La Craft86, produsul finit vine, întotdeauna, în ediție limitată de 86 de piese. Așa, George, Vlad, Bogdan și Andrei se pot concentra pe personalitatea fiecărui obiect creat. În povestea pe care ne-o spun curat și ordonat mai jos, au preferat să rămână semi-anonimi. E mai important ce fac decât cine sunt, zic ei. Dar potolim altă curiozitate, în schimb - știm că au, toți, câte 30 de ani; de acolo vine "86"-le.
La început, știau IT, economie, aviație, deloc tamplărie. Dar au început cu documentarea și au învățat despre caracterul lemnului, i-au studiat plăcerile și neplăcerile, necesitățile, mofturile. Lemnul e viu, în caz că nu știați; adună istorie, crește alături de oamenii pe care îi are jur, se maturizează și se transformă încontinuu. Da, vorbesc frumos băieții. Citiți-i mai jos.
Echipa
Craft86 este George, Vlad, Bogdan și Andrei sau patru prieteni născuți la ‘86 (hint) care au rezonat total cu ideea dezvoltării unui business creativ și productiv. Lucrul care ne-a unit și ne-a generat energia să pornim pe acest drum a fost necunoscutul și nevoia de provocare. Am pornit toți ca fiind foarte departe de acest domeniu.
Știam IT, economie, aviație, dar deloc tâmplărie. Ne-am pus cu burta pe “carte” și am început să ne documentăm asupra tot ce presupune acest domeniu.
Cu cât învățăm mai multe despre lemn și despre cum îi place să fie pus în valoare, cu atât întelegem că produsele noastre continuă să își îmbogațească caracterul, chiar după ce ies de la noi din atelier. Lemnul este viu și va crește alături de oamenii care l-au vrut în casele lor, adună istorie și personalitate și asa cum se întamplă din vremuri străvechi, este o moștenire din generație în generație.
Ideea
Sămânța acestui proiect a fost plantată în vara lui 2015, când eu, Andrei, am găsit o idee de produs în vastul Internet și, după ample căutări, am descoperit că nu găsesc niciun magazin de mobilă de unde să pot cumpăra ceva măcar similar.
Total nepregătiți pentru ce urma să se întâmple, am zis “Cât de greu poate să fie?”. Și a fost greu, dar și extraordinar de rewarding când a fost totul gata. Atunci am ales să adoptăm un model de business consacrat și ne-am început construcția atelierului în garajul proprietate personală.
Planul, pe care îl respectăm în continuare, a fost atât să aducem pe lume ideile proprii de produse, cât și să oferim publicului autohton posibilitatea de a beneficia de unele din milioanele de idei externe generate de “creativitatea colectivă”.
Side project sau nu?
Nu i-am spune side project. Este un proiect de suflet care necesită foarte mult timp și de multe ori somn sacrificat, dar ale cărui momente de satisfacție sunt minunate și merită din plin efortul. Continuând drumul pe care am pornit, este clar că vom atinge și pragul de self-funding, dar provocarea ne este clar că nu va păli, ca intensitate, ba dimpotrivă.
Limited edition, 86 de piese
Nu credem în conceptul de stocuri de produse, aproape toate produsele noastre sunt realizate doar în urma unei discuții prietenești cu fiecare doritor. Nu avem nici capacitatea de a produce volume mari de produse păstrând calitatea și personalitatea fiecărui produs, așa că ne-am concentrat pe ideea de piese create în serii mici.
In portofoliul nostru sunt accesorii precum tablouri, suporturi de vin, corpuri de iluminat sau măsuțe de cafea si putem executa de asemenea și proiecte custom, aici clientul având posibilitatea de a alege până la cel mai fin detaliu, caracteristicile produsului comandat: tipul de lemn, culoare, textura și accesorii.
Vrem să dăm accesoriilor și mobilierului care iese din atelierul nostru o identitate complementară, să avem o linie bine definită pe fiecare colecție lansată.
De ce 86? Pentru ca 1986 este anul în care ne-am născut noi, fondatorii, și astfel, transmitem energia generației noastre în 86 piese unice.
De la idee la înființare
Prima provocare a fost să reușim să includem în bugetul pe care îl aveam alocat pentru acest proiect cât mai multe scule și unelte de tâmplărie care să ne permită să realizăm multiple tipuri de produse.
