Ramanem cu discutiile despre influencerii nostri tot in online, dar ne mutam un pic inspre provincie, in Cluj-Napoca, mai exact, acolo unde Alina Ceusan construieste in jurul ei, din 2012 incoace, una dintre cele mai puternice comunitati.
Dincolo de blog, e activa si creeaza continut pe Instagram, despre care spune ca e cea mai performanta platforma pentru ea, pe Facebook, Snapchat si YouTube.
Crede ca e bine sa-ti construiesti un calendar editorial si ca nu e bine sa nu folosesti hashtag-urile de campanie, se implica cap-coada intr-un proiect, alaturi de echipa ei, si, la final, livreaza rapoarte personalizate pentru fiecare client. O deranjeaza superficialitatea cu care sunt privite unele proiecte si ar da o sansa de exprimare si influencerilor mici, ca nu se stie niciodata de unde vine ideea de milioane.
Momentul cand ai stiut ca esti influencer
Sunt de parere ca publicul tau iti da aceasta calitate - ideea de "influencer" a venit natural imediat dupa primul premiu "People's Choice" din 2013 (la Digital Divas) si s-a continuat cu patru ani la rand de cand acest premiu vine negresit, la Cluj-Napoca.
Comunitatea din spatele blogului meu este foarte importanta pentru mine, iar aceste premii dovedesc loialitatea cititorilor mei, dar si faptul ca ei considera blogul meu ca fiind o sursa de inspiratie.
Responsabilitati de influencer
Categoric exista nenumarate responsabilitati fata de contentul pe care il postam in online, datorita acestui fapt imi aleg cu mare grija proiectele si colaboratorii, astfel incat blogul sa reflecte stilul meu, alegerile mele naturale.
Principalele avantaje ale statutului de influencer sunt nenumarate posibilitati de calatorie, accesul rapid la informatie, faptul ca ajungi sa lucrezi cu oameni de calitate, de la care ai foarte multe de invatat.
Imi place sa fiu prezenta in online, sa impartasesc informatiile primite cu citiorii mei, sa construiesc un vizual al vietii mele prin content foto-video si cred ca singurul dezavantaj este ca toata lumea te cunoaste (din online), insa tu nu ii cunosti pe ei si atunci intervine un mic moment stangaci, pana faci cu adevarat cunostiinta cu persoanele pe care le intalnesti in offline, care te cunosc atat de bine din postari.
Mod de lucru: cu agentia sau direct cu clientul
In principal lucram cu agentii, insa exista si cazuri in care brandul vine direct spre noi, cu o propunere de colaborare, insa in general brandurile mari vor propune proiecte prin agentie.
In timp am legat prietenii cu colaboratorii vechi, asa ca in multe dintre proiecte am libertate absoluta in concept si content, clientii au incredere ca vom livra material high-quality, urmand desigur politica brandului.
Tipuri de propuneri primite
Cerintele depind de la client la client: proiecte foto si/sau video, dezvoltarea unor colectii capsula, proiecte de travel care impun in mod evident un timp mai lung de predare, product placement, prezenta in social media.
In timp am dezvoltat diverse cursuri, ca mod de lucru, pe care le urmam pentru a obtine rezultate diferite in functie de ceea ce are nevoie fiecare brand in parte: awarness, followers, conversii.
Imi face o deosebita placere sa lucrez indeaproape cu fiecare, sa cunosc povestea din spatele brandului inainte de a incepe proiectul efectiv.
Portofoliu de influencer
Printre brandurile cu care am lucrat se numara Philips, H&M, Nivea, Lancel, Irina Schrotter, Luisaviaroma, Yves Saint Laurent, Kent, Galmour, Beau Monde, Elle, L'Oreal, Calvin Klein, NYX Cosmetics, Worldclass Romania, Pandora, Colgate, Lee Cooper... si lista continua.
Continut creat
Dezvoltam atat continut foto cat si video, ambele variante fiind insotite de text.
Incercam sa ne depasim pe noi ca echipa, de fiecare data si sa aducem content creativ si divers pe fiecare campanie demarata in online; un nou proiect incepe cu un brainstorming ca la carte, in care punem cap la cap noi idei si privim din toate perspectivele posibile brief-ul primit de la client.
DOs and DON'Ts
DOs:
- raspunde prompt emailurilor
- preda proiectele la timp (in limita in care creativitatea si spiritul artistic iti permite)
- selecteaza cu mare atentie colaborarile pe care le ai
- ofera feedback sincer & rapid
- construieste un calendar pentru creatie si postare
- pune-te in locul clientului
- inoveaza
- invata sa spui nu, atunci cand un proiect sau o anume miscare nu este pe placul tau
- fa un research in ceea ce priveste publicul tau tinta, orele de maxima audienta, preferintele cititorilor tai
DON'Ts:
- nu folosesti hashtag-urile din campanie
- nu postezi conform calendarului agreeat
- omiti aspecte importante din brief
- scrii o postare doar ca sa fie scrisa
- e okey sa te inspiri, insa nu copia
- nu respecti exclusivitatea, atunci cand este ceruta prin contract
A marca sau nu cu (P)
In ceea ce ma priveste, contentul vine natural, de multe ori impartasesc si mele detalii din viata mea, iar cititoarele mele stiu care sunt postarile sponsorizate, astfel ca nu mai mentionez acel #ad hashtag pe care il vedem atat de des in online, de vreme ce oricum folosim anumite tag-uri din care reiese faptul ca exista o anume reclama in postare.
