La polul opus de "am aparat foto profi, deci sunt fotograf", exista initiative care te trag deoparte si-ti arata ca mai ai de invatat ca sa te numesti educat din punct de vedere vizual, fie ca esti creator sau consumator (activ/pasiv) de fotografie. De aici a plecat Grupul Filos, in frunte cu Ionut Trandafirescu (General Manager).
La indemnul lui Troy Moth (fost fotograf fashion, actual fotograf de natura, mutat chiar in inima ei, intr-o padure din Vancouver Island), au dedicat zece zile fotografiei. Si le-au numit Bucharest Photofest.
Evenimentul a avut, de la coordonatori internationali (printre care si pozitivul Troy), pana la speakeri din Londra, Franta, Rusia (s.a.) ce au sustinut o serie de expozitii, workshopuri si photo talks pentru aproximativ 3.000 de participanti.
Am apucat sa-l intrebam pe Ionut una-alta mai in detaliu, repede-repede, caci pregatirile pentru urmatoarea editie incep deja din noiembrie. Ne-a soptit o vrabiuta :)
Grupul Filos - background
Grupul Filos a fost fondat in 2010 din pasiune pentru cultura si din dorinta de a asigura un cadru profesionist pentru propriile activitati culturale organizate. Un fel de ambitie de a schimba lumea in bine prin entuziasm si energie frumoasa.
De-a lungul timpului a reusit sa organizeze numeroase evenimente culturale (expozitii, festivaluri, dezbateri, conferinte, scoli de vara, workshopuri, editarea de carte in format tiparit sau digital, calatoriile in diverse colturi de lume s.a.). Domeniile principale de activitate sunt editarea de carte, organizarea de evenimente, creatia grafica si design-ul, fotografia, calatoria.
Obiectivele Filos si cele mai misto proiecte
Obiectivele Filos sunt acelea de a promova frumosul si de a intermedia intalnirea dintre publicul larg si subiectele si interesele pe care ni le-am asumat de la inceput.
Sunt mai multe proiecte pe care noi le consideram frumoase si asta pentru ca pentru noi toate proiectele noastre sunt de suflet. Am inceput cu editarea de carte si chiar daca abordarea editoriala e nisata (jurnale de calatorie, fotografie/arta, istorie recenta, spiritualitate sau beletristica), usor, usor apar noi si noi titluri in portofoliu. Deci, Editura Filos este unul dintre proiecte noastre misto.
Apoi, vorbim despre filostravelers, proiectul prin care se calatoreste in grupuri mici, diferit, cheap, in destinatii exotice. O interactiune cu localnicii, cu zone incarcate de peisaje si oameni faini, de istorie si traditii frumoase cat mai departe de metropolele aglomerate. Itinerarii atipice, prietenie si experiente frumoase.
Dincolo de tipul de calatorie descris mai devreme, tot in aceleasi destinatii se organizeaza, asa cum le spunem noi, aventurile foto. Cu alte cuvinte, exploatam la maximum din punct de vedere fotografic destinatiile respective dupa un itinerariu special alaturi de un lector fotograf. Echipa filostravelers are in componenta atat romani, cat si straini. Iar cel de-al treilea proiect misto credem noi ca este Bucharest Photofest.
Bucharest Photofest - inceput
Bucharest Photofest are un rebranding la baza iar rebrandingul a aparut dintr-o nevoie chiar de la finalul anului trecut. Am fost directorul si co-fondatorul unui alt festival de fotografie din capitala cu un nume pe care mi-a fost foarte greu sa-l comunic printre invitatii din strainatate (nu-mi aduc aminte daca unul singur i-a spus corect pe nume), pe de-o parte, si faptul ca exista o contrazicere in ideea ca perioada in care se desfasura a fost de 10, respectiv 14 zile, si nicidecum o saptamana, asa cum s-ar fi intuit din numele festivalului, pe de alta parte.
