[REC si la podcast] Despre antreprenoriat, cu căștile în urechi. Gazdă la microfon: Florin Roșoga

[REC si la podcast] Despre antreprenoriat, cu căștile în urechi. Gazdă la microfon: Florin Roșoga

Cunoașteți expresia ”vorbești ca să te afli în treabă”. Sau ”vorba lungă, sărăcia omului”. Le știți, da, formulate sub formă de reproș. Dar de conotații negative pe bune că suntem sătui. Unii dintre noi vorbesc mult-așa, și? care-i problema? Podcasturile chiar asta sunt-o vorbă lungă, neîntreruptă, parțial spontană, parțial regizată, dar cu direcție și poate și concluzie. 

Încă un exemplu care să ne susțină inducția matematică (când de la cazuri particulare, calculezi o regulă generală, mersi mate-info): Antreprenori care Inspiră”, un podcast de Florin Roșoga care are deja peste 120 de episoade cu aproximativ 30.000 de ascultări și descărcări lunare, potrivit Libsyn.

Cu experiență în marketing și online, Florin a pornit cu un blog, așadar se revendică a fi și blogger. Spune că cele mai importante ingrediente pentru un conținut audio de calitate sunt - în această ordine - echipamentul adecvat, timpul și răbdarea.

De altfel, primele 50 de episoade ale unui podcast se pare c-ar fi cele cu care-ți face mâna decât orice altceva. Nu foarte încurajator la prima vedere, de acord, dar așa cum spune Florin mai jos, ”cel mai important este să ai o strategie de conținut pe o perioadă mai lungă”. 

 

Background

Am lucrat aproape 10 ani în marketing (offline), iar ulterior am decis să mă concentrez pe câteva proiecte online pe care le începusem. Ca urmare, am dezvoltat în limba romana mai multe produse destinate nișei de dezvoltare personală și antreprenoriat, iar pe limba engleză am creat o serie de cursuri și materiale educaționale.

 

Curs, echipament și la treaba!

Eu aveam nevoie de a discuta cu mai multe persoane și să învăț din experiența lor antreprenorială, așa că m-am gândit că un mod simplu de a face asta era printr-un podcast.

Blogul pe care îl aveam deja de câțiva ani mergea bine, însă nu mai doream să scriu; m-a atras ideea de a face ceva audio, podcastul. Am cumpărat un curs de podcasting în engleză, am învățat cum se face asta, am investit în echipamentul necesar și apoi i-am dat drumul. Restul a venit pe drum.

 

Necesarul

Ai nevoie de un echipament decent (unul profesionist te ajută să faci totul să sune bine, dar unul semiprofesionist este suficient să începi, undeva până în 100 de euro), să înveți să lucrezi cu un program de editare audio și, cel mai important, să ai o strategie de conținut pe o perioadă mai lungă. Primele podcasturi sunt mai degrabă pentru a învăța. Ca urmare, e nevoie de puțin timp și răbdare.

 

Interlocutorii

În general, sunt atent dacă sunt oameni care îmi plac și dacă, instinctiv, îmi vine să îi invit în podcast. Verific într-o anume măsură și experiența lor, însă cel mai important este să simt că ar trebui să îi chem, respectiv povestea lor.

Aproximativ 30% din discuție este orientată pe o structură pe care o rafinez de-a lungul timpului, restul este discuție liberă.

Majoritatea lor se descurcă foarte bine la microfon, însă facem și o anume pregătire, acomodare. Încerc să îi ajut să fie ei înșiși. În puținele cazuri când au avut emoții am intervenit de-a lungul discuției pentru a îi ajuta să se descurce cu bine.

 

Un pic de educație

În momentul de față, podcastul meu, Antreprenori care Inspiră, are aproximativ 30.000 de ascultări și descărcări lunare, conform cifrelor furnizate de Libsyn.

Eu aș spune că ne descurcăm bine, însă am făcut și facem în continuare educație pentru a învăța oamenii să asculte podcastul.

În România, există un număr relativ mic de podcasturi față de ceea ce există afară, deși în opinia mea podcastul este o formă evoluată a conținutului text. Pe viitor este de așteptat să apară mai multe podcasturi, iar podcastul să devină un mod uzual de a crea conținut online.

 

Podcast - avantaje și dezavantaje

Poți crea conținut exprimându-te mai liber decât printr-un blog, și spun asta și în calitate de blogger. Ca podcaster, am mai puține restricții, pot fi într-o anume măsură mai mult eu însumi. 

Dezavantajul principal este că ai nevoie la început să îți dai voie să fii tu însuți în fața ascultătorilor tăi, dar și să te cizelezi puțin legat de modul în care te exprimi. Aș spune că primele 50 de episoade ale podcastului meu m-au învățat să fac podcasturi, următoarele 50 să devin bun ca podcaster, iar mai departe rămâne de văzut :)

Un alt dezavantaj este acela că a fost nevoie (și încă este) să educ oamenii despre ce este un podcast, la ce este util, cum se ascultă. Cu toate acestea, acest dezavantaj se va transforma în avantaj după ce vom educa piața. Intenția mea este ca românii să asimileze ideea de podcast cu podcastul "Antreprenori care inspiră alături de Florin Roșoga"... lucru care deja începe să se întâmple.

 

Ascultătorii

În medie, toate episoadele (120 la acest moment) au circa 30.000 de ascultări și descărcări lunar. Un episod nou publicat are de obicei 1-3000 de ascultări în prima lună, iar apoi numărul lor scade în lunile următoare.

 

Recomandări

Înainte de a începe podcastul, ascultam eu însumi - ascult și acum - podcasturi în limba engleză. M-au inspirat mai multe, mai ales cele realizate de Michael Hyatt, John Lee Dumas, Amy Porterfield și Tim Ferriss.

 

Provocări

Aici aș menționa alegerea echipamentului și organizarea primelor 20 de episoade. Oricum acestea probabil nu vor fi grozave, este important să le faci și să treci de ele. În opinia mea, înveți să faci podcasturi după primele 50 de episoade. Ca urmare ajută să îți placă ce faci și să treci de faza inițială.

 

Promovarea

Promovăm fiecare episod pe social media, pe blog, prin push notifications și trimitem periodic pe email o listă a celor mai ascultate episoade. Există deja și o listă de oameni abonați la podcast prin diverse aplicații de Android/iOS, iar în curând vom avea propriile aplicații dedicate atât pe Android, cât și pe iOS.

Deși toate episoadele sunt publicate întâi pe blog, dorim ca ascultătorii podcastului să nu fie legați de blog, ci să asculte podcastul direct din dispozitivele lor. Așadar, fiecare episod este și optimizat pentru mai multe tipuri de dispozitive, astfel încât să facem experiența ascultătorilor cât mai plăcută.

 

Colaborări cu branduri sau agenții

Tocmai am început astfel de colaborări și urmează să introducem mici calupuri publicitare în podcast. Vom avea 2 versiuni, una de 15 secunde la început și una de 60 de secunde la mijloc, narate de mine. 50% dintre poziții au fost deja rezervate.

Am acceptat după ce mai multe companii care oferă produse/sevrvicii destinate antreprenorilor ne-au contactat în acest sens. Deocamdată este în fază de teste, în momentul de față nu avem nici un model similar din România care să ne spună cum se facem asta, ca urmare organizăm totul de la zero.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Companii

Branduri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related