[Joaca in publishing] Roberto Teodorescu a pus bit peste bit în urmă cu 10 ani și a rezultat Overheat.ro

[Joaca in publishing] Roberto Teodorescu a pus bit peste bit în urmă cu 10 ani și a rezultat Overheat.ro

Joaca în publishing continuă. Mai exact, ei se joacă și fac publishing despre asta, iar noi, pe lângă ei. Roberto Teodorescu se ocupa prin 2006 cu prima versiune a Overheat.ro.

Acum, are langa el si o echipa de 15 oameni care scriu din pasiune. Nu că nu s-ar fi ivit și oportunități bănoase de-a lungul acestei decade de scris și jucat; ba sigur că s-au ivit. Însă e greu de împăcat si capra calității, și varza cu banii. Overheat.ro a ales să se concentreze mereu pe capră. Da, am recitit ultima propozitie, o las așa.

Totodată, cei de aici și-au propus să ducă gamerul român dincolo titlurile multiplayer & free-to-play, să extindă suplimentar gustul publicului feminin gaming și, asemeni altor publicații de profil autohtone, să să sprijine producătorii români de jocuri. Acest sprijin merge necondiționat inclusiv în direcția evenimentelor locale dedicate gamingului: Dreamhack Bucharest sau East European Comic Con.  

Și-n rest? Și-n rest, citiți în continuare.

 

Echipa

În acest moment, echipa Overheat.ro este formată din 15 membri cu diverse atribuții. Mai exact, 14 dintre ei sunt manageri, iar celălalt este omul care face toată treaba. Hahaha, glumesc, evident!

Dar da, suntem 15. O mare parte se ocupă efectiv de partea editorială, însă avem și oameni care se dedică activităților auxiliare dar foarte importante, precum grafica sau programarea web.

Iar dacă numărul de 15 membri ți se pare mare, gândește-te că în decursul celor 10 ani de activitate, Overheat a colaborat cu peste 40 de pasionați. Știai că în România există cel puțin 40 de pasionați de jocuri ce își doresc să fie formatori de opinie în domeniu?

 

Opzeșnouă, anul de grație

Pentru a vorbi despre originile Overheat, este nevoie de un pic de background despre mine ca persoană. M-am născut în 1989, cu doar câteva luni înainte de momentul delicat în care tipul ăla blond și comunist a plecat de pe serverul nostru și s-a mutat pe cel cu multe cazane de ciorbiță clocotindă.

În 1991, la respectabila vârstă de doi ani, aveam deja calculator și nu mi-a luat mult să mă prind cum funcționează. Așa că, după câteva luni, învățasem să mă plimb nestingherit prin DOS și Norton Commander ca să-mi deschid jocurile preferate. Chestia asta se făcea fără mouse. Pe domnul Mouse Mov cu două butoane și cu bilă îl foloseam doar atunci când deschideam Windows 3.11, că acolo puteam să desenez și să câștig cu brio la jocul de cărți Hearts. Mă rog, de fapt pierdeam lamentabil, dar abia în adolescență am aflat că la acel joc trebuie să te zbați să ai cât mai puține puncte, nu cât mai multe.

De-a lungul timpului am fost interesat să învăț cât mai multe lucruri despre calculatoare, business și domenii creative. De la programare și până la creație muzicală, modelare 3D, grafică, DTP și editare video. De asemenea, îmi plăcea foarte mult să scriu. Și ghici ce se întâmplă atunci când știi să faci multe lucruri și ai o pasiune incredibilă pentru jocurile pe calculator, alături de care ai crescut!

Îți faci propria revistă online despre jocuri video. OK, nu aș putea pune pariu că altcineva ar fi făcut acest lucru, dar eu asta am simțit că trebuie să fac - să îmi folosesc energia și cunoștințele pentru a răspândi cele mai relevante informații despre divertismentul digital către cei ce au nevoie de o porție de informații cu topping de glumițe adolescentine. Am luat decizia de a produce această revistă PDF la începutul anului 2006, pe când eram doar un puști de clasa a zecea într-un liceu de mate-info din București.

Pe 23 august 2006, adică acum 10 ani și câteva zile, lansam revista online Overheat. Un proiect în care i-am cooptat în rol de redactori pe cei mai buni prieteni și colegi de liceu. Eu eram redactor-șef, DTP-ist, grafician, corector de texte, web developer, om de marketing și tot ce mai trebuia. Pe atunci nu învățasem că un manager ar trebui să coordoneze o echipă, nu să o înlocuiască. Promovam proiectul online, pe forumuri, și mă uitam la numărul oamenilor care descarcă revista.

Așa a luat naștere proiectul, însă după puțin timp a luat o pauză, iar în 2011 a trecut la nivelul următor, adică a încetat să se mai creadă revistă și a devenit un site web în toată regula. Reboot-ul l-am realizat într-o formulă de 3 persoane, la care ușor-ușor s-au adăugat noi membri pe care i-am recrutat în urma unui proces de selecție pe care îl utilizăm și astăzi. Un proces prin care ne asigurăm că găsim oameni cu adevărat pasionați, care pot transmite mai departe această pasiune folosindu-și condeiul.

