Inca nu stiti ce sa faceti cu voi insiva in timp ce alergati pe banda sau dati cu aspiratorul duminica? Worry no more! "REC si la podcast" este seria de articole care va spune exact cum sa aduceti la viata belsugul timpilor morti: cu un podcast autohton, desigur. Astazi vorbim de Burzcast, productia lui Razvan Burz. Un IT-ist care, de 43 de episoade incoace, face, cu episoade gen Securitatea Internet of Things, ce sa vezi - podcasturi.
Unul din motivele pentru care inca exista foarte putine podcasturi romanesti sta in lipsa de rabdare. Faci unul, doua, noua episoade, timpul este consumat, banii nu vin de nicaieri, asadar podcasterul renunta. ROI-ul va veni, spune Razvan, insa podcastingul este un maraton, nu un sprint
Si mai e o chestie: publicitarii. Care... hai, cititi singuri care e chestia cu publicitarii.
Background
Sunt fost tehician hardware, fost Opera Campus Crew member. Am configurat, asamblat si depanat sute de sisteme de-a lungul anilor. In 2009, cand vanzarile de computere au scazut am parasit domeniul hardware si am revenit la domeniul care pana atunci l-am lasat pe plan secundar: software developmentul.
Am inceput propriul business in domeniu si am deservit clienti din Romania, SUA, Republica Moldova si Germania. In prezent sunt consultant si developer pentru multiple companii din tara si strainatate pentru care realizez aplicatii si site-uri web, software la comanda, aplicatii pentru smartphone-uri si tablete. Din 2012 am inceput sa realizez software pentru device-uri IoT industriale, in special pentru companii mari din SUA, Japonia si Uniunea Europeana. Acestea sunt oferite ca parte a serviciilor mele, sub brandul "frate", Burzware.
Podcast / pencast
Am inceput un podcast despre marketing si tehnologie in 2009, impreuna cu un coleg. A avut 1 singur episod si acela mult editat. In 2011 am incercat o revenire cu un podcast despre tehnologie si productivitate. De data aceasta am incercat ceva nou: podcast in paralel cu pencast. Un pencast este rezultatul audio-interactiv al scrisului cu stilouri inteligente. Ascultatorul putea naviga printr-o serie de cuvinte cheie, scrise de mana, in timp ce asculta ceea ce am prezentat in acel moment.
In 2014 am hotarat ca este momentul sa reincep podcastul. Ascultam deja de peste 7 ani podcasturi din SUA si vroiam sa realizez unul, dar sa ma tin de el. Din 2007 si pana atunci ascultasem multiple podcasturi din tehnologie, printre care cele mai importante erau PCMag Radio si ExtremeTech Podcast (ambele inchise) si TWiT, dar si podcasturi mai noi din domeniul business, precum Entrepreneur on Fire si Smart Passive Income Podcast.
Tot in 2014, am citit intr-un numar al revistei Mac Format despre podcasturi. Era tema lunii si mi-a redeschis apetitul. Am achizitionat la inceput un microfon pe USB pe care am realizat episodul 1. Am trecut apoi printr-un condenser Behringer, un Rode Procaster (in poza) si acum utilizez un Heil PR-40. Cele doua sunt dinamice, cel din urma fiind utilizat de orice podcaster care isi permite sa il achizitioneze si considera ca merita sa ramana in podcasting.
Temele alese au aparut din credinta mea in ceea ce priveste tehnologia - consider ca aceasta este in viata noastra pentru a ne ajuta (desi uneori mai mult ne incurca). De-a lungul timpului am invatat ("the hard way") diverse metode si tehnici de productivitate, care in mare parte au ceva in comun cu tehnologia. Pe de alta parte, mi-a placut mereu partea de business si management si m-am gandit ca fiecare ascultator poate invata ceva de la cineva din domeniu.
