Industria gaming-ului din România devine tot mai însuflețită, și, odată cu ea, publisherii încearcă să țină pasul. Una din echipele acestea, care se joacă și scriu, se joacă si scriu și tot așa, este GamingSir. Somnul, la concurență cu jocurile și jobul, așadar. Jumătate din echipa GamingSir ne povesteste astăzi despre cele văzute și nevăzute în industria gamingului de pe la noi și nu numai. Mircea Chercheata –Founder & General Manager, Alexandra Marinescu – News/GameReview Writer şi Paul Lupaşcu - Video Editor.
Deși au joburi în timpul zilei, ca mine și ca tine, niște baieți și fete vor să pună umărul dezvoltarea pieței de gaming din România, prin susținerea dezvoltatorilor indie locali de jocuri video. Mai jos vorbim cu Mircea și colegii lui despre piraterie și despre cât este de dificil să ții în picioare un site de jocuri care-si propune să producă conținut de calitate.
Echipa
De menţionat că suntem 6 colegi în echipa redacţiei dar nu am reuşit să ne mobilizăm cu toţii pentru acest interviu, restul de 3 colegi fiind prinşi cu alte Questuri săptămâna aceasta. Ca să vorbim puţin despre noi, toţi 6 suntem pasionaţi de IT şi de Games Industry. Câţiva dintre noi chiar profesează în domeniu, dar ceea ce ne leagă cu adevărat este pasiunea pentru jocurile video şi dorinţa de a contribui chiar şi într-o mică măsură la dezvoltarea fenomenului de gaming la nivel de Publishing în România.
Alexandra: Salutare! Eu sunt Alexandra şi nick-ul meu este Shaw. M-am apucat de gaming acum foarte mult timp, începând cu Warcraft, Heroes, Diablo 1 şi continuând cu World of Warcraft Vanilla. Pot spune că “gaming-ul runs în the family”, tatăl meu fiind un gamer convins. Am încercat foarte multe tipuri de jocuri, însă acum sunt fixată pe MOBA-uri şi pe World of Warcraft. Îmi place la nebunie să scriu, fac asta de prin liceu. Îmi mai place să călătoresc şi să cunosc lumea. În general, îmi place să scriu despre o varietate cât mai mare de jocuri, dar scriu şi despre Tech stuff.
Paul: Mă numesc Paul Lupaşcu, sunt pasionat de gaming, fotografie şi biking. În prezent lucrez ca editor video la o firmă care produce jocuri pentru mobile. Am terminat facultatea de Filosofie de la Iaşi şi Bucureşti. Jocuri preferate (mare fan Blizzard): Warcraft 3, Homeworld, Overwatch, Diablo III.
Mircea: Sunt un IT Professional cu suflet de muzician. Am fost virusat de la o vârstă destul de fragedă de lumea jocurilor video, totul începând cu o consolă Nintendo NES care s-a strecurat sub bradul de Crăciun. Amator de geekculture, tech şi de industrie software, am luat atitudine şi alături de câţiva prieteni am pus bazele GamingSir, un portal de gaming care vrea să aducă în fata reflectoarelor experienta gamerului roman din spatele monitorului sau consolei (cine iubeşte jocurile video, le va iubi necondiţionat indiferent de platformă).
Jocuri preferate (sunt multe) dar o să nominalizez titlurile care consider că trebuie încercate neapărat: Gothic 1 & Gothic 2, DragonAge Origins, Mass Effect Trilogy, The Last of Us, Witcher 3.
Începuturile GamingSir
Povestea a început în 2013 sub forma unei pagini de Facebook ce îşi propunea să aducă un zâmbet pe fața followerilor noştri pasionaţi de gaming, promovând materiale foto,video, meme-uri din lumea gamingului. Ne-am dat seama că ne dorim mai mult de atât şi am considerat că ne putem aduce aportul pe nişa de publishing cel mai uşor în mediul online dezvoltând content pentru ştirile de gaming şi jocurile despre care oricum vorbeam în cercul nostru de prieteni.
Am făcut level-up, ca să folosim o expresie din gaming, şi ne-am transformat într-un portal de publishing cu intenţii serioase şi un plan bine definit în luna iunie 2015. Deci suntem destul de tinerei :)
GamingSir este prescurtarea care am ales-o de la expresia “Gaming?Sir, Yes, Sir”, care este practic un joc de cuvinte intonate cu accent military, în stilul salutului executat de regimentele armatei USA la exerciţii când îşi salută ofiţerul superior.
Munca din spate
Experientia docet - Toţi membrii echipei noastre se raportează la acest principiu. Experienţa te învaţă în orice domeniu şi a fost valabil şi în cazul nostru. Ne-am dorit să facem publishing, ne dorim să creştem în acest domeniu şi să acumulăm experienţă pentru a crea un content cât mai bun.
