Regizorul si producatorul Dragos Stefan se da dur, serios si greu. Adica DSG

Regizorul si producatorul Dragos Stefan se da dur, serios si greu. Adica DSG

Data viitoare cand vedeti un film de animatie si va intrebati cat de dificil este de realizat, reveniti la acest interviu cu Dragos Stefan (DSG Animation + VFX). Un studio de Duri, Seriosi si Grei care lucreaza cu imaginea de la concept si pana la regie, anume in zona de animatie, motion graphics si efecte vizuale.

Dragos s-a infiltrat precoce in domeniul imaginii; a fost, simultan, licean si DTP-ist/designer autodidact. Credea ca vrea sa devina animator de personaj dar, pe parcurs, s-a alipit de universul posibilitatilor creative ale CG-ului (computer graphics). Mentionam ca a avut si o perioada boema, cand facea arta video interactiva si cand probabil nu stia c-o sa devina Creative Partner intr-un business. Acum, la DSG, face animatie putin spre deloc, dar ceilalti duri sustin fara probleme aripa animata.

DSG-ul tocmai a terminat lucrul la un proiect de video mapping proiectat in Germania si, pe viitor, pregatesc un scurtmetraj care deja suna bine, caci se numeste "Ruginoasa". Despre ele si altele, mai jos:

 

Terminologia

"Animatie" ca termen generic descrie multe lucruri. Încerc să folosesc termenul destul de punctual, doar atunci când mă refer la animație în sine: mișcarea unor personaje sau obiecte în scopul obținerii unui rezultat (emoție). Se folosește uneori pentru a descrie și motion graphics, și visual effects (lucruri pe care de asemenea le facem la DSG). Animație este de asemenea lucrul pe care eu îl fac cel mai puțin (sau deloc) la DSG.

 

Background

Am început să lucrez de foarte, foarte devreme în zona vizuală, mai întâi ca un fel de DTP-ist / designer autodidact (era plin de ei prin anii '90, iar eu aici vorbesc de anii '92-'94 când eram încă în liceu).

Ca studii, am trecut prin politehnica și prin arte (foto-video), fără finalizări. Am lucrat print mulți ani apoi interactiv, 3D și tot ce e în domeniul "imaginii în mișcare" (video, compositing), în ideea că vreau să devin, în final, animator de personaj.

Între timp mi-am dat seama că nu mă interesează de fapt asta, dar mă interesează multe aspecte tehnice și creative din zona CG (computer graphics). Am încercat întotdeauna să lucrez în locuri de vârf și să învăț mult în acest timp.

Am trecut și printr-o "perioadă artistică", la sfârșitul anilor '90, în care făceam artă video și interactivă. Tot parcursul ăsta îmi oferă o perspectivă destul de largă asupra întregului domeniu, atât tehnic cât și creativ.

 

 

DSG

Suntem Duri, Serioși și Grei. Echipa s-a schimbat de-a lungul timpului și din cei de la început am rămas doar eu. Echipa de acum îmi place foarte mult și mă simt foarte bine în contextul acesta, este foarte creativ, foarte deschis colaborării și lipsit de orgolii stupide și alte piedici. Acoperă foarte multe competențe la un nivel foarte ridicat, creativ și tehnic.

Nucleul este format din Dan Panaitescu (lead animator, regizor), Vlad Pășcanu (creative, TD) și eu (regizor, producător). Avem de asemenea un număr de colegi mai tineri și foarte promițători (Alex Stoica, Mădălin Truică, Ion Aramă). În funcție de nevoi extindem echipa.

Cum ziceam, e o sumă de competențe foarte interesantă, care ne permite să acoperim de la concept, dezvoltare creativă și regie, trecând prin animație (atât 2Dclasic, cadru cu cadru, cât și 3D sau combinații de tehnici), motion graphics și terminând cu visual effects de top (fluide, foc, simulări, look-uri speciale, integrări în materiale filmate etc)

DSG Animation + VFX A luat fiinta in 2002, pentru că voiam să fac animație și CG în Cluj și nu am găsit altă modalitate.

 

Crulic, the movie

Anca Damian a venit cu ideea și scenariul. Am făcut la DSG un storyboard și ne-am gândit la tehnicile pe care le putem folosi pentru a termina la timp și în limitele resurselor.

Am alocat diverse tehnici pe diverse porțiuni de film, i-am prezentat tot acest ansamblu Ancăi și ne-am apucat de treabă. Tot vizualul din film este contribuția noastră, atât ca și concept cât și ca execuție.