 

Calitatea!

Am intrat în publishing într-un moment în care nici măcar nu știam că acest lucru se numește publishing. A fost pură pasiune. Nu am construit Overheat cu scopul de a face din acest proiect un business și, sincer, nici nu am dorit să îl transform în business. Am primit mai multe propuneri bănoase în acest sens, însă una dintre condiții era să scădem calitatea editorială la un nivel pe care noi îl considerăm jignitor pentru public.

Faptul că nu ne-am orientat spre profit ne-a permis să lucrăm la pasiunea noastră fără presiuni, bugete sau target-uri și a demonstrat devotamentul membrilor echipei, care au fost întotdeauna motivați de propriul hobby, dar și de posibilitatea de a-și asuma rolul de formator de opinie într-o organizație respectată. Evident, de câte ori a fost posibil, au existat și anumite beneficii pe care le-am acordat echipei, din resurse proprii sau în urma unor parteneriate avantajoase.

Pe de altă parte, în ciuda avantajelor de a lucra în regim voluntar, lipsa componentei financiare face ca activitatea de la Overheat să fie un side-project pentru mulți dintre membrii echipei, care au și un job primar. De aceea, planul meu pe termen mediu este să reușesc să duc Overheat în zona de business, dar într-un mod care va păstra pasiunea ca element definitoriu al echipei.

 

Content

Strategia noastră de conținut nu s-a schimbat extrem de mult față de acum 10 ani. Încercăm să acoperim cele mai importante știri din gaming, IT și alte zone geek (precum cosplay-ul), luăm la puricat cele mai noi jocuri și componente hardware în recenzii extinse, iar dincolo de aceste tipuri de materiale, ne concentrăm pe generarea de conținut unic: interviuri, feature-uri, concursuri exclusive, conținut video sau chiar articole în care facem selecții de wallpaper-uri bazate pe o anumită temă.

De asemenea, ne implicăm activ în sprijinirea producătorilor români de jocuri, dar și a evenimentelor autohtone. Avem parteneriate cu majoritatea entităților relevante și suntem resursa numărul 1 în materie de informații, fotografii și clipuri video de la evenimente precum Dreamhack Bucharest sau East European Comic Con.

 

Responsabilități în echipă

În ceea ce mă privește, rolul meu a devenit mai degrabă strategic. Mă implic câte puțin în toate ariile site-ului, de la dezvoltare web și până la corectură de texte sau editare video. Dar cele mai importante activităţi ale mele sunt cele de analiză a activităţii, de training al echipei, motivare şi acordare de încredere prin delegare.

În acest sens am creat o structură organizațională clară, care oferă un anumit grad de responsabilitate fiecărui membru al echipei. Suntem organizați pe departamente, așa că fiecare membru se ocupă de feliuța lui.

Ca idee, avem departamente editoriale pentru fiecare sectiune principală a site-ului, precum gaming-ul sau zona de hardware.

Avem de asemenea departament de continut video, de grafica, de web… fiecare este condus de o persoana, care raportează mai sus către Pompiliu Popescu, despre care pot spune că este cel mai activ și devotat membru al echipei, fapt care m-a determinat să îl consider mâna mea dreaptă în acest proiect.

 

Cititorii

Publicul Overheat este format în proporţie de 90% din tineri cu vârste cuprinse între 18 şi 34 de ani. Distribuţia pe sexe se păstrează relativ constantă pe toate categoriile de vârstă: 88% dintre cititori sunt de sex masculin, în timp ce 12% sunt reprezentante ale sexului frumos.

Încercăm pe cât posibil să încurajăm gaming-ul în rândul fetelor, pentru că jocurile video nu sunt doar pentru copii sau bărbaţi, ci pentru absolut toată lumea.

 

Jocul sau scrisul?

Pentru a scrie în mod avizat despre jocuri, contează să înțelegi cu ușurință mecanicile jocurilor și să ai o oarecare experiență de joc și îndemânare. Dar pentru a scrie *bine* despre jocuri, trebuie să ai talent scriitoricesc și să stăpânești limba în care scrii. Noi încercăm să fim un exemplu al jurnalismului de gaming, aşa că tratăm cu seriozitate fiecare dintre aceste cerinţe.

 

Promovarea

Momentan avem un mix de promovare foarte simplu și ușor de măsurat. Cel mai mult ne axăm pe Facebook, unde avem o pagină oficială, dar și un grup al comunității noastre, numit Gamerii înflăcărați - Overheat.ro. Ei sunt primii care primesc vestea publicării unui nou articol.

O parte din munca de promovare este făcută de înșiși cititorii noștri care apasă cu încredere butonul de share. Pentru vizibilitate maximă, în cazul articolelor cu mare potențial, apelăm cu încredere la Facebook Ads.

Dincolo de aceste modalități măsurabile de promovare, suntem organizatori, co-organizatori sau parteneri ai evenimentelor de gaming din România, ceea ce înseamnă că logo-ul nostru este prezent cam pe orice afiș sau site de promovare al unui eveniment de gaming serios din România.

