Orice brief te obliga sa inveti, spune Lucian Militaru, Art Director Tempo. Iar Google si Wikipedia iti sunt cei mai buni prieteni. Evita cartile de publicitate (”mostly sunt cash-grabs oribile”, spune el), dar mentioneaza doua publicatii care i-au schimbat perceptia.
De altfel, desi nu e Mafalda, presupune ca primii publicitari romani au fost autodidacti, pentru ca nu era nimeni care sa ii tina de mana.
Cand ai luat totul de la zero
Da, cand am trecut dintr-o firma mica, mica, ca o furnica, intr-o fabrica de idei, cu un mecanism bine pus la punct…
Nu eram obsinuit cu proceduri stricte, insa mi-am dat seama repede ca erau fix chestiile alea care-mi lipseau in trecut (sunt putin OCD so structure helps).
Colegii au ajutat si ei, profesionalismul si sentimentul ala de familie era contagios, intr-o luna mi-au topit inima de pirat singuratic (or did they? And I’m just making this up… we’ll never know, harharharhar).
Ce si cum invata publicitarii
Da cine-s eu Mafalda? How the hell should I know? Daca ar fi sa dau cu presupusu’ as spune ca-s autodidacti (generatia de glorie a invatat pe barba ei, nu era nimeni aici sa-i tina de mana)… cat “despre de unde” probabil Youtube/Linda.com
Metoda personala
Direct de la colegii mei sau Via goagle on TEH INTERNETZ. E simplu, vine briefu, am de rezolvat ceva, nu stiu cum, caut pe google, si rezolv (sau daca nu merge asta il intreb pe Bobo – dar asta-i o poveste pentru alta data).
Intre nesiguranta si ”da, stiu care e treaba in publicitate”
Tind catre “stiu ca nu stiu tot, dar pot afla” asa ca termenul nesiguranta nu cred ca se aplica.
Mai exista si momente cand ca orice om sau demi-zeu, ai dubii.
Invataturi recente
Sketchup, 3D pentru incepatori who don’t know better (I didn’t either), aveam de facut niste simulari pe un stand, al naibii BTL.
Cursuri de specialitate
N-am mai fost la vreun curs de specialitate de ani buni, iar ultimul era ceva treba legata de photo post-processing, un bullshit ce mi-a mancat juma de zi degeaba, am ramas cu bonul fiscal. M-as duce insa la ceva Adobe training. For kicks mai mult :P
Titluri de specialitate
Ceva de la Rockport, despre product packaging redesign / packaging makeovers. Cat despre ce invataturi am tras, nuj, sunt chestii stocate in minte acu, ramane de vazut if they pop up cand am nevoie de ele, nu cred ca poti rezuma asa usor influentele unei carti intregi :P
Cele mai importante carti
Carti despre publicitate, hmm, le cam evit. Mostly sunt cash-grabs oribile, dar au fost doua publicatii care mi-au schimbat radical perceptia:
- prima ar fi Lurzer’s (gasit un teanc la un party Substil acum un miliard de ani) opened my eyes.
- iar a doua a fost Los Logos de la Gestalten, orice skill se fura iar in grafica/design furi meserie expunandu-te la cat mai multe idei/solutii (in cazul asta, un compendium de logo-design contemporan).
As mai nota chestiile baietilor si fetelor de la Rockport.
Romania si scoala de publicitate
Cred ca ne calificam la locul de munca, in uzina publicitatii.
N-as putea sa zic, nu urmaresc latura asta a existentei, nu stiu daca nu-mi pasa sau n-am timp, maybe both.
Are nevoie publicitatea de invatare?
N-o sa zic nimic de proactivitate (which is awesome, daca ai timp), raspunsul meu se refera strict la cerintele de zi cu zi si implicatiile lor.
Pentru a putea raspunde unui brief trebui sa-ti faci temele mai departe de ce-ti vine de la strategie. Numai un research serios te va ajuta sa intelegi subiectul/targetul si a gasi un approach in tema/functional – asta e momentu’ in care sustin ca Google si Wikipedia iti sunt cei mai buni prieteni - iar toata treaba asta invariabil te duce catre metode noi (solutii noi), multe tutoriale youtube si forumuri pierdute de lume.
Deci, categoric DA! Cand nu-ti dai seama cum sa rezolvi ideea X, sau propunerea Y esti obligat sa inveti or quit.