[Cu BD-urile in mana] Mihai Grajdeanu: Cand lucrez la o banda desenata sunt, in acelasi timp, regizor, cameraman, actor si uneori scenarist

[Cu BD-urile in mana] Mihai Grajdeanu: Cand lucrez la o banda desenata sunt, in acelasi timp, regizor, cameraman, actor si uneori scenarist

In caz ca nu era foarte clar pana acum, avem o noua generatie de desenatori BD in Romania si simteam noi ca nu vorbim indeajuns de mult despre ei. Nici despre posibilitatile benzii desenate de a aborda si explora cam orice subiect ti-ai putea imagina. Cum spune Mihai Grajdeanu: "Cred ca banda desenata poate revitaliza orice subiect".

Alta idee pe care o s-o conturam alaturi de Mihai mai jos: ca avem o felie mainstream in banda desenata romaneasca, inspirata de Stan Lee-ul Americii si manga japonezilor, dar ca avem ce descoperi dincolo de ea. 

Vorbeste din experienta; a publicat pana acum albume de banda desenate despre sport, legende si mituri romanesti sau traiul in inchisorile de la noi.

Mihai e autorul primului roman grafic romanesc despre fotbal, "Ciutanul", aparut in 2011. Tot el se afla si in spatele seriei BD "Legendele Dacilor" sau al albumului "Tata Mosu", dedicat Bucurestiului interbelic. Iar BD-ul "Dupa Gratii" e scris si desenat dupa o documentare serioasa in penitenciarele Rahova si Jilava.

 

 

Primele amintiri cu benzile desenate

In copilarie, anii 90', citeam revistele SF de banda desenata romaneasca Quadrat si Carusel. Urmaream in mod special aventurile super-eroului Proteus. Imi aduc aminte si de revista Pif Surprize unde au aparut mai multe benzi desenate realizate de artisti francezi. Prin intermediul desenelor animate am facut cunostinta cu banda desenata americana si personajele lor foarte populare.

 

Si cu desenul?

Am fost incurajat sa desenez de parintii mei inca de la varsta de 7 ani, care m-au inscris impreuna cu fratele meu la clubul de arte plastice din Mangalia. Prin acest club am participat la mai multe competitii, in special desenul pe astfalt organizat de 1 iunie.

Am descoperit din copilarie cartea de colorat, cartea cu ilustratii, banda desenata, desenul animat, filmul artistic si teatrul. Toate aceste produse sau forme de exprimare artistica sunt strans legate una de cealalta. Contactul cu arta din copilarie este foarte important.

Am inceput sa-mi fac propriile benzi desenate undeva la varsta de 11 ani, inspirat de filmele americane de actiune din anii 90'. Eram fascinat de poveste, actiune si personaje eroice.

Mi-am dorit sa fac filme si pe parcurs mi-am dat seama ca pot face filme prin banda desenata.

Cand lucrez la o banda desenata sunt in acelasi timp: regizor, cameraman, actor(i) si uneori chiar scenarist. In banda desenata nu exista limite, imi pot imagina si reda prin mai multe secvente desenate toate ideile.

 

Parcurs de proiecte si povestile lor

Am vrut sa creez un super-erou de benzi desenate pe care sa-l introduc intr-un univers neexploatat de banda desenata romaneasca. De mic mi-a placut fotbalul si m-am decis sa creez primul erou fotbalist de banda desenata romaneasca.

Asa s-a nascut primul roman grafic romanesc despre fotbal intitulat „Ciutanul”, publicat de editura Dacica in 2010, ca raspuns la intrebarea editorilor: „Unde sunt actualii eroi de banda desenata romaneasca?”

Mi-am dorit, de asemenea, sa realizez povesti romanesti in benzi desenate si imi doresc acelasi lucru in continuare. Vreau sa ilustrez in continuare personaje din universul literaturii romane care sa atraga publicul tanar si sa-l faca sa citeasca cu placere.

