Raluca Muresan, tanar arhitect si designer: Avem nevoie de mult mai multa promovare fata de alte tari in care doar brandul vorbeste

Raluca Muresan, tanar arhitect si designer: Avem nevoie de mult mai multa promovare fata de alte tari in care doar brandul vorbeste

La 28 de ani, Raluca Muresan e arhitect de interior si designer de produs cu experienta si la noi, si afara, plus o colectie de mobilier cu succes la public.

Vine dintr-un oras mic din Transilvania, unde s-a imprietenit cu natura. Dupa scoala, a invatat meserie la un faimos studio de design din Roma, s-a intors in Romania, a creat Otono, o colectie apreciata si de specialisti, si de clienti, apoi s-a mutat din nou in Italia, in Aosta, unde e de gasit acum.

Ii place cand clientii se implica in procesul de amenajare si crede ca piata de design din Romania nu sta rau, dar are nevoie de mai multa promovare.

 

Proprietatea termenilor: arhitect de interior si designer de produs

Arhitectul de interior este cel care reuseste sa inteleaga dorintele clientului si sa le transpuna corect si armonios intr-un spatiu imaginativ, dand, practic, viata unor idei si preferinte venite de la beneficiar.

Designer-ul de produs este cel care creeaza propriu-zis un obiect de design inexistent pana la momentul respectiv.

Specialitatea mea este arhitectura de interior, insa domeniul in care ma regasesc 100% este design-ul de produs. Incerc sa le fac pe amandoua.

 

Copilarie intr-un oras mic din Hunedoara

Momentele frumoase din copilaria mea, traite in Muntii Transilvaniei, au avut si inca au o influenta aparte asupra mea. Un rol important in evolutia mea de arhitect l-a avut insasi natura.

Joaca un rol important in toate conceptele pe care le creez, dar si in viata de zi cu zi. Influenta si formarea se reduce de fapt la simplitate. Aceasta simplitate inca tind sa o caut zi de zi.

 

Momentul “vreau sa fiu arhitect cand ma fac mare”

Pictura mi-a placut inca de mica. Imi amintesc ca, prin clasa a II-a, toti colegii ma rugau sa-i ajut cu tema la desen, oferindu-mi in schimb diferite dulciuri. Primeam doar ciocolata. :-)

La 14 ani, trebuia sa aleg un liceu si am ales arhitectura, cu toate sacrificiile din vremea aceea. Am norocul unor parinti deschisi, care m-au lasat mereu sa decid singura ceea ce este bine pentru mine, chiar daca stiau ca voi locui la 130 km distanta de ei, copil fiind.

Asa am ajuns la Liceul de Arte “Sigismund Toduta” din Deva, dupa care am continuat cu aceeasi pasiune la Universitatea “Ion Mincu”, Facultatea de Arhitectura de Interior, in Bucuresti.

 

Ce ne invata la scoala

Scoala la Mincu nu este una tocmai usoara. A fost o perioada destul de dificila pentru mine deoarece nu reuseam sa lucrez in timpul facultatii, pentru ca ramaneam in urma cu studiile, de aceea incercam in fiecare an sa obtin o bursa de studiu care sa ma ajute sa imi platesc o parte din cheltuieli.

Cum m-a format? Pe de o parte, m-a ajutat sa fiu un om mult mai muncitor, insa pe de alta parte mi-a aratat si adevarata realitate care nu se reduce intotdeauna la cat de bun esti, ci la cate cunostinte ai.

Nu facultatea in sine m-a ajutat (are, bineinteles, meritul ei), ci eu insami, incercand sa fiu zilnic cat mai punctuala, sa ma autoeduc pentru a deveni o parte din ceea ce voiam sa fiu.

 

Formarea la primul job, in Italia

Exceptand proiectele personale din timpul facultatii, primul job a fost in Roma, Italia. Am dat un examen de admitere pentru un stage la unul dintre cele mai mari birouri de arhitectura din Roma, Pultrone Arredamenti, si am fost acceptata.

Ma plateau enorm de putin in primele luni, abia apucam sa-mi platesc chiria, insa experienta dobandita de la arhitectul Vincenzo Pultrone a valorat mai mult decat orice. El este cel care m-a ancorat in acest domeniu. El este cel care mi-a aratat diferenta dintre universitate si viata reala a unui arhitect.

