Pana-n martie, la Static VFX erau doar Liviu, Alin si serverele

Pana-n martie, la Static VFX erau doar Liviu, Alin si serverele

Dar si ce Liviu, dar si ce Alin. Dar si ce servere. Bine, nu stim exact ce servere; de Liviu Dinu si Alin Dumitru, in schimb, numai de bine si foarte bineAcum, in biroul Static VFX se gasesc alte cinci persoane pricepute la compositing, animatie, simulari si, desigur, social media. Se pare, insa, ca mai vor colegi si isi vor schimba si sediul. Asa ca pozele cu sediul de mai jos n-o sa mai fie actuale pentru mult.

Studioul a pornit in 2015, odata cu revenirea lui Alin din Anglia in tara si migrarea treptata a lui Liviu dinspre gaming catre workflow-ul din productia de film si spoturi. Experienta lor de pe atunci in cuvinte-cheie: Ubisoft, FrameBreed si Double Negative, studioul britanic cu cateva Oscaruri de VFX pe rafturi. Dar orice n-a fost Static VFX n-a fost sa fie; ei doi au vrut sa aduca si sa sustina in Romania pipeline-ul (sau workflow-ul de VFX) vazut in strainatate.

Aveti: de citit pe indelete, de vazut ce pot sa faca si de digerat lista cu repere vizuale pe care ne-au lasat-o pe final.

 

Primele amintiri ale unor animatori cu animatiile

In primul rand, nu suntem amandoi animatori, insa daca o luam dupa ce facem cel mai des, Liviu este animatorul, in timp ce Alin se ocupa de compositing. Animatia si in mod special partea de visual effects au aparut la noi in moduri diferite.

Liviu: Prima amintire despre vfx o am de cand eram mic si am fost la Patria sa vad Jurassic Park - momentul acela a avut un impact urias - m-a facut sa caut, sa intreb, sa ma documentez. Apoi in facultate - Politehnica Automatica Calculatoare, mi-am dat seama ca pot face lucrul asta la un alt nivel, drept urmare am inceput sa invat si imi directionez cunostintele tehnice in acest domeniu.

La licenta am incercat sa imi construiesc un costum de motion capture cu senzori inertiali - insa din lipsa de fonduri, am reusit sa fac doar un singur senzor care a functionat.

Alin: Primele amintiri au pornit vazand cinematice de jocuri. Devenisem pasionat de fotografie si film si ma implicam in tot ceea ce insemna vizual in proiecte culturale, iar la un moment dat m-a lovit Lord of the Rings, in 2001 si m-a fascinat complet potentialul de exprimare.

Nu a fost vreun moment in care am zis “gata, putem face asta la un alt nivel”, ci mai degraba o progresie in timp, dorindu-ne mereu sa aflam secretele din spatele fiecarei productii mari si toate tips & tricks-urile folosite in industrie.

Asa ne-am construit un target si impreuna, tindem sa ajungem acolo - visual effects si animatie la nivel international.

 

Unul venit din gaming, de la Ubisoft

Liviu: Atmosfera in Ubisoft era similara cu cea din facultate, nu parea deloc o corporatie si cred ca asta mi-a placut in cei aproape 2 ani petrecuti acolo. 

Am plecat din industria de gaming pentru ca m-a atras mai mult tot procesul, tot workflow-ul unui film sau al unei reclame ce necesita visual effects, lasand la o parte faptul ca nivelul de realism dovedit de industria de vfx este superioara celei de gaming, desi gaming-ul recupereaza.

Mai mult de atat, mi-am dat seama ca toata gandirea de “inginer” adoptata din facultate urma sa ma ajute in aceasta industrie pentru a reusi sa gasesc solutii tehnice la problemele ce apar zilnic intr-un astfel de domeniu.