A rezultat de aici albumul de banda desenata "O scrisoare pierduta" de I.L.Caragiale (2011) sau BD-uri scurte cum ar fi: "La Tiganci" de M.Eliade si "Craii de Curte Veche" de Mateiu Caragiale.

 

Cel mai complex BD: Legendele Dacilor

Ideea adaptarii legendei lui Zalmoxis la banda desenata a pornit in 2013 cand am publicat cartea cu povesti ilustrate „Legendele Dacilor-Personaje” din proiectul meu Legendele Dacilor, la prima editie East European Comic Con din Bucuresti.

Pe coperta l-am desenat pe Zalmoxis. Copiii au avut reactii interesante: „...uite-l pe Moise!”, „uite-l pe Gandalf!”, sau „...uite-l pe Zeus!”. 

Stiau ce reprezinta, dar nu reuseau sa-l plaseze ca timp si spatiu. Atunci mi-am dat seama ca enevoie de o adaptare a vietii lui Zalmoxis si explicarea a ceea ce a reprezentat el pentru traco-geto-daci.

M-am hotarat sa dau nastere povestii lui in pagini de banda desenata, un limbaj mult mai accesibil copiilor.

In calitate de autor BD, acest subiect a reprezentat o provocare, pentru ca aveam doua aspecte importante de respectat: desenul si povestea. Desenul trebuie sa respecte cat mai mult istoria, asa cum stau dovada descoperirile istorice. Trebuie sa se tina cont de portul oamenilor din perioada respectiva, arhitectura si alte detalii ale momentului povestit.

Iarasi, albumul BD „Dupa Gratii” ramane pentru mine o experienta de neuitat. Pentru documentare (scenariu si personaje), am fost in vizita in penitenciarele Rahova si Jilava unde, alaturi de initiatorul proiectul Valentin Simionov (RHRN), am descoperit o lume diferita fata de cea prezentata in filmele americane cu puscariasi.

Au fost mai multe intalniri si discutii cu diferiti puscariasi unde am facut portrete care m-au ajutat sa creez personajele din poveste. Odata finalizat scenariul, am inceput sa lucrez la plansele de banda desenata mai intai in creion, dupa care in tus si apoi am adaugat culoarea.

 

Stilul

Pentru fiecare album BD sau roman grafic am abordat un stil cat mai apropiat de poveste si atmosfera propusa pe care mi l-am cizelat de-a lungul publicatiilor. E important cum desenezi, dar in acelasi timp si despre ce desenezi. Conteaza si personalitatea artistului care de multe ori reflecta in desen si in subiectele abordate.

 

Conceptul si executia unei benzi desenate

Etapele sunt urmatoarele: gandul sau ideea; schite cu personajele; schite cu momente importante din poveste; schite cu peisajele unde se desfasoara actiunea; scenariul; storyboard-ul; linia curata in creion a paginii BD; linia curata in tus/digital; culoarea; print test; printul final.

Scenariul de banda desenata trebuie sa contina urmatoarele: textul care descrie actiunea sau fiecare scena in parte care urmeaza sa fie desenata si textul de dialog al personajelor precum si textul naratorului. Textul este introdus in casetele de banda desenata la etapa de storyboard sau decupaj.

O banda desenata este compusa din text si desen aflate intr-un echilibru artistic si trebuie sa prezinte o actiune sau o poveste in cel putin doua secvente, casete, cadre sau tablouri.

Textul de dialog sau de gandire este incercuit de bula de dialog sau bula de gandire (norisori), sunetele sunt redate cu majuscule dar fara bule, iar textul de narator este introdus in casete de naratiune.

 

Colaborari

Prima mea colaborare a fost in 2007 cu scriitorul Luca Dinulescu pentru albumul de banda desenata Istoria Alternativa a Literaturii Romane in Benzi Desenate. 

Alaturi de scriitorul si realizator de emisiuni radio Felix Crainicul, am realizat albumul BD "Piatra Sacra" (2011). 

