Ne mutam cu discutiile despre piata influencerilor de la noi in departamentul de travel. Cu experienta in radio si televiziune, Mihai Jurca si-a lansat blogul in 2013 si e activ si pe Facebook, desigur. Face ceea ce se numeste travel design - recomandari personalizate - , semnaleaza promotii, da sfaturi.
Spicuim cate ceva dintre lucrurile pe care le aduce in discutie mai jos: e important sa semnalezi continutul sponsorizat, in orice forma ai alege sa faci asta, ar fi bine daca timpii de aprobare ai campaniilor ar fi mai scurti, propunerile de genul "da-mi cel mai mic pret pentru un advertorial si un banner" sunt ca licitatiile la stat.
Momentul cand ai stiut ca esti influencer
Influencer, poate e cam mult spus. Imi place sa cred ca inspir oamenii in alegerile pe care acestia le fac la capitolul vacante si petrecere a timpului liber.
Prima recunoastere a faptului ca ceea ce fac e bine si de folos celor care ma urmaresc a fost momentul in care am primit din partea Air France KLM un bilet gratuit intr-o destinatie la alegere din lume, deservita de una din cele doua companii.
Apoi au urmat colaborari cu alte branduri mari din industrie. La 2 ani de la lansarea blogului, am fost contactat de echipa Vola.ro pentru a fi personajul spotului lor de promovare TV.
Nu ascund ca ma bucura orice mesaj primit pe email sau Facebook, in care cineva imi cere un sfat.
Responsabilitati de influencer
La inceputurile blogului, articolele pe care le publicam erau citite de cateva zeci de oameni. Procentual vorbind, la 80 de afisari ale unui articol risti sa fii apostrofat de 1-2 ori daca ceva nu e bine.
Cand ai 8000 de oameni care citesc un articol, sansele sa nu mai dormi din cauza reprosurilor pe care le primesti pentru ca ai scris inexactitati cresc exponential. Totul trebuie sa fie clar si fara cusur. Iar calitatea aduce in timp recunoastere.
Am invatat in acesti ani ca daca esti serios si creezi continut de calitate, este imposibil ca rezultatele muncii tale sa nu se vada.
Faptul ca sunt oarecum cunoscut in aceasta zona, ma ajuta sa deschid mai usor anumite porti, iar propunerile de proiecte nu se mai “pierd” in sertare prafuite printre zeci si zeci de alte coli A4.
Mod de lucru: cu agentia sau direct cu clientul
Cred ca ponderea agentii vs. branduri direct este 50/50. Daca nu lucrezi prin intermediari (agentii), este mai usor sa faci cu clientul un plan “de bataie” pe termen lung.
Ma asociez doar cu brandurile in care am incredere totala si pe care le consum in viata de zi cu zi. Iar la un moment dat ajungem sa dezvoltam o relatie de prietenie, in care accentul trece de pe “mi-ai facut plata, e gata factura, cand semnam contractul?” pe aspecte gen “m-am gandit ca ar fi bine sa facem campania asta, de ce nu incercam asta, mi-a venit ideea sa …”.
Daca nu ai sta la o bere cu un brand si cu echipa din spatele lui, nu are rost asocierea.
Cu agentia se poate lucra fie foarte usor sau din cale afara de greu. Agentia comunica pentru un client atunci cand exista o campanie in desfasurare si e mai greu sa mai “brodezi” tu pe langa.
Tipuri de propuneri primite
Primesc o serie de propuneri de genul “sunt X de la agentia Y si vreau un pret cat mai mic pentru un advertorial si un banner pentru un anumit brand (pe care, evident ca nu ti-l comunica)”. E ca si cum te-ai duce la o licitatie la stat. Si am inceput sa cam refuz acest gen de abordare.
Sunt si branduri/agentii care iti fac propunerea direct (advertoriale de regula, articole de PR) si cu care de cele mai multe ori ajung la un numitor comun.
