Si inca lucreaza. I-am prins doar intr-un interviu, stati linistiti. Din 2013, Marlene Stanciu si Mihai Sibianu sunt in cautare de oameni priceputi, carora rareori le mai spunem mestesugari (caci am uitat ca exista), pentru a contribui la mentinerea in viata a traditiei si culturii romanesti. Tributul este adus atat celor care stiu sa lucreze cu mainile, cat si practicilor in sine, pe care le tot inlocuim cu tehnologia.
Astfel, s-a nascut KraftMade. Numele vorbeste de la sine, dar nu transmite si greutatea cu care un proiect este dus la bun sfarsit. Mestesugarii sunt cautati din vorba-n vorba, din poarta-n poarta. Unele proiecte tin sufletele treze cu zilele, altele reprezinta instalatii formate din 40 de talangi care te tin cu totul treaz pentru cateva minute.
Noua ne place ideea si n-ar fi rau sa vedem dincolo de avalansa de ii. Pana ne dumirim daca merita sa cumparam ceva traditional de la supermarket, haideti sa-i citim pe Marlene si Mihai:
Ideea KraftMade
KraftMade s-a nascut in 2013, intr-un moment in care simteam nevoia ancorarii demersurilor noastre in materie de reintoarcere la lucrurile autentice, la oamenii reali si la armonia si creativitatea izvorate din cultura.
Dincolo de dezbaterile la nivel ideatic si actori virtuali am vrut sa exploram, ca un reality check, ce inseamna radacinile noastre culturale si de fapt care este esenta armoniei si creativitatii, cum se pot transfera valori autentice legate de natura si sustenabilitate dinspre rural spre urban. Si o sinteza buna a acestor lucruri a fost asta, slow design, si s-a numit KraftMade.
Backgroundul echipei Soxen
Marlene Stanciu: Am absolvit stiinte politice si sociologie la SNSPA si am continuat cu specializarea in politici culturale la Berlin si Londra. Am facut parte din multe echipe de interventie culturala, sa-i zicem, din 2003 incoace - de la Arts Council Londra la ministeriatul lui Toader Paleologu la cultura, de la Breasla Lolelor la ICR, de la Verzii din Parlamentul German la TATAIA.
Din 2014 am schimbat Bucurestiul pe Cincu, in inima Transilvaniei, unde am plecat in cautarea radacinilor si am gasit un razboi de tesut magic. Asa ca tes la un nou proiect!
Mihai Sibianu: Am absolvit Facultatea de Film din cadrul Universitatii Nationale de Arta Teatrala si Cinematografica in 2006, iar in acelasi an mi-am deschis propriul studio de creatie pe nume Wonderboy. Sunt fondator si publisher al revistei TATAIA, platforma ce a contribuit la crearea unui curent de opinie favorabil pe scena de arta contemporana romaneasca pentru folclorul arhaic ca sursa de inspiratie.
Acest proces l-am continuat cativa ani mai tarziu cu KraftMade. Imi place sa mobilizez oameni si consider ca rezultatele spectaculoase apar doar atunci cand te implici total. Imi plac fotografiile sub clar de luna, imi place sa gatesc si imi gasesc linistea adeseori in asta.
Sucitorul Soxen brodat cu dalta
Promovare
Ne-am propus sa salvam cate ceva din diversitatea si magia tehnicilor mestesugaresti arhaice, autentice, pentru insemnatatea culturala pe care o au, pentru sensibilitatea povestilor pe care o poarta si pentru intelepciunea pe care au dovedit-o fata de natura si mediu. Si credem ca cel mai eficient mod sa le gasim mesterilor de lucru, insa nu oricum, ci serii mici sau unicate lucrate impecabil care tind catre o piata high-end, de design.
Credit making of DeltaCraft - Claudiu Popescu
Asa ca facem productie (in special textile si pielarie) pentru designeri si pentru oricine-ntreaba. Lucram fair-trade si 100% manual. Proiectele, ideile, experimentele si prototipurile sunt dezvoltate cu fiecare client in parte, iar noi mediem relatia dintre mesteri si designeri pentru a ne asigura ca rezultatul este cel mai bun posibil si toata lumea e multumita.
De asemenea imbinam creatia cu concept design/strategie si consultanta pentru promovarea tehnicilor mestesugaresti si dezvoltarea de produse care sa spuna o poveste. Am fost curatorii colectiei DeltaCraft initiata de Ecopolis, insemnand selectia mesterilor si a designerilor care sa lucreze impreuna, medierea intre acestia si armonizarea colectiei intr-o expozitie care sa povesteasca despre misterele si bogatiile Deltei. Aceasta expozitie a fost selectata de Lili Hollein pentru Vienna Design Week in 2015. Anul acesta am oferit know-how-ul nostru pentru un nou proiect de design si mestesug care va merge la London Design Festival.
