Brose pictate cu aur, clopotei insemnati cu povesti, lampi de aromaterapie, ceainice si alte produse de decor sau utilitare din ceramica sunt lucrurile la care Andreea si Tiberiu fauresc de vreo 7 ani in regim full-time, chiar sub acoperisul de acasa, sub numele Vrabia Ceramica (Ceramic Sparrow).
Dar ambii au si preocupari separate: Tiberiu e ilustrator si grafician, iar Andreea studiaza istoria designului de la inceputul secolului al XX -lea - lucru ce se reflecta si in stilurile de design ale obiectelor lor. Despre cum au inceput si incotro se indreapta, ne-a scris Andreea:
Inceput
Cred ca cel mai important este sa stii ce asteptari poti avea de la propria persoana si sa ai foarte bine definita ideea unui obiect – forma, scopul pentru care este creat si decorul care trebuie sa fie in concordanta cu forma.
Pe Tiberiu il intereseaza mai mult partea tehnica, ergonomica a obiectelor si formele moderne, dar pe mine m-a interesat mai mult partea estetica si unica care poate fi redata de decorul aplicat pe forma.
Cand imbini aceste aspecte, functionalitatea, forma si decorul, rezultatul poate fi unul spectaculos. M-a interesat dintotdeauna sa vad cat mai mult, sa calatoresc, sa vad cat mai multe locuri, muzee, case care imi aduc aminte de niste locuri cu o atmosfera unica. Mi s-a parut important sa extrag din formele clasice ale obiectelor vechi anumite aspecte si linii.
Asa cum a fost in cazul ceainicelor - forma conceputa de mine are la baza un ceainic creat de designerul austriac Josef Hoffman iar cea creata de Tiberiu pe cea a designerului japonez Masahiro Mori.
Am inceput cu brosele si clopoteii din portelan pe care i-am facut in preajma Craciunului (cei sub forma de ingeri si dupa au venit cei clasici). Ne-am gandit sa facem niste obiecte care sa depaseasca asteptarile obiectelor dedicate sezonului si sa poate fi pastrate cat mai mult timp fara a avea neaparat conotatie cu o sarbatoare anume.
Dar bininteles ca clopoteii se potrivesc sabatorilor desi i-am conceput ca pe niste obiecte care pot fi facute cadou cu orice ocazie, mai ales ca am primit numeroase comenzi in decursul timpului.
Brosele sunt accesorii unice care datorita patternului de pe fiecare, arata ca niste mici tablouri. In cazul celor pictate cu aur am urmarit sa se apropie cat mai mult de aspectul bijuteriilor in stil art nouveau dar combinate cu accente de art deco, dar si traditionale (cu influente slave).
Art Nouveau si Art deco sunt stiluri ce mi se par definitorii pentru inceputurile artei moderne in Europa si Sua. Noi vrem sa ne extindem colectiile cu cat mai multe obiecte, inclusiv cele utilitare, ceainice, si avem in plan sa facem si niste seturi de baie. Iar acum am creat si niste lampi de aroma terapie.
Background
Noi facem o echipa buna pentru ca ne completam la aceste aspecte importante - forma, decor, functionalitate. Daca aceste trei aspecte se imbina bine, atunci cu siguranta va rezulta un obiect unic, care poate fi folosit de o cateorie larga de consumatori. Ne-am cunoscut la Universitatea de Arte din Bucuresti in cadrul sectiei ceramica-sticla-metal, unde am fost colegi.
Am absolvit facultatea in anul 2009 cand ne-am hotarat sa facem o echipa si am inceput cu crearea de obiecte decorative - clopotei si brose - dar am mers mai departe si ne-am gandit ca ar trebui sa facem obiecte cat mai diverse care sa poata fi si folosite asa cum este asteptat in cazul obiectelor de ceramica.
Tiberiu si-a continuat studiile de master in cadrul aceleasi facultati iar eu am ales un master de Istoria artei in cadrul Universitatii Bucuresti. Impreuna facem pozele de la Ceramic Sparrow, concepem desene, patternuri, ne gandim la solutii pentru formele obiectelor. Deci noi facem totul de la zero si cateodata suntem un pic depasiti de volumul de munca.
In momentul in care alegi sa faci niste obiecte de calitate, etapele de lucru sunt mai numeroase si atentia pe care trebuie s-o acorzi fiecarui obiect este crescuta. Ne intereseaza foarte mult calitatea obiectelor pe care le facem.
Amandoi avem si preocupari separate. Tiberiu face si ilustratii si grafica, iar eu am fost mereu pasionata de studierea anumitor capitole din istoria designului de la inceputul secolului al XX -lea (de asta si fac atat de des trimiteri la acest capitol).
Joburi am tot schimbat amandoi de-a lungul timpului dar baza a ramas in ceea ce am descris mai sus. Ideea este ca de 7 ani noi perseveram in ceea ce facem cu designul ceramic si am vrut mereu sa facem lucruri noi si surprinzatoare :)
Productie
Materialele sunt alese intotdeauna in functie de obiectul pe care urmeaza sa-l facem si functionalitatea lui. Din cauza ca lucram obiecte care necesita alegerea atenta a materialelor, alegerea acestora este foarte importanta - gradul de porozitate, glazura, pigmentii samd. Ele conteaza foarte mult pentru ca se ard la temperaturi inalte – 1100-1170 °C – iar folosirea lor a venit in urma experientei pe care am capatat-o de-a lungul timpului prin testarea lor.
