Pa-pa Mediapro, salut Safe Frame. Odiseea animatorului Sebastian Cosor catre propriul studio

Pa-pa Mediapro, salut Safe Frame. Odiseea animatorului Sebastian Cosor catre propriul studio

Frumos e cand pui online o chestie misto si te surprinde cand te astepti mai putin. Uite, de exemplu, scurtmetrajul de animatie "The Scream" al lui Sebastian Cosor.

Dupa ce a poposit pe la Anim'est, Anonimul sau Filmul de Piatra si a fost castigator, s-a viralizat "un pic" in 2012, cand Huffington Post a scris despre el. In 2015, a venit al doilea val de popularitate (voila voila voila voila) si combinatia Pink Floyd - Edvard Munch a inceput iar sa se plimbe prin ecranele userilor din toata lumea.


"The Scream" (2010)

Dar de numele Sebastian Cosor se leaga mai multe proiecte misto. Foarte bine, ca altfel ar fi stat degeaba 10 ani in pozitia de Creative Director la Mediapro. Si foarte greu i-ar fi fost sa-si deschida cu 4 amici propria cooperativa de visuals si animatie, Safe Frame, fara nicio specie de investitor.

N-ar fi venit nimeni sa lucreze cu ei nici publicitate, nici filme, nici animatii.

Dar clientii au venit, iar ei isi pot indrepta resursele si atentia catre productii proprii, cum ar fi "World War Cup", 20 de minute de animatie pentru oameni mari, in care doi veterani isi amintesc de ultimele zile al celui de-al doilea razboi mondial. Apare in iarna.

Apoi, ar fi si un lungmetraj de animatie dupa Gellu Naum, "Apolodor", care a trecut de 2 ani de CNC, dar inca-si asteapta bugetul.

Ce voiam sa zic, aveti chef de o odisee prin lumea unui animator? Perfect, la tanc am picat:

 

Ai terminat Arhitectura. De unde cu animatia?

Am inceput Arhitectura la Timisoara si am terminat-o la Bucuresti. Odata ajuns in capitala m-am angajat la Ubisoft, care facea animatie serioasa pe vremea aceea. Lucram la o serie TV, Ray Man.

Vorbesc despre anul 1997. Pe masura ce arhitectura incepea sa se stinga in capul meu, animatia ma excita tot mai mult. Totul a culminat cu detasarea mea pe un proiect coproductie UbiSoft-Disney, la care am primit animatia personajului principal, Donald Duck.

Proiectul s-a desfasurat in Casablanca, Maroc, si s-a nimerit a fi in timpul anului 6 de facultate, chiar inaintea proiectului de diploma. Cred ca acela a fost momentul de cotitura. Proiectul de animatie a fost cu rezultate la superlativ, proiectul de diploma al facultatii de arhitectura – unul patetic.

As fi putut sa raman in Maroc sau ar fi trebuit sa raman in Maroc. Sau macar daca as fi folosit diploma aia de facultate vreodata… caci sint in continuare architect fara sa fi construit vreodata o casa (nici macar cea in care locuiesc).

La filmari

 

Switch de la gaming spre productie

Cu jocurile am insistat destul de mult, un pic prea mult daca ma gandesc bine.

Dupa Maroc am plecat in Germania unde am lucrat in 3 firme de jocuri timp de 4 ani. Toate 3 au dat faliment. La un moment dat, credeam ca e din cauza mea… In rest cred ca parcursul a fost firesc, natural: gaming-publicitate-film. La film sint in continuare, fie ca inseamna visual effects pentru filmele si reclamele altora sau imi regizez propriile filme de animatie.

Particip in ultimii ani la concursurile CNC cu proiecte si, de regula, castig. Apoi ma chinui sa le termin. Acesta e si cazul filmului la care lucram acum, "World War Cup".

El se mai numeste si “Despre cum sa faci un film de animatie cu jumatate din bugetul de care ai nevoie”. Caci CNC-ul, dupa cum bine stiti, iti ofera 50% din bugetul de care ai nevoie, conform legii. Ceilalti bani zice-se ca ar trebui sa-i gasesti tu prin diferiti investitori…

 

Dupa MediaPro. De ce antreprenoriat?

