[REC și la podcast] Eftimie și Lazăr. CNA. Eugenia Vodă. Bianca Drăgușanu. Tot ce trebuie știut & more

[REC și la podcast] Eftimie și Lazăr. CNA. Eugenia Vodă. Bianca Drăgușanu. Tot ce trebuie știut & more

A fost nevoie de un fan al benzilor desenate pentru a ne deschide apetitul pentru podcasturi. Dar ca să ai chef de podcasturi, trebuie mai întâi să știi ce-s alea, vorba lui Eftimie, mai jos.

Dacă-i așa, aflați că, din aproape în aproape, podcastul devine relevant și în online-ul nostru.

Iar acum, după cum spune și proverbul, primii vor fi cei dintâi, așa că începem cu ei. Deschidem balul producțiilor audio de apartament cu ICR, un acronim ușor de ghicit: ”Istoria culturală a României de săptămâna trecută până în zilele noastre”. Adică un podcast făcut de doi ”blebedoci”, Ovidiu Eftimie și Dorin Lazăr

La întrebări ne răspunde Ovidiu, adică jumătatea mai vocală a echipei. Regia podcastului lor e destul de simplă: there is no regie. Își aleg invitații după cumetrii, nu-i pregătesc in niciun fel, la dracu' cu radiourile, la dracu' si cu CNA-ul. Viva l'audio Revolucion.

 

 

Fani de mici

Noi suntem amândoi fani podcasturi, fiecare ascultă altceva, am vrut să facem și noi la fel pentru că pe vremea aia era cam secetă în România în domeniul ăsta. Facem pentru că e îngrozitor de mare lipsa în acest domeniu și îngrozitor amatorismul în media în acest domeniu.

Să te uiți la o emisiune culturală la TV este un chin, Eugenia Vodă e un intervievator incredibil de nepregătit și prost, Cătălin Ștefănescu e calin și adormitor, restul bâlbâiților care fac emisiuni „culturale" la radio sau TV sunt atât de proști încât te doare bila când îi asculți cu atenție câte tâmpenii pot scoate pe gură. 

Vorbesc despre cultură cu smerenie și afectare, cu un ton melodios și doinesc gen „asta e, n-avem noroc, nu mai servește lumea cultură, dar noi suntem niște apostoli care vom duce această flacără mai departe".

Apoi mai sunt ăia gen Rogozanu sau Iaru, care nu au deloc umor și înțelegi de ce lumea preferă să se uite la meciuri și filme cu bătaie. 

 

Priceperi

Pentru un podcast constant ai nevoie de constanță. În privința calității sunt mai multe de zis, dicția e printre cele mai puțin importante, aia se învață. Poți să iei niște cărți de Carmen Ivanov și să faci exerciții de dicție. Curajul nu e o problemă, nu e un domeniu foarte popular așa că încă n-au apărut suficienți critici care să explice ei cum se face mai bine.

Experiența de radio cred că ar fi folositoare, măcar la detaliile tehnice. Dar e și un handicap, radioul e un domeniu bizar și uniform. Toți ăia de la Radio Zu au aceeași voce, de exemplu.

Acu' 10 ani vorbeau toți ca Andrei Gheorghe. Când faci audiență din concursuri cu premii și muzică „care place la toată lumea" nu prea ai cum să înveți cum să faci și audiență pe bune. 

 

Naturelle

Interlocutorii ni-i alegem pe bază de cumetrii și prietenii. Pe ăla îl știu eu, pe ălălaltul îl știe Dorin, hai să-i chemăm să discutăm cu ei, că au ceva interesant de spus. Temele sunt, de obicei, subiectele săptămânii. Facem o listă cu ele și apoi le comentăm aproape „live".

Toate bâlbele, greșelile și contradicțiile intră la liber. Eu zic că asta arată că e o discuție naturală, nu teatru, nu rețetă. Știați că există radiouri de succes în România care-și înregistrează intervențiile „în direct"? Aflați acum de la ICR Podcast. 

 

Tirania radiourilor comerciale

Podcastul e o consecință a două situații curente. Prima, forma de distribuție, care-i acum internetul. Cel mai popular canal media. A doua, tirania radiourilor comerciale, care, pe măsură ce mor în audiență devin tot mai proaste.