GamingSir este un side-project, un model de DIY, căruia încercam să îi dedicăm cât mai mult din timpul liber. (toţi avem joburi, dar încercăm să îmbinăm utilul cu plăcutul). Ne dorim foarte mult să reuşim să transformăm acest proiect într-un job full time, dar ştim că va fi foarte greu să realizăm asta.
Principalul obstacol este lipsa bugetului sau al unor sponsori care să îşi dorească să investească pe termen lung într-un proiect de gaming, cu toate că România înregistrează progrese enorme în ultimii 2 ani în zona de E-Sports.
Am preferat să nu monetizam website-ul cu Google AdSense, ne dorim ca persoanele care ne urmăresc să aibă o experienţă cât mai user-friendly cât timp citesc un articol pe gamingsir.com
Pe editorial
Ne bazăm pe experienţa gamerului obişnuit în contact direct cu titlul pe care a ales să îl joace. Ne interesează să aducem “ pe hârtie” acele elemente care îl fac pe un gamer obişnuit să iubească sau să evite un anumit joc. Încurajăm aportul comunităţii în dezvoltarea content-ului GamingSir, cred că am avut cel puţin 10 membri ai comunităţii noastre care ne-au trimis articole pentru publicare.
Târgurile de gaming din România (Dreamhack, East European Comic Con) sunt evenimente la care nu lipsim. De fiecare dată profităm de ocazie să mai cunoaştem şi să promovăm cosplayeri, să realizăm material video şi să salutăm cunoscuţi sau membri din comunitatea GamingSir.
Tot din punct de vedere strategic, targetăm şi încercăm să susţinem cât de mult putem dezvoltatorii indie locali de jocuri video. Câteva titluri despre care am scris: Idle Civilization, de la Very Simple Idea Studio; Herolike, de la Games Hut - Asgard Run, de la Amused Sloth.
Concurența
Nu ne considerăm speciali, toate publicaţiile româneşti importante pe care le cunoaştem se axează pe acelaşi principiu - acela de a contribui la dezvoltarea fenomenului de gaming din România.
Singurele două elemente care ne diferenţiază puţin poate sunt pe partea de abordare a modului de dezvoltare a contentului, unde GamingSir şi-a propus să aducă în fața reflectoarelor experienta gamerului obişnuit, nu să trateze articolele cu foarte multe date de marketing când vorbim despre jocuri. Şi al doilea element, well, suntem la început în acest domeniu, avem multe lucruri de învăţat, experienţa noastră jurnalistica este destul de scăzută, dar sperăm să compensăm prin pasiune.
De exemplu, două publicaţii româneşti de gaming care fac, de asemenea, o treabă foarte bună sunt Nivelul2.ro şi Overheat.ro
Cititorii
În general, media de vârsta a persoanelor care ne urmăresc este între 17 şi 26 de ani, majoritatea fiind din Cluj, Constantă, Iaşi, Sibiu + alte oraşe din provincie dar şi din Bucureşti. La capitolul vizitatori unici pe luna suntem undeva între 1.000-1.600 de utilizatori pe gamingsir.com şi aproximativ în jur de 10.000-30.000 People Reached & Engaged săptămânal pe canalele de social media.
Joaca în redacție
Aţi atins coarda sensibilă, BRB revenim imediat avem de terminat un joc de Overwatch.
Ne jucăm destul de mult sincer, nu reuşim întotdeauna să fim toţi 6 online simultan, dar jucăm jocuri multiplayer constant. Chiar acum aproximativ o lună am făcut cu toţii un brainstorming să mai găsim ceva jocuri amuzante de butonat şi am dat peste câteva titluri mega fun de jucat în acelaşi birou sau cu prieteni apropiaţi: Gang Beasts, Brawlhalla, Gotham City Impostors, Duck Game.
În rest, cam următoarele jocuri le jucăm constant împreună: Overwatch, Counter Strike:GO, Diablo III şi când mai facem câte un lanparty FIFA16, Soulcalibur V şi Mortal Kombat sunt nelipsite. Nu vă imaginaţi că suntem extrem de buni, dar ne antrenăm destul de mult :)
Promovarea
Nimic foarte extravagant, suntem prezenţi pe toate canalele de social media, la convenţiile şi târgurile de specialitate şi ca planuri de viitor lucrăm la dezvoltarea câtorva concepte noi pe partea video, dintre care putem dezvălui că urmează să facem un News Roll, în stilul Ray William Johnson, dar cu ştiri şi content doar din gaming.
Preferatele românilor
Din experienţă şi din cele mai recente survey-uri la care am avut acces, un procent foarte mare din gamerii români joacă aproape exclusiv jocuri multiplayer foarte mainstream, ca League of Legends, Dota2, Counter:Strike: Global Offensive sau Minecraft în cazul celor mai mici de vârstă.