Daca invitatii sunt deschisi sa impartaseasca din experienta si exprerientele lor cu ascultatorii, podcastul iese minunat. In plus, tehnologia este prezenta si in acest domeniu. Deci cele 3 teme ale Burzcast se imbina pe alocuri si imi permit sa am mai multe avataruri pentru ascultatori. Ascultatorii sunt in general tineri (mileniali), cu studii superioare. Femeile asculta mai mult episoadele cu teme generale de management si productivitate, iar barbatii prefera in special cele tehnice.
Trebuinte pentru un podcast
Cel mai important lucru este continutul. Exista podcasturi cu o calitate tehnica indoielnica sau cu gazde care se balbaie, fac pauze mari sau greseli. Lumea asculta acele podcasturi datorita continutului. Nu asculti un podcast pentru ca iti place vocea gazdei sau invitatului ci pentru valoarea pe care o ofera. Acorzi din timpul tau de ascultator realizatorului pentru ca tu consideri ca ceea ce are el (sau invitatii) de spus te ajuta pe tine sa te perfectionezi intr-un domeniu.
Am constatat, cand am intrerupt podcastul, din cauza unor proiecte prioritare, ca numarul ascultatorilor a scazut si greu si-a revenit. Oamenii doresc sa fii constant si sa ai continut de calitate. Am constatat, de asemenea, ca le place mult sa asculte povesti, in special cele care ajung la povesti de succes. Calitatea audio este si ea importanta, dar nu este prima prioritate. Bineinteles, nu trebuie sa te irite sa asculti un podcast.
Invitatii
Interlocutorii sunt alesi in functie de domeniu. In general, ii gasesc prin retele de socializare, reviste din domeniul IT sau business, recomandari de la alti podcasteri sau leaderi in domeniul lor. Temele de discutie le alegem apoi, de comun acord, in functie de experitza fiecaruia. Daca este expert pe SEO vom discuta despre acest domeniu. Daca este expert pe managementul timpului discutam despre asta.
Ei primesc o invitatie in format electronic, prin e-mail, printr-un sistem dezvoltat de mine pentru Burzcast. Acea invitatie are o serie de intrebari sau teme de discutie la care invitatul poate aduce amendamente. Tot acolo exista 2 date propuse pentru inregistrare si se poate sugera o alta, in functie de timpul invitatului. In aceeasi invitatie sunt prezentate cateva guideline-uri cu privire la inregistrare.
Cand invitatul confirma inregistrarea, primeste un e-mail cu un appointment in calendar pentru data si ora inregistrarii, plus subiectele sau intrebarile stabilite. Cu o ora inaintea inregistrarii primeste automat un SMS de la sistem, anuntandu-l inca o data ca urmeaza sa inregistram intr-o ora si contul de Skype pentru emisiune. Majoritatea invitatilor prefera sa aiba intrebarile in fata inainte de a incepe, totusi o parte prefera sa fie totul spontan.
Cand nu am invitati, pregatirea dureaza mai mult pentru a iesi cat mai coerent. Cand am invitati pregatirea precede invitatia - invat despre invitat cine este, ce face, ce intrebari ii pot adresa si ce putem discuta pentru a nu parea ca tocmai am auzit de el.
Majoritatea invitatilor se descurca bine la microfon. Unora le este putin mai teama, dar incerc sa ii linistesc. Nu dau drumul la camera web pentru a pastra caitatea audio cat mai buna si in general ii incurajez pe invitati mentionand ca orice greseala poate fi editata la procesare.
No ROI, no podcast
Consider ca podcasturile sunt cea mai importanta forma de new media. Exista trei tipuri de podcasturi: audio, video si text. Cele audio sunt cele mai populare. O asociere corecta a podcasturilor cu agentiile de publicitate ar putea influenta foarte mult cresterea numarului de podcasturi la noi in tara si ar atrage bani in conturile agentiilor de publicitate. Comparativ cu orice alt fel e media, podcasturile au masuratori: se stie exact numarul de ascultatori, profilul lor, ce, unde si cat au ascultat. Niciun alt fel de media nu are aceste evidente atat de clare. Totusi la noi in tara se investesc sume mari in reclame la radio si TV.
