Dacă o femeie își dorește copii, niciun angajator, industrie sau job nu o vor putea opri. Așa că ar fi bine să nu încerce. Am ales această idee ca fiind una dintre cele importante spuse de Irina Gîngu, Creative Director la pastel, din discuția de mai jos. Ar mai fi și altele. De pildă, că bărbatii ar fi mai tupeiști și că s-ar pricepe mai bine să se vândă, în timp ce femeile au mai degrabă tendința să aștepte să primească recunoaștere. Încă una și intrăm în pâine: ce spuneți de ideea organizării unui concurs deschis pentru un post de CD, care să dureze vreo 4-6 luni?
Băieți și fete. Șanse egale în publicitate?
Sunt de părere că în momentul de față șansele de ascensiune sunt egale pentru ambele sexe, în orice industrie, nu doar în advertising. S-a plecat de la câteva agenții ai căror specialiști au format apoi alte agenții.
Este vorba de oameni cu un anumit drive, care nu ține de gen. În România sunt din ce în ce mai multe agenții înființate de femei și care au în departamentele de creație tot femei.
Femeile sunt prezente în industrie și sunt capabile să primească postul de CD într-o agenție, oriunde pe acest pământ. Însă eu cred că ele încă nu știu cum să ceară sau nu au curajul să facă acest lucru. Spun asta pentru că uneori trebuie să te propui singur pentru a fi avansat. Să spui că ai avut rezultate și să spui că îți dorești postul.
Bărbații au mai mult curaj și uneori chiar tupeu. În schimb, noi uneori așteptăm să primim și intrăm în overthinking. Ne gândim că “se vede implicarea” și rămânem acolo, în non-acțiune, fără a mai comunica ceea ce ne dorim.
Lucrăm într-un domeniu alert și competitiv unde nu e realist să aștepți ca cineva să îți citească gândurile. Trebuie să învățăm să cerem ceea ce ne dorim și considerăm că merităm, indiferent de răspuns.
Prejudecăți
Prejudecăți există de tot felul: pe parte de abordare, de încredere, financiare, etc. Ele sunt o manifestare a unor oameni cu un anumit nivel sau tip de educație. Nu trebuie să le luăm personal, dar nici să ne prefacem că nu ne deranjează atunci când se întâmplă. Vom evolua și pe partea asta.
Alegeri între job și familie
O femeie va fi mamă dacă își dorește acest lucru, indiferent de industria în care lucrează. Nu e vorba de o renunțare, ci doar de o prioritizare pentru cele care își doresc o familie. Sunt femei care nu își doresc copii, e alegerea fiecăreia.
După concediul de creștere a copilului te poți întoarce oricând în postul de CD, important este să rămâi mereu conectată și să poți prelua frâiele ca și cum abia te-ai întors dintr-un concediu de două săptămâni.
Sunt de părere că un copil te învață destul de multe lucruri despre răbdare, așa că s-ar putea chiar să fii un CD mai bun.
Bigger issue - recrutare sau retention?
În recrutare, dar nu la nivel de angajator, ci la nivel de angajat. Mi se pare că femeile nu prea știu să se vândă, sunt prea modeste sau nu au încredere în ceea ce fac. Am văzut portofolii foarte bune unde spuneau că “doar atâta am reușit până acum”, și barbați care lăudau un proiect de parcă era The Project!
Trec trenurile cu șanse pe lângă noi de câte ori așteptăm să ne valideze cineva. Am învățat din proprie experiență că nu vede nimeni cât de bun ești dacă într-o conversație de 20 de minute te pierzi și nu mai ești în stare să scoți două cuvinte.
Lucrăm în advertising și prima oară trebuie să învățăm să ne promovăm pe noi înșine.
Ce s-a facut, ce mai e de făcut
Nu știu dacă s-au făcut demersuri speciale pentru micsorarea ecartului femei-barbati directori de creatie, dar țin minte că mi-a plăcut The Apprentice.
Mi-ar plăcea să văd un fel de concurs deschis pentru postul de CD pe o perioadă de 4-6 luni. Ar scoate la iveală niște oameni interesanți care în mod normal nu s-ar activa. În felul acesta s-ar vedea mai bine și ce responsabilități presupune acest post, iar unii s-ar retrage singuri din competiție. Ceilalți s-ar simți și mai motivați să demonstreze.