Pai… ne-au dat pe toti afara in 2013. Eram bine merci, o echipa de 40 oameni ce faceam (pe langa grafica postului Pro TV) reclame si, aproape din toate filmele ce se filmau la Buftea, primeam cate o bucatica mai mica sau mai mare.

Era ideea buna a lui Sarbu de a oferi un “one stop shop”, de la creatie la postproductie. In plus, servisam multe din televiziunile din grupul CME, care cu sau fara voia lor primeau identitate de post de la noi.

Venind din Pro, era stupid sa incerc o angajare intr-ul alt trust, al caror televiziuni le consideram inferioare. Asadar, iata-ma infiintand Safe Frame, impreuna cu 5 colegi din Pro - toti unul si unul :) 


Seba la Pro TV

 

Infiintare

Safe Frame-ul are aproape 3 ani si este o utopie.

Nu cred ca exista in lume o firma de visual effects si animatie fara un investitor in spate. Caci softurile cu care lucram, calculatoarele pe care le folosim si curentul pe care-l consumam lunar costa enorm.

Noi, insa, venind dupa Mediapro care a avut pe final (finalul nostru) un management deficitar am hotarat ca stim noi mai bine. Iar fostii clienti Mediapro stiau ca am plecat pe cont propriu, asadar au venit la noi. In plus, scapati de monopol, avem o piata deschisa.

 
Seba e cel cu picioare

 

Business, echipa, servicii

Am reusit sa triplam cifra de afaceri a primului an, insa nu pot spune ca stam bine. Ne confruntam cu problemele unei piete (romanesti) putrezite. In agentii zac oameni ce nu sint pregatiti sa ne primeasca serviciile, nu le inteleg si nici macar nu stiu sa le ceara. Vor sa vada un produs finit ca sa inteleaga ca au avut un brief slab. Apoi urmeaza reviziile. Nenumarate. Nemeritate.

Fiind pe ultimul loc in lantul trofic al platilor (client-agentie-casa de productie-noi), banii ne ajung cu intarzieri care au ajuns si la 9 luni. Motiv pentru care ne e greu sa construim un cash flow, si sa ne dezvoltam.

Cu toate astea, echipa a crescut. Am inceput 6 si momentan sintem 14 artisti.

In continuare, nucleul este format din aceeasi oameni cheie: Stefan Popescu – production manager, Lucian Oancea -VFX supervisor, Adrian Costea – Supervizor pe Seturile de Filmare, Razvan Margineanu – Technical Director, Cosmin Sirbulescu – Concept si Ilustratie. Eu fac munca de creatie.


El e Cosmin

Avem o serie de oameni constanti care ne ajuta: Mariana Iordache – digital compositor, Vlad Ionescu – rigger si animator, Alex Neacsu – motion grapher. Avem un producator, in persoana lui Mihai Mitrica si un webdesigner, Gigi Nuta.

Lucram constant cu colaboratori per proiect, freelanceri la care apelam cand sintem depasiti de volumul de munca. Astfel, multe din proiectele noastre sint facute cu ajutorul Static VFX si Sendal Studio prin persoana lui Andrei Nica.

Avem un sediu maricel, in Giulestiul profund. Lucram publicitate, feature film si film de animatie.

Plus noul hit, VR. Toata lumea vrea VR, ati observat? Nu are nevoie nevoie de poveste, de actorie. VR-ul e chestia aia misto, cand simti ca poti atinge cu mana. Dar n-o faci. Ca de obicei…

 

CD la Mediapro, CD la Safe Frame

Astazi, dupa 3 ani de existenta de Safe Frame, eu personal fac urmatoarele: aduc proiecte, contabilitate primara, cumpar mobila pentru birou, client service, particip la filmari, platesc si tai facturi, redactez contracte, creatie, animatie, previzualizare, compositing.

Acum ca le pun pe hartie nu par asa de multe, dar crede-ma, orele unei zile imi sint insuficiente.

Altfel, workflow-ul nu s-a schimbat, fata de Mediapro. Dupa brieful clientului eu stiu CE trebuie facut, iar colegii mei stiu CUM. 

Ne intalnim, planificam de 2 ori si lucram o data. Preproductia dureaza mult la noi. Avem un soft de management de proiect dezvoltat intern la care clientii au acces, vad versiuni intermediare si work in progress si pot comenta.