Schitele le facem intotdeauna in momentul in care ne vine ideea dar nu am promovat pana acum conceptul de “how it’s made” (care presupune desenele, matritele in care turnam obiectele, modelajele s.a.m.d.) ci am preferat sa venim direct cu obiectele finale pentru ca ele sunt singurele care conteaza din punctul meu de vedere.
Atelier
Atelierul a fost facut intr-una din camerele locului unde stam si asta ne convine foarte mult pentru ca putem lucra de acasa unde avem totul la indemana.
Poate pe viitor vom inchiria un spatiu consacrat unui atelier mai mare dar momentan suntem destul de multumiti cu atelierul nostru. Singura problema ar fi ca nu putem chema clienti la noi, pentru ca ar fi putin ciudat sa chemi oameni la tine unde sa se simta in acelasi timp si musafiri.
Cat se vinde produsul de designer in Romania
In ultimii ani a luat amploare acest fenomen cu designul romanesc pentru ca au fost cativa oameni si la noi care s-au gandit sa-l promoveze bine si corespunzator, ca sa ma exprim asa mai tehnic :) Ideea este ca sunt cateva targuri consacrate designului romanesc care merg extrem de bine pentru ca publicul este unul selectiv si stie exact ce-si doresc.
La fel si-n cazul magazinelor. Ideea este ca trebuie sa fii activ ca designer si sa te gandesti ca trebuie sa ramai mereu in atentia publicului interesat de ceea ce faci. Mie nu-mi place repetarea infinita a unor modele si am vazut ca la noi se tinde spre asta. De exemplu ceainicele noastre apar in multe locuri de vreo doi ani dar din fericire sunt genul de obiecte cu niste forme care vor fi remarcate mereu. Spun asta pentru ca asta am constatat in urma reactiilor tuturor care le-au vazut si cumparat.
Craciunul e cu o crenguta de brad mai aproape
Portretul clientilor
Din fericire, obiectele noastre au clienti de foarte multe tipuri – de la oameni interesati exclusiv de design care ne-au remarcat produsele pana la oameni mai putin specializati.
Pe mine ma bucura mult acest fenomen deoarece cred ca in acel moment iti dai seama daca obiectele create de tine si-au atins scopul. Acest fenomen este valabil in arta, la orice nivel.
Promovare
Creatiile ni le promovam online pe pagina de facebook dar bineinteles si offline la targuri, evenimente la care suntem invitati si in magazinele de profil.
Sper ca pana in noiembrie sa fie gata si site-ul. Interactiunea directa cu publicul este foarte importanta din punctul meu de vedere pentru ca ai ocazia sa le explici oamenilor despre obiecte pe care le si pot atinge si vedea mai bine.
Inspiratie
Pe mine ma inspira absolut tot ce-mi place si asimilez ca fiind potrivit pentru obiectele pe care le facem - obiecte vechi, lucrari vazute undeva, intr-un muzeu, case vechi, gradini, expozitii, anumiti designeri care nu mai sunt contemporani. Pe Tiberiu il intereseaza si-l atrage designul contemporan mai mult.
De exemplu pentru colectia de lampi m-au inspirat ferestrelor caselor vechi cu arhitectura europeana si saseasca la fel si-n cazul picturilor de pe clopotei. La clopotei am urmarit sa cream o atmosfera de ilustratie, de poveste, fara a ne propune sa faca parte dintr-o poveste anume. Atmosfera de seara a unei nopti de iarna sau primavara, personaje care pot face parte din povesti, plante fantastice inventate de noi. La fel este si-n cazul broselor - a formelor si culorilor.
La lampile de aroma terapie am avut ca inspiratie zidurile cetatilor vechi cu pietre si contraforti. Despre ceainice am povestit. In iarna aceasta speram sa venim cu forme noi de ceainice.
Colaborari ideale
Sincer nu m-am gandit pana acum prea serios la colaborari cu designerii de la noi pentru ca la noi inca nu s-a dezvoltat foarte mult acest spirit al colaborarii. Fiecare a urmarit sa-si duca la capat propriile idei. Cred ca m-ar interesa o colaborare in ideea in care am putea face niste obiecte de design care s-ar putea consacra unui anumit tip de interior.
Ar fi interesanta o astfel de propunere, in ceea ce priveste colaborarea cu designerii din alte tari. Tiberiu cu siguranta ar colabora cu placere cu designerii japonezi precum Katsufumi Baba sau Masahiro Mori iar pe mine m-ar interesa colaborari cu manufacturi consacrate gen Meissen sau sectiunea dedicata ceramicii de la Hermes.
Ah, acel produs!
Cu siguranta seturile de ceai au fost cele la care am lucrat cel mai mult iar cele care se vand cel mai bine sunt brosele, pentru ca au pretul cel mai accesibil iar oamenii vad in ele rafinamentul redat de tonurile culorilor care sunt obtinute prin pigmentii ceramici si glazuri.
Viitor
In viitorul cel mai apropiat ne vedem la evenimentul dedicat designului care va fi la inceputul lunii octombrie in Cluj si dupa la targurile de design care se organizeaza de sarbatori si la care ii asteptam pe vizitatori sa ne vada sau achizitioneze ultimele creatii.