[Sfintele noastre festivaluri] Codin Caradimu (CAP): Clientul onest vine dupa notorietatea portofoliului si a rezultatelor, nu dupa cea a premiilor

[Sfintele noastre festivaluri] Codin Caradimu (CAP): Clientul onest vine dupa notorietatea portofoliului si a rezultatelor, nu dupa cea a premiilor

Competitivitatea nu echivaleaza cu progresul. Cu asta au niste dreptate Dana Nalbaru si Dragos Bucur in pledoaria lor viralizata pentru homeschooling, spune Codin Caradimu (Creative Director, CAP). Si de asta nu mai vedem prea des numele CAP prin inscrierile de la festivaluri.  

Printre ideile irosite, subiectivitatea de la jurizare, eventualele simpatii, antipatii si parti pris-uri, festivalurile si premiile acestora "provoaca" bonding cu clientul, inchegarea echipei si felicitari care rasar de te miri unde. Dar, continua Codin, totul se incheie cu ecouri stinse si un fier in plus pe raft (in cazul CAP, la baie). Apoi, sunt clientii, care nu prea intreaba de premii la chemistry meetings si, mai graitor, se mentin departe de eforturile inscrierilor la festivaluri, puncteaza el.

Ca o concluzie. Daca justificarea participarii agentiilor e mai la indemana pentru multinationale si bugetele lor, in ce priveste agentiile nelistate la bursa, "e doar un efort care ar fi bine sa se termine cu bine ca sa evite o depresie".

 

Avantajele premiilor la festivaluri: PR, promo, motivare. Mai aduc new business?

Mi-ar placea sa dau procente, dar nu cred ca a facut careva vreun studiu in directia asta. Din burta as zice ca probabil 1 din 10 potentiali clienti ne cheama la pitch fiindca a observat ca am luat un premiu, dar nu mentioneaza asta.

Nu contest faptul ca un premiu castigat asigura cateva momente de bonding placut cu clientul, chiolhanul aferent uneste colectivul, dar dupa ce a citit toata lumea comunicatul de pe IQads si s-au stins ecourile, ai ramas cu un "bravo, ba" si inca un fier pe raftul de la baie.


Extras de aici

Mereu am ramas cu senzatia ca puteam sa facem un retreat superb cu banii aruncati pe inscrierea la festival, deh, mentalitate de agentie nelistata la bursa.

 

Pacatele festivalurilor de publicitate. Local vs. international

Festivalul e evil. Competitivitatea nu e progres, Dana Nalbaru si Dragos Bucur au dreptate. Finlandezii au cea mai buna scoala fara note si teme pentru acasa. Cred ca si fara gen, dar aici intru pe teren minat si nu vreau sa va agit ca Bogdan Naumovici.

Doar lipsa de constrangeri sau motivatii nascute din frustrari schimba mentalitati si te elibereaza de rutina.

Totusi, intr-un sistem traditional, in care intri in agentie cu cartela, amprenta sau retina, te asezi la birou, inghiti mizerii de la clienti, bullying de la sefi si colegi, mananci la 1 fix din caserola, iar la 6 rupi usa, un premiu face cat o linie de cocaina trasa de pe biroul sefului in noaptea petrecerii de Craciun.

Subiectivitatea, parti pris-urile, simpatiile si antipatiile, ideile bune risipite pe cauze inutile, sunt motivele - si nu-s putine - care ar trebui sa determine orice creativ pasionat de realizari, si nu de glorie, sa faca un pas in spate sau macar sa priveasca circumspect festivalurile de publicitate.

Juriul strain ramane mirajul vremurilor de pionierat, devenit in timp doar o cantitate generoasa de praf in ochi aruncat haterilor, ca mine, care nu inteleg intrecerile de dragul intrecerii, indiferent de veridicitatea sau justificarea campaniei inscrise in competitie.

 

Semnificatia premiilor pentru clienti

Multi lasa impresia ca premiile sunt importante pentru ca sunt bine crescuti. Niciunul nu te intreaba ce premii ai luat la chemistry meeting sau cand face pitch dupa ce ati avut un an bun impreuna; doar tu te lauzi cu ele, precum copilul care vine de la scoala si arata carnetul cu note bune parintilor plictisiti de munca.

Putini sunt clientii care se vor da peste cap sa obtina date, sa puna umarul la redactarea cazurilor, sa dea feedback si sa semneze totul la timp. Multi, din comoditate sau lipsa de interes, gasesc scuze si se fofileaza cand li se cere sprijin in vederea inscrierii unor lucrari in festival, iar asta spune tot despre semnificatia premiilor pentru ei.

Probabil sunt bune doar la dosarul intocmit de procurement pentru justificarea invitarii agentiei la pitch.

 

Avantaje-dezavantaje. Se justifica participarea unei agentii, ca business?

Depinde de marimea agentiei, pentru o multinationala bugetul de inscriere este echivalent cu cel de alune, bere si baloane cu heliu pentru un team building, rezultatele oferind destul heliu castigatorilor cat sa uite de oboseala acumulata peste an, puncte in Gunn Report, cotatii bune la bursa, o pozitie confortabila in cadrul retelei samd.

Pentru ceilalti, e doar un efort care ar fi bine sa se termine cu bine ca sa evite o depresie, ca mai bine luau alune, bere si baloane cu heliu de banii aia, cum ziceam la inceput.

Ca business, repet, sunt retinut, clientul onest vine dupa notorietatea portofoliului si a rezultatelor, nu dupa cea a premiilor.

 

Despre agentiile care participa la competitiile de creatie

Participarea la festival e jumatate supapa motivationala, jumatate obligatie de serviciu; si, daca ar mai exista o jumatate, ar fi paine si circ pentru colectivul ostenit sau prost platit. Fiecare se incadreaza unde ii cere organismul.

 

Cum e Romania reprezentata in festivalurile de publicitate?

Bai, e bine ca suntem acolo, ca mai prindem un leut, un bat de toba, un ciocanel etc, mai greu cu creionasul, ca noi avem idei sturlubatice, dar le facem cu doua maini stangi, iar acolo conteaza si craftul.

Insa reflectia la nivel economic a acestei reprezentari e, ca in cazul cinemaului, cam frectie la picior de lemn. Misto e doar de agentia care mai prinde un client international fara sa vina servit de retea.

 

Ai pacatuit? Proiecte din zona ghost inscrise in festivaluri

Nici prin cap nu ne-a trecut, dar nici nu ne-am fi permis. Nu am avut niciodata timp de irosit pe prostii, pe jocuri mici de oameni mari. Si nici nu ne-am ales clienti care sa incurajeze asa ceva.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related