Echipa a fost formată din Dan Panaitescu, Raluca Popa, eu, Tuliu Oltean, Roxana Bențu și s-a lucrat aproximativ un an.

Filmul a fost înscris la multe festivaluri. A debutat la Locarno și anul următor a luat marele premiu la Annecy, cel mai important festival de animație din lume.

 

Relatia cu advertisingul

Ca spectator, mi se pare că în advertising poți găsi proiecte cinematografice extraordinare. Dar per ansamblu, e un domeniu căruia i se dă de fapt mult mai multă importanță decât merită. Nu e de mirare, chiar cei care lucrează în domeniu au grijă să se întâmple acest lucru.

În rol de creator: lucrăm advertising dacă suntem solicitați. Într-o perioadă mai veche DSG era o prezență importantă pe piața de reclame din România. Între timp a venit criza, au venit proiecte de film iar eu am avut o perioadă de vreo 5 ani în care mi-am împărțit viața între DSG în București și studiouri de VFX din Londra.

Am lucrat proiecte cu The Mill și am fost VFX TD si apoi CG supervisor la Framestore Commercials (deci reclame), unde am lucrat pe spoturi foarte mari (Coca Cola SuperBowl Ad 2011, campanii majore Pepsi, AXE, Sony, LG, KIA, DJ Hero și un Harry Potter. O parte se pot vedea pe dragosstefan.ro). O relație deci foarte apropiată cu advertising-ul, chiar la sursă.

Tot în acea perioadă am avut la DSG niște experiențe extrem de neplăcute cu agenții și case de producție de la noi și ne-am cam retras din zona asta, oarecum. Dar cum ziceam, nu refuzăm un proiect de advertising dacă agenția e serioasă și proiectul ne place.

E oarecum ironic, pentru că după experiența pe care o avem cu multe proiecte externe, plus cele de film, suntem în poziția de a acoperi aproape orice tip de proiect, integral, la un nivel foarte înalt, pornind doar de la un brief. Concept, dezvoltare, regie, execuție, tot.

Pe de altă parte, mita la producători sau abordări de genul "acum nu avem bani dar dacă iese bine o să urmeze o tonă de proiecte" sau "la noi plățile se fac la 6 luni" nu ne interesează. Poți sesiza destul de repede dacă e vorba de o abordare de bună-credință sau nu.

 

Clientii

Acum lucrăm majoritar cu clienți externi dacă e vorba de commercial (reclame și nu numai): UK, Canada, Germania, SUA. Majoritatea clienților interni sunt în zona de film, dar cum ziceam, nu refuzăm reclame dacă suntem solicitați. Doar că nu am făcut nici un fel de marketing pe zona asta de ceva vreme în România.

 

Provocari, frustrari, loc de mai bine

Timpul și complexitatea proiectelor, care în general se traduc prin cost. În plus, mediul nu e în general înțeles și ți se pot oferi referințe lipsite de sens. Așteptările sau cerințele sunt foarte des departe de posibilitățile avute la dispoziție, în principal timp și bani.

Era o perioadă în care primeam referințe cu lucrări faimoase făcute de studiouri din Londra. După ce am lucrat la aceste studiouri am ajuns în situația să primesc ca referințe spoturi pe care lucrasem, și știam că avuseseră o echipă de zeci de oameni și se lucrase luni de zile.

Cel mai frustrant lucru la a fi artist animator in Romania mi se pare lipsa industriei de animație în sine. Este probabil cel mai pregnant lucru.

 

Recomandari

Aachi & Ssipak (regia Jo Beom-jin, Coreea de Sud), It's Such a Beautiful Day (regia Don Hertzfeldt), Tekkonkinkreet (regia Michael Arias dupa un manga de Taiyō Matsumoto)

 

Ce urmeaza la DSG

Lucrăm la un scurtmetraj ("Ruginoasa"), e un proiect care ne place mult. Estimăm că va fi gata la sfârșitul anului viitor.

Tocmai am terminat o lucrare care a fost o premieră pentru noi. Un proiect de video mapping pentru evenimentul Schlosslichtspiele din Karlsruhe, Germania. Lucrarea ("Defilee zum 100. Geburtstag der Avantgarde") a fost solicitată de ZKM (cel mai important centru de artă media din Europa) și conceptul l-am elaborat împreună cu Andrei Ujică și cu Peter Weibel, directorul ZKM.

A ieșit un film de 13 minute care prezintă istoria avant-gardei secolului 20 într-un mod foarte original. Mai multe pe pagina noastră de Facebook sau pe site.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related