O melodie, un balcon și o priveliște bună asupra orașului, asta e tot ce trebuie pentru un episod din Balcony TV. Se filmează one shot și one take, fără artificii de studio și totul durează cam 2 ore.
Formatul Balcony TV a fost adus la noi prima dată la Cluj, apoi i-a urmat repede și Bucureștiul, unde exista deja o listă de așteptare pentru a susține un performance. Printre cei care au cântat deja deasupra orașului se numără: The Mono Jacks, E.M.I.L., Alternosfera, Byron, Harlequin Jack, Pistol cu Capse, Roadkill Soda, Macanache, Days of Confusion, The Amsterdams sau Omelette.
De fapt și de drept, Balcony TV e fidel unui singur balcon, dar cei din București au ales să fie nomazi. Startul s-a dat pe Calea Victoriei, au luat-o apoi spre George Coșbuc, au ajuns pe strada Londra, după care pe Mihai Eminescu și, cel mai recent, i-am văzut pe clădirea Media One de pe Brătianu.
Câum se gestionează un show mai mult sau mai puțin ad-hoc ne povestește Călina Curticăpean, producător și host la Balcony TV Bucharest.
Balcony TV în România
România se bucură de două „balcoane” unul la București și unul la Cluj-Napoca. Colegii noștri din Cluj-Napoca au fost primii care au intrat în familia Balcony TV însă regimul lor de funcționare este puțin diferit.
În cazul nostru, povestea e haioasă. Eu și Alex Purje suntem și muzicieni. Toamna trecută le-am scris un mesaj celor de la Balcony TV prin care îi întrebam cum putem ajunge să cântăm și noi în cadrul emisiunii, neștiind care este procesul.
Aceștia ne-au răspuns foarte prompt - eu lucram ca producător în radio pe vremea aceea si, după ce mi-au „puricat” profilul de Facebook, m-au întrebat dacă nu ne-ar plăcea să producem noi Balcony TV Bucharest.
S-a legat perfect. Alex vine cu un background puternic din cinematografie, eu din radio, așa că am decis să împărțim artibuțiile de producător, eu mi-am asumat și rolul de prezentator, iar el pe cel de regizor.
Teste si primele episoade
Următorul pas a fost să ne găsim o echipă și să producem „Episodul Pilot”. Pentru asta am primit „The Balcony TV Bible”, cartea formatului, alcătuită în urma a 10 ani de producție Balcony TV pe glob.
Această carte a fost concepută de către membrii fondatori însă e compusă din testimonialele tuturor producătorilor din lume, în funcție de ce piedici au întâmpinat pe parcurs sau de ce anume au observat că funcționează.
Pentru episodul Pilot, care a devenit și Episodul 1, ne-am întâlnit cu trupa JAZÚ pe balconul unor prieteni de pe Calea Victoriei. Era ianuarie și era foarte frig. Ioana, vocalista trupei a plâns pe tot parcursul episodului, „din cauza piesei emoționale”, dar mai ales din cauza vântului tăios care bătea din față.
Am trimis pilotul în New York, acolo este acum „cartierul general”, și am primit un răspuns pozitiv așa că ne-am apucat de producția episodului de lansare.
Episodul de lansare trebuia să cuprindă câteva lucruri despre București și despre ce urmează să se întâmple la Balcony TV Bucharest. Împreună cu Răzvan Leucea am înglobat totul într-o poveste de 3 minute.
După jumătate de an am aflat un detaliu haios despre Episodul de lansare: pisica din video (care a apărut în cadru și căreia i-am oferit un mic rol) îi aparține lui Mihail Arghiropol, proprietarului clădirii unde aveam să filmăm 6 luni mai târziu, la Media One.
Noi ne-am arătat intenția de a ne plimba pe mai multe balcoane încă de la lansare, chiar dacă formatul ne îndemna să rămânem pe un singur balcon și nu ne pare rău. De aici a început cea mai frumoasă poveste.
La vânătoare de balcoane
Motto-ul Balcony TV este „Music With a View” și cel mai important criteriu în alegerea unei locații este panorama reprezentativă zonei. Din păcate, cu toate că nu depășim bariera fonică legală, unul dintre factorii de care trebuie să ținem cont sunt vecinii cârcotași care ar putea fi deranjați.
Am început pe Calea Victoriei, pașii ne-au purtat și pe deasupra Pieței George Coșbuc, acasă la bunii noștri prieteni Sabin Penea și Marius Hoagea, pe strada Londra, cu ajutorul lui Alexandru Voicu, apoi ne-am așezat un timp la One 88 – Up 2 Infinity, pe Mihai Eminescu, unde am fost găzduiți cu căldură ca mai apoi să ne îndrăgostim de clădirea Media One de pe Bulevardul I.C Brătianu, clădire care este „De închiriat” și a căror viitori chiriași sperăm să ne găzduiască ocazional pe balconul de la ultimul etaj ;)
Ne dorim să arătăm cât mai multe fețe ale Bucureștiului în viitor. Căutăm balcoane, punem întrebări, povestim tuturor despre proiect, însă de multe ori suntem contactați chiar de proprietarii balcoanelor care își doresc ca măcar un episod să se întâmple și pe balconul lor.
