Ilustrator si BD artist, Valentin Sava nu e pe tiparul "desenez de cand ma stiu", ci e din categoria cealalta, a celor care s-au apucat cu doodle-uri in timpul conversatiilor la telefon sau in pauzele de cafea. Unul azi, altul maine si tot asa, pana se fac 7 ani de exersat fara sa-ti dai seama, in timp ce ai job de multinationala. Daca te mai duci pe la un eveniment si te intalnesti cu Octav Ungureanu (Smoking Cool Cat), atat ti-a fost. Fara sa te prinzi ce si cum, te ia si te baga in lucru.
Cel mai recent proiect la care a lucrat Valentin se numeste "Urmatorul Cadru", iar despre el ne-au mai povestit si alti artisti. Caci ei sunt 10 la numar, care s-au jucat ping-pong cu benzile desenate si au facut un album BD fara scenariu:
Primul autor a desenat un cadru si l-a dat mai departe, urmatorul trebuia sa continue actiunea si sa dea cadrul mai departe in 24 de ore si tot asa, pana ii venea din nou randul.
Deocamdata, Valentin nu are o carte de banda desenata proprie, dar lucreaza la un proiect 100% autonom, pe care vrea sa-l publice pe cont propriu. De ce, cum si cand, in continuare:
BD-urile copilariei
Nu pot sa spun ca am fost atras de mic de toata chestia asta numita BD… sau cel putin nu foarte activ. Am citit diverse benzi desenate si am fost atras la momentul respectiv de partea grafica a lor, dar nu as putea acum sa dau nume sau referinte. Singura revista la care as putea sa fac trimitere ar fi „Quandrat” care mi-a placut enorm, din toate punctele de vedere.
In liceu fiind, tin minte ca pastram banii de mancare sa pot sa cumpar la sfarsitul lunii urmatorul numar. A fost o mare dezamagire pentru mine cand dupa doar 3 numere revista a disparut. Am sunat si la redactie… „Unde e revista?”. „Ne pare rau, dar nu se mai scoate din cauza cererii prea mici!”.
Primele desene
Fac parte din categoria celor care nu au desenat din frageda pruncie. Tin minte ca in scoala generala uram sa fac desenele asa ca ajungeam la scoala cu desenele mamei :)
Dupa ce am terminat o scoala, un liceu, o facultate (nici una dintre acestea fiind de specialitate in ale graficii), m-am angajat ca orice om responsabil intr-o multinationala.
In timp am inceput sa schitez diverse. In timpul pauzei de cafea, in timpul convorbirilor telefonice etc. Si, pentru o perioada mare de timp (cam 7 ani) aceasta a fost singura interactiune cu ceea ce inseamna desen. Dupa ceva evenimente, am ajuns sa ma intalnesc cu Octav Ungureanu care mi-a deschis usa catre aceasta lume minunata.
De atunci tot desenez la un alt nivel, mai mult sau mai putin :) Si tot de atunci am ramas prieten cu Octav si, din cand in cand, mai lucram impreuna sau participam impreuna la diverse evenimente ce tin de acest domeniu. Si, impreuna cu alti prieteni artisti, incercam sa promovam aceasta arta.
Proiecte
Proiecte au existat si mai mult a sigur vor exista si in viitor, doar vrem sa facem cunoscut faptul ca exista si BD romanesc :)
Un proiect in care mi-a facut placere sa ma implic a fost proiectul „Urmatorul Cadru”, un album experiment de banda desenata care a adunat in acelasi loc 10 artisti si o editura (Lex Comics) care la sfarsit a avut curajul sa creada in acest proiect si sa il scoata la lumina.
10 autori, 10 abordari, 10 stiluri diferite, un singur album, FARA SCENARIU. Asta e pe scurt formula din spatele albumului Urmatorul Cadru - Ping Pong Comics lansat la ComicCon 2016.
De ce Ping Pong Comics?
Pentru ca primul autor a desenat un cadru si l-a dat mai departe, urmatorul trebuia sa continue actiunea si sa dea cadrul mai departe in 24 de ore si tot asa pana ii venea din nou randul. A iesit ceva frumos, zic eu, si de ce, nu poate va urma o continuare.
Proces de lucru
Etapele sunt foarte simple, chiar daca de multe ori unele dintre ele sunt foarte mari consumatoare de timp. Daca este sa transpunem pe scurt care sunt acestea: etapa de schite/lay-out (de obicei foarteeeeee multe), etapa de retusare, etapa de ink-uire, etapa de culoare, etapa de pozitionare a bulelor de text si a textului si etapa de machetare finala.
In ceea ce priveste proiectele mele sunt propriul „scriitor”, in ceea ce priveste proiecte ale altor persoane ma adaptez la script-ul acestora.
Ceea ce fac pentru diversi clienti trebuie sa se muleze pe stilul dorit de acestia. Si de aici pot spune ca fiecare proiect a adus un plus felului in care desenez in sensul ca am fost pus in fata a diverse ipostaze in care sa fiu nevoit sa abordez un alt stil, o alta latura a ceea ce faceam pana atunci. Si asta zic eu ca este un plus.
Trebuie stiut, totul vine dupa o multa munca de practica si exercitiu. Si cand spun „totul” ma refer la absolut tot.
Banda desenata in Romania
Nu stiu daca este inca momentul sa comparam ceea ce se intampla in Romania cu ceea ce este afara. Afara sunt la un nivel in care deja vorbim de un business in adevaratul sens al cuvantului.
Vorbim de edituri care scot pe banda rulanta titluri de comics, vorbim de un interes foarte mare in a publica si a promova aceasta forma a artei, vorbim de scoli specializate, vorbim de festivaluri care promoveaza aceasta arta… vorbim de altceva.
In Romania, cred, inca incercam sa deschidem ochii si sa incepem sa realizam ca exista asa ceva si la noi, din pacate. In ultimii ani au fost publicate si la noi un numar destul de mare de reviste/albume de banda desenata.
Au aparut autori noi, au aparut edituri care au avut curajul sa publice banda desenata, au existat colaborari intre artisti, au existat festivaluri de gen (BucurestiComicsFest, IasiComicsFest, EECC, Festivalul International de BD de la Sibiu si multe altele), dar din pacate prea putin.
Cum ajunge un desenator sa fie publicat
GREU. Asta este raspunsul cel mai simplu.
Am avut diverse proiecte (ilustratie, carte pentru copii) care au vazut lumina tiparului fara foarte multe dificultati.
In ceea ce ma priveste, nu am publicat banda desenata … inca :) Lucrez momentan la un proiect personal si cred ca va fi personal 100%, atat scenariu, desen, cat si parte de publicatie. Consider ca este o bataie de cap mult mai mica. Dar mai intai sa il termin si ramane sa vedem.
Artisti exista, chiar multi, si multi dintre acestia foarte buni, scenaristi exista si unii chiar foarte buni, dar problema este ca ai un scenariu, ai o banda bazata pe acesta si ce faci cu ea? De aici incep semnele de intrebare si din pacate sunt cam multe. Fiecare le ocoleste cum poate sau, mai bine spus, gaseste o solutie sa le rezolve.
Piata de BD romaneasca in viitor
Imi place sa cred ca tot ceea ce se intampla in acest moment este un pas inainte si vreau sa cred ca avansam, facem sa se intample lucruri. Sper din toata inima ca nu peste mult timp sa traim intr-o tara care isi indreapta privirea catre banda desenata romaneasca si nu cauta americanisme (nu ca as avea ceva impotriva lor).