 

Piața gamingului, la noi

Piaţa autohtonă de jocuri are o istorie foarte interesantă. În anii ‘90, oamenii chiar cumpărau jocuri… doar că de obicei achiziţia se făcea de la o tarabă şi jocul era piratat. Dar gestul de a oferi bani în schimbul unui produs digital era întipărit în minţile pasionaţilor.

Odată cu răsăritul Internetului de bandă largă, a venit apusul tarabelor şi discurilor contrafăcute. Acesta a fost momentul în care jocurile au devenit gratuite pentru majoritatea deţinătorilor de conexiuni rapide, care s-au pus pe piratat “like there’s no tomorrow”.

Din fericire, în ultimii ani s-a sesizat o creştere a numărului de pasionaţi care înţeleg că, pentru a avea cea mai bună experienţă şi pentru a sprijini industria locală şi preturile competitive, trebuie să achiziţionezi jocurile preferate. De preferat, dintr-un magazin local.

 

Preferatele românilor

Este foarte greu să faci o generalizare a gamerului român. Gamerii apropiați mie au gusturi variate și înțeleg că un gen de jocuri nu este mai prejos ca altul, că grafica fotorealistă nu face un joc mai reușit decât altul și că, uneori, un joc făcut de un puști în 10 ore poate fi mai distractiv decât unul la care au lucrat 100 de oameni timp de 2 ani.

Pe de altă parte, ar fi greu să nu remarc faptul că, în România anului 2016, un grup numeros de jucători se rezumă la titlurile multiplayer populare, în special la cele free-to-play, adică acele jocuri la care ai acces gratuit. Deși ele nu sunt jocuri proaste în esență, este păcat că foarte multi jucători se opresc acolo. Orizonturile divertismentului digital sunt mult mai largi.

Una dintre misiunile Overheat este să încurajeze explorarea întregului univers al gamingului.

 

eSports

Industria de sporturi electronice, sau eSports, este un complet alt capitol al gamingului. Este un domeniu fantastic, care nu se deosebeşte foarte tare de sporturile clasice. Echipele au parte de antrenori şi au acces la servicii de masaj, consultanţă psihologică, sfaturi nutriţionale… cam orice lucru de care beneficiază un sportiv de performanţă.

Dar ceea ce trebuie să ştii este că, în zona de eSports, jocul nu mai înseamnă neapărat distracţie. Jocul devine un mediu prin care poţi concura cu rivalii tăi. Şi un mediu în care cei mai buni jucători îşi pot construi o mică mare avere. Vorbim despre premii de milioane de dolari.

Avem şi români de succes în domeniu. Avem cel puţin un jucător de talie internaţională la orice joc popular în mediul eSports, de la Hearthstone şi DOTA 2, şi până la League of Legends, Starcraft sau FIFA. Dar cel mai important este să înţelegi că eSports-ul este doar o componentă spectaculoasă a gamingului, aşa cum concursurile de miss sunt o componentă spectaculoasă a industriei frumuseţii.

 

Recomandări

Hmm... De exemplu, eu în ultima vreme mă joc foarte mult Rocket League, un fel de fotbal cu maşinuţe propulsate de rachete. Mă relaxează. Mă distrez des şi în Battlefield 4, un shooter pe care îl joc destul de des împreună cu ceilalţi membri ai redacţiei.

Pentru cei ce vor să înceapă să se joace, recomand în special jocurile single-player ce urmează un fir narativ. E o introducere foarte sănătoasă în mediul divertismentului digital. Una care îţi arată că jocurile au capacitatea de a evoca emoţii foarte puternice.

Jocuri precum seria Uncharted sau The Last of Us (ambele se găsesc pe console PlayStation) sau chiar The Walking Dead, Rise of the Tomb Raider, Life is Strange, Alan Wake, sau chiar seria Mass Effect. Sunt primele jocuri care mi-au venit în minte şi sunt disponibile pe PC.

 

Ce ai jucat cel mai mult?

Mi-e greu să mă decid dacă să zic Need for Speed 3, FIFA 2003 sau Mortal Kombat IV. Când eram mic, pierdeam multe nopţi jucându-mă împreună cu prietenii.

 

Despre dependențe

Asemeni oricărui mediu de divertisment, şi jocurile pot fi dăunătoare şi pot da o oarecare dependenţă. În aceeaşi măsură, şi cheeseburger-ul poate dăuna şi poate da dependenţă.

Personal, sunt contra-exemplul perfect pentru cei ce spun că jocurile sunt dăunătoare. Am calculator de la vârsta de 2 ani şi m-am jucat constant până în ziua de azi. Am crescut odată cu industria jocurilor. Nu m-am simţit niciodată dependent, ba chiar am simţit că jocurile mi-au dezvoltat inteligenţa şi m-au ajutat să acumulez cunoştinţe, să îmi îmbunătăţesc abilităţile de multi-tasking şi să răspund cu o mai mare lejeritate la situaţii de criză.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related