Cu urechea lângă București

Cu urechea lângă București

Ear to Bucharest, un proiect pornit de Mara Mărăcinescu și Denis Bolborea, vrea să-i convingă pe bucureșteni să-și scoată căștile din urechi ca să-și mai asculte și împrejurimile. Mara și Denis pleacă pe teren, fac diferite trasee prin oraș și, echipați cu reportofon și microfon, captează tot ce mișcă in materie de sunete. Urmează apoi o procesare minimă, iar materialul care surprinde o „felie audio” din plimbarea lor e urcat pe Soundcloud.

In timp, se doreste completarea unei hărti sonore a Bucurestiului. Totul vine la pachet cu evenimente offline care prezinta lumii mixajele orașului. Cum sună Ferentariul, Titanul sau Giuleștiul? Eliberează-te de căști și hai cu ei:

 

Oamenii

Mara: Eu am pornit din comunicare si am ajuns în lumea post-producției audio de televiziune și film, unde mi-am făcut ucenicia pe ingineria de sunet.

Cu Denis m-am cunoscut în cadrul Acceleratorului de idei, parte din Open Lab, program din cadrul candidaturii Bucureștiului la Capitală Culturală Europeană 2021, București_Orașul In-Vizibil, dar îl știam dinainte deoarece editasem sunet pentru Românii au Talent când el fusese semifinalist.

Denis: De mic am fost atras de ideea de a reproduce sunete, Michael Winslow era idolul meu, iar mai târziu, beat-urile făcute din voce au devenit un hobby. Înca este un hobby, pe care îl fructific constant, în scopul de a crea compoziții muzicale complexe, prin folosirea unor aparate precum loop station, procesor de voce, ca extensii ale "suflului organic".

În afara proiectului Ear to Bucharest, sunt component al grupului acapella Blue Noise, iar în paralel ma dezvolt ca performer/sound designer, în compania Tangaj Dance.

Pe Mara am întâlnit-o în cercul (literalmente s-a format un cerc) aplicanților in cadrul Acceleratorului, căci mi-a atras atenția când și-a prezentat ideea, ce presupunea transmiterea sunetului dintr-un spațiu în altul. Încă de pe-atunci am prevăzut o posibilă colaborare fructuoasă.

 

Ideea proiectului si acceleratorul

Mara & Denis: Acceleratorul de Idei este un program de finanțare pilot, al cărui scop principal este încurajarea colaborării între artiști din diferite medii, iar workshop-ul la care ne-am întâlnit cu toții, cei care am aplicat, a fost o experiență foarte plăcută. 

Fiecare din noi a aplicat în cadrul Acceleratorului cu o idee și Ear to Bucharest s-a născut în etapa a II-a a doua, când am aplicat cu proiectul final pentru finanțare, în urma unei fuziuni între ideile cu care porniserăm individual.

De câțiva ani buni am observat un interes pentru soundwalks și field recording în București; în general, noi, cei pasionați de asta, ne cam știm între noi.

Proiectul vrea să arhiveze sunetele ambientale ale Bucureștiului pe termen lung, ca să poată observa cum se schimbă amprenta sonoră a orașului. Ear to Bucharest vrea să îi reconecteze pe bucureșteni la oraș. Să-i facă să-și scoată căștile din urechi și să asculte ce se petrece în jur. Să se oprească puțin din ritmul lor activ și să petreacă câteva minute doar ascultând. Să le testeze răbdarea.

Proiectul are un focus destul de puternic pe partea de urbanism, astfel încât dorim să explicăm ce înseamnă un anumit nivel de decibeli, oferind niște repere familiare, încât oamenii să poată compara ce aud într-un anumit moment, cu nivelul de zgomot (în medie) de acasă, sau din metrou în mers, spre exemplu, evidențiind totodată pericolele expunerii la sunetele puternice.

 Ne adresăm tuturor bucureștenilor. Tineretului, antropologilor, urbaniștilor, artiștilor. Ne interesează să descoperim amprenta sonoră a bucureștiul prin poveștile cât mai multor locuitori.

 

Plimbările audio

Mara: Ce facem noi cu Ear to Bucharest este mai mult field recording (înregistrări de teren) decât soundwalk. Un soundwalk nu include neapărat partea de field recording. Într-un soundwalk te plimbi și asculți activ ce se petrece în jurul tău.

Partea de field recording care stă la baza Ear to Bucharest este o mai veche pasiune la care am fost expusă în timpul studiilor și pe care am început s-o implementez imediat ce am pus mâna pe primul reportofon.

De prin 2009 tot înregistrez Bucureștiul și multe din primele înregistrări sunt cu prietenii mei. Înregistram tot ce puteam la început dar cu timpul am devenit mai selectivă.

 

Traseele și echipamentul

Mara & Denis: Un soundwalk este o plimbare pe care o faci ca sa asculti spatiul prin care te plimbi. Scopul plimbarii e ascultatul. Traseele le alegem dupa feel :) Cercetezi putin zona, incerci sa-ti dai seama ce tip de sunet predomina (de transport, de natura, de oameni) si te plimbi. Mult. Pentru ca nu stii in ce combinatie gasesti sunetele, nu stii de ce spatii dai sau ce moment surprinzi.

