sa ma convinga ca ar fi bine totusi sa merg la un liceu cu profil real (in retrospectiva a fost o alegere foarte buna, chiar daca la momentul respectiv nu prea imi convenea).
Asa ca am terminat matematica-informatica. Mi-au placut foarte mult informatica si fizica in liceu, astfel ca am fost implicat in mai multe proiecte de-a lungul liceului, in care am imbinat cele doua materii, construind o serie de softuri interactive care sa ofere suport de curs pentru studierea diferitelor experimente predate la orele de fizica.
Cam in perioada asta a inceput sa ma intereseze muzica si fotografia. Asa ca in paralel cu scoala am inceput sa iau lectii de chitara si sa fac fotografii, spre sfarsitul liceului avand chiar primul job ca asistent de fotograf la un studio din Bucuresti.
A urmat facultatea. Am ales arhitectura, sectia de Arhitectura de Interior de la UAUIM, pentru ca am considerat ca este imbinarea tuturor pasiunilor mele.
In anul doi de facultate am inceput sa colaborez cu Opera Nationala din Bucuresti ca asistent scenograf, unde am avut sansa sa iau primul contact cu ce inseamna productia unui design, si tot haosul care vine cu un termen limita si o echipa mare care lucreaza spre acelasi scop.
Dupa absolvire (2011) am plecat in China, unde am lucrat la o companie din Shanghai. Aici am avut ocazia sa lucrez la proiecte la care nu imi imaginasem ca o sa lucrez vreodata (de la complexe de zgarie nori, pana la planificari urbanistice pentru orase noi, opere si hoteluri). In general numai proiecte de scara foarte mare. Cam un an a durat pana m-am plictisit de megalomania chineza si dupa o perioada in care am calatorit prin Asia, m-am intors in tara cu gandul de a-mi porni studioul de design.
Bineinteles ca prima incercare a esuat lamentabil, asa ca am hotarat ca ar trebui sa mai invat putina meserie inainte, sa pot sa imi pornesc studioul (atat ca arhitect, cat si ca manager).
M-am angajat la un studio de amenajari de interior, unde am invatat o groaza de lucruri despre ce inseamna a lua un proiect de la prima intalnire cu clientul si a-l duce pana la final, despre gestionarea situatiilor mai tensionate si tot felul de situatii neasteptate pentru care nu esti pregatit in facultate.
Tot in perioada asta am inceput sa urmez o serie de cursuri de proiectare parametrica si design algoritmic (am dat de informatica iar) si astfel am cunoscut oamenii de la Modulab. Intrarea in echipa lor a marcat inceputul unei perioade foarte frumoase, plina de experimente si descoperiri si a produs o serie de instalatii de arta interactiva, expuse in galerii de prestigiu din Bucuresti (precum MNAC).
La sfarsitul anului 2014, impreuna cu 4 prieteni foarte vechi (toti artisti vizuali), am inceput o serie de experimente de storytelling muzical, care s-au cristalizat destul de rapid in Zammorian si primul capitol din mythosul construit de noi, the Theory of Absence.
Si ajungem astfel la sfarsitul anului 2015, cand am considerat ca e momentul sa pornesc in sfarsit studioul de design.
Echipa RITE of architecture, design and ideas
Echipa este formata din Ruxandra Osiac - arhitect si project manager, Razvan Dumitru – architect, pictor, specialist in vizualizari si eu.
Colaboram cu Cristina Dan, fashion designer si specialist in sustenabilitate, cu Mihai Velcescu si studioul sau Kraftmark pe partea de branding si imagine. Suntem implicati in proiecte colaborative alaturi de Z/K, label de productie artistica si organizare de evenimente.
Specializare
Sunt specializat pe arhitectura de interior rezidentiala, care reprezinta principalul domeniu de activitate al studioului.
In paralel dezvolt si o serie de produse, Visual Essays (RITE of Ideas), care reprezinta transpunerea in obiect a unor esee filozofice scrise de mine de-a lungul timpului. Momentan am lansat doar doua capitole: Vol 1 - Sacred Synthesis, si Vol 2 – Chess. Cel din urma a fost si produs si expus la Romanian Design Week.
Trenduri
Eu nu cred in trenduri. Consider ca scopul designului este acela de a rezolva o problema sau de a transmite ceva. Designul de dragul trendului sau de dragul frumosului este deficient de insemnatate.
In spatele cortinei
O sa iti raspund din perspectiva designului de interior. Eu cand pornesc la drum cu un proiect nou, incerc sa imi cunosc cat mai bine clientul si sa il implic in procesul de design conceptual cat mai mult. Nu cred ca functioneaza aplicarea unor sabloane (apropos de trendurile sus mentionate) cand vine vorba despre designul residential. Fiecare persoana, fiind unica, are nevoi unice.
Aceasta colaborare stransa intre arhitect si client face ca proiectul final sa fie destul de clar inainte de a incepe orice schita.
Productia difera de la proiect la proiect si gradul sau de complexitate. Dar si atunci cand procesul este neplacut, amintirea se sterge cand vezi produsul final.
Studioul
Profilul clientilor
Cand faceam planul de afaceri pentru RITE, am petrecut o buna perioada de timp in a incerca sa imi definesc profilul clientului.
Apoi am lucrat cu Kraftmark (un studio de branding si imagine din Bucuresti) pentru a dezvolta Brandul RITE acordat la segmentul de piata identificat.
Realitatea a fost putin diferita. Desi suntem prezenti in online, majoriteatea clientilor nostri vin prin recomandari ale beneficiarilor vechi. Asta probabil si din cauza faptului ca pana acum nu am avut timp, sau nevoie, sa ne ocupam de partea de promovarea a studioului.
Inspiratie
Ar fi aur daca as sti formula pentru inspiratie. Realitatea este ca inspiratia vine si pleaca. Sunt perioade de timp in care imi umplu biroul cu post-it-uri de idei si proiecte viitoare, iar alte perioade in care stau o zi in fata unui proiect, degeaba. Ma ajuta actiunile care imi aduc liniste in ganduri.
Colaborari ideale
Olafur Eliasson, Guilermo del Torro, Adam Jones. Ma regasesc foarte mult in lumile create prin arta si designul lor.
Viitor
La capitolul planuri stam bine. In scurt timp vom lansa o colectie de finisaje si decoratiuni cu productie in house. Planuim lansarea unui comic book foarte special, dar si o colectie de papusi dubioase intr-o colaborare care se va dovedi foarte interesanta. Astea asa pentru inceputul de an. In paralel continuam cu publicarea si productia de Physical Essays.
Avem planuite si niste studii pentru proiecte de dezvoltare. Sunt multe idei, si sper sa reusim sa implementam macar o parte din ele.
Pe langa planurile RITE, sunt si planurile Zammorian, pentru care anul urmator o sa fie unul foarte plin, intrucat am inceput experimentele si dezvoltarea mythosului pentru cel de-al doilea album.