Radioul e un must-have in masina, in drum spre sau dinspre birou, o sa-ti spuna multi. Decat sa stai singur si sa injuri viteza traficului aflata in relatie invers proportionala cu timpul in care ai vrea tu sa ajungi la destinatie, mai bine dai drumul la radio ca sa-ti tina companie si sa te si binedispuna pe deasupra.
Distractia de dimineata e asigurata pe Gold FM de Gianina Corondan, Radu Buzaianu si Mihai Cioceanu. Cei trei glumesc si spun despre matinalul pe care il fac ca „daca n-ar fi fost, ar fi trebuit sa fie” si transforma totul intr-un mix de spontaneitate care, insa, se tine bine si de planul de emisiune stabilit dinainte.
GOLD FM e „the solid radio”, dar asta nu inseamna ca nu e flexibil, ca nu se joaca uneori cu abordarile ca sa ofere cea mai buna experienta. Cristina Ciubuc (Head of Sales, GOLD FM) spune ca marele atu pe care radioul il are pentru publicitari e usurinta cu care poti integra continut non-spot in discursul announcerilor.
Ca sa fie totul mai natural, ideea vine de obicei de la agentie, dar e rafinata de oamenii de radio care potrivesc continutul in asa fel incat sa nu zgarie „a publicitate” urechea ascultatorului de matinal.
Dam legatura mai departe si-i lasam pe ei sa ne spuna mai multe despre toate astea:
Succesul in radio
Gianina: Ii trebuie gramezi de ascultatori, oameni care sa vorbeasca entuziast despre el, sa fie punct de referinta in toate ipostazele, sa auzi la tot pasul: ”cum spuneau si X, Y, Z la un moment dat”, unde cu X, Y, Z sint animatorii programului. Plini de personalitate si amuzanti. Si-i mai trebuie acoperire mare.
Mai sus am creionat un tablou idilic.
Radu: Sa aiba viata. Sa stie s-o povesteasca. Sa-ti placa sa faca parte din viata ta. Deci sa aiba rost.
Cristina: Ii trebuie un prezentator genial. Sa fie credibil,amuzant, cu notorietate,sa aiba intotdeauna ceva interesant de spus, iar muzica aleasa sa fie testata pe gustul ascultatorilor din core target.
Elementele cheie
Gianina: Din cite imi dau seama pina acum, nu prea depinde de vestimentatie si coafura... desi are si trimiteri in social media, i se ataseaza automat un video sau o fotografie, un live streaming, ca oricarui produs cuminte, silitor, cumsecade, in aceasta epoca de Gold. Asa ca trebuie sa ai zimbet potrivit, o tinuta fistichie, o postura inedita, sa bata tot si sa stringa like-uri.
Si culmea, pare sa depinda de un mix intre content, script, prezentatori, vremea si vremurile a-tot-prevestitoare. Fiecare program cu specificul lui. Foarte importante ar fi naturaletea si buna dispozitie, asezonate cu simtul umorului din plin. Si vocea e un bun argument in radio.
Mihai: Trebuie sa se tina seama de multi factori. De la pozitionarea in grila pana la publicul tinta,trecand prin ponderea dintre muzica si interventiile vorbite si genul programului (programe de linie sau emisiuni specializate).
Radu: Cred ca ar trebui sa depinda de personalitatile prezentatorilor. Contentul si scriptul sa le fie propriu. E determinant sa fii credibil si nu poti fi, altfel decat in cadrul unei discurs pe care-l stapanesti. E important sa stii si sa domini ce spui. Si sa ai de spus. Acestea ar fi elementele si mai adaug unul. Sa aiba un stil. Si emisiunea si cei care o compun. Sa aiba un stil.
Planificare vs. spontaneitate
Gianina: Nu stiu la modul general, stiu ca la matinalul nostru, Gold Morning, avem o planificare a spontaneitatii care ne entuziasmeaza intr-atit, incat venim cu planuri spontane pe parcurs, in chiar timpul programului.
Mihai: 40% planificare, 60% spontaneitate.
Radu: Cred in spontaneitate. Dar cred si ca razboiul trebuie castigat inainte sa se poarte. Ca spontaneitatea sa functioneze trebuie sa stii ce se intampla in emisiune cu o zi inainte. In cadrul relaxarii asteia iti poti permite sa fii spontan. Remarc ca de multe ori se confunda un om care incropeste ceva cu unul spontan.
Cristina: Poti planifica invitatii si numarul lor, concursurile si sa stii dinainte cate minute de publicitate ai intr-o ora, dar cum se leaga discutiile, poantele si tot restul emisiunii este imposibil sa faci acest lucru intr-o maniera scripted. As spune ca spontaneitatea este the radio leading lady.
Evolutia pietei de radio din Romania
Mihai: Piata radio respecta exact acelasi reguli clare si dure ca ale oricarui alt business.Uneori in detrimentul bucuriei ce se presupune ca ar trebui sa ti-o aduca radioul, atat pentru realizatori cat si pentru ascultatori.
Evolutia? Sa zicem ca de la un adolescent rebel caruia i se pot trece unele lucruri cu vederea pana la corporatistul in costum si cu laptopul in geanta.
Radu: Am senzatia asta, cu cat evolueaza echipamentul mai mult, cu atat cel care-l stapaneste devine mai restrans creativ. Cam asa evolueaza din unghiul din care ma uit eu. Nu mi se pare ca arata bine piata radio acum. Mi se pare proptita in cativa oameni vechi, care din inertie lasa senzatia ca mai traiesc.