 

Celalalt din Anglia, de la Double Negative

Alin: Am plecat de la FrameBreed dupa o perioada de aproape 5 ani cu proiecte faine, interesante (de aminitit SpongeBob care a fost nominalizat la VES AWARDS si campania pentru Christian Tour), insa intotdeauna mi-am dorit sa lucrez mai mult in zona de visual effects.

Am plecat catre Double Negative in Londra (cei care au luat Oscar cu ExMachina, Interstellar si Inception) si am lucrat acolo la 4 proiecte: Ant-Man, Bad Education si serialele The Tunnel si London Spy.

Intre timp, cu Liviu tinusem mereu legatura - inainte de plecarea mea in Londra noi mai colaboraseram ca freelanceri cu un studio de visual effects din Viena - si usor-usor, au aparut circumstantele si ideea de a ne porni propriul studio in Romania.

In acel moment am hotarat sa ma intorc din Anglia pentru a demara acest proiect. Toata pasiunea pentru startup-uri, film, arta, toate orele petrecute documentandu-ne sau lucrand la diverse proiecte, toate intalnirile cu oameni pasionati si cu idei ne-au adus in acest punct.

 

Infiintarea Static VFX

Bineinteles, lucrurile au inceput cu noi doi, acum 1 an, hotarati sa facem un studio care sa urmeze, pe cat posibil, pipeline-ul si workflow-ul pe care le-am vazut in strainatate. Sunt doua dintre cuvintele cheie pentru un studio ce vrea sa emita pretentii.

Motivati de acest gand si de faptul ca acest domeniu in Romania este abia la inceput, ne-am propus ca in urmatorii ani sa reusim colaborari de succes, la standardul pe care il vedem in strainatate, atat in Romania, cat si cu studiourile si casele de productii mari din strainatate.

Ca in orice business, inceputul este unul greu, mai ales ca in acest domeniu partea hardware si licentele costa mult mai mult decat are piata romaneasca buget alocat, si nu este un rautate, ci o realitate. Si nu mai vorbim despre platile intarziate…

In rest, trebuie rabdare, perseverenta si sa nu uiti niciodata de ce iti doresti sa faci lucrul respectiv.

 

Primele luni. Servicii. Echipa

Pana in martie 2016, eram doar noi doi cu serverele. Am reusit sa castigam mai multe proiecte, lucru care ne-a permis sa ne extindem echipa. Urmarim sa avem, pe cat posibil, fiecare departament acoperit.

Asa a venit Alina Simion, pe care o cunosteam de mai mult timp (fosti colegi la UNATC, Film  -Multimedia) si stiam ca face o treaba buna pe compositing. A urmat Alex Manea, care este innebunit dupa tot ce inseamna simulari de lichide, foc, fum si masini. Formula aceasta a ramas neschimbata pentru nu foarte mult timp.

Bogdan Dumitru s-a alaturat si el echipei ca junior animator, apoi a venit Paul Bold, un tip scolit in artele vizuale in Spania si care a facut parte din echipa celor de la Carioca si INDG.

Toni Robitu a preluat partea de social media si vine la noi mereu cu mult mai multe idei faine decat avem noi timp sa facem momentan.

Cel mai probabil echipa va continua sa se mareasca in viitorul apropiat si de aceea ne gandim sa ne mutam intr-un spatiu mai generos.

 

Poveste de prim proiect

Pentru noi, primul proiect a fost cel pentru Castelul Bran, un proiect destul de dificil. Pe langa crearea unor fantome/ vampiri ce s-au dorit a fi ceva intre “dementori” si “Nazguli”, a trebuit sa schimbam complet fata unui actor cu varianta lui CG, in care acesta arata a vampir.

Puteti vedea breakdown-ul cu tot procesul realizarii personajelor si efectelor implicate.

 

Dar cel mai complex?

Am mentiona “Aida”, un produs ce nu este pentru piata romaneasca si care a presupus o proiectie sincronizata de patru proiectoare 4k pe un vas de croaziera, care a avut o durata de aproximativ 60 de minute de content unic. A fost complex in termeni de organizare, asset-uri si livrare.