Impreuna cu prietenul meu din facultate Andrei Toderascu am scris povestea „Ciutanul” (2010-2011). Muzeul Municipiului Bucuresti mi-a oferit oportunitatea de a colabora cu istorici, in special am colaborat cu managerul muzeului dr. Adrian Majuru (2014-prezent).

Pentru „Legendele Dacilor” colaborez cu realizatoare de emisiuni Radio Romania Cultural Madalina Diaconu, impreuna am realizat mai multe publicatii: enciclopedie pentru copii, carti cu povesti ilustrate si reviste BD (2013-prezent).

O colaborare importanta a fost nu cu un artist, ci cu Muzeul Municipiului Bucuresti, in special cu managerul muzeului dr. Adrian Majuru, din care au rezultat mai multe benzi desenate cum ar fi: romanul grafic Tata Mosu (primul roman grafic despre Bucurestiul interbelic), benzi desenate pentru expozitia permanenta a muzeului (Legenda lui Bucur), benzi desenate pentru expozitia Tatuajul in Romania si Ultimul Duel la Bucuresti (2016), Salonul BD "Povesti din Bucuresti in Benzi Desenate".

 

"Validarea" unui desenator

De obicei, pentru a prezenta un proiect de banda desenata, un artist BD trebuie sa pregateasca pentru editori cel putin 3 pagini BD finale cu momente importante din poveste. Pe langa aceste pagini finale se pot prezenta si ilustratii cu personajele principale si ilustratii cu peisaje impresionante, subiectul povestii este deasemenea foarte important.

 

Relatia cu editorii

Colaborarile dintre artistii BD si editorii difera de la proiect la proiect, ideal ar fi ca artistul BD sa relationeze cu editorii alaturi de un agent expert in comunicare si negocieri.

Artistul BD poate propune editurii pentru publicare un proiect deja finalizat sau exista situatia in care editura este cea care cauta un artist BD care sa-i materializeze scenariul.

Exista edituri in Romania care doresc sa publice benzi desenate, dar de multe ori am descoperit cazuri in care editura pur si simplu nu cauta, nu-i intereseaza sau nu se pricep sa gaseasca tinere talente din domeniu si se rezuma la traduceri BD straine foarte cunoscute pe plan international.

 

Promovare

Dupa ce termin un proiect de banda desenata, imi rezerv timp si pentru a realiza materiale/ilustratii de promovare. Fanii pot afla de publicatiile mele pe blogul de autor BD si celelalte bloguri de prezentare (aici si aici), pagina de Facebook sau de pe site-ul editurii unde a fost publicata banda desenata.

 

BD in Romania

Comparativ cu Franta, Belgia, S.U.A sau Japonia mai avem drum lung, dar avem un istoric BD pe care ne putem baza si un viitor promitator format din actualii tineri artisti BD, iar cu alte tari cred ca putem intra oricand intr-o competitie europeana (Serbia, Germania, Italia sau Spania).

Banda desenata romaneasca mainstream urmeaza un model superficial american de superhero dupa o formula semnata de Stan Lee si John Buscema si un alt model replicand stilul manga din Japonia in care personajele si actiunea fac parte dintr-o singura lume.

Cat despre probleme, sunt de parere ca in societatea de consum in care ne aflam este nevoie de arta, educatie si cultura curata. Banda desenata este o forma de educatie. Piata de banda desenata creata in Romania este bombardata de tot felul de reviste comerciale, incat BD nu mai este considerat o arta, ci devine un produs precum o pizza sau un hamburger.

Banda desenata trebuie sa exista mai intai in gradinite, scoli primare, la liceu si, mai ales, ca materie de studiu la facultate.

 

Previziuni

Devine treptat un fenomen foarte popular si cred ca acest domeniu a crescut foarte mult in ultimii 6 ani si implicit interesul tinerilor pentru BD-ul romanesc, chiar daca deocamdata sunt mai mult atrasi de personaje comerciale din BD-ul american sau japonez. Eu sper sa ne orientam mai mult spre BD-ul franco-belgian care promoveaza mai mult literatura din banda desenata.

Cred ca banda desenata poate revitaliza orice subiect.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related