Doar nu credeati ca am luat doar fetele la intrebari. Nici vorba. Am cautat si barbati cu mintea limpede, care sa ne spuna cum stau lucrurile. Eugen Suman, Creative Director la Kubis Interactive, este primul dintre acestia.
Avem, daca e sa ne luam dupa Eugen, si bune si rele. Ca-n viata. Avem un soi de discriminare inconstienta de care femeile se lovesc uneori, pe de-o parte, dar si o desteptare de bun-augur a industriei romanesti de publicitate, pe de alta parte.
Calea spre progres, indiferent ce forma ia el, sta in dialog. Si astfel, "cu cat constientizeaza toata lumea ca ar putea exista o problema, cu atat mai repede o putem rezolva". Mai multe concluzii in cunostinta de cauza trase de Eugen, in continuare.
Sanse egale?
Din ce am putut observa, per total, in industria de marketing si advertising, numarul de angajati e relativ egal, de multe ori chiar si la pozitii de head of department, daca vorbim de clienti, PR sau alte departamente din agentii. La creatie, in agentii, lucrurile nu sunt chiar atat de clare, din pacate.
Prin agentii, in pozitii de Group CD, iarasi, mi se pare ca sunt mai multe fete sau cel putin 50/50. In departamentul de account services, pe toate pozitiile, sunt mai degraba femei. Singura discrepanta observata e la nivelul de CD, ECD, CCO - dar cred ca e explicata / explicabila prin varsta extrem de mica a industriei noastre. In timp lucrurile se vor schimba si procentul se va mai echilibra si la leadership creativ.
Problema e mult mai mare in vest, iar acolo motivele tin de old boys club. Acolo exista o discriminare pe baza de sex, iar batalia se da de mult timp (initiativa 50-50, legi anti-discriminare, legi pentru diversity la locul de munca samd).
In Romania, se pare ca aceasta problema e mai pregnanta la nivelul departamentului de creatie, din pacate, dar am speranta ca vom putea sa o rezolvam. De altfel, si la ADC*RO am incercat si incercam sa includem cat mai multe dintre colegele noastre ajunse in pozitii de leadership. Din pacate, ne-am lovit de refuzuri politicoase, din lipsa de timp. Speram ca, la un moment dat, sa reusim sa ne convingem colegele sa se razgandeasca.
Cum ziceam, in afara e si discriminare inconstienta dar si discriminare constienta. La noi, tind sa cred ca e mai degraba inconstienta, vine din educatia anilor 90. Cu cat discutam mai mult despre asta, cu cat constientizeaza toata lumea ca ar putea exista o problema, cu atat mai repede o putem rezolva.
Prejudecati
In ultima vreme nu m-am intalnit cu prejudecati de genul asta - fata de de femei in pozitii de leadership in creatie. Cand d-abia intrasem in publicitate tin minte ca circulau chestii de genul "e prea moale, nu poate sa fie CD", se prefera modelul femeilor "baietoase", cu "mana grea". Evident, o prostie, dar vorbim de Romania, o tara plina de prejudecati. Intre timp lumea nu mai e asa de proasta, cel putin nu in domeniul nostru. Sper.
Job, familie
Mi-as dori sa cred ca orice femeie care vrea sa faca un copil nu trebuie sa-si distruga cariera. Ca se pot intoarce la birou si isi pot relua cariera de-acolo de unde au lasat-o cand au intrat in concediul de maternitate. Dar asta e perspectiva mea de barbat, cu alte cuvinte habar n-am cum se resimte asta pentru o femeie, probabil ca exista teama.
Si probabil ca in anumite agentii exista presiune sa nu ramana insarcinate. Nu am fost in nicio agentie in care sa se intample asta, dar am auzit povesti. Cred ca o femeie ar raspunde mult mai credibil la intrebarea asta. In plus, desi exista concediul de paternitate, nu prea vezi barbati care sa stea acasa, deci e clar ca e o problema si aici.
Problema: recrutare sau retention?
Eu cred ca problema mai mare e timpul. S-a inceput cu un procent mai mare de barbati, au ajuns in pozitii de leadership creativ, au ramas acolo, a fost mai greu pentru altcineva sa urce. Intre timp au aparut si alte agentii, s-a marit numarul de posturi, au aparut multe femei lideri creativi, vor fi si mai multe. E inevitabil.
Ce s-a mai facut si ce e de facut
Nu cred ca s-a facut niciun demers de restrangere a proportiei de barbati in pozitii de management creativ pana acum. Nu cred ca un program de discriminare pozitiva ar ajuta pentru ca la creatie este extrem de multa competitivitate, reputatia creativa face si desface cariere, cei mai buni creativi ies la suprafata indiferent de sex.
Cred ca demersul ar fi mai degraba in zona de GM si CEO de agentie, ca in momentul in care angajeaza sau promoveaza intern pe cineva intr-o pozitie de conducere la creatie sa nu fie influentati de gender bias.
Cu foarte mici si irelevante exceptii, nu stiu niciun director de creatie misogin, care sa ocoleasca la promovari fetele. Oricine ar face asta si-ar dinamita propriul departament, si-ar face munca infinit mai grea. Cele mai interesante nume ale creatiei de-acum, din departamente de peste tot, sunt fete. Copywriterul si Art-ul anului - fete. Cele mai multe trofee la Cannes - fete. Ele sunt directorii de creatie legendari ai viitorului, oricat de mult nu le-ar conveni unor barbati speriati pentru scaunul lor.