O animatie ca o expozitie de sculptura cu narativa: “Splendida moarte accident”

O animatie ca o expozitie de sculptura cu narativa: “Splendida moarte accident”

Splendida moarte accident” sau The Blissful Accidental Death inseamna 14 minute de animatie 3D, cu ceva elemente 2D, in care fragilitatea, data de constructia din hartie, se ia de mana cu stabilitatea, care vine din detaliile realiste. E debutul in scurtmetraj de animatie al lui Sergiu Negulici, omul care a creat animatii 3D pentru o serie de spoturi de pe la noi.

Totul a inceput cu un tablou gasit intr-un anticariat, s-a dezvoltat apoi in timpul lucrului la “Muntele magic” (r. Anca Damian), in care mai toata echipa proiectului era implicata la momentul respectiv, si a ajuns in punctul in care e aproape gata de scos in lume. Despre cum se face un film de animatie in Romania, in randurile de mai jos.

 

 

O intamplare ciudata, trigger pentru scenariu

Scurmetrajul a pornit dintr-o suma de preocupari personale comune. Totul a inceput de la un tablou gasit de Sergiu intr-un anticariat din Bucuresti. Tabloul avea ascunsa pe spate o scrisoare de dragoste, scrisa foarte mic de catre pictorita tabloului.

Luat la intrebari, anticarul a spus ca acea scrisoare era adresata unui personaj cunoscut in lumea artistica.

Tabloul l-a intrigat foarte tare pe Sergiu, care stia ca presupusul destinatar era foarte indragostit de sotia lui. Mai mult, aflase de la anticar ca pictorita era inca in viata. Asta se intampla prin toamna anului 2013.

Apoi, Sergiu a adus tabloul la biroul Abis Studio, unde lucram cu totii la filmul Ancai Damian, “Muntele Magic”. Si am inceput sa ne punem intrebari si sa cautam mai multe detalii despre ea si despre viata pictoritei.

Asa am descoperit ca avea 105 ani si locuia la un camin de varstnici. Am luat legatura cu administratorul de acolo pentru programarea unei vizite si ne-am dus emotionati cu un buchet de flori, bomboane, tabloul si aparatul de fotografiat. Raspunsurile doamnei la vederea tabloului ne-au intrigat si mai mult. Am plecat de acolo si mai interesati de poveste.

Am inceput sa ne imaginam cum a fost viata ei si astfel am decis sa scriem un scenariu, pornind de la viata ei, care strabate tot secolul XX si in care a avut tangenta cu oameni despre care acum citim in carti. Am hotarat sa-i includem pe toti in film.

 

Scenariul nu contine povestea documentata a pictoritei tabloului cu scrisoarea secreta, ci o suma a imaginilor noastre asupra a ceea ce, poate, s-a intamplat, incadrate in povestea reala a intalnirii cu ea si cu tabloul. Am pus in scenariu insasi dilemele noastre din momentul in care l-am scris.

 

 

1 regizor, 2 scenaristi si 6 animatori intra intr-un proiect

In momentul conceperii scenariului, toata echipa lucra pentru “Muntele Magic”, cum ziceam. Preocuparea catre scenariul “Splendidei” apartinea celor trei scenaristi, Sergiu Negulici, Ioana Nicoara si Manuela Marcovici.

Regia, ca si ideea initiala, plus look-ul filmului, au venit firesc de la Sergiu, el fiind mastermind-ul guru al animatiei in echipa, avand, in spate, adunati multi ani de animatie si regie de animatie in publicitate.

“Splendida” a venit in continuarea realizarii “Muntele”, echipa fiind formata din animatori la inceput de drum, foarte talentati - Ioana Nicoara, Manuela Marcovici, Lu Pop, Ruxandra Corduneanu, Anca Adascalitei. Din echipa mai face parte si Adriana Ionica, creative producer.

Colaborarea cu Anca Damian a mai fost o ocazie numai buna pentru Segiu de a observa coordonarea unui proiect amplu din punct de vedere regizoral, cum sa-ti pastrezi viziunea de ansamblu a proiectului.

