Dar nu de tot, caci au si propriul birou de arhitectura, unde fac echipa de vreo 10 ani. Andrei Fenyo și Florina Lungu stau în spatele brandului 13X14 pe care l-au lansat oficial în prima zi a lui 2015, dar la care au construit la nivel de idei de prin 2014.
Au început dintr-o nevoie "de arhitect": obiecte care sa mearga cu spatiile concepute, dar care nu se gaseau pe nicaieri. Cele 3 produse initiale au devenit 12 (printre care și mobilă, și decorațiuni interioare), iar încă cinci se află în faza de testare. Cu materiile prime și producția îi ajută cei de la Kaustik, iar vânzarea se face prin makershop-ul celor de la Simplu.
Intre altele, echipa stă în spatele unora dintre piesele de mobilier de la M60, iar pe lângă brandul de mobilă, cei doi s-au ocupat și noua înfățișare a Pieței Amzei (anume, clădirea care a adăpostit ediția 2016 a Romanian Design Week), pe care Andrei a vrut să o transforme într-un spațiu public de întâlnire și shopping.
Despre restul îi lăsăm pe Andrei și pe Florina să ne povestească:
Transferul arhitectura - design de obiect
Nu putem spune că a existat un moment de epifanie, un moment anume în care să fi zis: ”De acum, ne apucăm de design de obiect”.
Amândoi fiind arhitecți (cu ceva experiența și separat, și ca echipă), ne-am tot lovit de situații în care am fi vrut sa plasăm un obiect mai special în spațiile concepute de noi. Obiect pe care de multe ori nu l-am găsit, ceea ce era deja pe piață fiind nepotrivit din diferite motive: prea scump, termen de livrare nerezonabil, incomod, nepractic, prea banal, sau banalizat printr-o prea largă raspândire.
Pentru câteva din proiecte am ajuns să desenăm obiecte dedicate, unicat. Și ne-a plăcut. Cumva din experiența asta și din nevoia reala de un anumit gen de obiect s-a conturat până la urmă ideea de a ne re-profila, ușor, ușor, pe design de obiect (în principal de mobilier).
13X14
13X14 a debutat oficial pe 1 ianuarie 2015, dar ideile care au dus la apariția sa au început să încolțească cam cu un an mai devreme. Debutul neoficial: la sfârșitul anului 2014 se deschidea Cafeneaua M60, mobilată în bună parte cu piese proiectate de noi, câteva unicate, restul 13X14 pentru Simplu.
În momentul ăsta, 13X14 coexistă cu activitatea noastră de bază, proiectarea de arhitectură și arhitectură de interior. Echipa este aceeași, de la începutul colaborării noastre, acum 10 ani: Florina Lungu și Andrei Fenyo.
Obiective
Am vrea să proiectăm obiecte frumoase, utile și durabile, care să fie și practice, pe deasupra. Lucrăm mult pe eficientizarea lor pentru a reduce costurile și a le face cât mai accesibile, pe cât posibil. Nu facem, însă rabat la soliditatea lor, vrem obiecte cu o durată de viață lungă. Ne orientăm către persoane dinamice, ancorate în cotidian, dar care simt nevoia să se înconjoare de lucruri mai speciale, semnificative, cu un aspect care nu este susceptibil la a deveni datat. Persoane interesate de design, dar și de low-sumerism.
Asta pe partea de clienți privați. Încercăm, însă, să ne orientăm și către zona de business, mobilier și accesorii pentru amenajările tip office sau pentru zona HoReCa. Desigur, majoritatea produselor noastre de până acum pot sta la fel de bine într-o casă, într-un restaurant, într-un spațiu de birouri sau într-o cameră de hotel.
O altă direcție cu care cochetăm este cea a designului pentru case mobile, micro-case și case modulare.
Naming și identitate vizuală
Ambele sunt rezultatul unor delungi deliberări, care au durat cam jumătate de an, și ne aparțin. Ne este greu acum să spunem exact cum am ajuns la formula de acum; a fost o perioadă complicată, dar fecundă, în care pe lângă naming și logo, ne-am ocupat și de proiectare, și de design de obiect.
Adică cam ca acum, doar că acum avem deja nume și logo.
Putem să mărturisim, însă, că discuțiile au fost furtunoase pe alocuri, și că cei apropiați ne-au ajutat mult să filtrăm excesele și variantele mai nefericite.
Portofoliul de produse
La începutul lui 2015 aveam trei produse finalizate, la sfârșitul lui 2015 aveam nouă, acum avem douăsprezece, plus încă cinci în faza de prototipare. Inițial au fost doar proiecte de mobilier, apoi am introdus și obiecte decorative de Crăciun, personalizabile.