Recomandarea noastră noastră pentru cei care joacă doar jocuri AAA sau MOBA-uri ca League of Legends şi Dota 2 este să îşi facă puţin curaj şi să exploreze cu încredere site-urile de specialitate sau Steam-ul, pentru că sunt foarte multe jocuri bune care uneori nu beneficiază de expunere suficientă.
Piața de la noi
Din păcate discuţia este puţin mai largă aici şi foarte strâns legată de nivelul social şi economic la care România se situează, care din păcate nu este cel mai roz. Nu avem o piaţă de gaming sănătoasă, educaţia privind drepturile de autor este aproape inexistenta în România şi generaţii întregi încep călătoria în lumea gaming-ului piratând.
Dacă ar fi să facem o analiză macro, părerea noastră este ca în intervalul de vârsta 12-25 de ani se piratează extrem de mult deoarece foarte puţine persoane sunt independente financiar în această grupa de vârstă, sau chiar dacă sunt, situaţia materială nu permite tuturor să achiziţioneze constant cele mai noi jocuri.
Părerea noastră este că trebuie pus accent pe partea educaţională, pentru că dacă un copil este crescut într-un mediu sănătos în care se apreciază munca şi efortul creativ, când va creşte îşi va da seama singur că este extrem de important ca banii să ajungă la studiourile dezvoltatoare. Pentru că doar aşa putem beneficia de jocuri mai bune şi o evoluţie a industriei.
Concursurile
România este în plin proces de dezvoltare pe zona de eSports (competiţii profesioniste de jocuri video) şi chiar putem afirma că datorită efortului susţinut al unor organizaţii ca Professional Gamers League (PGL a găzduit turnee, competiţii, şi calificări pentru DreamHack, IeSF, WCG, ESWC şi KODE5), România este acum pe harta ţărilor organizatoare de evenimente eSports.
Legat de câştigurile financiare, da, acestea există, avem echipe româneşti care participă regulat la competiţii eSports, dar nu cred că avem nici o echipă care se susţine doar din încasările din evenimentele eSports sau gaming. Și spunem asta în primul rând deoarece cunoaştem industria şi legislaţia fiscală, care nu este deloc prietenoasă pentru societăţile comerciale mici (Echipele profesioniste din România nu sunt organizate de obicei într-o formă juridică).
Recomandări
Povesteam mai devreme ca GamingSir susţine industria indie autohtona aşa că ne-ar face mare plăcere să vă recomandăm două jocuri româneşti :)
BlackTheFall – Side scrolling shooter cu elemente de puzzle şi cu o direcţie artistică deosebită ce reda povestea lui Black, protagonist de excepţie din era comunistă. Dezvoltat de Sand Sailor Studio. Nu am apucat încă să le luăm interviu din lipsă de timp, dar este pe ToDo list.
Move or Die – Zis şi jocul care distruge prietenii, perfect de jucat la un lan-party sau când îţi vin nişte prieteni în vizită. Dezvoltat de Nicolae Berbece. Regulile se schimbă în fiecare rundă, aşa că “Move or Die”.
Câte ore consecutive v-ați jucat cel mai mult?
Sunteţi gata de răspuns?
Clau – Starcraft, 15 ore internet café, trimis acasă de forţele de ordine.
Mircea – Gothic 2, 16 ore, a necesitat intervenţia pompierilor să fie dezlipit de pe scaun.
Cristi – Diablo 2, 15 ore şi 10 pungi de pufuleţi.
Paul – Warcraft 3, 10 ore, a doua zi a comunicat folosind doar expresiile “ ready to work” "Me not that kind of orc!"
Alexandra – Warcraft 3, 16 ore, încă mai are urme de la tastatură pe obraz.
Dependență
Un joc bine dezvoltat, mai ales în zona de RPG (role-playing game), are potenţialul de a influenţa caracterul persoanelor. Considerăm la unison ca jocurile bine realizate, cu un story solid, pot fi la fel de bune ca o carte, uneori chiar mai bune.
Jocuri dăunătoare? Never ever, dar pot fi addictive. Însă ţine de fiecare persoană în parte, cheia este să ştii când să mai iei şi câte o pauză.
Provocări
Trebuie să recunoaştem că nu este uşor, dar pasiunea compensează şi ne dă energie să perseverăm. Cred cel mai mare impediment este reprezentat de buget, pentru că garanţia unui buget ne-ar permite să ne dedicăm full time pentru GamingSir. În condiţiile de faţă, ne este destul de greu să fim prezenţi cu materiale noi aşa cum ne-am dori, pentru că joburile principale ne răpesc destul de mult timp.