Diferenta este ca in Mediapro raportam sefului meu direct care raporta clientului, acum raportez direct clientului. Responsabilitatea e mare… dar eu am carisma :) In plus, nu pacalesc pe nimeni si am autocritica. Daca mie nu-mi place, nu le arat nici lor, pana nu sint total convins de ceea ce vad.

 

Safe Frame in 3 animatii

De vazut mai intai "The Scream". Acest film reprezinta pilotul primului nostru lungmetraj de animatie, numit “Videopictura”, proiect al carui scenariu se scrie in acest moment. "The Scream" a fost prima aventura de expresie personala.

Nu stiam nimic despre festivalurile de animatie, despre viralizare, despre ce insemna 1 milion de vizualizari pe Vimeo. Stiam cu siguranta ca am lucruri de spus. Succesul filmului mi-a trezit pofta pentru mai mult.

La Anim'est cu "The Scream"

In "The Scream", privitorul este extras din fotoliul contemplatiei pasive, meditative pe care de obicei privitorul o are in fata unui tablou.

Este mutat in insasi “scena” tabloului, pretextul imagistic/pictural pastrandu-se intact si recognoscibil in toate detaliile lui descriptive si expresive. Intreg tabloul se metamorfozeaza dintr-o realitate tacuta si neclintita, intr-o realitate vivanta si dinamica, ce-si nareaza propria poveste!

Apoi, "World War Cup" este un proiect atipic pentru un studio mic, asa cum sintem noi. Este atipic fiindca este o animatie 3D, cu un grad ridicat de calitate vizuala si care dureaza 20 minute. Motiv pentru care lucram la el de 1 an jumate. Trebuie sa-l terminam in toamna.

Scenariul a inceput a fi scris cu mult timp in urma de catre mine si prietenul si colegul meu, Cosmin Sirbulescu. A fost terminat in forma lui actuala de catre o profesionista, Anna Isabela Lazarescu. Scenariu pe care insa, trebuie sa recunosc, inca il modificam, pe masura ce lucram la film.

Este un film serios, sensibil, de oameni mari, construit in jurul a doua personaje, Toma si Barbu, batrani astazi. Filmul plonjeaza mereu in trecut, atunci cand cei doi, adolescenti fiind, iau parte la ultimele zile ale celui de-al doilea razboi mondial. 

Departe de imaginea stralucitoare gasita in propaganda si nostalgie, al doilea razboi mondial a fost o afacere sumbra si brutala, un efort lung si singuratic, care nu a fost niciodata complet descris.

Povestea este conflictul celor doi veterani de razboi intre actiunile lor pe front si viata lor de dupa razboi. Destinati sa regrete zi de zi din restul vietii lor, cei doi imbratiseaza crezul "dezertarea nu este reprobabila, razboiul este ".

Ar mai fi de mentionat si Apolodor, marele nostru proiect de sertar, dupa minunata carte a lui Gellu Naum. El a castigat CNC-ul in 2014 pentru lungmetraj, insa din pacate suma acordata nu ne permite demararea proiectului.

 

Safe Frame-uri comerciale

Am inceput timid, cu o reclama la Romprest:

A urmat la scurt timp campania de lansate a Telekom-ului in Romania, proiect mare, cu 5 spoturi TV de 30 sec si unul de 45. Proiectul poate fi vizionat aici impreuna cu taskurile noastre si making of-uri.

Au urmat proiecte de film. Astfel a inceput seria Selfie, in regia Cristinei Iacob. La seria Selfie lucram si in momentul acestui interviu, terminand “#Selfie 69”, film de vizionat in cinematografe in aceasta toamna.

Dupa care au venit alte reclame si filme, multe dintre ele pot fi vazute pe site-ul nostru. As mentiona doar 2 mai recente: Noroc si Zuzu Max.

 

Clienti. Din Romania si din afara

Noi lucram de obicei cu case de productie, care lucreaza cu agentii, care lucreaza cu clienti. Am avut cazuri in care am lucrat direct cu clientii finali si, de regula, a fost mai usor. In cazul unor clienti dificili, care chiar nu stiu ce vor, agentia este pentru noi un tampon bun.

Jumatate din clientii nostri sint internationali. Am lucrat acest an mult cu Norvegia si cu SUA. Anul trecut s-a intamplat sa fie anul Chinei si Australiei. Nu avem un pattern… site-ul nostru s-a dovedit a fi un bun instrument de marketing, iar clientii ne contacteaza direct.