 

Film vs. proiecte comerciale. Si proportia ideala pentru voi

In proportie de 70% avem proiecte de filme, scurt sau lungmetraje, restul reprezentand proiecte comerciale. Depinde si de perioada bineinteles. Proportia ideala? Un echilibru intre film si reclame cred ca ar fi ideal, asadar mergem pe 50-50.

 

Cu agentii, clienti sau companii de productie

Pana in acest moment nu am reusit sa ne promovam foarte bine in piata. Suntem convinsi ca sunt foarte multe agentii care nu au auzit de noi (am lucrat pana acum doar cu cei de la The Syndicate si Eikon7 si totul a decurs excelent), precum si case de productii.

Realizam ca lucrurile se construiesc in timp, este vorba nu doar de un schimb de servicii, ci si de o relatie de incredere intre client (indiferent ca este agentie sau casa de productie) si studio.

Noi credem foarte mult si in colaborarea dintre studiourile din Romania. Ne stim cu totii si am lucrat impreuna sub o forma sau alta. Sa fim seriosi, toate studiourile adunate si abia reusim sa facem cat un studio mic din Germania sau Anglia, lasand la o parte studiourile foarte bune si mari din Polonia, Cehia, Ungaria si Bulgaria.

Daca in acest moment in Romania vine un proiect mare, printr-o minune, (Avengers 15, Start Trek 20, etc) nu va putea fi dus la capat, avand in vedere situatia actuala. Cu toate acestea, proiecte mai mici, B/C movies, pot fi facute in Romania fara vreo problema.

Noi colaboram in prezent cu cei de la Safe-Frame pe diverse proiecte, inclusiv la World War Cup - scurtmetrajul a carui realizare a fost castigata de ei la CNC. Alte colaborari de succes cu oameni pasionati am avut si mai avem si cu cei de la deFilm, WeAreBasca sau DigitalCube.

 

Clienti din Romania vs. clienti internationali

As spune ca undeva la 60% din proiecte sunt din Romania, restul din strainatate.

Dintre colaborarile cu cei din afara, am mentiona un scurtmetraj cu un regizor din New York (care va participa aproape sigur la festivalul Sundance), un documentar productie romano-germana despre viata imparatului roman Nero si un film cu William Shatner si Bruce Payne.

La fiecare dintre aceste proiecte am facut o parte dintre efecte, in functie de nevoile producatorilor.

 

Clientii din afara si clientii de la noi

Din experienta noastra, clientii din afara se difera prin modul de abordare - ni se pare ca sunt putin mai organizati, au task-urile clar in minte si inteleg ca pentru o productie in care referinta principala este “ca la Pixar” sau “ ca in Game of Thrones sa fie dragonul”, bugetele si echipa din spate trebuie sa fie pe masura. Probabil acest lucru se datoreaza si faptului ca au fost expusi mai mult timp unor productii si workflow-uri similare.

Designul unui personaj sau crearea unei locatii CG necesita mult mai mult decat “se face in 3D, in post-productie”. In acelasi timp, acestia reusesc sa eficientizeze bugetul si sa dea un plus estetic filmului/ reclamei implicand un vfx supervisor inca din primii pasi ai pre-productiei.

In Romania, domeniul fiind la inceput, nu exista inca o asemenea practica, ce implica si rezervarea unui timp de R&D pentru a gasi cea mai buna varianta care poate servi regizorului sau art directorului. Se pot face mult mai multe proiecte frumoase, impresionante, insa cred ca lucrurile  cresc usor usor. Pana la urma cu totii avem de invatat.

 

Promo & reputation

Reputatia in domeniul nostru tine cont de cativa factori: livrare constanta la un nivel bun, gasirea unor solutii tehnice si artistice care sa se potriveasca cu viziunea regizorului/ art-directorului, tinerea pasului cu tehnologia si lucrari personale ce pot arata viziunea artistului de vfx.

