[Directoarea de Creatie] Teodor Cucu (TheCell): Inclusiv in Game of Thrones, majoritatea personajelor-cheie sunt feminine acum. Si in functii de conducere

[Directoarea de Creatie] Teodor Cucu (TheCell): Inclusiv in Game of Thrones, majoritatea personajelor-cheie sunt feminine acum. Si in functii de conducere

Printre publicitari parerile sunt impartite in ce priveste discriminarea de gen. Dar intr-un punct se intersecteaza cu totii: directia in care se merge e corecta; nu mai e ca "pe vremuri". Teodor Cucu, Creative Director la TheCell, se inscrie si el pe lista optimistilor. Cu alte cuvinte, daca-ti faci treaba cum trebuie, spune Theo, orice altceva devine accesoriu neesential. Aici intra si discriminarea, daca ea mai exista.

Evolutia e cuvantul de ordine, evolutia spre o lume plina de femei-lider. Pe scena politica, in business sau entertainment. Chiar si in "Game of Thrones", femeile preiau, usor-usor, fraiele povestii. Sa fi aparut mai multe scenariste in echipa? Trebuie verificat. Cert e ca in ultimul episod, cand Tommen a ales sa... ok, fara spoilere.  

 

Fete si baieti. Sanse egale in publicitate?

Cred ca sansele tin strict de competenta, de viziune, de lucrurile care conteaza in orice pozitie de management, fie el creativ sau nu. Daca esti barbat sau femeie e mai putin relevant. Prima agentie in care-am lucrat era fondata si condusa de o femeie.

Am lucrat, de-a lungul timpului, cu femei foarte talentate si misto, multe din ele ajunse in pozitii de leadership creativ sau deja acolo, atunci cand le-am cunoscut eu. Cred ca in momentul asta sunt mai multe femei in pozitii de management creativ decat au fost vreodata in scurta istorie a advertisingului romanesc.

Initial au fost mai putine femei in pozitii de CD pentru simplul motiv ca, la inceput, erau mai multi barbati care lucrau in creatie. Implicit, baza de selectie era alta. Mai multi barbati la creatie, mai multe femei la client service sau PR. Intre timp, cred ca lucrurile s-au echilibrat in ceea ce priveste creatia, dar CS-ul si PR-ul au ramas dominate de femei. Si la strategie, cred ca intre timp sunt mai putini barbati, desi, initial, dominau.

Nu e vorba de o discrepanta, ci mai degraba de o evolutie destul de naturala. Lumea se schimba si strategul din mine ar zice ca e suficient sa te uiti un pic in jur, sunt din ce in ce mai multe femei in politica, in business, in entertainment.

Pana si in filme, daca acum 20 de ani, rolurile principale erau majoritar masculine, acum lucrurile sunt mult mai echilibrate. Patriarhatul isi trage linistit ultima suflare, iar ascensiunea politica a lui Trump e, probabil, cantecul de lebada. Inclusiv in Game of Thrones, daca la inceput personajele principale erau mai degraba masculine, acum, majoritatea personajelor cheie sunt feminine. Si in functii de conducere :)

Revenind, in Romania nu cred ca e o discriminare. A fost mai degraba o chestie de context. In vest, cred ca inca mai exista nostalgici ai perioadei men’s club, dar se vor pensiona in curand.

 

Prejudecati

Nu stiu daca mai sunt, eu nu m-am mai intalnit de ceva vreme. In trecut, erau diverse voci care spuneau ca o femeie nu poate lucra pe bere, ca nu intelege barbatii sau ca un barbat n-are cum sa inteleaga cum e cu produsele de igiena intima feminine. Prejudecati demontate la pas de realitatea de zi cu zi din agentii.

Dar exista si asa-zisele prejudecati pozitive: femeile sunt mai empatice, au intuitia mai bine dezvoltata, risca mai calculat. De fapt, ca barbat, cred ca trebuie sa ai o relatie foarte buna cu jumatatea ta feminina ca sa fii un bun creativ. Pentru o femeie, e fix invers. Totul tine de echilibrul interior si de capacitatea ta de a-l transpune in exterior.

 

Job, familie

Femeile sunt nevoite sa aleaga intre job si familie in aceeasi masura in care sunt si barbatii. Nu e cu nimic mai usor sa stai peste program sau sa lucrezi in weekend daca esti tata sau daca esti mama. Sigur, pentru femei e un pic mai complicat, ele trebuie sa si nasca. Dar stiu cel putin o directoare de creatie care mai avea un pic si nastea la birou, din proprie initiativa.

Modelul ala de familie in care barbatul vine acasa tarziu si gaseste masa pusa, copiii zglobii si nevasta proaspata, desi a muncit toata ziua, e un model pe cale de disparitie, mai ales cand vorbim de industrii creative si un IQ peste medie.

 

Problema mai mare: retention sau recrutare?

Cum ziceam, cred ca tine strict de baza de selectie. La inceput au fost mai multi barbati, acum lucrurile se echilibreaza, in cativa ani industria va fi probabil dominata de femei. Cel putin in Romania.

 

Ce s-a facut, ce mai e de facut

Nu cred ca s-au facut demersuri in sensul restrangerii proportiei de barbati directori de creatie si nici nu vad de ce-ar trebui sa se faca. Daca promovarea in functii de leadership creativ tine de competente, atunci orice incercare de a influenta proportia barbati-femei ar fi ca si cum te-ai sabota singur, nu? Ce business owner intreg la cap ar (mai) face asta intentionat?

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related