AdSound este o companie de productie care lucreaza cu sunetele. Le editeaza, le mixeaza, le fac muzica pentru filme, dar mai ales, pentru spoturi comerciale; se ocupa de dublaje, voice over-uri si audiobookuri.
Daca, pe vremuri, ati fost printre acei "early adopters" care cumparau carti si povesti pe CD-uri de la Humanitas, aveti toata sansele sa fiti familiarizati deja cu Adsound. E mana lor acolo. Sau, iarasi, daca in vremuri recente v-ati intalnit urechile cu spoturi de la BRD, Praktiker, Telekom, Dacia, Toortitzi, Dr. Oetker, UPC si altii, stiti deja cateva fragmente din ocupatia celor de aici.
Andrei Tatu este incheietura fina care dirijeaza acest business de sunet creativ. A absolvit Facultatiea de Compozitie, Muzicologie si Pedagogie Muzicala, iar primul lui job a fost de compozitor si inginer de sunet la Holograf Advertising, ca apoi sa se gaseasca cu Film Factor. Apoi a pasit in antreprenoriat, avand pregatirea si experienta necesara.
Toata povestea, cu bune, dar si cu clienti care vor "o piesa ritmata si lenta", mai jos.
De la inceput
Povestea AdSound nu este una clasica sau liniara de genul “am pornit la drum in anul X cu Y oameni”. Dar, intre noi fie vorba, povestea clasica este o utopie pe care putini antreprenori o ating. Adevarul este mult mai complicat de obicei, plin de obstacole, amanari, renuntari si luari de la capat.
Ideea de a porni un proiect de genul asta dateaza de la inceputul anilor 2000. Ceea ce reprezinta AdSound astazi este drumul meu ca absolvent de Conservator, proaspat iesit de pe bancile facultatii, catre a deveni un producator si compozitor de succes si specialist in audio branding.
Am absolvit Facultatea de Compozitie, Muzicologie si Pedagogie muzicala in anul 2000 iar in 2001 m-am angajat compozitor si inginer de sunet la Holograf Advertising, in timp ce lucram ca profesor de muzica. A urmat apoi postul de compozitor, producator si inginer de sunet la Film Factor.
Conectandu-ma din ce in ce mai mult cu domeniul muzicii publicitare, aflat in stadiu incipient in acea perioada in Romania, am inceput sa construiesc ideea unei case de productii proprii, specializata pe audio branding.
Si aceasta idee s-a concretizat in 2008 cu primul spot pe care l-am realizat pentru ProFM.
Am avut noroc sa colaborez cu profesionisti extrem de buni si in timp ne-am extins activitatea pornind de la compozitie si productie muzicala pentru reclame, la sound-design pentru reclame si filme, inregistrari de studio de orice fel, dublaje, voice over si audiobookuri, chiar ma pot lauda ca am produs cateva zeci de audiobookuri pentru Humanitas Multimedia intr-o perioada in care Romania abia incepea sa se acomodeze cu ideea de “carti pe disc”.
Anul 2016 este o piatra de hotar in evolutia AdSound. Anul asta am regandit si updatat total imaginea brandului si am pornit la drum cu un nou sediu, un nou site, un nou slogan si cu o echipa careia i s-a adaugat un specialist pe comunicare si PR.
Mereu m-am inconjurat de oameni cu multiple calificari si asa a intrat in echipa AdSound communication managerul nostru, Alexa Stoenescu, care este in paralel si compozitoare, vocalista si chitarista, absolventa de Conservator ca si mine.
Audio branding in Romania
Putem vorbi de o piata, una extrem de creativa si aflata in continua crestere, insa este limitata. Asta si din cauza faptului ca audio brandingul ca domeniu implica pe langa puternice cunostinte tehnice si muzicale si o capacitate de a intelege rapid nevoile de comunicare ale unui brand si de a traduce aceste nevoi intr-o identitate sonora asumata si originala.
Aceasta capacitate vine doar prin rodaj, iar rodajul vine din varietatea proiectelor pe care un specialist de audio branding le-a realizat de-a lungul carierei.
Din pacate exista preconceptia nejustificata ca utilizarea unei muzici de librarie este mai ieftina decat angajarea serviciilor unei case de productie specializata pe audio branding.
Este, in orice caz, un domeniu in crestere la noi. Dar putem spune cu mandrie ca, atat cat exista, este fara indoiala la nivelul stabilit de piata de audio branding internationala.
Exemplele cele mai bune sunt coloanele sonore ale spoturilor care vin din afara ca cele pentru L’Oreal si toate brandurile cosmetice afiliate, Audi, Mercedes, Toyota, companiile de telefonie mobile.
Briefurile
Am putea sa mentionam aici cereri de genul “vreau o muzica vesela cu accente triste” sau “o piesa ritmata si lenta”. Asta asa, exagerand si ducand in comic o idee care porneste, de fapt, de la dorinta aproape subconstienta a clientului ca noi sa intuim ce nevoi muzicale are campania lui si sa ii livram simplu si rapid un soundtrack eficient si inedit.
