"Business Bottle". O sticla de vin speciala pentru batut palma, cu doua gaturi, caci orice intelegere inseamna, nu-i asa, un win-win pentru ambele parti. I-a urmat inca o sticla, tot de vin, deghizata intr-una de lapte. "Undercover Pinot Noir". Ideea a venit in timpul festivalului Pentawards, unde oamenii de la Ampro Design se aflau ca sa-si ridice premiul pentru prima sticla.
Mai nou, Ampro vine cu sticla neconventionala numarul trei, de data asta imbracata in fasii de tabla prinse in nituri. "Uplifting" e inspirata de pasiunea lui Irinel Ionescu (Creative Partner, Ampro Design) pentru aviatie si pricinuita de redefinirea brandului Ampro.
Primele doua au luat o serie de premii internationale, intre care la American Design Awards, A' Design Award, New York Festivals sau Graphis, au fost expuse in muzee de arta contemporana si design de afara (MOOD - Museum Of Outstanding Design din Italia; VINEUM Bodensee din Meersburg, Germania; Direcktorenhaus Berlin) si au ajuns cu aparitiile in presa pana in Coreea de Sud (in Vogue Korea, mai precis). Cea din urma are pana acum doua premii internationale adjudecate.
Toate intra la tag-ul self promo, iar Irinel spune ca nici nu s-ar fi putut altfel. Cu alte cuvinte, inovatia de ambalaj continua sa fie ocolita de clienti, din motive de precautie si din lipsa resurselor. Declarativ, spunea Irinel nu demult, toti isi doresc ceva nemaivazut. Practic, schimbarea are coltii mari.
Nu stim cand, dar stim cum ar trebui sa se depaseasca hopul: responsabilitatea initiativelor de educare a clientilor in ce priveste posibilitatile packaging-ului revine agentiilor. Ceea ce Ampro si-a propus sa faca.
Proiecte neconventionale: sticla cu doua gaturi
Povestea e faina, zic. Lucram undeva prin 2008-2009 cu colegii la un proiect de client, parca tot ceva sticla de vin cadou.
Colegul care se ocupa direct de proiect se tot juca cu logo-ul nostru de pe vremea aceea pe o sticla: “Cum ar veni sablat, dar cum ar arata asa, etc”. I-am promis ca dupa ce termina sticla pentru client ne luam ceva timp si facem impreuna o sticla faina si pentru noi.
A terminat sticla de client si ne-am apucat sa aruncam idei pentru sticla noastra chiar in acceasi seara.
Si, pornind de la motto-ul Ampro de atunci - “our business is your business” - am ajuns sa ne gandim cum ar fi daca am face o sticla care sa aiba imprimat pe ea inca un gat, ca o oglindire a gatului real al sticlei pentru a transmite aceasta idee de win-win.
Tare! Am inceput apoi sa ne gandim cum sa imprimam al 2-lea gat pe sticla… “Auzi? Da’ cum ar fi daca am face-o pe bune?” Si BUM! Aici s-a produs scanteia.
Sticla de vin pentru batut palma
Acum, sticla de lapte. Eram in 2010, parca, la Shanghai, la ceremonia Pentawards sa luam primul premiu al sticlei cu 2 gaturi si, la prezentarea castigatorilor din sectiunea Selfpromo, Jean Jacques Evrard, care prezenta categoria zice: “Bronz pentru sticla de vin creata de agentia X, Argint pentru sticla de vin a agentiei Y..” face o pauza si se intreaba cu voce tare “ma intreb de ce oare toti dau clientilor cadou sticle de vin.
De ce oare nu da nimeni o sticla de lapte?”. Buna gluma!
Imediat m-am gandit: Corect! Daca nu da nimeni o sticla de lapte, atunci dam noi.
Dupa ce m-am intors in agentie ne-am apucat de treaba: schite, idei, concepte. Voiam sa avem un cadou care sa nu treaca neobservat si care sa fie memorabil!
