Pentru cei care n-au mai fost intr-o tabara cu colegii de munca de cand la Golden Sands in Bulgaria era lux, o sa lacrimati putin la povestile pe care ni le-a imparatasit Liviu Turcanu (Creative Director) despre teambuildingurile agentiei Mercury360. Desi n-am primit un timeline pe ani, in 2006 stim ca petreceau in locatia sus-mentionata. Bineinteles ca si dupa.
In cazul Mercury, motivul de vacanta se imparte intre HR-ul dornic sa inchege echipa si restul care urmareste, in principal, fuga de briefuri si rapoarte.
In urma luarii la cunostinta a treburilor de natura OOO din cadrul agentiei in cauza, putem spune ca ultimul teambuilding (din seria "petreceri de Craciun") pune la colt multe revelioane, zile de nastere si alte petreceri cu traditie mai veche. Vedeti mai jos despre ce vorbesc:
Teambuildingul la Mercury 360: o necesitate sau un moft?
Acum, depinde din ce perspectiva vezi aceasta activitate de grup. Management-ul il vede ca fiind o necesitate, in mod cert; desi, in majoritatea cazurilor, atunci cand se ia decizia organizarii unui teambuilding, HR-ul agentiei are in vedere setul de “obiective serioase”: sa ne cunoastem mai bine, sa invatam lucruri noi in echipa prin diverse jocuri care ne stimuleaza spiritul competitiv, sa ne dezvoltam spiritul de echipa sau sa ne antrenam muschiul gandirii prin tot felul de activitati didactice specifice. Asa mi-au spus sa scriu.
Pe de alta parte, colegii vad un singur obiectiv pe care abia asteapta sa-l duca la indeplinire: distractie non-stop. De cand pleaca autocarul din fata agentiei si pana cand, cu parere de rau, se striga adunarea de plecare, cam asta e singurul gand al nostru.
Imprevizibilul
Hai sa scormonim un pic in memoria colectiva. Sa zicem, de dragul statisticii, ca se intampla o data pe an. Asa cum stim cu totii, anul asta nu s-a incheiat inca :) Insa, inainte de a trece la socoteli, credem ca ar fi bine sa trecem in revista modelele de teambuilding existente in meniul nostru:
Teambuildingul de companie. Impactul pe care-l produce o atare veste printre noi este similar cu cel provocat de castigarea unui mare meci de tenis de catre Halep. Nimeni nu stie precis cu cine a jucat, care era miza, unde naiba era turneul, dar, reactia e unanima: “ ce tare e fata noastra”, asa ca, hai sa bem cu totii! Important e ca mergem cu totii intr-un loc misto si stergem o zi, poate doua din programa mercuriana, strangand ceva amintiri bune de povestit (numai) nepotilor.
Odata ce am ajuns la destinatie, incercam pe cat posibil sa fim destul de decenti incat sa nu golim tot barul de la hotel din ajunul sosirii. Apoi, pe parcursul prea scurtei noastre sederi, urmam cu o consecventa de invidiat sfatul directiunii care ne cere sa fim o echipa unita si sa incercam sa ne cunoastem cat mai bine.
Dupa ce ne intoarcem acasa, cu toate ca unii dintre noi acuza groaznice dureri de cap care pot cauza grave tulburari ale procesului lucrativ, unii dintre noi ne straduim sa avem totusi un dram de bun simt si sa venim la munca in ziua de luni.
O zi in care singura activitate este stransul pozelor de pe la colegi, in share-uri comune, proces care presupune si cenzurarea acelor poze care nu sunt “suficient de corporate”, rememorarea “la tigara” a celor mai brave sau penibile momente, alcatuirea de diverse topuri samd.
Teambuildingul de Craciun, adica “Petrecerea de Craciun”. Este un fel de teambuilding care sarbatoreste un “an bun la Mercury”. Ne dam seama daca a fost un an exceptional, daca autocarul porneste catre o destinatie cool de la munte sau de la mare (pont: la mare e super ieftin iarna), un hotel plin de stele, cu un meniu fin, prea fin uneori, piscina, jacuzzi, spa, etc. La party vine o trupa, pe care nu ai avea sansa sa o vezi decat pe la concerte foarte tari.
Petrecerea este anuntata cu mare tam-tam, Creatia face un hocus-pocus cu un set de „teme de petrecere”, care se jurizeaza mai ceva ca la Cannes in plenul reunit de urgenta al managementului.
Iti dai seama daca a fost doar un an bunicel, atunci cand auzi ca va avea loc in Bucuresti petrecerea. Cateva strigate de suparare razbat in agentie, dar se sting repede, calmate de gandul ca “daca petrecerea e aici, macar o sa facem cumva sa fie de pomina”.
Teambuildingul echipei de cont. In rarele momente cand se intampla, iti pare rau ca ai refuzat sa lucrezi pe contul ala care parea atat de complicat, cu oamenii aia care voiau sa te puna la munca.
Teambuildingul de departament. Din stenogramele agentiei.
- Hei, boss, ce ar fi sa facem un teambuilding cu cei de la mine din departament? Au venit si baietii astia noi. Sa se cunoasca mai bine cu vechea gasca, ce zici?
- Pai baietii noi nu au aparut in peisaj de vreo trei ani si s-au cunoscut deja suficient de bine cu echipa mai veche?