Clientii stiu ce vor in materie de rezultate si de mesaj iar noi stim cum sa transformam aceste lucruri in muzica lucrand de cele mai multe ori pe baza unui numar limitat de cuvinte cheie sau a unei propozitii care evoca synopsisul spotului.
Procesul de lucru este extrem de simplu, ne asezam in fata instrumentelor la noi in studio si in maxim 2 ore clientul are pe mail soundtrackul comandat.
Un exemplu foarte bun este spotul pe care l-am realizat pentru Loncolor unde pornind de la cuvintele cheie “Amazing – Surprising – Confidence – Color” , am compus, inregistrat si produs piesa din reclama in cateva ore.
Timp de lucru
Depinde de proiect, depinde de context si de ce anume implica procesul de lucru. Dupa cum ziceam, noi putem livra partea de compozitie si productie in cateva ore.
Insa la aceste cateva ore se poate adauga timp suplimentar daca, de exemplu, noi am lucrat doar pe baza unui brief sau a unor cuvinte cheie iar cand este finalizat spotul video se constata ca este nevoie de mici modificari la sincronizare.
Sau, de exemplu, daca noi propunem o tema interpretata pe vioara insa clientul isi doreste aceeasi tema cantata la nai. Dam telefoane, gasim naist, inregistram si trimitem inapoi produsul modificat dupa cerintele clientului. Insa aceste modificari cer timp suplimenatar. Deci, estimativ, intre cateva ore si cateva zile.
Proiecte preferate
Putem sa ne mandrim ca am realizat coloana sonora pentru campania BRD Antreprenor. Initial, regizorul strain al campaniei si-a dorit ca ilustratia sa fie realizata de un compozitor adus de el, insa ceva nu s-a legat intre muzica si estetica spotului.
Noi am intrat in proiect cu aproximativ 3 zile inainte de finalizare, iar compozitia noastra a fost aleasa dintre mai multe variante propuse de diversi compozitori si producatori ca fiind cea care a inteles si a tradus cel mai bine nevoile si mesajul brandului si al acestei campanii.
Apoi, Toortitzi. Fara indoiala una dintre cele mai inedite si indraznete identitati sonore ale unei campanii romanesti. Comica si complexa in acelasi timp, asta este una dintre compozitiile mele preferate pentru ca am putut sa imi integrez cu adevarat backgroundul de muzica clasica si sa il aduc in contemporan.
Iar spotul de la Dacia Simfonie a fost proiectat in cadrul Festivalului George Enescu 2015 si este ceea ce pot numi “un proiect de suflet”. Este minunat cand din postura de creator de identitati sonore un brand iti ofera ocazia sa compui ceva atat de deosebit.
Compozitia este construita pe structura unei simfonii clasice si foloseste sunete pe care le-am inregistrat personal intr-o fabrica Dacia. Pornind de la teme enesciene am dezvoltat compozitia trecand de la clasic la influente rock, jazz si contemporan, integrand in mod organic neasteptata melodicitate produsa de sunetele utilajelor. Este o simfonie a metalului, o simfonie a productiei unei masini.
Pentru “Opreste barbaria, salveaza ciocarlia” ne-am ocupat de sound-design si de inregistrari. Este o campanie a carei eficienta a schimbat legea vanatorii si care a primit Gold Lion la Cannes si de curand a castigat un Effie.
Cele mai complexe proiecte
Sunt proiectele pe care le-am realizat in totalitate in rol de casa de productie. Din aceasta postura am finalizat deja doua proiecte si mai avem inca doua care urmeaza sa fie finalizate in luna octombrie. Productia integrala a unui spot publicitar este o directie in care ne dorim sa ne dezvoltam puternic pe viitor si consideram cumva ca este o evolutie organica a brandului nostru si a serviciilor pe care le oferim.
Provocari
Sunt multe, insa in momentul de fata cel mai mult ne luptam cu mentalitatea clientilor pe care am si mentionat-o mai sus. Anume ca audio brandingul este un domeniu scump si ca utilizarea unei muzici de librarie este mai ieftina si iti poate oferi o alternativa reala de identitate sonora.
Niciodata cumpararea unei muzici gata facute, dintr-o librarie, in speranta ca se va potrivi mesajului, tau nu va putea atinge eficienta pe care o are o campanie cu audio branding custom-made. Iar costurile sunt infinit mai mici si mai adaptabile oricarui buget decat cred cei care aleg sa nu ceara o cotatie din preceptii eronate.
Filme vs. publicitate
Diferenta principala intre construirea unei identitati sonore pentru un film si o campanie publicitara este aceea de scop. In publicitate muzica trebuie sa fie directa si sa comunice extrem de clar identitatea brandului. Desi implica extrem de multe subtilitati si complexitati in procesul de constructie, identitatea sonora publicitara trebuie sa aiba un anumit fel de simplitate, scopul principal fiind livrarea mesajului de brand.
Cand vorbim insa de un proiect cinematografic, scopul se schimba si este mult mai puternic axat pe evocarea unui anumit sentiment. Desi este nevoie de un apel la sentimente si in productia muzicala publicitara, in film acest lucru este scopul principal.