[Rute alternative] Uneori, Vama trece sub Lumini de Oscar

[Rute alternative] Uneori, Vama trece sub Lumini de Oscar

Pana in 2009, Catalin si Andreea Rudolf erau organizatorii unor workshop-uri lunare de fotografie in Bucuresti. Dupa o sedere la masa de discutii cu organizatorii Stufstock, cei doi si-au adus munca si in Vama Veche. Dupa o saptamana de pregatit si planificat, workshop-ul lor avea sa dureze sapte zile, nu una. Numarul de invitati a crescut treptat, iar ei au adaugat expozitii de fotografie, proiectii de film si seminarii. Totul sub numele Vama sub Lumini de Oscar (VSLO), eveniment devenit festival international de arte vizuale.

Varsta publicului variaza intre 14 si 50 de ani, iar numitorul comun este setea ocazionala sau cronica (dupa caz) de arta. Cel putin daca ne luam dupa feedback-ul surprins pe pagina de Facebook a festivalului.

Catalin ne-a povestit mai jos despre timeline-ul VSLO, cine poate participa, cum poate, ce poate gasi daca face asta si ce impresie ar fi misto sa aiba vizitatorii dupa.

 

Ideea evenimentului 

Povestea festivalului pleaca din anul 2009, atunci cand producatorii festivalulului Stufstock ne-au invitat impreuna cu alti cativa organizatori de diverse workshop-uri la o discutie generala despre editia 2010 a festivalului.

Pe vremea aceea noi organizam periodic (cu o frecventa lunara sau bilunara) workshop-uri de fotografie de o zi. Asta era "specialitatea" noastra si asta stiam sa facem cel mai bine. Dorinta lor a fost sa organizam un astfel de workshop si la Vama Veche. Avand libertate deplina in a ne desena structura acestui modul, intr-o saptamana am venit cu proiectul initial.

Nu mai era un workshop de o zi, ci de o saptamana. Nu mai aveam un fotograf invitat, ci patru. Iar la toate aceastea am adaugat expozitii de fotografie, proiectii si seminarii.

I-am creat o identitate (numele) si astfel a devenit un eveniment independent.

Din al doilea an am inceput sa adaugam activitati si module noi astfel incat, dupa sapte ani de existenta, Vama Sub Lumini de Oscar s-a transformat dintr-un workshop de fotografie, intr-un festival international de arte vizuale.

 

Paleta de evenimente culturale de la noi

Exista o multitudine de evenimente culturale din toate domeniile. De la muzica la teatru, de la pictura la dans, de la film la fotografie. Din pacate, marea majoritate au la baza un plan cu referinta pe plan local. Ca urmare, sunt foarte putin cunoscute la nivel de tara si cu atat mai mult la nivel international.

Evenimentele alternative sunt si ele prezente, dar nu individual ci ca o extensie a unor manifestari “mama”. Spre exemplu, in preajma unor festivaluri de muzica mari au aparut aceste optiuni alternative (expozitii de fotografie, mini-cursuri de pictura etc) care, desi sunt bine organizate, au o durata foarte scurta si o programa simpla.

 

Un eveniment „alternativ”

In primul rand spatiile de desfasurare sunt neconventionale. Astfel strada poate deveni un spatiu foarte bun pentru acest tip de manifestari. In cazul VSLO, spatiile de desfasurare ale modulelor sunt diferite spatii neconventionale, cum ar fi terasele in aer liber sau cluburile, dar si plaja si strada.

Un punct foarte important in definirea VSLO ca eveniment alternativ este modul de desfasurare al cursurilor practice. Structura unui workshop din modulul de fotografie din cadrul VSLO cuprinde: cursuri teoretice – la care numarul participantilor este nelimitat; cursuri practice  - la care numarul participantilor este limitat in functie de caracteristici (subiectele de fotografie care presupun modele au un numar de participanti mai mic comparativ cu un subiect care ar presupune fotografie de strada); discutiile pe fotografie sunt un punct foarte important in procesul de invatare.

Aceste discutii sunt facute in prezenta tuturor participantilor, astfel incat oricare dintre ei poate avea comentarii din partea lectorilor in ceea ce priveste activitatea proprie, dar si a celoralti participanti.

De asemenea, foarte importanta este prezenta tuturor lectorilor pe toata perioada manifestarii. Astfel, participantii care vor sa se specializeze pe un anumit subiect au la dispozitie, in afara celor enumerate mai sus, si posibilitatea de a avea intalniri suplimentare cu lectorii respectivi.

 

Structura evenimentului 

In acest moment exista mai multe module: fotografie, pictura, sculptura, teatru, film si muzica. Fiecare dintre aceste module are o structura de baza care cuprinde: cursuri teoretice, cursuri practice si concursuri. Toate acestea sunt organizate pentru participantii directi.

Cei care se inscriu la VSLO trebuie sa indeplineasca mai multe conditii: trimiterea unui portofoliu, trimiterea unei scrisori de intentie si participarea la campania "Primeste si da mai departe", o campanie prin care incercam sa obisnuim toti participantii sa primeasca tot ceea ce oferim noi, dar si sa daruiasca la randul lor ceva, altcuiva.