- Ba da, daaar tot noi sunt…
Cui ii revine taskul
Pai, noi suntem extrem de organizati cand vine vorba de asa ceva. E un brief intern pe care il tratam cu toata seriozitatea de care putem da dovada, iar rezultatele sunt de fiecare data peste asteptari. Daca il facem pentru noi, hai sa il facem cat mai bine, nu?
Coordonarea suprema e pastorita de Radu. Conceptul si executia sunt in sarcina Creatiei, Events-ul se ocupa de implementare, iar HR-ul se asigura ca enoriasii vor veni cu totii si vor fi plini de entuziasm la marele eveniment. Ah, era sa uit: Financiarul, bunul pazitor, dar si deschizator temporar al sfantului lacas al banilor, isi dovedeste generozitatea la final de an, si se asigura ca se va petrece marele eveniment conform standardelor mercuriene.
Structura de teambuilding
Depinde de tipul de teambuilding pe care il avem in meniu. Uneori avem un program riguros stabilit de catre HR sau de catre managerii de departament, insa de cele mai multe ori totul e „la liber”.
Mai avem in program niste quick teambuilings care, de fapt, sunt niste workshop-uri mascate in teambuildinguri (de ex: se organizeaza o iesire scurta in echipa pentru scoaterea la iveala a unor idei marete pentru un pitch sau atunci cand se croieste intr-un departament o echipa noua, se expune o noua viziune catre oameni etc).
Majoritatea teambuildingurilor sunt „pe relaxare”. Chiar si in situatia (nefericita) in care trebuie sa respecti rigorile unui program cu diverse activitati de grup, tot pe relaxare este toata treaba. Asa apar si cele mai bune idei, asa se ating si obiectivele de grup sau de business, asa se cunosc si mai bine oamenii intre ei.
Nu ne formalizam de dragul formalizarii.
Locurile preferate
E greu sa afirmi care a fost sau inca este locul preferat de catre majoritatea oamenilor din agentie atunci cand vine vorba de un loc bun pentru un teambuilding.
Coordonatele sunt de bun simt: sa fie intr-o localitate pentru care nu trebuie sa iei bilet la cuseta de tren, sa cazezi echipa la un hotel cu facilitati peste medie (adica daca scoti un “pe bune, chiar ati fost acolo?” de la colegii din industrie cand te vei lauda discret cu treaba asta, inseamna ca e de bine), sa ai grija ca toata lumea sa se simta bine acolo.
Totusi, daca as face un top personal, ar sari in evidenta cateva locatii din universul apropiat, locuri in care am strans amintiri frumoase:
Bulgaria, 2006, la Kempinski Hotel. Poate ca acum Bulgaria, Golden Sands, nu suna a fi cea mai inspirationala destinatie in care sa mergi cu gasca din agentie, dar pe vremea aia era prilej de lauda in tot cartierul o asemenea aventura.
Hotel de 5 stele, all inclusive treatment pentru toata compania, relaxare maxima la plaja toata ziua, party toata noaptea intr-un tur de forta al cluburilor locale (din care unele chiar suprinzator de bunicele), o parte dintre petrecareti pierduti ceva vreme prin diverse localuri, altii care au tinut neaparat sa vada rasaritul pe plaja dupa doua zile de nesomn, lungul drum catre casa cu o echipa care inca mai avea suficienta energie pentru a canta si a petrece. Frumoase vremuri…
La egalitate: Sovata Xmas (2006), Clermont Covasna (2009), Orizont – Predeal (2010), Alpin – Poiana Brasov (2013).
Cine vine si cine nu vine
In cazul „teambuildingului de companie” deviza e clara: „toti pentru unul, unul pentru toti”. Nu lasam pe nimeni sa petreaca singur. Cand se intampla cele tactice, organizate de catre departamente, participa membrii echipelor respective, de la mic la mare.
Nu exista ierarhii, nu se fac liste de participare conform unor preferinte personale, toata lumea e invitata. Suntem cu totii, ne simtim bine, asta e tot ce conteaza.
Povestea ultimului teambuilding
Un teambuilding „clasic” de la Mercury, din 2013, din seria de petreceri de Craciun. Cu o tematica inspirata din petrecerile din perioada Prohibitiei/Great Gatsby, cred ca va dati seama ca nu am baut apa deloc in noaptea aia.
In primul rand tema petrecerii a fost indragita de toata lumea care s-a costumat exact cum trebuie. Unii dintre noi parca s-au teleportat in aceste timpuri din perioada interbelica.
Apoi, am intrat in atmosfera prin setul de „articole” luate direct din Casino, cu jetoane, crupieri, totul pe bune, mai putin banii din Monopoly care erau imprimati de casieria Mercury.
Efectele teambuildingurilor
Pot sa organizezi un teambuilding in orice moment al anului, daca ai motive serioase sa aduni echipa laolalta.
Sunt cateva coordonate pe care trebuie sa le ai in vizor: transmiterea transparenta a motivului pentru care organizezi acest teambuilding, disponibilitatea echipei (sa nu rupi fluxul operational sau activitatea sa devina un extra task in agenda echipei), atingerea unor obiective palpabile intr-un mod smart, prin metode simple, cu un limbaj informal, fara a apela la simpaticele jocuri de echipa, din care HR-ul extrage rapoarte despre „performanta” individuala sau de echipa.
Urmatorul teambuilding?
E o intrebare dificila, trebuie sa reunim iar consiliul, sa dezbatem, sa testam variantele legate de loc si perioada. Dam noi de veste-n tara, atunci cand vom avea o decizie finala.