Noi suntem mai mult decât deschiși; așa că, dacă aveți un balcon frumos, cât de cât încăpător și vă doriți să găzduiți trupa preferată chiar la voi pe balcon, pentru 2 ore, scrieți-ne.
Selecția trupelor
La început am contactat câteva trupe care s-au arătat sceptice, deoarece ar fi urmat să cânte pe un balcon. La scurt timp după lansare au început, însă, să ne scrie artiști. S-au adunat în jur de 100 de artiști care ne-au scris și pe care o să-i avem, în viitor pe balcon.
Ne-am gândit la un moment dat chiar să producem 2 episoade pe săptămână, dat fiind volumul mare de artiști interesați.
Atunci când invităm, însă, un artist pe balcon (și aici vorbim poate despre artiștii mai mari sau artiștii din alte țări care sunt în trecere prin București) le povestim exact ce înseamnă Balcony TV, de unde a pornit și cum s-a dezvoltat, cum urmează să arate și să fie distribuit un eventual episod cu ei și... acceptă.
Până acum am avut un singur refuz, i-am scris și lui Beth Hart când a venit în București însă aparent, artista avea semnat un contract de exclusivitate cu o televiziune de la noi. Ne-a spus însă că „data viitoare cu tot dragul”, așa că nu putem decât să o așteptăm să mai vină.
Toți artiștii semnează un agreement înainte de filmare pentru a ne asigura că sunt de acord cu formatul și cu distribuirea și pentru a nu ne trezi cu surprize. Este un sistem foarte simplu și foarte eficient.
Flow
Cu o discuție în prealabil oricine poate ajunge la un moment dat pe balcon, ca artist, ca membru temporar al echipei, chiar și ca spectator „invitat special”. Data și ora filmării sunt stabilite în funcție de disponibilitatea echipei, a artiștilor și a locației. Producția durează cam 2 ore.
Ne întâlnim cu artiștii, aducem echipamentele pe balcon, începem montatul echipamentului de sunet și al instrumentelor „pe platou” în funcție de unghiul ales pentru filmare, povestim, râdem, servim un pahar cu apă sau cu suc, facem o probă de sunet și până să ne dăm seama ajungem în momentul filmării.
Filmarea propriu-zisă durează între 6-10 minute (durata unui episod). Se dau „cam două take-uri” pentru siguranță.
One shot, one take
Din punctul nostru de vedere, nu e atât de important faptul că este filmat „one shot”, ci faptul că este înregistrat „one take”. Balcony TV este despre muzică și despre muzicieni. Imaginea vine în completarea muzicii.
Ne-a plăcut de la început formatul care nu permite „alterări” la nivelul sunetului. Totul se înregistrează așa cum a fost cântat, dintr-o suflare, de la cap la coadă. Este vorba despre sinceritatea actului artistic.
În studio se pot aduce modificări de orice tip, se mai poate înregistra o chitară, se poate corecta o linie de voce, însă la Balcony TV ascultați exact ceea ce au cântat artiștii.
Se filmează cu o singură cameră, de asemenea one shot, pentru simplitate, pentru ca ascultătorului să nu îi fie distrasă privirea de tehnici de montaj complicate, ci să poată asculta muzica „with a view”.
Raporturile dintre filialele Balcony TV
Comunitatea de producători Balcony TV este strânsă. Nu suntem în competiție unii cu ceilalți, ci lucrăm împreună pentru ca platforma Balcony TV să fie cât mai bună posibil. Există pe Facebook un grup al tuturor producătorilor unde ne punem întrebări unii celorlalți și ne ajutăm între noi cu diverse lucruri.
Pot spune că am legat niște prietenii virtuale și în 2 săptămâni vom porni într-o mică excursie prin care îi vom cunoaște pe cei de la Balcony TV Budapesta, Balcony TV Milano, Balcony TV Chamonix și Balcony TV Zurich.
Suntem cu toții oameni care împărtășim aceeași pasiune pentru muzica, avem aceleași dorințe: să îi ajutăm pe artiști să se promoveze, să intre în vizorul unui public internațional.
Echipa
Doar eu și Alex Purje suntem aici chiar de la început. Pentru episodul pilot am colaborat cu doi prieteni buni, Florin Câmpeanu ca videographer și Albert Mihăițeanu la sunet, însă natura activității lor nu le-ar fi permis să devină membri permanenți ai echipei Balcony TV Bucharest.
Pentru episodul de lansare ne-am îndreptat spre alți doi prieteni buni de-ai noștri, Răzvan Leucea (videographer) și Anastasia Dumitrescu (photographer), care au și rămas în echipă.
Echipa Balcony TV Bucharest e foarte dinamică. Episodul 2, cu Harlequin Jack a marcat începutul colaborării noastre cu sunetistul Janin Pasniciuc.