Pentru un soundwalk nu e nevoie de nici un echipament. De-aia ii si spune walk. Tu doar inregistrezi daca vrei sa pastrezi amintirea momentului acela dar altfel, poti doar sa te plimbi si sa asculti. Echipamentul nu e asa important pentru capacitatea de a asculta atent. Depinde pentru ce vrei sa inregistrezi. Fiecare tip de echipament vine cu avantaje si dezavantaje si depinde mult ce vrei tu sa obtii cu sunetul acela.

Ce e esential este ca intotdeauna poti face un upgrade la ceva mai bun. Dar, desigur, cu cat devin mai profesionist cu atat devine si mai proeminent ca accesoriu. Echipamentul poate consta dintr-un simplu reportofon de mana sau un microfon special pt telefon -ca ale telefoanelor sunt proaste- sau un intreg recorder/mixer profesionist la care ai microfon separat. Deci, depinde.

 

Procesarea

Mara & Denis: Materialul brut este procesat la un minim ca sa poata fi redat intr-o forma cat mai apropiata de ce am auzit in momentul acela. Sunetul trecut prin orice reportofon/mixer are anumite limitari care vin de la procesul de conversie de la analog la digital asa ca tot ce incerci sa faci tu este sa il faci pe om sa ignore faptul ca a intervenit un aparat intre tine si sunet- tot ce faci tu cand procesezi e sa incerci sa elimini prezenta aparaturii.

De asemenea, acesta are nevoie sa fie procesat pentru online – sa fie mai tare decat ceva procesat pentru televiziune si cu o dinamica mai mica – mai ales daca oamenii asculta de pe telefon.

 

Numele

Mara & Denis: Vine de la expresia „ear to the ground”. Vrem să fim cu urechea aproape de ce se întâmplă pe teren.

Identitatea vizuală am conceput-o împreună cu Alice Stoicescu. Am vrut să iasă în evidență ascultatul/sunetul/urechea și de aceea "Ear" este scris atât de mare. Am vrut să putem declina vizualul pentru fiecare cartier în care înregistrăm, astfel că fiecărui cartier i-am desemnat o culoare care se regăsește în print-uri.

 

Online & offline

Mara & Denis: Harta sonoră se îmbogățește cu sunete pe parcurs ce le înregistrăm. Ea este elementul central ce ține de online. În rest ne concentrăm pe partea offline.

Ne dorim mult ca în cartierele în care ne plimbăm în aceste prime luni să implicăm locuitorii lor. Propriu-zis, vom semnala locațiile în care am înregistrat, prin stencil-uri ce fac trimitere catre site, ascultatorul putand sa compare ce aude in momentul acela cu inregistrarea facuta de noi, poate, in alt moment al zilei, in alte conditii meteo, sau intr-un mediu care cu timpul s-a schimbat.

Vom face, de asemenea, măsurători în anumite zone din diferite cartiere pe care le vom compara cu alte zone din București. Ascultatorii vor putea observa diferentele dar si similitudinile dintre cartiere, la nivel sonor, comparand atat calitatea sunetului cat si intensitatea sa.

Până acum am realizat un performance în fața Capitolului cu partenerii noștri din cadrul Acceleratorului, Save or cancel, și o instalație sonoră în Gara de Nord unde am difuzat sunete in direct, de la un festival din Ferentari, organizat de un alt partener, Asociația Paradaiz.

 

Planuri de viitor

Mara & Denis: Urmează două performance-uri în care vom îmbina sunete live cu sunete înregistrate aprioric, în compoziții în care vom alterna între fluxul natural al orasului si transpunerea sa in formule ritmice, pentru a augmenta muzicalitatea orasului. Prin inregistrari dorim sa redăm din experiența noastră din cartierele in care ne-am plimbat pana acum (Titan și Giulești).

Sperăm ca prin intervențiile din cartiere și prin organizarea evenimentelor în spații publice să accesăm un public cât mai divers. Cred că succesul pentru noi este ca lumea să se mai oprească din când în când și să asculte ce se petrece în jur. Și să vorbească mai mult despre sunetele ambientale.

În următorii ani ne dorim să "plantăm" niște microfoane prin oraș în anumite zone care să capteze sunete în permanență. Am dori să extindem raza de colectare și în Ilfov, si intr-un viitor poate mai indepartat, sa incadram proiectul intr-o perspectiva europeana. Vrem să încurajăm alte discipline să se folosească de aceste înregistrări, precum urbaniști, geografi sau antropologi.

Vrem să încurajăm oamenii să înregistreze și ei, fie sunete din cartierul lor, fie povești personale despre sunete familiare, dragi, sau deranjante. Iar cu timpul vrem să integrăm și sunet 3D pentru a putea crea o senzație cât mai imersivă ascultatorului.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related