Evident ca am ajuns sa facem tot o sticla de vin, insa un “vin sub acoperire” imbuteliat intr-o sticla de lapte “old school”.
Am luat sticlele din Italia, le-am vopsit albe la un atelier specializat, am imprimat prin tampografie ce era de imprimat si gata, am avut din nou unul dintre cele mai memorabile cadouri primite de clientii nostri :)
Ne-au placut asa de tare cum au iesit incat ne-am facut si un fel de corp de iluminat din vreo 9 sticle, cosrp care lumineaza zilnic in agentie :)
Mai multe imagini din sediul Ampro, aici
Ambele sunt proiecte self promo. Dar clientii?
Da, ambele sunt self promo si asta a fost un factor esential care a facut ca ele sa fie produse. Daca propuneam unui client treburile astea, cred ca nu ajungeau sa treaca de stadiul de propunere aplaudata la scena deschisa.
Nu ma intelegeti gresit. Toti clienti apreciaza si stiu sa recunoasca o idee buna si cu adevarat outside the box. Insa toate aceste inovatii implica bani, timp si curaj.
Asadar, in ziua de azi, cand toata lumea se plange de bani, timpul parca se contracta, iar curajul te poate costa scump, trec foarte rar astfel de proiecte indraznete si inovatoare in piata. Orice inovatie implica si riscuri, ca doar nu e un drum batatorit, iar oamenii de business sunt foarte reticenti la risc.
Reticenta clientilor
Dupa cum am spus mai inainte, reticenta vine din bani, timp si curaj/riscuri. Companiile locale au curajul si timpul sa o faca, insa uneori le lipseste puterea financiara, iar companiile mari, multinationale, care au puterea financiara nu au curajul si timpul necesar pentru astfel de inovatii.
Solutionarea cred ca va fi in timp.
Initiative de educare la nivel de inovatie in packaging
Din 2014 organizam pentru clientii nostri cat de des putem “Ziua portilor deschise” la Ampro. In jumatate de zi de lucru punctam un proiect recent derulat impreuna, ce-a fost bine, ce-a fost mai putin bine; le aratam ce mai e nou si care sunt trendurile europene in industria clientului respectiv, ii ajutam sa inteleaga si aspecte de natura tehnica, raspundem la intrebari, mancam prajituri si bem suc. E fun. Si sunt convins ca usor, usor vom schimba impreuna lucruri. In bine :)
Festivaluri. Cum decideti sa inscrieti un proiect
In mare, avem o lista cu festivaluri la care participam cu proiecte an de an, insa primim destul de des invitatii de a participa si la alte festivaluri. Daca sunt festivaluri de branding / packaging cu juriu format din oameni de specialitate ne bagam, daca nu refuzam politicos.
Selectia de proiecte inscrise la astfel de competitii se face pe baza originalitatii ideii si a simplitatii ei. Desigur ca si executia trebuie sa fie pe masura.
Nu ma ocup personal de inscris lucrarile la festivaluri, insa din cate stiu nu este un proces foarte laborios, iar, in cazul lucrarilor de client, case-study-urile pleaca intotdeauna de la brief-ul primit de la client, punctand clar modul in care respectiva lucrare rezolva problemele de business descrise de client in brief. E o chestie simpla: problema si solutie. Cam asta e tot ce conteaza.
Alte proiecte despre care ar trebui sa stim
Cel mai nou proiect self promo este o sticla de vin spumant creata pentru a sarbatori redefinirea platformei brand-ului Ampro si redesenarea identitatii vizuale Ampro, sub noua noastra mantra “Uplifting”.
Plecand de la zona aviatiei care personal ma inspira si ma fascineaza, am ajuns sa facem aceasta sticla “imbracata” in fasii de tabla prinse in nituri, intocmai fuselajelor avioanelor vechi, de pe vremea cand nu se conduceau singure.
Deocamdata sticla are 2 premii internationale la activ, unul la American Design Awards; alaturi de ele, mai avem inca doua premii castigate cu redesign-ul Nutline si cu Non food outlet, si unul pe care il vom face public in curand.