Tot atunci l-am cunoscut pe Lazăr Enescu (basist în HJ) căruia i-a plăcut atât de mult atmosfera de pe balcon încât s-a oferit să vină să facă fotografii la următorul episod. De atunci Lazăr a devenit membru „full time” în echipă, în timp asumându-și rolul de fotograf, Editor al Episoadelor Making Of, ca mai apoi să devină Videographer.
Episodul 13 a însemnat o schimbare importantă în echipă, marcând momentul în care Dan Damian ni s-a alăturat ca Sunetist la Balcony TV Bucharest. De câteva episoade îl avem alături de noi și pe Sorin Badea (John Furtună) ca fotograf. Maria Predica este și ea în echipă, deocamdată ca Asistent de Producție.
Încă suntem în căutarea unei persoane care să ne ajute pe partea de comunicare.
Promovare
Balcony TV Bucharest este pe toate canalele importante de socializare. Pentru pagina de Facebook producem în fiecare joi, cu o zi înainte de lansarea episodului propriu-zis, un „Teaser” cu imagini „Behind the Scenes”. Așa anunțăm și cine sunt artiștii din episodul care urmează să apară dar și care a fost atmosfera de la filmări.
Comunitatea de pe Facebook este în continuă creștere și deocamdată este cea mai mare sursă externă de conținut pentru Balcony TV. Luni apare, tot pe Facebook, și o galerie stufoasă de fotografii de pe platou.
Pagina de Instagram este de asemenea activă; cu Twitter-ul ne este mai greu în România, însă publicul Balcony TV este internațional așa că păstrăm platforma pentru comunicarea cu cei din afara țării.
Comunicăm exclusiv în engleză deoarece este cea mai vorbită limbă și simțim că astfel ne putem adresa pe înțelesul cât mai multor privitori.
Fizic, am început să producem stickere personalizare încă de la Episodul 2, fiecare trupă primește un set de stickere de tipul „Trupa X @BalconyTv Bucharest” care conțin toate informațiile necesare fanilor pentru a putea căuta și viziona episodul trupei preferate. Pentru promovare am început să producem și niște comunicate de presă, cu ocaziile mai importante.
De exemplu, noi am aniversat 20 de episoade exact în săptămâna în care platforma Balcony TV împlinea 10 ani, vă dați seama că am simțit nevoia să comunicăm asta cât mai multor oameni.
Simt că interesul din partea presei pentru un astfel de proiect ar trebui să fie puțin mai mare. E un lucru bun, se întâmplă în București în fiecare săptămână, promovăm orașul și artiștii care cântă live aici.
Business-wise
Balcony TV a pornit dintr-o joacă, acum 10 ani. Stephen O’Regan, pe atunci proaspăt absolvent de Cinematografie și colegii acestuia de apartament, muzicienii Tom Millet și Pauline Freeman, au decis să pornească o televiziune chiar la ei pe balcon. După o lansare cu confetti și șampanie (în noaptea de Revelion) și un prim episod muzical, alte trupe din zonă și-au arătat interesul de a apărea la Balcony TV.
În mai puțin de 1 an platforma s-a extins cu un încă un balcon în Hamburg, apoi cu unul în Paris, ajungând ca în 10 ani să se extindă pe toate continentele cu peste 90 de orașe care au făcut parte, pe parcurs, din proiect.
Totul a început pro bono și așa a continuat timp de 9 ani până când The Orchard a intervenit și a făcut din Balcony TV „o companie serioasă”. Platforma a început să își susțină costurile de întreținere prin monetizări minimaliste din YouTube, canalul mamă având peste 100.000 de subscriberi.
Tot de aici se generează și un buget minimal de producție (care în viitor ar putea crește), distribuit trimestrial echipelor de producție. Deoarece acest buget nu acoperă cheltuielile propriu-zise ale atâtor episoade toate balcoanele din teritoriu sunt îndemnate să își găsească parteneri cu care să lucreze.
Noi îi avem alături, încă de la început pe Green Sound Team, care ne oferă echipamentul de sonorizare (cabluri, monitoare, microfoane și lumini), de curând ni s-au alăturat și Audio Sys care ne-au pus la dispoziție echipamentul pentru înregistrare. Un alt partener este Student Plot S.R.L care ne ajută cu stickerele și alte materiale promoționale.
Ca entitate, parte din Balcony TV, suntem liberi să cooptăm și un sponsor și cu toate că „dau din casă” urmează să anunțam că l-am găsit.
Viitor
Continuăm în același ritm, câte un episod în fiecare vineri seara - altă trupă, deja consacrată sau la început de drum, muzică bună, eclectism, oameni frumoși - pentru cât de mult timp putem noi. Când Balcony TV a împlinit 10 ani ne-am pus o dorință, să sărbătorim și noi 10 ani de Balcony TV Bucharest.
Deoarece toți artiștii își doresc să cânte mai mult la noi pe balcon ne-am gândit ca în viitor (anul viitor sau peste doi ani) să înglobăm toți artiștii care ne-au călcat pragul într-un moment mai amplu, cu public, da prin numărul lor mare am putea spune că ne gândim la un festival (iarăși am dat din casă).