Si da, exista o mare diferenta intre clientii straini si clientii romani. In primul rand, cei straini planifica din timp productiile. Romanii ne suna in ultima clipa, dovedind lipsa de respect pentru munca noastra.

In al doilea rand, ca remarca generala, mailurile clientilor romani vin cu multe semne de exclamare. Ei poruncesc. Cele venite de la straini incep cu: “very nice job guys, but…”. Voi prefera mereu ultima varianta.

Safe Frame nu este o institutie in adevaratul sens al cuvantului. Pentru noi, cuvinte precum creativitate, pasiune si un pahar cu vin, sint mult mai importante decat a livra un proiect conform briefului primit de la client, facturat, incasat banii, next. 

Ne implicam, avem pareri, avem propuneri si sintem adeseori prezenti inca din stadiul de creatie al produselor la care lucram. Proiectele clientilor devin si proiectele noastre, cu care in viitor ne vom lauda, asadar ne pasa.

 

Animatia si knowhow-ul clientilor

Pai, uite, iti dau un exemplu. Primesti un link de pe YouTube, de regula cu o animatie Pixar sau Dreamworks si apoi intrebarea "Cat costa si cat dureaza sa-mi faceti si mie asa ceva?". Mie atunci mi se pare ca nu se prea pricep… apoi le trimit acest link.

Avem insa clienti, case de productie si agentii, care se dezvolta impreuna cu noi si cu care avem dialog. Incet-incet ne-am cunoscut limitele si stim sa ne anticipam miscarile.

Adevarul este ca, in continuare, clientii cred ca abordand proiectele ca animatie ies mai ieftin si mai repede. Din pacate, nu e asa. Animatia este un mijloc de expresie care nu intotdeauna graieste potrivit. Trebuie sa ai produsul potrivit care se poate exprima prin animatie. Apoi, animatia e tare greu de facut. Noi nu lucram la minut sau la secunda. Lucram la frame.

As putea sa enumar ca sa intelegi operatiile constructiei unui ipotetic film de animatie 3D, cu un singur personaj, intr-un singur decor, fara vreo restrictie de durata: script, regie, storyboard, previz, dialog, muzica, modelare personaj, rigging personaj, animatie personaj, texturare si shading personaj, modelare, texturare si shading decor, animatie de camera, editing, render, compositing, colorizare, finishing si livrabile.

De regula, in animatie oamenii se specializeaza pe una din operatiile de mai sus, ele fiind, fiecare dintre ele, domenii vaste. Ca sa emiti pretentia ca faci film de animatie, ai nevoie asadar de aproximativ vreo 12 oameni care sa lucreze in echipa in tandem.

 
Din studio

 

Hai si-om face reputatie

In afara de site, nu am facut mare lucru sa ne promovam. Sintem in fericita situatie in care avem proiecte mereu fara sa le cautam, vin ele la noi.

Totusi, proiectele personale de animatie ne creeaza faima. Ele reprezinta pentru noi o puternica carte de vizita, deoarece sint facute de noi pentru public si sint expresia creativitatii noastre. Lumea ne stie mai mult din cauza acestora decat din cauza reclamelor efemere ce stau pe post 1-2-3 saptamani - ele avand totusi meritul de a ne asigura traiul de zi cu zi.

Avem, totusi, 3 proiecte de film pentru care lumea ne stie, toate 3 facute sub umbrela Mediapro intr-o echipa mare, le enumar in ordinea importantei:

  • The Zero Theorem in regia lui Terry Gilliam cu Christoph Waltz, Matt Damon si Tilda Swinton;
  • The Flowers of War in regia lui Yimou Zhang cu Christian Bale
  • Si desigur, primul nostru film, Fire and Ice, film cu peste 600 shoturi CG, facut in intregime la Buftea.

 

Viitorul suna a content propriu

Ideal ar fi sa ajungem la creearea exclusiva a contentului propriu pe care sa-l vindem ulterior. Dar cum nu ne putem gandi la ziua de maine fiindca avem prea mult de lucru astazi, probabil mult timp de acum incolo ne veti gasi in aceeasi formula, livrand proiecte minunate si asteptand plati intarziate.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Sectiune



Branded


Related