Si a mai fost si conceptul de „aliniere” la numele marilor festivaluri foto din lume. Elemente foarte importante pentru mine, de altfel. Si, mai mult, pentru ca erau viziuni diferite, am considerat ca e momentul potrivit sa renunt si la vechea echipa.
Tot la finalul anului trecut am primit un mail kilometric de la Troy Moth din Canada - pe care l-am invitat anul trecut la Bucuresti - din care extrag acest pasaj:
„I have been talking about your festival with my friend and colleague Josh whom I work with on a lot of projects. We both strongly believe Bucharest has a great reputation and the festival could become something huge. When we surveyed people here, people who have never been to Bucharest what they think of the city, they all said "it sounds awesome!" or "it sounds so exotic and cool" -- basically, it sounds like a more young and hip version of Paris. This is huge for the festival, and gives it such great potential to being in tourists.”
Iar in continuarea mesajului a fost si dorinta lui de a se implica activ in echipa de organizare. El si alte cateva persoane au devenit astfel coordonatorii internationali ai festivalului. Li s-au alaturat alti cativa oameni cu experienta in organizarea de evenimente, prieteni buni, dar si cativa voluntari inimosi. Nu-i amintesc pe toti ci doar le multumesc din suflet. Si mai sunt si oamenii din umbra, oameni care din modestie si din bun simt au preferat sa ramana doar in mintea mea si sa nu le apara nicaieri numele. Excelsior!
De la idee la implementare
Desi nu-mi place sa spun acest lucru si pentru ca incerc de ani de zile sa ma lupt cu schimbarea acestei paradigme, totusi, am si momentele mele cand recunosc: da, e tare greu sa misti lucrurile in Romania. Da, inca nu am ajuns in momentul in care notiunile de respect, seriozitate, incredere sa fie sfinte, asa cum ar fi firesc.
Am constatat ca, si asta independent de domeniu, e inca dificil sa construiesti si ca e mult mai usor sa stai pe margine si sa pui bete in roate sau, cumva, intr-un fel sau altul, sa incurci lucrurile. Si nu ma refer doar la unii parteneri sau sponsori ci mai ales la institutiile care sunt in masura sa sustina astfel de initiative.
Din fericire, oamenii din afara primesc aceste invitatii cu multa bucurie si se simt onorati ca ajung – majoritatea pentru prima data – in aceasta tara „cool, awesome and exotic”, lucru care pe mine ma motiveaza foarte mult.
Si tot din fericire se gasesc si partenerii potriviti chiar daca de cele mai multe ori nu sunt cei din industrie, cei care ar fi trebuit sa raspunda calduros, fara ezitare. Si aici nu am cum sa nu amintesc de Staropramen sau Autonom Rent-a-Car pentru cat de prietenosi si incurajatori au fost. Miza este mare pentru ca totul se face din pasiune si cu mult entuziasm si nu putem vorbi despre un business in adevaratul sens al cuvantului.
Impresii post-event
E dificil sa vorbesti despre lucrurile pe care le faci pentru ca nu ai cum sa nu fi subiectiv si sa nu-ti aperi proiectul. E limpede ca au fost si lucruri care au suferit modificari dar cred ca cel mai important e sa constientizezi asta si sa inveti pentru a nu mai repeta pe viitor ce nu a functionat. Initial, erau cateva spatii expozitionale in plus.
Cel putin doua foarte importante. Dar au mai fost si alte proiecte expozitionale care nu au mai putut fi incluse in aceasta editie. Cum spuneam mai sus, ironic fiind, ajungi sa fugi de zona institutionala si sa te concentrezi cat mai mult pe actorii din zona privata/independenta. Chiar daca apar destui parteneri pe afis, unele parteneriate nu au mers. Si asta ne face sa fim un pic mai rigurosi pe viitor. Chiar si cu unii artisti.
Au mai fost momentele noastre de disponibilitate din timpul festivalului. Pentru ca ne-am fi dorit sa onoram toate invitatiile prietenilor din media. Din pacate, nu am reusit sa ajungem in emisiuni sau sa raspundem la toate interviurile.
