[REC și la podcast] Manuel Cheța: Faptul că anumite stații radio își pun emisiunile pe platforme de podcast nu le transformă în podcast-uri

[REC și la podcast] Manuel Cheța: Faptul că anumite stații radio își pun emisiunile pe platforme de podcast nu le transformă în podcast-uri

Știința ne face să ne punem mereu întrebări. Curiozitatea și întrebările fac din noi oameni mai buni. Ca atare, știința ne face mai buni. Am început cu un silogism la îndemână pentru că interviul de mai jos este despre ceva ce nu ne este tuturor la îndemână. Manuel Cheța este programator, blogger, TV host și, ceea ce ne interesează pe noi astăzi, podcaster.

Tehnocultura SciCast este acel ”ceva” ce nu este la îndemâna oricui de care spuneam mai us. Un podcast despre știință, lumea tehnologiei și folosirea ei în cele mai variate contexte: de la artă, la sunet și radioactivitate. Da, v-am spus că nu-i pentru oricine.

Și adevărul este, ne spune Manuel, că un episod făcut ca la carte, dacă această proverbială carte ar exista, mănâncă mult timp. Mai exact, ”toată duminica și o parte din restul săptămânii”. There is no try: do or don't - iată motto-ul pe care Manuel vă îndeamnă a vi-l însuși dacă aveți vreodată chef să plonjați în lumea producției de podcasturi.

 

Background

Sunt un om pasionat de cunoaștere. De mic am avut o mulțime de întrebări și am fost pasionat de astronomie. Zilele acestea sunt pasionat de știință în genere, de la astronomie la biologie, și încerc să dau mai departe curiozitatea pe care o am. Nu degeaba tagline-ul blogului personal, manuelcheta.ro, este "O sumă de atomi curioși". 

Nu am fost mereu implicat în activități educaționale, de promovare a științei. Prin 2010 am deschis blogul personal și abia prin 2012 am pornit tehnocultura.ro, un proiect care a ajuns acum să aibă site, canal de YouTube și podcast audio. Un timp, am avut o emisiune, numită Tehnocultura, la canalul local de televiziune TVS Brașov, dar televiziunea a fost închisă anul trecut, în 2015, așa că emisiunea este în stand-by. În viața de zi cu zi sunt programator web la o companie din Londra iar în timpul liber mă ocup de site-urile mele, de canalul de Youtube al Tehnocultura și de podcastul audio.

 

Un podcast despre știință

De prin 2010, de când am decis să intru în mediul online, am ascultat podcasturi de tehnologie, gen This Week in Tech, Security Now ori The Tech Guy. Apoi am avut emisiunea Tv prin 2015 și nu am vrut să îmi pierd antrenamentul de a promova știința pe calea audio/video.

Prin perioada respectivă Dorin Lazăr și Ovidiu Eftimie, doi prieteni bloggeri de-ai mei de prin Brșov, porniseră podcastul lor numit ICR, Istoria Culturală a României. După ceva luni de deliberări, la finele lui 2015 am decis ca Tehnocultura să aibă un podcast audio de știință. Așa am pornit Tehnocultura SciCast, unul dintre puținele podcasturi de știință de la noi.

În podcast, fiecare episod are o temă principală și explic doar punctele generale în așa fel încât orice laic poate înțelege fenomenul respectiv. În cadrul fiecărui episod am recomandare de carte, întrebarea săptămânii, știri din lumea tehnologiei și științei și secțiune de bonus, unde pun linkuri către lucruri ce țin de cultură generală.

Transcriptul și linkurile pentru documentare le țin mereu pe Tehnocultura.ro, unde poți petrece liniștit o după-amiază pentru a urmări toate informațiile puse acolo.

 

Trebuințe pentru  podcast

Constanța este o calitate în sine. Important este să nu tratezi subiectul din toate punctele de vedere posibil, pentru că documentarea ia mult și timpul este limitat. La un podcast de doar o oră cu atât de multe secțiuni nu ai prea mult timp de explicații. Pentru a ține un așa podcast în picioare îți trebuie voință și disciplină.

Este ușor să pierzi 4 zile cu documentarea când tot ce poți face este să explici numai două-trei lucruri din totalul de 30 de idei. Îți trebuie puțin curaj pentru a te expune public, dar pentru mine nu a fost o problemă.

Am blog de 6 ani de zile deja, sunt o mică persoană publică, am avut emisiune TV unde a trebuit să prezint subiectul cu mine în prim-plan. Podcastul este un exercițiu util pentru a mă menține în formă pentru când reușesc să repornesc emisiunea TV.

 

Singur, fără invitați?

Pe de o parte, când faci podcastul singur, tu ești cel care decide totul, pe de altă parte lipsește interactivitatea iar podcastul poate deveni plictisitor când nu ai coelg de lucru sau invitați. 

Voi avea și invitați în viitor. Deocamdată nu am invitați dintr-un motiv simplu: nu am alocat timp pentru atare situație. Cel mai probail voi face înregistrări off-line cu invitații și le voi atașa post-producție ca prim pas în următoarele luni. Un invitat aduce, mereu, culoare și autoritate podcastului. 

 

Temă versus free-style

Podcastul Tehnocultura SciCast este o combinație de lucruri pregătite din timp și comentariu liber. Inițial aveam un întreg transcript pe care îl citeam cuvânt cu cuvânt, dar am preferat să trec la comentariu liber. Este mai practic și este un exercițiu bun de vorbit în public, cu idei ce îți vin pe loc. 

Ca idee, trec punctele generale în show notes, după care trec prin fiecare dintre ele în timp ce fac înregistrarea. Acela este momentul în care explic partea respectivă folosind ideile ce îmi vin în minte la momentul respectiv. Desigur, dacă o frază nu iese cum doresc eu, atunci șterg secțiunea respectivă și înregistrez din nou.  