Rezultatele si masurarea lor
Google Analytics, panoul din spatele paginii de Facebook, diferite programe cum ar fi Followers + care tin evidenta activitatii din spatele paginii de Instagram, dar si statisticile de blog.
Pagina de Facebook aduce in mod evident mult trafic, insa nu ma bazez doar pe asta, noi livram la cerere un report customizat pentru fiecare client, pe fiecare campanie in parte.
Momentan pagina de social media cu cele mai bune rezultate este Instagram, insa si Facebook-ul e aproape, depinde de ce avem de livrat.
Cele mai bune rezultate le-am avut pe Facebook, cand am lansat un concurs pentru NYX Cosmetics, odata cu deschiderea primului lor magazin fizic, intr-un mall din Constanta - primisem toata colectia de rujuri mate Lingerie, care era (si este inca) la mare cautare si am decis sa le dau mai departe catre cititoarele mele, de 1 iunie (also my bday).
Am lansat un concurs pe Facebook prin care alegeam 10 castigatoare, cate una pentru fiecare nuanta de ruj. Am inregistrat 3355 de share-uri si peste 5000 de comentarii, comentarii in care fetele trebuiau sa aleaga o nuanta preferata din cele disponibile. De ce cred ca s-a inamplat asa? Because #makeup, that's why. :))
Reactiile negative
De cele mai multe ori apelez la brand pentru a aduce o explicate, daca este cazul.
Reactiile negative vin, in fine, din partea unor persoane care nu inteleg cata munca e in spatele fiecarui proiect, care nu inteleg demersul sau simplul fapt ca te identifici cu produsul respectiv.
Fee-uri fixe sau negociabile
Fee-uri care se negociaza in functie de proiect, da, pentru ca fiecare proiect este diferit si fiecare client are anumite cerinte in ceea ce priveste contentul, numarul de postari si perioada de expunere.
Exista insa si fee-uri fixe, cu un anume pachet de postari pentru care clientii opteaza in general atunci cand colaborarea noastra este la inceput si vor "just a taste", to see how it works.
Venituri – produci cat sa traiesti?
Ambele, depinde de colaborare, insa da, produc suficient cat sa imi permit tot ce imi doresc: o geanta anume, o vacanta, viata pe care mi-o doresc, cu mentiunea ca blogul este full-time job pentru mine si nu ma ocup de altceva in restul timpului.
Starea pietei de la noi
Piata de influenceri este intr-o continua dezvoltare, tehnologia este in continua dezvoltare si datorita acestui fapt trebuie sa fim mereu cu un pas inainte.
Blogosfera romaneasca este in continua dezvoltare in acest moment, primesc tot mai des emailuri de la cititoare care sunt inspirate de contentul nostru, de ceea ce facem si care ar vrea - si asta in cel mai serios mod - sa-si dea demisia de la un job de birou si sa devina freelanceri, ceea ce mi se pare extraordinar.
Exista vointa, speranta si cel mai important, cerere, pentru contentul din online si cred cu tarie ca daca iti doresti ceva anume, ai incredere in tine si esti gata sa lupti in fiecare zi pentru visul tau, esti deja cu un pas inainte.
Ma deranjeaza cand vad anumite proiecte pe care noi lucram foarte mult pentru a aduce ceva nou, iar altii se multumesc cu o postare mai simplista, insa cred ca fiecare are propria viziune si pana la urma ceea ce conteaza e multumirea clientului si reactiile publicului, public care depinde de la influencer la influencer.
E posibil ca un anume content pe care il livram noi sa nu rezoneze cu publicul unui alt influencer, in timp ce fetele noastre sa aprecieze munca noastra. E vorba despre a te autodepasi.
Obiectii si la ce mai e de lucrat
Ma deranjeaza superficialitatea cu care anumite proiecte sunt privite, unele invidii si mancatorii din aceasta industrie.
Daca as avea puterea, as da sansa de exprimare (content wise) cat mai multor bloggeri, fie ei mari, ori mici, pentru ca nu stii niciodata care dintre noi are ideea de milioane.
Pe viitor
Ma gandesc la o carte de foarte mult timp, insa asta ar insemna lipsa mea de pe blog pentru o perioada, probabil la un moment dat o sa fie posibil si un astfel de proiect.
Scrisul din pacate nu este la fel de apreciat in acest moment, insa eu am o pasiune pentru asta, motiv pentru care mi-am si inceput blogul - pentru a avea un spatiu al meu, in care ma pot exprima dupa placul inimii, in online, catre un public larg si divers.
Cel mai recent tatuaj al meu spune: "Dream until your dreams come true"; ceea ce mi-as dori eu este ca in timp sa marim echipa de blog si sa avem mult mai mult content: interviuri, stiri din lumea modei, propuneri de styling, de shopping - astfel ca site-ul sa devina o destinatie naturala pentru mai multa lume, la o cafea, in fiecare dimineata. #ThatFeeling.