Titlul reprezinta unul dintre visele mele de pana acum, despre care am aflat ca se poate si implementa. Dar s-o luam de la inceput. Cu generatia old-school Cartoon Network, careia nu-i poate fi decat familiara insiruirea urmatoare de cuvinte: "Enter at your own peril, past the bolted doors, where impossible things may happen that the world has never seen before". Pentru venetici avem referinta.
Cam asa e si cu Gateway VR Studio. Intri pe propria raspundere, treci de usile alea prietenoase ale lor, si dai peste o incapere (a se citi 'lume') unde lucruri nemaipomenite se petrec. Este vorba, desigur de un studio de realitate virtuala fondat de Andrei Stefan, Stefan Stamate si Andreea Centea. Unde mergi, iti alegi jocul/aplicatia, ti se face un instructaj, ti se pune headsetul-ul pe cap si spor la joaca.
Andreea ne-a povestit mai jos despre planurile echipei sau despre jocurile in sine si cum reactioneaza oamenii la ele. Unele reactii erau atat de amuzante, incat se cereau filmate; asa ca au si fost.
Pe o piata unde jocurile si aplicatiile VR sunt o raritate, cei trei isi propun, in prima instanta, sa aduca si sa educe cat mai multa lume.
Echipa
Echipa Gateway VR este formata din 3 prieteni: Andrei Stefan, Stefan Stamate si Andreea Centea. Andrei este proprietarul studioului, cel care a avut ideea si mijloacele necesare infiintarii acestui business. Lucreaza pentru o companie cunoscuta din industria gaming-ului, de unde si pasiunea evidenta pentru domeniu. Are 28 de ani si mult curaj :)
Stefan este managerul studioului si se ocupa de partea tehnica: asamblarea si imbunatatirea performantei PC-urilor pe care ruleaza jocurile. In timpul in care nu se afla la Gateway VR este DJ (Fane la Platane). Este inteleptul echipei si are 38 de ani.
Andreea imparte sarcina de manager al studioului cu Stefan si se ocupa de partea de comunicare, PR si social media. A incercat multe joburi de-a lungul timpului insa domeniul organizarii de evenimente a fascinat-o complet. Are 29 de ani si este foarte incapatanata.
Ideea
Andrei a venit intr-o seara la noi acasa si ne-a propus aceasta colaborare, mai ales pentru ca si Stefan este pasionat de jocuri. Stand de vorba, am realizat ca acesta este un tren spre viitor si am decis sa urcam impreuna, ca echipa, in el.
Tehnologia este destul de prohibitiva ca pret pentru consumatorul de rand si ar fi pacat ca oamenii sa nu aiba ocazia sa incerce asta. E unul din motivele principale din spatele activitatii: sa oferim si publicului larg tehnologia realitatii virtuale. Astfel, putem spune ca viitorul este aici. Trebuie sa vii sa incerci si sa vezi singur despre ce este vorba.
Business-ul
Pentru ca este un domeniu nou, este destul de greu sa analizezi obiectiv un astfel de business. Pe termen lung, ne dorim ca acest studio sa devina un business stabil. Cel mai dificil lucru in acest moment este faptul ca publicul larg inca nu stie ce inseamna cu adevarat realitatea virtuala.
Asa ca primul pas este sa informam publicul si sa ii atragem atentia asupra acestui nou tip de petrecere a timpului liber. Sa reusim sa le starnim curiozitatea, astfel incat sa ajunga la noi. Odata ce ti-ai pus casca, intreaga perceptie asupra acestei lumi se schimba.
Activitatea propriu-zisa este relativ simpla: vii la noi, iti povestim despre ce este vorba, iti punem casca si un tutorial care sa te ajute sa inveti functiile controlerelor, apoi stam de vorba despre ce aplicatii si jocuri avem.
Investitia initiala a fost de aproximativ 20.000 de EURO si speram sa o recuperam in decursul unui an.
Jocuri si aplicatii
Avem o sumedenie. De exemplu, pentru exploratori avem The Blu, care te trimite in adancul oceanului unde poti inota alaturi de balene, meduze, broaste testoase si alte fiinte marine. Pentru artisti avem Tilt Brush by Google, cu care poti desena in 3D. Pentru luptatori si gameri inraiti avem shootere SF si horror precum The Brookhaven Experiment sau Raw Data. Sunt 2 jocuri extraordinar de bine realizate. The Brookhaven Experiment este si vedeta studioului. A reusit sa motiveze si sa sperie baieti si fete deopotriva.
Pentru persoane active avem Holo Point, popularul joc unde tragi cu arcul. Deja concuram cu prietenii in ceea ce priveste scorurile. Audioshield este si el in topul preferintelor: ai niste scuturi cu care trebuie sa te aperi de mingi colorate ce vin spre tine pe ritmul unei melodii alese de tine.
Si sa nu uitam si puzzle-urile. Avem cateva printre care si favoritul meu, un puzzle horror: The Chair In The Room, unde esti internat la un azil de nebuni si trebuie sa afli de ce ai ajuns acolo. Mai avem si altele precum The Lab, Job simulator, Fantastic Contraption, Space Pirate Trainer etc. Ar trebui sa vii sa vezi :)
Clientii si tehnologia
Ne adresam in principal persoanelor peste 18 ani deschise catre nou si inedit. Dar am avut parte si de clienti mai mici de varsta ce au fost manati de curiozitate. In cazul acesta, discutam foarte serios cu parintii si limitam experientele la explorarea oceanelor, desen sau animatii. Nicidecum nu dam optiunea de a juca un joc violent sau care poate speria un copil.
Echipamentul de VR a fost adus din strainatate pentru ca nu se vinde inca in Romania, iar calculatoarele sunt asamblate de noi cu anumite componente alese, toate de ultima generatie, ca sa poata rula fara probleme aplicatiile noastre. Pe viitor, anticipam ca vom schimba aproximativ o data pe an calculatoarele, avand in vedere viteza cu care evoleaza partea de software pe aceasta piata.
Tehnologia progreseaza cu o viteza uimitoare. In afara, lucrurile deja evolueaza catre costume cu senzori, care vor oferi o senzatie cat se poate de reala, device-uri cu care te poti deplasa la popriu si in VR, manusi speciale etc. In Romania, abia descoperim beneficiile castilor.
Dar nu este decat o chestiune de timp pana cand si acestea vor fi la ordinea zilei si am avut bucuria sa aflam la studio ca cei mai mici sunt uimitor de bine informati fata de adulti.
Comunicarea
In linii mari, eu ma ocup de partea de comunicare, dar fiecare dintre noi contribuie. Pana la momentul actual ne-am bazat pe prieteni, cunostinte, reach organic pe social media si pe clientii curiosi ai terasei Fabrica. Dar nu ne vom opri aici; avem un plan pe care am inceput sa il punem in aplicare :)