Il stiti pe-ala cu bancherul, programatorul, designerul si medicul care intra intr-un bar si vreme de 60 de minute ii explica barmanului c-ar fi bine sa-si vaccineze copiii daca le vrea binele? Hai ca nu-l stiati. E bun, nu? Niste tipi si tipe, cu pregatiri diverse, ca cei din bancul de mai sus, au facut un podcast. Pasionati de stiinta, l-au numit Sceptici in Romania si se afla la cel de-al 130-lea episod.
Unul dintre cei care pun, saptamana de saptamana, umarul la acest proiect este Ovidiu Covaciu. A fost amabil sa stea de vorba cu noi, ca de la sceptic la sceptic, si sa ne spuna ce-si propune, de fapt, acest podcast. Intr-un cuvant (hai, doua) este vorba despre scepticismul stiintific. Mituri daramate, idei limpezite, discutii constructive.
O investitie minima, dedicare si rabdare multa - cele trei ingrediente care au facut din "Sceptici in Romania" unul dintre cele mai longevive podcasturi de la noi.
Scepticii
Echipa Sceptici in Romania este variata, iar membrii s-au schimbat de-a lungul timpului. Ce e important de stiut este ca suntem pasionati de stiinta desi niciunul dintre noi nu lucreaza in domeniu. Incercam sa facem comunicare pe stiinta atat pe partea de "mythbusting" cat si pe clarificarea unor stiri care au fost gresit interpretate in mass-media.
Astfel, echipa are in componenta un bancher, un programator, un web designer si un medic specializat in oncologie.
Ideea
In 2010 am descoperit ca in Budapesta se tinea un "Congres al Scepticilor Europeni". Cum ideile scepticismului stiintific erau extrem de necesare in Romania, am hotarat sa facem un drum pana la Budapesta si sa vedem ce se intampla acolo. Am descoperit o mica comunitate de oameni care aveau aceleasi preocupari - ingerinta psuedostiintei in viata publica, mass-media, agravarea anti-vaccinismului, mitologie nefondata.
Aveau loc dezbateri civilizate si cu substanta si ne-am dorit sa vedem daca putem produce ceva asemanator in Romania. Stiam deja ca pentru limba engleza existau podcast-uri cu experienta de ani buni si formatul parea prietenos. Dupa cateva saptamani inregistram primul episod care a fost pus online in octombrie 2010.
Trebuinte pentru podcast
In primul e nevoie de o investitie minim in echipament. Primele episoade sufera la nivelul calitatii audio datorita unui microfon omnidirectional in care ne chinuiam sa vorbim pe rand. Dupa ce ne-am hotarat ca vrem sa facem asta pe termen lung, am investit aproximativ 200 de euro intr-un mixer si un set de microfoane. A fost o investitie buna care inca este folosita.
Altfel, mai e nevoie de dedicare si hotarare pe termen lung. Si nu strica sa publici episoade folosind un program fix cu care ascultatorii se pot obisnui. Noi de obicei publicam lunea.
Interlocutorii
Avem destul de rar oaspeti in emisiune, asa ca noi suntem responsabili pentru temele discutate si pregatirea lor. Pe masura ce a trecut timpul, am inceput sa avem mai putin tema de acasa si mai mult free-style. Desigur, Romania beneficiaza de o circularitate a subiectelor si practic avem deja 6 ani de experienta, asa ca putem spune ca ne-am facut temele.
Depinde insa foarte mult de subiect; exista subiecte despre care vrem sa ne documentam temeinic pentru a face un argument clar pro sau contra sau macar sa clarificam ceea ce putem clarifica avand in vedere cercetarea existenta.
Podcastul, in general
Cred ca este un format la inceput in Romania, pentru ca televizorul domina in peisajul media. Un podcast este de obicei o productie independenta facuta din pasiune pentru tema principala. Oamenii care isi doresc sa faca un podcast sunt rareori profesionisti in domeniu dar sunt amatori pasionati.
Si uneori, pentru public, un subiect tratat cu pasiune de un amator poate fi mai interesant decat a asculta un expert. Dar statisticile noastre arata ca exista totusi un public si din 2010 incoace interesul pentru stiinta a crescut. De altfel, din cercetarea noastra am fost primul podcast independent cu aparitie regulata timp de cativa ani buni, singura concurenta fiind emisiunile de radio urcate pe iTunes sau podcast-uri de invatat limba romana. Nu ne numim pionieri sau inovatori, dar cred ca am adus un format in tara pentru prima data. Ceea ce este cel putin notabil.
Avantaje
Din toate punctele de vedere un podcast permite foarte multe din punct de vedere continut. Am avut subiecte serioase, amuzante, tragice, dramatice, educationale si unele hilare. Unele subiecte nu sunt relevante pentru tema noastra, dar pseudostiinta si ingerinta ei in societate ne permite o gama larga de subiecte. Noi tratam mai totul asa cum merita. De cele mai multe ori cu umor, dar si extrem de serios daca este cazul.
Cati ascultatori?
Media de ascultatori pare sa fie in jur a 6-700 de descarcari. Ceea ce e foarte bine, suntem incantati ca atatia oameni ne asculta si le multumim ca sunt alaturi de noi de atata timp.
Recomandari
Lista noastra de podcasturi este foarte lunga. Cel mai mare podcast dedicat scepticismului la nivel global este "Skeptics Guide to the Universe". Mai ascultam „Be Reasonable", "Skeptics with a K", "This American Life", "Hardcore History", "99% Invisible", "Myths and Legends", "Skeptoid". Mai sunt multe altele dar parte din farmecul unui podcast este sa il descoperi in functie de interesul tau. Pe limba engleza oferta este extrem de bogata.
Provocari
Cel mai dificil este sa iti mentii interesul pe termen lung. Cum ziceam, echipa noastra s-a modificat de cateva ori pe masura ce oamenii si-au dedicat timpul altor activitati. Altfel, pe masura ce castigam experienta, multe provocari dispar; acum episoadele se fac relativ usor pentru ca stim ce avem de facut.
Promovarea
Ne folosim doar de Facebook si probabil ca avem o anumita parte de "word of mouth", insa nu prea vedem feedback de la ascultatori cu privire la subiectele abordate. Deci e dificil sa stim exact ce impact avem. Unele episoade sunt mai populare decat altele, insa e dificil de indexat in ce masura variaza interesul.
Colaborari cu branduri?
Cred ca suntem deschisi unei colaborari daca este cineva interesat de publicul nostru. Probabil ca am putea mentiona companii noi gen start-up si serviciile acestora sau chiar sa oferim publicului o reducere la anumite magazine online. Desigur, conteaza foarte mult ce produse am promova. In prezent nu avem reclame si toti cei 6 ani de experienta au fost auto-finantati.