Cristina: Daca ar fi sa facem o analiza a ultimilor 26 de ani as zice ca radioul comercial in Romania a evoluat firesc. Radio Contact avea la inceputul anilor ‘90 un market share inimaginabil de mare pentru o statie radio, dar era explicabil pentru acele timpuri; acum lucrurile sunt echilibrate. Piata bucuresteana continua sa fie dominata de radiourile pe format CHR, dar au aparut si radiouri care propun alte formate, iar asta este o veste buna pentru ascultatorii care au acum de unde alege.
In ce contexte asculta oamenii radioul
Gianina: Oamenii asculta radio acolo unde sint captivi. Sa aiba iluzia libertatii. In magazinele in care se despart de bani, in masinile personale pentru care au economisit ani, in mici oficii, studiouri, ateliere. Il mai asculti pentru ca te poate transporta in lumea copilariei, cind asteptai o melodie anume, o voce anume, o informatie anume cu o curiozitate a descoperitorului.
Nu se mai asculta radioul in autobuze si rau se face.
Mihai: Ascultarea radioului, in principiu, este o activitate complementara. Asculti si mai faci si altceva. Acum cred ca cel mai mult se asculta in masina. De aceea cele mai ascultate tronsoane sunt matinalul si drive-ul. Traiasca traficul aglomerat!!!!
Radu: E usor evident ca ascultatul radioului a devenit conex doar condusului masinii. Ceea ce inca nu e chiar putin. Ba uneori cred ca e mai mult decat televiziunea. Sufrageria in care-ti intra oamenii de televiziune e un spatiu mai putin intim ca masina, in care-ti intra omul de radio.
Cristina: Marele avantaj al radioului este mobilitatea pe care ti-o ofera spre deosebire de televizor care te tine tintuit atunci cand urmaresti ceva. Radio poti asculta oriunde: in casa, in masina, pe strada in timp ce mergi pe jos, cu bicicleta sau in autobuz. Din studii stim ca se asculta mult in prime-time si drive-time, adica la orele diminetii si la orele de intoarcere catre casa.
Brandul GOLD FM
Mihai: Bucurie si placerea de a asculta.
Radu: Gianina are un concept pe care inca nu l-am formulat intr-o campanie: "ii auzi de parca-i vezi". Acultand GOLD FM am aceasta senzatie in tot parcursul zilei, cu toti colegii mei. Friendly Solid Radio. Deocamdata in campanii e comunicat SOLID RADIO. As adauga si „friendly". Ca mi se pare ca suntem si nu sunt multi. Prin alte parti oamenii de radio sunt importanti. Nu sunt friendly, ceea ce cred ca e ceva stangaci.
Cristina: Gold inseamna in primul rand quality. De aceea am ales sloganul „solid radio”. E un radio de nisa, cu prezentatori cunoscuti, cu voci alese in asa fel incat sa aiba ceva interesant de spus. E pentru un public adult care cauta informatia prezentata intr-un mod relaxat, dar lipsit de vulgaritate. Sprijinim toate evenimentele culturale si sportive in care credem ca publicul nostru se regaseste.
Fenomenul podcast in Romania
Radu: Cred ca nu inca. N-am senzatia ca nu urmeaza. Pentru ca omul va vrea sa-si controleze timpul. Sa-si asculte emisiunea cand vrea si cand poate, nu doar cand este. Pe de alta parte cred ca „live-ul" are farmecul lui. Si o sa-l aiba mereu.
Publicitate non-spot
Cristina: Radiourile de nisa, asa cum este si Gold FM, stiu ca sansa lor este publicitatea non-spot. Cu cat esti mai creativ si gasesti solutii de integrare a publicitatii intr-un discurs firesc si amuzant cu atat ai mai multe sanse sa faci bani.
Dezvoltarea proiectelor de publicitate non-spot
Cristina: Cred ca la inceput ideea de a face o campanie altfel pentru un client a venit dintr-o agentie.
Acum lucrurile se desfasoara in ambele sensuri. Uneori propunem noi, dar de cele mai multe ori se intampla astfel:
- agentiile ne cer o campanie pentru un client si ne ofera detalii despre produs
- noi cream/adaptam campania clientului in asa fel incat publicitatea sa fie „radio friendly”
- agentia definitiveaza si aproba proiectul in interesul clientului.
- radioul difuzeaza campania construind de fapt un asa-zis eveniment radio pentru client.
Clienti care apeleaza la publicitatea non-spot
Cristina: Majoritatea clientilor nostri aleg acest tip de advertising. Au inteles ca pe radiourile de nisa poti atrage astfel atentia unui public pretentios, dar care are resursele financiare pentru a face ca investitia in campanie sa se justifice.
Potentialul radioului pentru publicitari
Cristina: Cu siguranta exista activari publicitare inca neexploatate. Cu prezentatori plini de creativitate cum sunt colegii mei de la Gold FM ma astept sa gasim in continuare solutii pentru orice fel de campanie.
Eu sper ca viitorul va aduce o constientizare a faptului ca radioul nu este un mijloc invechit, ci dimpotriva e mereu tanar, mereu vesel,apropiat, la indemana si poate fi mai ieftin si mai eficient decat alte variante.
Relevanta radioului in viitor
Radu: N-am impresia ca-si va pierde mult din relevanta in urmatorii 10 ani. Nu stiu cand masinile vor fi autonome si vei avea mainile libere, dar nu cred ca se va intampla in urmatorii 10 ani. Cred ca radioul isi va pastra rostul in masina, in drum spre serviciu dimineata, sau seara, in drum spre casa.