DeltaCraft (1) - Credit foto: Claudiu Popescu
Faptul ca in decurs de cativa ani si cu resurse minime am reusit sa vedem mestesugul romanesc la festivaluri de prestigiu de design, si ca semintele pe care le-am plantat cresc – Ecopolis tocmai au lansat un sequel al coelectiei de anul trecut, DeltaCraft Suvenir si ca alte organizatii care se ingrijesc de mestesug se indreapta catre piata de design inseamna ca lucrurile incep sa functioneze.
DeltaCraft (2) - Credit foto: Claudiu Popescu
Oamenii si nevoia de romanesc
Orice trend are partile sale de underground, boom, mainstream si de retreat. Cred ca acum putem spune ca suntem in partea de boom spre mainstream cu acest etno-boho-folclor.
Si ca pentru toate trendurile exista produse pe masura cererii: ii de nenumarate feluri, inclusiv de la hypermarket, infuzia masiva cu imaginea cliseu-folclorica, fiecare cum poate sa o manifeste mai bine.
Dincolo de toate astea suntem interesati sa ramana conceptul de slow design, adica de ecologie pozitiva a circuitului produselor, inclusiv impactul sau asupra mediului, si transformarea productiei de design in asentimentul #fashrev si #imakeyourclothes. Adica scoaterea din anonimat a mestesugarilor si celebrarea talentului lor care ii face pe designeri sa straluceasca.
Numai in acest fel mestesugarii pot supravietui acestui trend trecator. Si mai este ceva important ce trebuie atins in viitorul apropiat: protectia marcii autentice “made by hand”; e o mare confuzie in momentul actual pe piata despre ce inseamna autentic si mestesugaresc.
Reteaua de mestesugari - constructie
Mestesugarii ii cautam din casa in casa, din vorba in vorba, din lucrare in lucrare. Cea mai buna metoda, intotdeauna, este cea la pas.
Fiecare proiect cere cel mai potrivit mester, si cum tara e mare si resursele limitate a trebuit sa ne dezvoltam un al treilea ochi de recunoastere a mesterilor buni foarte rapid, cu o imensa atentie la detalii, iar pana acum ne-a iesit!
Cel mai complicat este sa gasesti mesterii care au capacitatea sa lucreze prototipuri, lucruri noi, pe care nu le-au facut niciodata.
Ni s-a intamplat sa cautam si trei luni mesterul potrivit pentru un proiect, sau sa stam zile langa mester pentru a face un prototip. Am facut la un moment dat de pilda o turta dulce imensa, cu un desen extrem de detaliat din zahar. Doamna care a facut-o nu a dormit trei zile de emotia acestui proiect nou, insa la final a fost perfecta :)
"Caut maini talentate"
Vorbeam despre DeltaCraft, asta ar fi un exemplu de colectie de obiecte bine inchegata. Ne dorim sa facem in continuare astfel de colectii de obiecte cu bogatia de tehnici mestesugaresti de pe teritoriul tarii, mai ales cu cele mai putin explorate pana acum.
Un alt proiect la care contribuim de mai bine de un an de zile este Alice Dolls conceput de designerul Alice, in care ne ocupam de productia costumelor in miniatura brodate manual ale unor papusi-bijuterii, impreuna cu Diana Radu, un mester atat de delicat si de talentat cum rar gasesti.
Alice in tara costumelor - Credit: Alice Dolls
Cei care cauta maini talentate
Am lucrat in special cu designeri, si din cand in cand mai vin cereri pentru diferite cadouri speciale. Ne plac colaborarile cu oameni indrazneti si visatori. Pentru festivalul de la Cartisoara, editia I am facut de exemplu o instalatie – capsula sonora - cu peste 40 de talangi, in care puteai sa intri, sa inchizi ochii si sa te pierzi in sunete.
Instalatia zgomotoasa de la CUCA
Influentele romanesti
Documentarea este continua. Ochiul pentru obiecte vechi si pentru maini dibace nu doarme niciodata si fiind mai mereu pe drumuri de tara auzi tot timpul cate ceva nou. Incercam sa documentam cat putem din motivele folosite in diverse parti ale tarii. Insa pentru noi este mai importanta filosofia de folosire a acestor simboluri.
De unde vin ele dincolo de muzeele etnografice si ce insemnatate are utilizarea lor in anumite contexte? Care sunt ciclurile lor istorice si ce valori transmit ele? Altfel folosim simboluri doar cand sunt menite sa spuna povestea zonei sau a culturii din care provin, si nu le dezgolim de ritualul lor traditional.
Textile si costume populare din Valea Hartibaciului
Prezent si viitor
Este un moment de intensa transformare a lucrurilor pe care deja le-am inceput. Am invatat enorm in ultimii trei ani si urmeaza sa auziti curand de planurile noastre. Am pus primele caramizi, acum urmeaza sa tencuim :)