Am inceput sa lucram la sfarsitul lui 2014 si am incercat sa urmam o structura fireasca a productiei clasice de animatie: storyboard, character design, set design, animatie, render, compositing, montaj, sunet.

 

Top 3 lucruri care o sa ne dea pe spate

Ca tehnici, corpul majoritar al filmului este 3D, cu un feeling de constructie fragila de hartie, imbinata cu elemente realiste; texturile sunt pictate si sunt cateva insertii mai scurte 2D, frame by frame animation, desenate peste hartiute 3D, care se misca.

Primul in top: vizualul. Suntem oameni de imagine, asa ca ne-am dorit ceva ce sa ne multumeasca ca imagine, sa fie o calatorie vizuala in care, chiar daca nu se prind anumite subtilitati, sa se piarda oricine intr-o stare meditativa, ca o calatorie cu trenul. ;)

Character design-ul. Pentru un scurtmetraj avem o groaza de personaje. E ca o expozitie de sculptura.

Sunetul. Si pe noi o sa dea pe spate cand o sa fie gata.

 

Cand nu merge ca uns, ca-n povesti, dar gasim solutii

Provocarea cea mai mare a fost insasi faptul de a traspune in 3D si a anima toate imaginile pe care le gandisem in scenariu si storyboard. Unele detalii s-au schimbat insa am incercat sa respectam cat mai mult viziunea initiala.

Apoi, o alta provocare a fost ca echipa sa treaca de la mediul 2D, cu care lucrase pentru “Muntele Magic”, la 3D, pentru “Splendida moarte accident”. In afara de Sergiu, guru 3D, echipa era incepatoare pe animatie 3D, asa ca procesul de invatare a fost concomitent cu productia filmului. S-a injurat mult la inceput, dar spre final a fost smooth.

Ultima provocare a fost optimizarea randarii 3D. La un moment dat, calculasem vreo 40 de ani de render. Intre timp am gasit cateva solutii si s-a rezolvat cam intr-o luna.

 

Sergiu Negulici, animator in publicitate si animator de capul lui

Intotdeauna proiectele din advertising care au continut animatie de personaj au fost preferatele mele, publicitatea a fost o scoala buna.

Tranzitia de la animatii in publicitate la scurtmetrajul de debut a fost fireasca. Regulile sunt aceleasi, povestea se schimba si devine personala, cu implicare afectiva. Filmul a fost o calatorie mai mult decat un proiect, am invatat sa imi pastrez entuziasmul, sa impart procesul in etape de lucru, sa distribui sarcinile si sa culeg roadele.

La publicitate n-am renuntat, inca ma entuziasmeaza proiectele bune.

 

Cum iei finantare de la CNC

Am aplicat pentru fondurile Centrului National de Cinematografie fara a avea experienta anterioara, insa faptul ca am avut un producator – Gabi Antal – care a mai produs filme de fictiune si spoturi animate, ne-a ajutat, atat in procesul de finantare, cat si in productia efectiva.

Sfatul principal, pentru cine e interesat, este sa alegi un producator care te poate ajuta cu adevarat in proiectul tau, care intelege productia de animatie si diferentele enorme dintre animatie si fictiune.

Este foarte important sa poata repartiza realist un buget si sa optimizeze procesul de productie, proces care poate ingropa un producator incepator.

Al doilea sfat important este sa nu subestimezi relatia dintre scenariu si imagine. Nu poti concepe un film de animatie doar cu un scenariu bun sau un look bun. Ambele sunt egal importante si interdependente, uneori imaginea iti da anumite aspecte din film. Regizorul trebuie sa tina cont de proportia dintre expresivitatea imaginii si firul povestii.

CNC este, deocamdata, singura sursa de finantare.

 

Ultimele detalii si lansarea

In acest moment, filmul se afla in etapa de post-productie sunet si speram sa fie gata de trimis la festivaluri in ianuarie-februarie 2017. Speram sa il vedeti anul viitor prin festivaluri in toata lumea.

Pentru bugetul de promovare, inca ne facem calcule. Probabil o sa incepem prin a-l trimite la festivaluri si peste tot unde va fi solicitat.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related