Pentru publicul din Vama Veche (unde sunt inclusi si participantii directi, bineinteles) avem programate alte evenimente cum ar fi: expozitii de fotografie, proiectii de fotografie, expozitii de pictura si sculptura, piese de teatru, proiectii de film documentar, filme de lung sau scurt metraj si concerte.

 

Public

Unul dintre conceptele de baza ale festivalului este de a promova liberatatea de exprimare. Un altul ar fi de a incuraja oamenii talentati sa-si exprime ideile.

Doar acestea doua combinate ne conduc la o paleta de oameni cu varste cuprinse intre 14 si 50 ani, persoane care au idee despre un anumit domeniu din cadrul festivalului sau nu.

Astfel, de-a lungul timpului am avut participanti care se pricepeau foarte bine la fotografie, dar au optat pentru modulul de film, oameni care stiau multe despre pictura, dar s-au inscris la modulul de fotografie si asa mai departe.

 

Echipa de organizare 

Initial echipa de organizare a fost alcatuita din 2 oameni: Andreea si eu. Ulterior, a mai crescut cu oameni care au crezut in acest proiect, care il iubesc si care sunt gata sa sacrifice timp si energie pentru a sustine si pune in miscare VSLO.

7 ani de festival, chiar si cu o dezvoltare exponentiala a activitatilor, nu inseamna neaparat o echipa uriasa. Suntem o mana de oameni, dar exact cei cu inima mare.

Andreea si Catalin 

 

Prima editie

Cred ca cea mai buna poveste de la prima editie este cea din primele minute. Era pentru prima data in Romania cand se organiza un eveniment fotografic pe o perioada de o saptamana in care erau implicati mai multi lectori si invitati.

Nu aveam niciun alt eveniment pentru comparatie, ca urmare nu stiam cum se vor desfasura lucurile practic. Teoretic aveam inscrisi oficial vreo 80 de participanti care ar fi trebuit sa vina la primul curs din prima zi. Intalnirea era programata pentru ora 9.00 dimineata.

Ne-am pregatit, am aranjat totul si am inceput sa asteptam. Si-am asteptat... La ora 8.30 erau doar noi in locatie dar ne-am gandit ca este prea devreme. La ora 8.45 eram la fel de singuri, moment in care am inceput sa ne gandim daca am facut vreo eroare.

Urmatoarele 10 minute n-am facut decat sa discutam acest aspect dar cu oarecare umor pentru ca orice s-ar fi intamplat rau, pana la urma eram la Vama Veche! La ora 8.55 locatia s-a umplut de oameni care au format o coada la masa de inscrieri care se intindea pana afara. Au fost in total 86 de participanti.

 

Flow, pana acum

Daca ma uit inapoi as spune ca ne-am descurcat excelent. Daca evenimentul ar fi facut de altcineva as spune ca este creat de o mare organizatie. Fiind facut de noi, stiind cati oameni sunt implicati si cate greutati am intampinat, raspunsul este simplu: excelent!

 

Evolutie in editii

Fiecare editie a adus ceva nou. Ori un modul nou (cum am avut in 2016 - sculptura si teatrul), ori o sectiune noua in cadrul unui modul existent (de exemplu introducerea proiectiilor de filme in cadrul modulului de film, care initial continea doar cursurile teoretice si practice).

Pe viitor vom continua acest tip de dezvoltare, astfel incat fiecare dintre module sa contina cat mai multe elemente. De asemenea, un alt tip de dezvoltare ar fi cresterea numarului de lectori si invitati straini care sa impartaseasca experientele si cunostintele lor.

 

Dificultati

Ne-am dorit sa organizam un eveniment total gratuit din dorinta de a oferi cat mai multor oameni talentati accesul la informatie superioara si la echipamente de ultima generatie. Nu in ultimul rand, ne dorim promovarea unor tineri talentati dar si promovarea culturii romanesti si straine prin intermediul artelor vizuale.

Din pacate, toate aceste lucruri presupun strangerea unor fonduri importante, iar acest lucru a fost cea mai mare provocare de-a lungul anilor. Totusi, chiar si in aceste conditii, am gasit de cele mai multe ori partenerii potriviti care au crezut in noi, au inteles si au sustinut acest proiect.

 

Pe viitor

In fiecare an facem tot posibilul sa venim cu noutati. Unele pe care le numim “standard”, cum a fost de exemplu introducerea modulului de sculptura in acest an, altele pe care le numim “speciale”. Acestea din urma raman la categoria surprize si nu pot da mai multe detalii.

Ce pot spune este ca urmarim pe cat posibil ca aceste noutati sa nu fi fost facute in Romania sau macar sa nu fi fost parte dintr-o manifestare culturala de acest gen, dar in acelasi timp sa aiba legatura cu platforma principala: artele vizuale.

Organizarea efectiva a urmatoarei editii va incepe cel mai probabil in noiembrie. O schita a planului ce urmeaza a fi prezentat anul viitor este deja pe hartie inca din timpul acestei ultime editii.

Asta pentru ca pe de o parte suntem foarte atenti la cerintele participantilor, iar pe de alta parte pentru ca cele mai bune idei despre cum sa facem ceva “altfel” ne vin la festival.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related