Update: scroll mai jos pentru pozitia brandului. Pe scurt, nu e vorba despre discriminare sau cenzura, ci despre alegerea brandului de a avea o comunicare impartiala si neutra fata de subiecte controversate. Publicatiile de presa si publicatiile de brand sunt doua lucruri distincte, cu obiective si misiuni diferite.
Treaba sta asa: Staropramen a lansat vara asta oamenisigusturi.ro, o platforma de continut original, un fel de revista, unde o mana de contributori scriu despre cultura, in general. Nimic special, nu e nici primul si nici ultimul brand de la noi care a tinut minte din prezentari si case study-uri treaba cu “content is king”.
Interesant e ca zilele astea, la doar cateva luni de la lansare, au si scos batrana cenzura la inaintare. Mai precis, au refuzat publicarea pe platforma lor a unui interviu in care se vorbea despre transgenderi in Romania. Un subiect marcat in birourile lor cu un “bai, e prea mult”, se pare.
Interviul cu problema e cu Eugen Jebelanu, rezigorul spectacolului “Ea e baiat bun”. Cand i-a fost refuzata publicarea, Catalina Miciu, contributorul responsabil pana acum cu bucata de teatru pe oamenisigusturi.ro, si-a luat interviul si s-a dus cu el la SUB25.ro, revista independenta.
E clar ca intrebarile noastre de asta-vara, despre cum se impaca LGBT-ul cu publicitatea romaneasca, sunt perfect valabile in continuare. E pregatita piata din Romania – clientul, agentia si consumatorul – pentru reclame cu teme LGBT?
- Carmen Tiderle (Directia Creativa) ne si avertizase: niciun advertiser nu este pregatit sa riste reactii atat de polarizante.
- Bogdana Butnar sublinia ca e o problema de autoritate, de fapt, pentru ca advertising-ul nu are cum sa produca schimbare sociala, ci doar sa o ia pe calea schimbarii produsa de alte forte, cel putin la capitolul asta.
- Raluca Feher avea si un plan: sa facem 78 de reclame cu gay, sa facem luna, trimestrul, anul reclamelor cu gay ca sa se intample cu adevarat ceva.
- Sorin Tranca, cel mai optimist, estima ca pana la anul prima reclama cu gay din Romania o sa apara la Cannes.
Ironic e ca, la lansarea platformei de brand, un titlu de sponsored content zicea ca Gusturile se discuta. In sfarsit!.
Din nou intrebam: oare?
E clar ca discutia e departe de a ajunge la o concluzie. Cum era aia cu luati site-ul de cultura si bagati-l in duba?
Later edit, 30.09.2016
Mai jos, reprezentatii brandului Staropramen ne explica pozitia lor in acest caz.
"Alegerea nepublicarii articolului Catalinei Miciu nu a fost rea vointa si nu se bazeaza pe discriminare.
oamenisigusturi.ro este o platforma dezvoltata de un brand global, ceea ce implica o politica editoriala care stabileste o serie de subiecte de interes in concordanta cu universul brandului, obiective de marketing, respectand codul comunicarii comerciale. Inca de la inceputul proiectului, inclusiv Catalinei Miciu, tuturor colaboratorilor le-a fost adusa la cunostinta politica editoriala a platformei, au acceptat sa faca parte din acest proiect si au publicat articole in conformitate cu ea si brandbook-ul brandului.
Am dori sa subliniem distinctia intre publicatiile de presa si publicatiile de brand - au obiective si misiuni diferite in spate. Misiunea unui brand comercial nu este sa intre in discutii care ar putea starni controverse printre consumatorii sai. Platforma este un proiect de brand si este dedicata tuturor iubitorilor de cultura din Romania.
Faptul ca brandul alege sa nu abordeze subiectul LGBT pe platforma oamenisigusturi.ro nu este o dovada de cenzura sau o atitudine discriminatorie, ci este alegerea brandului de a avea o comunicare impartiala si neutra fata de subiecte controversate, indiferent daca acestea sunt de natura sociala, politica, economica."