Nu e doar la noi, și-n state sunt directori de programe tâmpiți care zic „hai să dăm mai mult Katy Perry și mai puțin Pink Floyd". Nu doar la noi se renunță la subiecte interesante în favoarea prostiilor gen „ce mai face Bianca Drăgușanu". 

 

Avantaje: nu tu cenzură

În primul rând n-ai un CNA, care este o adunătură de politruci bătuți în cap, puși acolo să vegheze morala publică. Nu poți spune o „pulă" la radio, că te amendează, că dacă aud copiii cuvântul ăsta. Dar poți spune să nu te vaccinezi, aia e ok.

Sau poți da o declarație de-a lui Tăriceanu în care el minte ca un porc. Asta e neamendabil. Nu că aș vrea să spun tot timpul „pula" în Podcast, dar nu cred că țara, prin bandiții de la CNA, asta are dreptul să-mi ia bani pentru un cuvânt. 

Ca dezavantaje, aș zice dependența de internet. Dacă n-ai internet și n-ai downloadat din timp episoadele, nu poți asculta. Radio, de exemplu, poți asculta și cu două fire și-o cască, m-a învățat bunică-miu cum să fac asta când aveam 5 ani. 

 

Ascultători

In medie, pe episod, avem cam 1000, dar mi-e greu să fac o estimare corectă. E distribuit pe vreo două platfome, Podbean și iTunes și la iTunes n-am statistici. Plus, am observat, există și tâmpiții care au furat episoadele pe de-a-ntregul și le-au pus pe platformele lor. De ce, nu pot să-mi explic. Pentru trafic?

 

Invitații

Păi, după ce le spunem că nu e ca la alte medii, și că e mai relaxat totul, sunt destul de relaxați. Avem episoade în care au ieșit mai bine decât în orice interviu radio/TV, pentru că nu e nici o presiune, nici de timp, nici de limbaj.

 

Ce mai asculți?

Când m-am apucat de podcast am zis să învăț de la cel mai bun, așa că am început să ascult Adam Carolla Show, cel mai downloadat podcast din lume. Mai ascult Penn's Sunday School, al lui Penn Jilette, I am Rappaport și Gilbert Gottfried Amazing Colosal Podcast.

 

Cea mai surprinzătoare chestie prinsă în podcast

Cum s-au bătut ăia de la Hi-Q cu rapperul cocalar Ca$$anova prin anii 90, când ambii pretindeau că fac rap (primul album hi-q a fost unul de rap). Sau câte județe din România nu au nici măcar o librărie, de la Ana Nicolau de la Nemira. 

 

Din gură-n gură-n gură...

La un moment dat prezentam fiecare episod pe blogul meu, veneau mulți, plecau la fel de mulți. Dup-aia am zis să-i lăsăm să vină singuri. Avem o pagină de facebook și un site, cea mai bună promovare e din gură-n gură. E straniu și aproape inutil să dai pe Facebook sau pe Twitter, astea sunt rețele de reacție rapidă, dai cu like-ul și fugi, nu asculți două ore cum vorbesc trei blebedoci în căști. 

 

Colaborări cu branduri sau ceva?

Ca să fac o colaborare cu un brand ar trebui să explic mai întâi ce-i un podcast și mi-e lene. Apoi e vorba și de o relație personală, trebuie ca cei care dau banul să asculte și ei așa ceva. Încă nu e cazul, nu e un domeniu foarte popular acum.

Dar poate fi, peste vreo doi trei ani, când executivul din companie o să-și pună niște podcasturi să asculte în căști la alergarea de dimineață. Abia apoi vom putea să ducem următoarea muncă de lămurire, că nu putem da reclama cum vă gândiți voi, ci cum se potrivește la noi.

Prefer să recit eu subiectul și reclama decât să am încă o dată, aceeași voce generică de radio, cu același băiat care și-a turnat redbul în macaroane dimineața și vorbește „energic" și rapid cum e mai bine să cumpăr berea Alzheimer Pils.

Și că nu e ok să dăm concursuri, pentru că nu câștigă nimeni din ele. Reclama ta ar putea suna într-un fel pe ICR Podcast și într-altul pe Între Showuri iar eu cred că asta ar fi un plus.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related