 

Peste 2-3 ani

Podcastul poate fi mult mai simplu de creat comparativ cu partea de text. Totul depinde de stilul tău. Unii se simt mai în largul lor să scrie, alții să vorbească. Avantajul este că îți permite să transmiți ideile fără a obliga omul să fie atent la monitor tot timpul, ca atunci când citește articolul.

Ca idee, poate dura mai bine de 30-50 de minute să scrii un text de 500 de cuvinte pe care cineva îl citește în 3 minute, dar ai putea zice mult mai multe în podcastul audio în acele 30 de minute. 

România este încă la început. Faptul că anumite stații radio își pun emisiunile pe platforme de podcast nu le transformă în podcast. Podcastul este anume centrat pe comentariu liber, specific ascultării și care tratează un subiect principal nou în fiecare nou episod. Emisiuni TV puse pe platforme de podcast nu se numesc podcasturi. Conținutul trebuie făcut specific pentru platforma respectivă.

Cum am zis, România este la început iar podcastul ICR este acela care a făcut un mare push în direcția podcasturilor de la noi. Abia peste 2-3 ani putem vorbi de o piață a podcasturilor de la noi. În Vest podcasturile există de prin 2000, cu 2005 an în care au prins aripi în adevăratul sens al cuvântului. 

 

Libertăți, îngrădiri

Cum am pomenit mai sus, în timpul cât îți ia să scrii 500 de cuvinte, adică 30 de minute ori chiar mai mult, poți transmite câteva mii de cuvinte. În același interval poți da mai multe informații. Cel mai bine la podcasturi este că le poți asculta în timp ce faci naveta ori lucrezi la un proiect pe calculator. Nu cer multă atenție.

Dezavantajul este că ține oamenii blocați pe un dispozitiv audio timp de 30 de minute sau chiar o oră. Ca producător de podcast, tu trebuie să ai tehnică suficientă, să plătești o platformă care găzduiește conținutul audio, trebuie să faci prelucrarea audio ca să fie cât mai clar sunetul, trebuie să investeți în materiale extra, gen muzică și, dacă faci ceva în genul Tehnocultura Scicast, atunci ai nevoie de show notes. 

Poți începe un podcast folosindu-te de laptopul de acasă, apoi folosești Audacity ca să faci ceva prelucrare de sunet la final.

Eu am, în medie, 50 de ascultători, cu majoritatea din România, apoi Rusia, SUA, Canada, Europa de Vest. Date fiind subiectele tratate, 50 de ascultători este un început bun, aș zice. 

 

Recomandări

Primul gând legat de podcasturi mă trimite la Leo Laporte, podcaster celebru care are o întreagă rețea de podcasturi numită TWIT. Acum sunt înscris la mai bine de 40 de podcasturi de toate felurile în iTunes și le ascult zilnic. 

Recomand: ICR - Istoria Culturală a României, The Tech Guy, Security Now, This Week in Tech, This Week in Google, This Week in Science, You Are Not So Smart, The Naked Scientists, BBC 4 Analisys, Naked Astronomy, Radiolab, Dan Carlins Hardcore History, Common Sense, PC Perspective Podcast, Science Magazine Podcast, This Week in Virology, Techdirt, Microbe Magazine Podcast, Windows Weekly, Geek News Central, Science Friday, Nature Podcast, The Guardians Science Weekly

Multe, dar bune toate.

 

Provocări

După un timp, devine mai ușor, dar nu este cel mai ușor lucru la care te poți gândi. Tehnocultura Science îmi ia toată duminica și o parte din restul săptămânii pentru că trebuie să caut surse pentru episod, să fac lista de știri, să scriu un scurt comentariu pentru recomandarea de carte. 

Ca tehnică, este suficient să ai un laptop și un loc unde să hostezi fișierele audio, o platformă gen Podbean, acolo unde am podcastul. Este de preferat să ai microfon dedicat, pop-filter, ceva software extra, dar astea sunt detalii. 

Principala provocare este să obții timpul și energia/voința necesare pentru a-l face. There is no try: do or don't. 

 

Promovarea

Podcastul îl promovez cu ajutorul tehnocultura.ro, apoi pe Facebook, în diferite grupuri de pasionați de cultură generală, în special pe pagina de Facebook Știință și apoi în grupurile adiacente. 

Voi folosi și reclame plătite pe diverse site-uri, dar voi face acest lucru numai după ce am tehnică nouă și invitați. 

 

Dead or alive: pe cine ai vrea invitat în "studio"?

Dat fiind că este un podcast românesc, clar că Dumitru Prunariu este primul care îmi vine în minte. Ar mai fi Henri Coandă, al cărui efect Coandă explică modul în care se generează portanța la avioane, apoi Cristian Roman, de la revista Știință și Tehnică, apoi Dr. Prof. Univ. Crețu Nicolae, cu care am făcut deja filme pentru canalul de YouTube și apoi o lungă serie de cercetători români. 

 

Colaborări cu branduri?

Am colaborare cu Easy Host, cei care îmi găzduiesc website-urile, și mai sunt partener media pentru diverse evenimente culturale/educaționale.

Până acum nu am primit oferte de reclamă, dar ar fi clar obligatoriu din domeniul tech/it/science și doar dacă știu că firma este serioasă. Reclamele se pot face sub forma unor sponsorizări, sponsorizări care mi-ar permite să fac rost de tehnica dorită mai repede. Cu suficiente fonduri pot face călătorii pentru interviuri, dar până atunci voi folosi Skype sau ceva similar. 

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related