Ca in toate domeniile, si aici trebuie sa te zbati, sa afle lumea de tine si sa reusesti sa faci treaba foarte buna. Proiectele au ajuns la noi prin prieteni, cunostinte, vechi clienti si recomandari, facand teste, discutand cea mai buna optiune si abia dupa ne apucam de lucru efectiv - de aceea intotdeauna am crezut in discutia fata in fata cu clientul si in transparenta.

Nu neglijam nici retelele sociale; statistic, insa, reputatia noastra se bazeaza in continuare recomandari si ne place cand putem construi o relatie de lunga durata cu un client - devine din ce in ce mai usor sa colaboram si sa abordam noi provocari impreuna.

 

Ce va fi

La capitolul asta, avem multe ganduri, insa incercam sa ne axam pe cele importante. Targetul nostru ar fi ca in cativa ani (3-5) sa ajungem la o echipa de 20-30 de oameni care sa poata lucra la productii medii si mari din strainatate (iar aici ne referim ca standard de calitate - si in Romania se pot face productii extraordinare).

Continutul de visual effects a crescut considerabil si, desi nu suntem fanii efectelor intr-un film doar de dragul efectelor, aceasta crestere credem noi ca vorbeste mult despre potentialul lor - esti nelimitat in ceea ce poti exprima si arata - artistic vorbind. Sunt multe productii care au o multime de efecte invizibile - The Wolf of Wall Street etc.

Abordam deja si ne construim pipelineul pentru VR, asta si dupa ce am fost la conferinta de visual effects si VR, FMX, in Stuttgart si am participat la cat mai multe prezentari si workshopuri despre noile tehnologii. Este important sa vezi ce probleme au alte studiouri, ce solutii gasesc si cum abordeaza acest business.

 

Last but not least, un fel de recomandari

Aici trebuie sa aveti rabdare cu noi :D

Sunt cateva studiouri din strainatate pe care le avem ca inspiratie vizuala si model de business. Ar fi cei de la Important Looking Pirates din Suedia, cu lucrari precum cele din serialele Constantine, Childhood’s End si Black Sails.

Polonezii de la Platige Image au reusit sa isi construiasca un stil vizual unic si as aminti reclama lor pentru Olimpiada de Iarna 2014 sau cinematicul facut pentru jocul “For Honor”.

Ne mai plac cei de la Iloura (Mad Max, Game of Thrones), Rise FX etc. Am dat exemple de studiouri mici (50-150 de oameni), pentru ca nu are cum sa nu iti placa ce lucreaza cei care sunt in top...doar ca sunt foarte, foarte, foarte departe.

Ne-a placut foarte mult ce s-a facut in Sherlock Holmes (serialul), Deadpool, Sicario, Her, District 9, Interstellar, Ex-Machina, Crimson Peak si lista poate continua.

Din punctul nostru de vedere, efectele vizuale trebuie sa aduca un plus povestii, nu sa fie doar un tool de marketing in care inghesuim 1.000 de explozii si nu intelege nimeni ce se intampla.

In materie de advertising, cam tot ceea ce scoate The Mill este de-a dreptul impresionant - ne-am fi dorit sa lucram la reclamele Audi - Birth - full CG si full emotion sau clipul pentru Chemical Brothers - Wide Open (extrem de complicat de realizat, multi oameni implicati).

La anul speram sa lansam un scurtmetraj produs in-house, insa acest lucru va depinde si de cum vor evolua lucrurile, daca vom avea timpul si bugetul necesar.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


the Syndicate

the Syndicate – Intelligent Creativity Incepand din 2007, zeci de campanii care au generat vanzari record si cresteri remarcabile ale cotei de piata, noi branduri care au stralucit pe rafturi sau branduri care... vezi detalii »

Subiecte

Sectiune



Branded


Related