A urmat mult research, multe comparații de produse, multe review-uri citite și multe negocieri. Următoarea provocare mare a fost identificarea unui furnizor de lemn care să fie serios, complet legal și care să înțeleagă și să accepte nevoile unui business nou. Am avut mulți prieteni care ne-au fost alături și care ne-au ajutat cu poze pentru produsele noastre, cu marketing și promovare, cu site-ul și cel mai important, cu feedback.
Cu numele am venit noi. Desi ne-a fost teama de un englezism, am mers pe varianta asta, pentru ca Manufactura86 ar fi fost o sursa interminabila de ironii, suntem convinsi.
Pe partea de identitate vizuala, ne-au ajutat Biotic.ro, agentia de web development a unor buni prieteni. Laurentiu Lupu este designer-ul care ne-a ajutat cu logo-ul si a ingrijit cu atentie la detalii uniformitatea identitatii vizuale pe site și Octavian Stanciu a fost creierul tehnic care a transpus toate ideile lui Laurențiu.
Proces de lucru
Tot procesul de selecție a unui produs nou pentru intrarea în producție are la bază obligativitatea ca lemnul să fie în prim plan. Ne hotărâm, de multe ori împreună cu clientul, care ar fi esențele de lemn cele mai potrivite pentru acel produs în funcție de rezistență, textură sau culoare. Apoi plecăm la cumpărături. Avem foarte puțin lemn în stoc pentru că vrem să alegem lemnul potrivit pentru fiecare proiect în parte.
Producția efectivă durează câtevă săptămâni, în funcție de proiect, timp în care lemnul trece prin multiple etape de prelucrare, până la cea mai spectaculoasă etapă, cea de aplicare a finisajului.
Atunci scoatem la lumină pentru prima dată fibra lemnului și cum va arăta produsul final. Iubim să folosim finisaje natural (ulei, ceară) care să ofere protecție, dar să păstreze și să evidențieze fibra și unicitatea fiecărei bucăti de lemn. Urmează livrarea și lucrul care e cel mai util pentru un business tânăr – feedback-ul.
Artizanat cu lemn – cum arată, în prezent, nișa asta în România?
Micii antreprenori creativi sunt în plină dezvoltare în România. Au apărut platforme care promovează design-ul românesc și sunt tot mai mulți oameni ca noi care înțeleg că tâmplăria, olăritul, croitoria sau fierăritul nu sunt meșteșuguri pe cale de dispariție.
Toate aceste inițiative încep să fie susținute puternic și de piață locală care nu mai dorește produse universale ci vor lucruri Made in Romania. Mai sunt mulți pași de facut dar trend-ul este clar unul ascendent.
Promovare
Ne adresăm celor care vor să dea personalitate spațiului lor și apreciază un design atemporal. În general, clientul Craft86 caută produsele funcționale, produse din esență pură de lemn. Povestea spusă de lemnul din care este manufacturată o piesă Craft86 vine în casa fiecăruia dintre clienții noștri.
Clienții noștri sunt foarte implicați în tot procesul creativ, de la selectarea esenței de lemn, a detaliilor și până la finisajul ales. Le trimitem mereu sneak peek-uri din timpul producției ca să ia parte la cât mai mult din procesul creativ și să crească sentimentul de nerăbdare pentru momentul livrării.
Am început cu online-ul și avem un shop foarte prietenos și responsive, pe care îl susținem pe Facebook și Instagram. În ultima perioadă însă, am început să explorăm și lumea offline, prin participarea la expoziții de mobilier și amplasarea pieselor Craft86 în restaurante și galerii.
Business-ul pe viitor
Sperăm ca în viitor să ne extindem într-un showroom propriu unde vom putea aloca cât mai mult spațiu celor care sunt interesați de cum este produsă o piesă Craft86, celor care sunt interesați de colecțiile disponibile spre retail, dar mai ales celor care vin cu sugestii creative și custom projects.
Vom rămâne loiali modelului nostru de limited collection, pentru că face parte din identitatea brandului înca de la început.
Piata din Romania are mult spațiu de comunicare și loc pentru toți, dar comportamentul consumatorului pe această arie este destul de liniar compartiv cu alte piețe. Vrem sa participăm activ la modelarea pieței și oferirea câtor mai multe opțiuni consumatorilor. Aceasta este provocarea pe care am acceptat-o de la început și suntem convinși că ne va ajuta să progresăm ca business.