Propunerile in “orb” sunt cele care se concretizeaza cel mai putin. De cele mai multe ori, cei care ti-au cerut un pret, nu mai catadicsesc sa iti spuna ca fie nu se mai face campania, fie pretul cerut este prea mare.
Portofoliu de influencer
Lucrez numai cu branduri mari. Prefer calitatea in detrimentul cantitatii. Am colaborat cu TAP Portugal, Air France KLM, Canon, Sony, Lidl, Lidl Tour, Vola.ro, Air Berlin, BT, Flying Blue, Oficiile de turism ale Austriei, Madeirei, Germaniei, VISA, ING.
Dintre agentii, cel mai bine si cel mai des lucrez cu Travel Communication. Colaborez ocazional cu MRM, Standout, Kooperativa 2.0 etc.
Continut creat
Cel mai mult ma axez pe continutul foto+text pentru ca se pliaza cel mai bine pe nisa blogului meu. Ocazional fac si video.
DOs and DON'Ts
Daca ceva nu ma inspira, refuz politicos campania respectiva. Nu mi s-a propus niciodata sa spun ca margarina este cea mai sanatoasa grasime din lume sau ca oamenii cool zboara la Atena cu escala in Bruxelles.
Nu imi place sa se bage clientul peste mine cu 50 de modificari intr-o postare sau sa imi dea un text deja scris. Prefer sa am continut propriu, original, chiar daca uneori este platit.
A marca sau nu cu (P)
Intr-o vreme puneam (P) inaintea titlului postarii.
Acum prefer sa scriu la sfarsit ca “blogul MihaiJurca.ro face parte din campania de comunicare a brandului X”. Iar daca nu o fac, oricum, pe parcursul textului ii spun cititorului ca am fost invitat de brandul X sa incerc produsul sau serviciul.
Cititorul nu trebuie pacalit sub nicio forma. Doar asa ii castigi increderea, in timp.
Rezultatele si masurarea lor
Blogul MihaiJurca.ro este citit de aproximativ 100.000 de unici in fiecare luna si sunt mandru ca am reusit sa am o crestere constanta, organica, naturala.
Cei mai multi cititori vin direct din Google, gratie indexarii foarte bune pe care o am. Urmeaza Facebook, iar celelalte platform sociale aproape ca nu conteaza in Romania deocamdata.
Reactiile negative
Uneori oamenii inteleg gresit postarile sponsorizate. Daca ii povestesti cuiva despre bilete de 10 euro, dus-intors, esti bun si frumos. Daca sesizeaza pe undeva prin text cuvinte gen “card credit”, “fara bagaj” sau “fara taxe incluse”, are impresia ca vrei sa-l pacalesti.
Se intampla rar sa fiu acuzat de cineva ca fac reclama. Dar ma scot din sarite cei care la un bilet de 280 de euro pana in New York (low-cost plus companie de linie) comenteaza ca in pret ei nu au inclus un sandwich si o apa pe un zbor de doua ore pana la Milano.
Fee-uri fixe sau negociabile
Negociez pentru fiecare proiect.
Veniturile sunt atat cash, cat si in servicii (bilete de avion, cazari etc.).
Starea pietei de la noi
Un subiect foarte delicat. Exista multi bloggeri de nisa pe care ii admir si care fac o treaba extraordinara. Exista si multi “parelologi” care scriu despre “nimic” sau despre postari/reactii/prestatii ale unor persoane publice, in general politicieni. Prefer de departe prima categorie.
Obiectii si la ce mai e de lucrat
Poate daca lucrurile s-ar misca un pic mai repede, si ma refer aici spre exemplu la timpul de aprobare a unei campanii, s-ar putea crea mai mult continut online.
Pe de alta parte, piata s-a ridicat mult in ultimii ani. Din ce in ce mai multi clienti inteleg necesitatea de a fi in online. Si probabil va fi si mai bine in viitor.