[Clientii vechi si noi] Irina Pencea, Jazz: Am remarcat ca a aparut specia asta noua de clienti no-bullshit

[Clientii vechi si noi] Irina Pencea, Jazz: Am remarcat ca a aparut specia asta noua de clienti no-bullshit

Aceasta specie noua, inca la inceput de evolutie, ii da sperante Irinei Pencea (Partner, Jazz), care isi doreste sa fie molipsitoare.

Exemplarele ei pot fi gasite si in multinationale, si in companii antreprenoriale si pot fi identificate prin urmatoarele caracteristici: isi respecta consumatorii si nu se cred mai destepte decat ei, nu au impresia ca sunt cele mai tari din parcare si nu sunt interesate de glamul din publicitate. De altfel, si vechii clienti au trecut prin cateva schimbari importante. "Criza ne-a curatat pe unii dintre noi de inchipuiri si utopii", spune Irina

In urma crizei, briefurile au devenit mai realiste, iar targeturile lor nu mai doresc trageri cu tunul inspre cresteri spectaculoase, dintr-o singura campanie. 

 

Nevoile, dorintele, briefurile clientilor 

Criza ne-a curatat pe unii dintre noi de inchipuiri si utopii. Parca vad mai des briefuri si clienti mai realisti, care inteleg ca nu se mai poate trage cu tunul si ca o singura campanie sa iti aduca cresteri nemaivazute.

Poate ca si planurile lor includ targeturi mai realiste, fara sa puna doar ce isi doresc ci si ce se poate face realist cu resursele disponibile in contextul de piata dat. Uneori asta se regaseste si in briefuri. Alteori nu, din pacate.

 

Tipuri de clienti noi au aparut

Am remarcat ca a aparut specia asta noua de clienti no-bullshit. Am vazut-o si in unele multinationale si in unele companii antreprenoriale romanesti.

In primul rand il vezi ca nu iti serveste bullshit, e cinstit cu ce poate face produsul sau serviciul lui si nu isi inchipuie ca e cel mai tare din parcare.

Isi respecta clientii proprii (consumatorii) intelegandu-i prin researchuri in profunzime si intelegand cum poate contribui pe bune la viata lor. Nu se cred mai destepti decat consumatorii si nu-i considera inferiori pentru ca nu ii cumpara deja produsul.

Apoi, nu iti cere sa faci campanie care sa il duca de pe locul 3 pe locul 1 in doua luni. Il vezi ca nu mai e interesat de ‘glam-ul’ din publicitate ci de valoarea workului – sta de vorba la fel de lejer si fara rigidele corporatisme indiferent daca e din multinationala sau din SRL antreprenorial.

Nu cere de la agentie procese complicate ci solutii simple (nu simpliste). Nu se complica cu research dupa ce are creatia in fata, ci inainte, ca sa fie sigur ca isi intelege clientii/consumatorii si ca iti da tema corecta de rezolvat prin comunicare.

E drept ca specia asta e inca noua, dar trag speranta ca e molipsitoare si ca vor fi mai curand mai multi.

 

Tipuri de relatii cu clientii

Nu e nici o regula. Agentiile isi doresc sa discute cu factorii de decizie tocmai pentru a evita pierderea esentei pe drum, deviata de alti factori care nu au legatura cu campania ci mai degraba cu politica interna. Uneori ne iese, alteori nu.

 

Planul pentru evitarea ambuscadelor de modificari

Nu e chiar o ambuscada, pentru ca am remarcat ca de cele mai multe ori clientul nici nu realizeaza ca face asta.

Ambuscada presupune o intentie negativa. Ori clientul nu isi propune sa chinuie agentia cu revizii, desi in final asta ajunge sa faca.

Si-atunci exista cateva solutii: daca discrepantele sunt in faza de concept atunci e clar ca undeva s-a rupt filmul si trebuie sa reluam firul sa fim singuri ca mergem pe acelasi drum; daca ploua cu revizii pe layoutul master, atunci e nesiguranta clientului si daca nu merge cu o intalnire fata in fata, atunci inseamna ca e momentul sa iti asumi ca ai un client high spender si sa ii povestesti ce implicatii deriva din asta (de timing si cost) si de ce e mai bine sa stim cu totii dinainte ce vrem, ca sa evitam aceste pierderi.

 

Propunerile catre client: una creativa si una safe?

Asa e. Insa e foarte important sa iti asumi ca si varianta safe te reprezinta pe tine ca agentie. Am trecut si noi mai demult prin situatii in care ne-a parut rau ca am prezentat acea varianta safe si ne-am cam lecuit.

Din fericire, majoritatea clientilor care au patit la fel s-au lecuit si ei si acum sunt mai curajosi alaturi de noi. Altii... ne-au considerat pe noi prea nonconformisti si au cautat solutii mai safe pentru ei.

 

Responsabilitatea clientilor in creativitatea campaniilor

Enorma. Nu e neaparat nevoie sa fii creativ ca si client, dar e nevoie sa intelegi, sa stimulezi si sa raspecti creativitatea. Sa stii cum sa o ingrijesti ca sa aiba grija de brandul tau si implicit de tine la finalul zilei.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Oameni

Subiecte

Sectiune

Dictionar



Branded


Related