Am avut norocul sa lucrez impreuna cu el atat la partea de showroom, santier, cat si la proiecte de mare valoare a unor oameni foarte importanti din Italia. Lucram aproximativ 14 ore pe zi, timp in care am invatat si “am furat meserie” cat altii in 2-3 ani.

Trebuia sa fiu la zi cu toate trendurile si produsele celor mai mari firme de design pentru a le putea ingloba in proiecte si a le vinde, iar in pauza de pranz (care dura 3 ore, de obicei, la ei) eram mereu pe santier urmarind proiectele.

 

Arhitect in Romania

Perioada Delta Studio, care a urmat apoi, a fost una din cele mai frumoase perioade din viata mea ca “tanar arhitect”. Am lucrat aproximativ 4 ani alaturi de ei. Acolo am pus bazele de creator/designer si am descoperit ca ma simt 100% eu insami cand creez si dau sens si viata unui lucru.

Asa s-a nascut Otono, colectia mea de mobilier, cu care am participat de doua ori la Salone del Mobile, unul din cele mai mari targuri internationale de design, in Milano.

In 2014, participam cu mobilierul de baie si, vazand ca are un succes destul de mare atat pe piata din Romania, cat si in strainatate, fiind si cel mai bine vandut mobilier din portofoliul studioului, am decis sa participam si in 2016, cu noi seturi dezvoltate in cei doi ani, partea de living si de dormitor.

 

Design in Italia, din nou

Uneori te poti simti implinit cu locul in care muncesti, cu oamenii din jurul tau, cu viata pe care o ai, insa in acelas timp iti doresti si o noua evolutie, o noua provocare care sa te faca sa visezi mai mult si sa te faca sa te simti si speriat, in acelas timp. Se spune ca daca visele tale nu te sperie suficient de mult atunci nu sunt suficient de mari.

E cu doua taisuri, aceasta evolutie, te poate aduce cu picioarele pe pamant sau te poate ridica la cer. Indiferent cum ar fi, cred ca la final incercarea propriu-zisa conteaza cel mai mult. Pentru ca devii alt om.

Asa am decis acum cateva luni sa ma mut din nou in Italia, in Aosta, de data asta, si sa incep o noua etapa. La studioul 100 x 100 Design am ajuns datorita colectiei mele de mobilier, Otono. Aceasta a avut un prim impact, dupa, bineinteles, au contat intregul portofoliu si experienta anterioara in Italia.

 

Piata romaneasca si piata italieneasca de design, comparatie

Se stie ca design-ul italienesc este primul pe piata din Europa, deci este destul de greu sa fac o paralela referitoare la cele doua piete deoarece vorbim de alti oameni, alta cultura si alte cunostinte.

Pot spune, insa, ca piata romaneasca incepe sa se contureze frumos, incepe sa prinda valoare in Europa si sa se ridice la anumite standarde.

Deosebirea majora dintre cele doua piete este intr-adevar raportul clientilor in proiecte. In Italia, clientul este mult mai la zi cu tendintele arhitecturale, cu finisajele, culorile, produsele de pe piata si are mult mai multa incredere in specialitatea noastra de arhitect.

 

Cum sta design-ul in Romania

Romania are foarte mult potential. Noi romanii suntem mult mai muncitori, mai deschisi spre nou si incercam mereu sa fim intr-o continua evolutie. Pacat ca nu suntem suficienti de apreciati uneori pentru valoarea noastra si aici ma refer la tinerii designeri.

Din punctul meu de vedere, design-ul de interior din Romania a crescut enorm de mult in ultimii ani. Sunt tot mai multe concepte, proiecte si realizari de catre multi tineri designeri sau arhitecti, care au potential si care incearca sa ridice standardele romanesti.

Parti rele nu sunt. Avem nevoie, in general, de mult mai multa promovare fata de alte tari in care doar brandul vorbeste.

 

Otono, colectie de tanar designer roman

Conceptul care a stat la baza design-ului modular este sentimentul de nostalgie al toamnei, de aici plecand si ideea integrarii picioarelor de lemn, ce pot fi asociate cu crengile de copac. Insasi numele se traduce prin toamna, din limba spaniola.

Influentele retro dau design-ului personalitate, subliniand elementele anilor '50 prin caldura si eleganta.

Conceptul e modular si se poate integra si adapta atat in amenajarea personalizata a living-ului, cat si in amenajarea baii. Modulele mobilierului pot fi multiple. De exemplu, pot contine sertare inchise sau deschise, cu usi batante sau cu sistem push, cu manere adaptate, rotunde, sau fara manere.

