Incheiem seria despre doamnele care au ajuns sa conduca departamente de creatie. S-au spus multe, s-a intrat in detalii interesante, iar subiectul a ajuns in multe sufragerii si birouri din Romania. Din acest punct de vedere, ne-a iesit pasenta. Pe de alta parte, au fost si momente cand limbajul a fost coborat mult. Iar atunci cand asta se intampla, vorba lui Tolontan, pierdem cu totii. In ciuda complexitatii acestui subiect, cred ca e usor de tras o concluzie, totusi: are Steaua mai multe meciuri in Liga Campionilor in ultimii ani decat are publicitatea romaneasca directoare la Creatie. Iar asta chiar e pacat!
Vasazica, incheiem cu un duo: Laurius. Echipa din fruntea creativilor de la Centrade-Cheil. Sau, mai pe lung, Laura Iane si Marius Tianu, Regional Co-Creative Directors Centrade-Cheil. Va invitam sa vedeti cum se completeaza, in scris, o astfel de echipa de dublu.
Baieti si fete - sanse egale in advertising?
Laura: Oameni buni, suntem in 2016. Cum as putea sa privesc acest subiect altfel decat “ne mai punem problema asta”? Am plecat de la faptul ca femeia nu avea drept de vot. Serios. De acolo am plecat. Eu zic ca am evoluat destul de bine. Senzatia este ca acest subiect s-a inflamat un pic superficial. Dar, din nou, eu nu prea m-am lovit de problema asta. Am crescut sanatos, intr-un mediu care nu m-a discriminat.
Marius: Genul si gena. Mi se pare ciudat ca toate intrebarile se refera la misoginism si, cu toate astea, nimeni nu a folosit acest cuvant. Ceea ce inseamna ca incercam sa fim nuantati acolo unde ar trebui sa fim transanti. Misoginismul e un handicap. Grav, din punctul meu de vedere.
Cred ca toti avem o prietena, o sotie sau un copil de acelasi gen. Cum se aplica misoginismul aici? Ii punem sa ne care sacosele de la magazin la masina si, in timpul liber, le cerem sa deterice prin casa? Si misoginismul profesional: oameni de creatie care s-au nascut cu cromozomul X sunt condamnati sa faca adaptari si proof-reading? Cine nu stie sa foloseasca intregul potential al unui om de creatie, indiferent daca are pectorali sau sani, nu e un bun manager. Asa ca, sansele de ascensiune sunt egale cu sansele de a avea un manager care nu sufera de un handicap numit “misoginism”.
Laurius
Laura: Fum fara foc nu prea iese, undeva pare sa fie un ghimpe cu femeile in pozitii de conducere. Mi-ar placea sa aud de la ele, cele care s-au lovit de problema asta, cum se intampla exact. Sa inteleg de ce nu au fost promovate, chiar daca aveau skill-uri necesare si dorinta de a face tipul asta de job. Cum a fost justificat refuzul pe care l-au primit? La noi in companie departamentul de creatie este condus de o echipa unitara: Laurius :)
Si daca ne uitam la agentie per total - COO-ul nostru este o femeie, departamentul de client service este coordonat de o femeie, la fel si departamentul de PR sau strategie. A…si departamentul de productie la fel. Reteaua noastra, la nivel international, sta bine la numarul de femei angajate in departamentele de creatie.
Marius: Daca meritocratia ar functiona, am fi condusi de femei. Si ii provoc pe cei care nu ma cred sa aplice aceste principii timp de 5 ani. Spun acest lucru pentru ca am fost inconjurat de femei exceptionale intreaga mea viata. Din prima clipa pana in acest moment. Profesional si personal. In momentul de fata cred ca functionam in androcratie. Sau in crato-cratie. Puterea celui puternic.
Prejudecati
Laura: Este interesant cum s-a schimbat treaba asta in doar 5 ani. Eu m-am lovit de “esti prea mica sa prezinti in fata lui x sau y”. Mai degraba varsta mi-a jucat feste. Acum, asta e un avantaj. Daca esti tanar, nu esti old school. Esti digitalizat, up to date.
Marius: Incidenta injuraturilor despre femei si mame in limba romana este foarte mare. Ceea ce inseamna, facand un simplu exercitiu semantic, ca femeile ocupa un loc important pentru noi. Cavalerismul ma obliga sa nu repet care sunt prejudecatile legate de femei. E suficient sa priviti catre alti directori de creatie.
Intre job si familie?
Laura: Cum ar fi sa avem, noi toti - barbati si femei deopotriva - doar job-ul ca si preocupare? Alegerile sunt foarte multe si diverse, mai ales ca nu doar femeile au familie. Mai mult decat atat, sunt cupluri, sau femei singure care se descurca de minune sa le faca pe amandoua.
Marius: Daca vrei si crezi ca poti, atunci cu singuranta reusesti. Cred ca poti sa navighezi intre viata personala si cea profesionala cu suficienta gratie. Am in minte exemple stralucite de creativi care au gasit formula corecta, nu perfecta, evident Atat femeile, cat si barbatii ar trebui sa fie intr-o continua ascensiune spre gasirea echilibrului mai sus mentionat.
Unde-i problema?
Laura: Vreau sa cred ca daca cineva se loveste de discriminare, se lupta cu ea. One to one. Nu o lasa sa se aseze. O castreaza. Cred ca e o metoda foarte eficienta sa scapam de ea, acolo unde exista. M-am lovit rar de genul asta de tratament si culmea, mai degraba in facultate. De la profesori. Dar m-am revoltat zgomotos. Nu am acceptat-o si in cele din urma am obtinut ceea ce imi doream. O evaluare obiectiva a skill-urilor mele de designer, nu de femeie.
Marius: Cultura organizationala, mentalitati sau tentatia de a fi in centrul atentiei. Exista o parte a societatii care inca mai cultiva ideea de “femeie ficus”: decorativa, dar complet nefolositoare. Atata vreme cat inca iti mai poti face PR gratuit fluturand astfel de prejudecati sau cat inca mai poti sa faci o gluma despre acest subiect, cred ca acestea vor continua sa existe. E la fel cu sectiunea “blonde” sau “Alinuta” de pe site-urile cu bancuri.
Ce s-a facut, ce mai e de facut
Laura: Eu cred in abilitati si oameni buni la suflet. Femeie, barbat sau pisica. Nu conteaza! Mai cred ca oamenii sunt la potentialul lor cel mai mare daca se unesc in echipe puternice. Femeile cu femei sau cu barbati sau cu pisici si purici. Oricum ar fi, mai multe creiere la un loc sunt mai bune decat unul. Lupta de idei te ajuta sa evoluezi foarte frumos.
Marius: Revin la exemplul agentiei noastre: in departamentul de creatie exista mai multe creative decat creativi. Dincolo de creativitate, au si o seriozitate care ma incanta. Iar in restul agentiei, cred ca exista mai multe pozitii de middle si top management ocupate de femei decat de barbati.