Andreea Stan, Account Director Interactions, vorbeste in titlu despre noile categorii de clienti care au aparut in ultimii ani. Chiar daca antreprenorii-hobby au buget mic, compenseaza la potential. Alaturi de ei, sunt cei care au casa in online si care vorbesc o limba comuna.
Nici clientii "vechi" nu au ramas intr-o paradigma fixa. Chiar daca nevoile sunt, pentru toti, aceleasi (crestere), briefurile arata o noua perspectiva asupra online-ului.
Nevoile, dorintele, briefurile clientilor
Nu mi se pare ca s-au schimbat foarte mult nevoile/ dorintele clientilor, in aproape orice brief se atinge subiectul cresterea vanzarilor.
Insa briefurile sunt putin mai complexe. Sunt din ce in ce mai rare cererile cu „vreau si eu un banner”. Acum clientii inteleg ceva mai bine online-ul si il folosesc pentru ca vor (cred in rezultate), nu doar pentru ca trebuie (li s-a alocat buget).
Tipuri de clienti noi
Hobby-ul transformat in afacere – cel mai greu, dar si cel mai satisfacator client. E greu pentru ca totul este foarte personal si de 1000 de euro nu livrezi doar materiale creative, ci si implicarea ta maxima. Dar te simti asa bine cand vezi cum creste si cum capata incredere sa-ti dubleze bugetul de luna viitoare.
Un alt tip de client nou este cel care are casa in online – de la Uber pana la magazinele online de hand-made-uri. Aici e o chimie de la sine inteleasa pentru ca vorbim aceeasi limba.
Tipuri de relatii cu clientii
Depinde de natura clientului. La noi, cel mai intalnit scenariu este: briefing si evaluare cu directorul de marketing + digital marketing manager, implementare cu digital marketing manager. Pana acum, am reusit sa fim buni in ceea ce facem asa ca pe CEO il intalnim doar pe la petreceri si evenimente :)
Prefer sa lucrez cu un singur reprezentant de proiect, e mult mai eficient. Daca e un proiect mai mare si nu se poate cu varianta single, ne descurcam si cu optiunea multiplayer, dar cerem un leader de echipa.
Comisia de feedback
Cand eram la inceput, credeam ca feedback-ul este un fel de slujitor al brand book-ului. Nu e total fals, dar sunt si multe criterii personale implicate.
In primul rand, depinde de omul cu care vorbesti: este o persoana de decizie sau nu, e la inceput de cariera si vrea sa fie remarcat, e tipul hotarat si iti raspunde in 5 secunde sau trebuie sa ceara parerea colegilor din birou etc.
Feedback-ul se imbunatateste in timp, cand clientul incepe sa te cunoasca si sa aiba incredere ca interesele voastre sunt comune. Poti ajunge de la mailuri lungi cu sefi in cc, la mesaje pe WhatsApp.
Planul pentru evitarea situatiilor de ambuscada
Suntem destul de intelegatori si rabdatori, stim de la inceput cum vor decurge lucrurile si facem planul astfel incat sa acoperim orice ambuscada.
Dar daca se intampla, tot „vorba buna” e salvarea. Avem o discutie deschisa in care ii explicam omului ca proiectul nu mai este profitabil pentru niciuna dintre parti. Intelege si cautam impreuna o solutie.
Negocierea: cum convingi clientul (cand el vrea ”ceva albastru”)
Incercam sa intelegem motivul din spate. Uneori vrea „ceva albastru” pentru ca a mai facut 20 de campanii si stie ca asta functioneaza, dar, alteori, vrea „ceva albastru” pentru ca stie ca e culoarea preferata de seful care aproba si vrea sa ia mai repede un ok.
Cei mai buni prieteni ai negocierii sunt numerele si referintele. Adica ii arati ce-o sa se intample cand in peisaj apare „ceva albastru”. Daca este constient si isi asuma consecintele, pentru agentie proiectul devine un test interesant sau un viitor exemplu „asa nu”.
Din fericire, in online putem sa intervenim foarte repede, inainte sa fie prea tarziu si de la „ceva albastru” trecem la culori mai frumoase.
Expresii din briefuri
Acum e foarte la moda „engagement”. Parca n-am mai vazut „out of the box”. Probabil s-au prins ca si ideile „out of the box” sunt prinse intr-o alta cutie, mai mare.
Expresii din Feedback
Cel mai tare ma deranjeaza „ne-am razgandit”!
Propunerile catre clienti: una safe si una indrazneata?
Da, la inceputul relatiei asa se intampla. Dar, dupa ceva timp, ne invatam nevoile si asteptarile si mergem la tinta – cu o singura idee, dar buna.
Responsabilitatea clientilor in creativitatea campaniilor
50/50 – e important ca ideea sa fie buna, sa fie expusa clar, dar si la client e nevoie de un om cu viziune care sa o inteleaga si sa-i vada potentialul.
Creativitatea mai tine si de curaj – e nevoie de indrazneala ca sa accepti riscuri pe care nu le-a mai acceptat nimeni inaintea ta. De altfel, dupa razboaiele altora multi viteji se arata.