Mobilierul este integral din lemn, putandu-se implementa orice finisaj dorit.

 

Cum lucrez: de la idee la vanzare

Conceptul in sine a unui produs de design poate dura si ani, depinde de momentul de inspiratie.

De obicei incep cu un brainstorming in care inglobez orice gand in legatura cu obiectul pe care vreau sa-l creez. Cum am mai precizat, natura are un rol foarte important pentru mine in a extrage sursa de inspiratie. Ma ajuta, ma influenteaza si imi transmite tot ceea ce vreau eu sa creez, dupa care incep sa schitez de mana.

Odata ajunsa la un concept, pasii urmatori sunt foarte simpli. Materialele si culorile vin pur si simplu, nu am stat niciodata sa ma gandesc prea mult la ele.

Pentru colectia Otono am asistat chiar in fabrica la realizarea prototipului. Am vazut live cum se face o piesa de mobilier si de cata munca e nevoie pentru a iesi un produs final bun.

Promovarea o faceam zilnic. Aveam clienti cu care interactionam si carora le propuneam piesele noastre, cel putin in perioada in care lucram la Delta Studio. Incercam sa le explic clientilor cat mai detaliat ce inseamna Otono pentru a sesiza diferenta dintre un obiect gata cumparat si un obiect de design.

 

Interactiunea cu clientii

Povesti sunt multe. :-) Este mai degraba un proces de receptivitate – creativitate – individualitate, care dureaza in functie de complexitatea proiectului.

Rolul nostru este de a intelege cat mai bine dorintele beneficiarului si de a le transpune, impreuna cu el, astfel incat sa rezulte atat o amenajare corecta din punct de vedere arhitectural, cat si una individuala, in care dorintele clientului, de la care am pornit, sa fie inglobate.

Povestile care mi-au ramas in suflet sunt in general cele in care aportul clientului a fost mult mai mult decat ma asteptam.

De curand am avut de amenajat o vila a unui doctor chirurg din Bucuresti si am ramas placut impresionata de interesul pe care l-a acordat fiecarui colt din aceasta vila sunandu-ma de fiecare data cand gasea ceva interesant, cerandu-mi parerea. Mi-a spus ca el lucreaza 24 din 24 de ore timp de 3 zile consecutiv pe saptamana, iar pentru el aceasta documentare este o relaxare care il scoate din cotidian. Am ramas fara cuvinte.

 

Stiluri preferate

Ador stilul scandinav. Este un stil in care ma regasesc 100%. Interioarele stilului scandinav sunt scaldate in lumina naturala, exprimand simplitate si naturalete. Paleta cromatica este compusa din culori deschise, pasteluri: albul, tonuri de bej, crem, gri deschis, galben.

Finisajele acestui stil nordic sunt naturale, emana prospetime, caldura si reusesc sa transforme orice locuinta intr-un adevarat camin.

 

Modele de urmarit

Nu stiu daca am un arhitect sau designer pe care sa il urmaresc indeaproape. Fiecare are stiul lui si asta e cel mai frumos in arhitectura, individualitatea.

Sunt multi care ma inspira: Jean Nouvel, Bruno Munari, Patricia Urquiola, Philippe Starck, Achille Castiglioni, Karim Rashid, Naoto Fukasawa, Zaha Hadid, Steve Jobs, Le Corbusier etc.

 

Ce face un arhitect in timpul liber

Termenul de interior architect are o conotatie diferita pentru fiecare dintre noi. Pentru mine, nu reprezinta doar job-ul in sine, ci si ceea ce creez eu zilnic pentru mine insami, caramida cu caramida, lucrand la defectele mele si incercand sa ajung sa fiu zilnic cea mai buna varianta a mea.

Nu-mi place sa ma definesc, insa daca ar trebui sa o fac cred ca as folosi acelasi termen ca specialitatea mea, insa sub alta conotatie: interior(-ul meu de) arhitect.

Pasiunile mele – fotografia, alergatul, drumetiile pe munti – ma definesc ca om, ma invata zilnic alte lectii, imi arata ca inainte de orice definitie a noastra suntem oameni si nu trebuie sa uitam de noi insine, sa ne bucuram din plin de ceea ce ne inconjoara, sa fim prezenti.

Din natura extrag creativitate, din efort fizic extrag putere de munca si din fotografie extrag iubire.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related