Multe joburi par interesante, chiar si daca nu le intelegi prea bine. Medic pediatru, chitarist, avocat de divorturi si tot asa. Dar mai sunt si unii oameni care, intrebati ce fac zi de zi, iti vor raspunde ca se urca in avion/elicopter si fac poze. Mircea Stoian este unul din aceia. In lunile urmatoare, se fac 25 de ani de cand a facut primele fotografii aeriene.
Sa explicam pe scurt. Avem, mai intai, fotografia oblica. Adica arta facuta in aer. In cazul acesta, ne spune domnul Stoian, pilotul aparatului de zbor si felul in care te intelegi cu el sunt esentiale. Si apoi, avem maretia ortofoplanului. Care este nici mai mult nici mai putin decat o harta. O harta fotografica a unei bucati de Terra. Iar, ca sa iasa ca lumea, se fac sute sau chiar mii de fotografii perpendiculare cu solul. Pana in prezent, el si echipa lui au facut ortofotoplanuri pentru situri arheologice si alte obiective din Dobrogea.
Il lasam pe el sa continue, mai jos.
The big 3
Franta este tara unde, acum aproape 180 de ani, era pus la punct si brevetat procedeul prin care se obtineau primele fotografii.
Realizarile mele sunt mult mai recente: in 1977 am facut prima imagine singur – fotografiere urmata de intregul procedeu clasic de laborator (developare film si reproducerea pe hartie).
Asadar, anul viitor voi avea trei motive de satisfactie : 40 de ani de fotografie, 25 de ani de la primele fotografii aeriene si 5 ani de la primul ortofotoplan.
Zborul
Primele imagini aeriene le-am facut cand inca mai eram angajat al Administratiei Portului Constanta. Lucram la un proiect de promovare si fotografiile aeriene erau foarte importante in opinia directorului meu de atunci. Asa m-am ‘contaminat’.
In cazul fotografiilor aeriene oblice, lucrurile nu sunt chiar asa de complicate: survolezi cu avionul ori elicopterul zona vizata si fotografiezi. Evident, diferenta intre o ‘poza’ si o fotografie este facuta de multe amanunte care tin de zbor si de fotografiere. Ar fi multe de spus, dar e foarte importanta comunicarea cu pilotul si experienta capatata in sutele de ore de zbor in care am fotografiat.
Chiar daca planifici totul (eu asa fac) in timpul survolului pot aparea situatii neprevazute ce necesita solutii rapide. Viteza avionului este de aproximativ 120 km/ora, daca ratezi un obiectiv e complicat.
Trebuie reluat totul de la capat: repozitionare avion, inca o trecere pe deasupra zonei. Si starea vremii este importanta, dar programam fotografierea in zilele cu atmosfera clara si lumina optima pentru obiectivele vizate.
Echipamentul meu foto face cam 5.000 de euro, iar mijlocul de zbor il inchiriez. Altfel, pretul unui avion de mici dimensiuni urca cam de la 50.000 de euro, iar pentru un elicopter vorbim de sute de mii ori chiar milioane de euro.
Clientii
O imagine aeriana buna ofera o alta perspectiva, superioara. Sunt mai bine puse in evidenta amplasamente, active, terenuri, activitati derulate la sol, afacerile in general.
Am fotografiat de la situri arheologice pana la cladiri, depozite, hale industriale, terenuri, zone si complexuri turistice, nave in mars, platforme de foraj si altele.
Amintesc doar cativa dintre clienti: Muzeele de Istorie din Constanta, Tulcea si Bucuresti, Santierele navale din Braila, Galati si Constanta, PETROM, Autoritatea Navala Romana, operatori cu activitate in Portul Constanta, Fondul american de investitii Portico Investments, alte companii din tara si Europa (Austria, Germania, Spania).
Clientii au fost multumiti si au utilizat fotografiile aeriene la promovarea activitatilor lor, in proiecte de cercetare (arheologie), in diverse prezentari sau materiale tiparite.
Ortofotoplanul
Realizarea unui ortofotoplan este mult diferita de fotografiile aeriene oblice, artistice. Asadar, ortofotoplanul este o harta fotografica a unei portiuni din suprafata terestra. Se fac sute (mii) de fotografii aeriene avand axul optic al obiectivului fotocamerei perpendicular pe sol. Altfel spus, se executa o aerofotografiere verticala pe suprafata. Avionul zboara pe traseele de zbor predeterminate pentru a ‘acoperi’ intreaga zona de interes.
Anterior survolului sunt amplasate puncte de reper la sol si se determina, prin metode topografice, cu mare precizie, coordonatele acestora. In urma prelucrarii datelor achizitionate – fotogramele aeriene si masuratorile topografice din teren – se obtine ortofotoplanul (harta fotografica la scara) georeferentiat prin atribuirea de coordonate reale geografice sau rectangulare.
Pe un ortofotoplan se pot masura cu acuratete distante, perimetre, unghiuri, suprafete.
Analiza – fotointerpretarea – unei asemenea fotoharti evidentiaza caracteristici esentiale ale mediului natural (relief, vegetatie, hidrografie) si ale obiectelor construite: cladiri, sosele, amenajari hidrotehnice si altele. Pana acum am realizat ortofotoplanuri pentru situri arheologice si alte obiective din Dobrogea.
Echipa...
...este formata din (in fotografie, de la stanga): ing. Ionut Serbanescu – aviatie, specialist IT, Anton Gherghelas – pilot, ing. Teodor Stoian – topograf, ing. Mircea Stoian – fotografie, proiect survol.
Proiecte speciale
In general, vorbind despre fotografie, proiectele mele dragi ar fi: 2004 - expozitia fotografica ‘Cetatile Dobrogei’ care avea si imagini aeriene, 2011 – expozitia de fotografie aeriana ‘Dobrogea vazuta de sus’ la Ulm si Munchen, in Germania. Expozitia "Cetatile Dobrogei" a fost prezentata in Tulcea, Constanta, Brasov, Galati, Calarasi. Dar si la Roma in anii 2007 si 2008. Lucrez de cativa ani si sper sa finalizez in 2017 un album tiparit cu fotografii aeriene din Dobrogea – Delta Dunarii, obiective turistice, manastiri, cetati, etc.
Provocari
Rabdare, acuratete in toate activitatile (proiect survol, zbor, preluare imagini, procesari, masuratori la sol), costuri ridicate ale echipamentelor, profesionalismul fiecarui membru al echipei.
Nu cred ca se poate vorbi de o piata a fotografiei aeriene. Nici in Romania, nici in alte parti. Aici se lucreaza pe proiecte clare: faci ce ti-ai propus sau ce-si doreste clientul. STOP pana la urmatoarea comanda.
Nu am sesizat o concurenta la nivelul calitativ al lucrarilor facute de mine/noi. Nu am informatii despre ce se intampla cu fotografia aeriana in alte zone. Cred ca e abordata mai serios, cu bugete pe masura, deoarece am vazut albume, reviste, calendare, alte tiparituri cu multe fotografii aeriene bune si foarte bune.