Cat despre evenimente, misto a fost proiectia speciala Human, misto a fost photo talk-ul despre a vedea si a arata (cu Ana-Maria Caia, Adrian Catu si Raymond Bobar) dar si evenimentele invitatilor speciali au fost foarte apreciate: Marius Budu, Mathieu Le Lay sau Anka Zhuravleva). Si mai amintesc cea mai mare competitie de fotografie din lume - Sony World Photography Awards - dar si cel mai important concurs din Ucraina. Cele doua expozitii colective au fost expuse in cadrul festivalului.
In acest moment e usor dificil sa facem o estimare corecta pentru numarul de participanti si asta pentru ca au fost mai multe spatii expozitionale sau ca pur si simplu pe perioada festivalului ne-a stat tuturor mintea la alte activitati. In unele spatii, expozitiile au ramas pe simeze chiar si dupa data de 20 septembrie, atunci cand oficial a fost ultima zi de festival. Aproximam undeva la 2000-3000 de participanti dar probabil sunt mai multi.
#letsgetvisual?
Mesajul este foarte simplu: sa incercam sa ne educam vizual. Pentru ca plecam de la premisa ca inca nu avem o cultura foarte bine definita in acest sens. Vedem in viata de zi cu zi contrastele, pe strada, la birou, de la publicitatea outdoor, in sens larg, pana la felul in care se fotografiaza sau este perceputa fotografia la noi.
Nu am vrea sa credem ca suntem diferiti sau ca venim cu ceva nou ci mai degraba vrem sa ne concentram pe ideea de a oferi ceva de calitate si ideea de eveniment mare, serios: de la nume cunoscute din zona fotografiei internationale pana la felul in care arata expozitiile sau evenimentele in sine. Vrem ca la fiecare editie accentul sa cada pe 1-2 tari invitate, anul acesta au fost Franta si Marocul, si vrem ca fiecare editie sa aiba o tema foarte bine definita. Vrem ca an de an sa pastram aceste elemente si ele sa reprezinte dinamica fiecarei editii.
Promovare
Online. Cat de mult am putut. Si strategia a fost ca partenerii nostri de baza sa faca promovarea iar noi doar sa preluam. Si a fost bine. De la spot radio pana la cronici sau articole, interviuri, interventii live in diverse emisiuni pana la aparitiile in print. Dar niciodata nu e de ajuns cand vorbim de promovare. Eu as fi vrut mai mult de aici.
Offline accentul s-a pus pe afisat de mici sau mari dimensiuni dar, din lipsa de resurse, nu si pe clasicele outdooruri atat de necesare...
Urmatoarea editie?
Pentru ca sunt mai multi parteneri mari care ne-au rugat deja sa ne grabim cu definitivarea parteneriatelor pentru editia de anul viitor, va trebui sa pregatim planul de bataie incepand cu noiembrie a.c.
Mai mult, cateva nume importante internationale – fotografi care din motive obiective nu au putut fi la Bucuresti pentru editia din acest an – au promis ca in 2017 vor fi aici. Deci, chiar daca poate parea usor incredibil, o editie pentru anul viitor e pe cale sa se intample.
Alte proiecte sub umbrela Bucharest Photofest
Da, evident. In primul rand este ideea de caravana. Adica mutam mare parte din proiectele expozitionale ce au fost expuse in perioada festivalului si in alte spatii. Primul moment important va fi in Aeroportul Otopeni spre final de an. Mai apoi, dorinta noastra vizeaza si alte orase din tara... desi implica si alte variabile, ne ambitionam sa credem ca va fi posibil.
Dar mai important de atat este un scop ascuns al festivalului: ca vizitele invitatilor speciali la Bucuresti sa se concretizeze si prin proiecte independente, proiecte de promovare a imaginii Romaniei in strainatate. Si, ca o confirmare, sunt in lucru trei astfel de proiecte ce vor iesi la lumina cat de curand.