In Romania podcasturile sunt la nivelul unui nou inceput. Imi place cand descopar noi podcasturi romanesti (nu emisiuni radio de arhiva, ci podcasturi inregistrate in acest scop). Majoritatea ascultatorilor romani stiu despre podcasturi din afara tarii, unde domeniul este foarte raspandit.
Intr-adevar, productia unui podcast implica timp si cunostinte minime in domeniul audio, dar problema consta in faptul ca cei care realizeaza podcasturi nu vad un ROI imediat si renunta. E adevarat, sunt greu de monetizat la noi in tara, asa cum spuneam si mai sus, dar un ROI pe termen lung este mult mai important (fie prin persoanele cu care intri in legatura, fie prin faptul ca reusesti sa atragi subscriberi in listele de mailing, etc.). In plus, lumea te considera un expert in domeniu (ceea ce nu este adevarat), dar tind sa deduca acest lucru prin asocierea gazdei cu invitatii.
Oamenilor le plac podcasturile. Ascultatorii sunt acei oameni care nu au timp sau chef sa citeasca un articol sau doresc sa omoare timpul pe perioada unor deplasari, cand fac fitness, etc. Poti asculta un podcast audio in timp ce conduci, faci baie, faci fitness, plimbi cainele (sau cum am auzit: bati covoarele). Provoc pe cititori sa citeasca un articol pe blog in timp ce sunt la bazin si inoata.
Avantaje si dezavantaje
Desi in SUA s-a incercat auditarea podcasturilor si realizarea unei organizatii care sa ofere o serie de limite in ceea ce priveste podcasing-ul, nimic concret nu s-a putut realiza datorita podcasterilor care au protestat impotriva. Podcasting-ul este un mediu liber de transmis si oricine poate realiza continut despre orice. Orice auditare, regulament sau orice forma de ingradire poate afecta exact acest aspect - al libertatii de exprimare.
Exista podcasturi pe toate temele, unele cu continut marcat "explicit", care poate contine injuraturi sau atacuri la persoane, altele sunt mai "cuminti". Orice ingradire ar strica naturaletea podasturilor si, implicit, ar duce la disparitia acestora.
Multitudinea de podcasturi (in afara tarii) permite ascultatorilor sa le sorteze in functie de preferinte. La fel cum unele carti sunt pe gustul unor oameni si altele pe gustul altora, cei care le citesc le-au selectat datorita continutului. La fel si-n cazul podcasturilor. Filtrarea/selectia se face la nivelul consumatorului si nu este nevoie de filtre in privinta continutului, acesta trebuie doar marcat in cazurile speciale, mentionate mai sus. Consumul de podcasturi se face "la cerere", in comparatie cu radio sau TV.
Ascultatorii
Fiecare episod este ascultat de 800 - 1200 de persoane. Majoritatea ascultatorilor sunt barbati mileniali, cu studii superioare. Exista episoade sezoniere (in special in urma unor evenimente in domeniile tratate in podcast) care sunt mai ascultate, dar acele episoade scad repede in ascultari. Sunt episoade sub forma de tutoriale sau povesti cu invitati care atrag mai multe ascultari de-a lungul timpului.
Ascultatorii sunt vorbitori de limba romana din Romania, Italia, Spania, Franta, SUA, Canada, Marea Britanie, Elvetia, Republica Moldova si alte tari pe unde vorbitori de limba romana doresc sa asculte Burzcast.
Preferinte
Entrepreneur on Fire, Smart Passive Income Podcast, pe partea de business si management, apoi TWiT, Robin Sharma Mastery Sessions si altele sunt printre preferatele mele. Invat din ele ascultandu-le si ma ajuta sa gasesc teme interesante despre care apoi sa discut cu invitatii mei.