În momentul ăsta, unul din produsele aproape finalizate este pentru copii. Am putea spune chiar că este o jucărie, deși este ceva mai mult de atât.
Producție, materie primă & proces
Toate obiectele pe care le-am menționat mai devreme sunt produse de Kaustik și comercializate prin Simplu. Aprovizionarea cu materie primă ține de producător, după ce convenim, de comun acord, tipul și calitatea materialului.
Cât despre procesul de creație, este lung, destul de dificil și absolut minunat.
Totul începe simplu, cu o nevoie. Să zicem, de exemplu, o masă. Vedem întâi cum și la ce va fi folosită masa. Să zicem, pentru un bistro. Asta ne spune câteva lucruri despre cum trebuie să fie masa cu pricina. Destul de mică să fie manevrabilă, destul de mare să încapă patru persoane. Cel mai probabil pătrată, ca să se poată combina mai multe piese pentru un grup mai mare. Nu ar fi rău să fie și ușor de demontat și remontat.
O dată ce am definit niște parametri generali ai obiectului, încep desenele. Sute și sute de schițe. Totul punctat de un dute-vino constant al ideilor, între noi. Schițele devin mai precise, devin desene CAD, intervine și modelarea 3D, apar simulări, de care ne ajutăm să mai ajustăm forma, finisajele, culorile. O dată ce ajungem la o formă care ne mulțumește pe amândoi, începe faza de prototipare.
Uneori folosim și machete la scară mai mică, dar în general prototipul este 1:1. Asta este faza în care mai schimbăm mici detalii, mai umblăm la sistemul constructiv. O dată ce ajungem la un prototip mulțumitor, îl testăm prin folosire. Daca este nevoie, ne reîntoarcem la atelier pentru ajustări suplimentare. Pe scurt, orice produs al nostru are în spate o muncă de luni de zile, atât a noastră, cât și a producătorului cu care colaborăm îndeaproape.
Proiecte importante
După ianuarie 2015, când a apărut primul logo 13X14 pe un produs cred că putem să ne laudăm mai ales cu prezența la RDW, doi ani la rând, în pavilionul central dar și în locații partenere. Produsele 13X14 pentru Simplu au mai fost ”în vizită” și la Unfinished, la TNB.
Înainte de asta, noi ca echipă am proiectat Piata Agroalimentara Amzei (clădire care a adăpostit ediția 2016 a Romanian Design Week, unde am revenit ca expozanți, un fel de Inception, proiectul nostru într-un proiect al nostru). Ăsta a fost ușor de ales pentru că este cel mai mare.
Din celelalte ne este puțin mai greu să alegem, toate fiind importante pentru noi, dintr-un motiv sau altul; toate până la cele mai mărunte.
Dar să încercăm: Grădința Stejari, magazinele Zegna, Pal Zileri, Mariella Burani si Marella, magazinul Trends by Adina Buzatu de la Mall Baneasa; scenografie de eveniment pentru mai multe evenimente corporate Orange sau ING. Și un număr considerabil de mici proiecte rezidențiale, mai ales amenajări și reconversii.
Provocările designului de mobilă
Procesul de design în sine are provocările lui (să concepi obiecte viabile, durabile, atrăgătoare), dar nu atât cât partea de business. Principala problemă identificată de noi până acum este piața restrânsă pe plan local. Piața de mobilier nu este neapărat mică, dar este sufocată de obiecte low budget, în general de calitate foarte proastă - la un capăt al spectrului.
La celălalt, multe obiecte importate de-a valma, cu prețuri considerabile care, însă, nu reflectă calitatea lor. Încercăm să ne adresăm zonei de mijloc și unor oameni care ar aprecia mai degrabă un obiect durabil, de serie mică, care resping uniformizarea extremă indusă de marile lanțuri.
Provocarea constă pe de o parte în a convinge că produsul nostru este o soluție mai bună, pe termen lung, pe de altă parte a accesa alte piețe din Europa (pentru început).
Promovare
Online, prezență la expoziții, târguri. De promovarea produselor 13X14 pentru Simplu se ocupa cei de la Simplu, dar și ei sunt majoritar axați pe online.
Viitor
De ce nu ducem lipsă la 13X14 sunt ideile; avem o listă lungă cu posibile viitoare proiecte, care asteaptă să iasă la lumină. În momentul de fața încercăm să ne concentrăm eforturile pe a ne crește notorietatea și a ne câștiga o pozitie printre firmele importante de design de obiect din România și Europa de Est. Pentru asta ne propunem să câștigăm vizibilitate pe piața internațională de profil.