Timpul. E greu cu timpul
Nu este dificil sa realizezi un podcast. De aceea au existat atat de multe de-a lungul timpului si in Romania. Este greu sa il mentii. Daca il intrerupi pierzi ascultatori si apoi nu mai are rost sa il realizezi. Daca nu ai rabdare si nu gandesti pe termen lung, nu vei vedea niciun fel de ROI imediat. Multa lume m-a intrebat "ce sau cat castigi tu din Burzcast?", iar castigul nu este imediat cuantificabil. Nu le pot spune ca am castigat x mii de RON sau mai stiu eu ce, dar pe termen lung s-a dovedit util. Am avut clienti care au venit deoarece au ascultat podcastul si au aflat despre ceea ce fac.
Este dificil ca in fiecare saptamana (sau dupa programul de lansare) trebuie sa petreci timpul chiar facand acel episod. Acel timp il poti investi altfel: cu familia, prietenii, proiecte care au un ROI imediat sau cel putin vizibil si clar. Ce mai mare provocare este aceasta investitie de timp despre care nu stii daca merita sau nu. Totul este sa iti placa sa impartasesti cu ascultatorii din cunostintele tale sau ale invitatilor si sa gandesti pe termen lung si in stil mare, nu doar la cati RON/EURO, etc. vin in urmatoarele saptamani din podcastul tau.
Promovarea
Podcastul se promoveaza prin SEO, foarte bine. Am avut noroc sa gasesc materiale de calitate despre podcasting, din 2009 si pana acum. Am invatat din ele despre retelele de podcasting si broadcasting si am reusit sa inscriu podcastul prin majoritatea acestora. Burzcast este podcastul care a adus Stitcher Radio limba romana. I-am contactat pe cei de la Stitcher Radio si mi-au spus ca daca inscriu podcastul in limba engleza vor adauga apoi limba romana pentru a-l muta in aceasta categorie de limba.
Apoi au venit si altele in Stitcher Radio. De asemenea am aparut in vTuner si multe alte retele. Incerc sa tin podcastul peste tot unde se poate, deoarece se actualizeaza automat, odata inscris si sunt in fata ascultatorilor, oriunde s-ar afla ei pentru a consuma new media audio.
Cea mai buna promovare este totusi cea realizata de invitati. Acestia promoveaza in cercurile lor episoadele in care au fost invitati si astfel cei care sunt atenti la activitatea lor, in special pe retelele de socializare, afla mai departe despre podcast.
Alta modalitate de promovare este prin asocierea cu alti podcasteri, pe care ii consideri colegi si fata de care am tot respectul si sustinerea.
Colaborari cu branduri sau agentii?
Din pacate, in Romania, agentiile media nu vad avantajele podcasturilor, iar podcasterii inchid podcasturile deoarece nu au incasari din reclame. Agentiile media investesc bugete importante in radio si TV, unde pauza publicitara este acea pauza in care fugi la toaleta sau sa iti faci cafeaua si nu exista niciun profil concret sau audienta exacta.
Continutul comercial din Burzcast consta in cele 15 secunde din outro unde Mike Russell, de la Music Radio Creative (si el un podcaster) mentioneaza business-ul meu de web design si development. Am renuntat si la prezentarea afiliatilor deoarece am constatat ca acel continut de marketing era considerat "obositor" si in mare parte inutil.
Pana nu se vor trezi agentiile de advertising ca sa constate ca traim in 2016, nu in 2001, nu vad niciun fel de colaborare cu vreuna dintre ele. Am incercat inclusiv colaborari cu diverse companii, dar deoarece unele dintre ele nici nu stiau ce este acela un podcast am preferat sa imi fac singur reclama - cea despre care spuneam mai sus - si sa utilizez podcastul pentru a-i ajuta pe ascultatori sa treaca la urmatorul nivel de perfectionare din viata lor, indiferent ca este pe plan personal sau profesional. Feedback-ul primit pana acum include multe multumiri.