Avem încă un candidat la categoria tânăr și neliștit, căci nu sunt puțini cei care se regăsesc pe IQads. Nu am deschis un casting, dar pur și simplu ne plac. De ce? Pentru că au la activ experiențe profesionale, multe și unele chiar îndrăznețe. Despre Cristi Ursea vorbim de data asta, graphic designer și mai nou, antreprenor. Cu el ne-am mai întâlnit în diferite contexte, ba la Brands & Communities în 2014, ba tot aici, într-un interviu.
Ca o scurtă trecere-n revistă, Cristi și-a făcut simțită prezența prin televiziune, presă, publicitate; a fost atât intern, freelancer, cât și managing partner. A încercat și munca de ospătar dar a avut grijă să-și construiască și portofoliul potrivit, care astăzi îl atestă ca fiind designer multidisciplinar. Sau cum spune el, baiatul bun la toate și cu propriul studio.
Pentru povestea lui Cristi în format integral și detalii despre Dsgnr Studio, vă invităm să coborâți privirea puțin mai jos:
Experiența în radio
Să lucrez la radio a fost una dintre cele mai mișto chestii pe care le-am făcut în facultate. Din al doilea semestru al anului 1 am intrat în internship la Radio 3Net “Florian Pittiș”, în emisiunea Fetze de WWW, l-am câștigat la Balul Bobocilor. A durat 3 luni iar la final am primit propunerea să devin colaborator permanent.
La vârsta aia nu luam lucrurile prea în serios și mai ratam emisiuni pentru că nu mă trezeam dimineața. Țin minte că într-o zi Ramona, colega și mentorul meu, s-a supărat atât de tare din cauza asta încât mi-a zis să nu mai vin niciodată.
Faptul c-o dezamăgisem m-a motivat și după ziua aia eram mereu primul în studio. A fost mișto rău, pe lângă faptul că mi-am descoperit vocea, am lucrat la dicție și am învățat ce-nseamnă reacție în timp real, totul se-ntâmpla live. După aproape un an am părăsit radio-ul în favoarea agenției, însă m-aș întoarce mereu cu drag în spatele microfonului.
Perioada publicitară
De la job-ul de după radio mi-am dat demisia cu surle și trâmbițe. A fost un proces lung și complicat, pe care nu-l regret pentru că am avut multe de învățat. Ce mi-era clar atunci era că nu voiam să mai lucrez la patron.
Mă săturasem de oameni care le știau pe toate după ce citeau un articol pe net, Excel-uri și tot felul de procese menite să sporească creativitatea, care pentru mine funcționau fix invers. Timp de câteva luni am stat într-o nebuloasă, până într-o zi când am primit propunerea de la niște prieteni să deschidem ceva împreună.
Am durat un an până să-mi dau seama că făceam fix aceleași lucruri ca înainte și că promovam niște valori în care, de fapt, nu credeam. Realizasem că nu-mi doresc clienți, ci proiecte și aveam în cap un model de business în care se pune mai mult accent pe interacțiunea umană și mai puțin pe bullshit de advertising.
Către design multidisciplinar și freelancing
De-a lungul vieții mi-am dat seama că sunt băiatul ăla bun la toate, în sensul în care mi-am descoperit mai multe valeități artistice sau mai puțin artistice. Am încercat din toate câte puțin și mi-am dat seama că unele lucruri îmi plac, altele nu și că dacă lucrez îndeajuns, am potențial să devin al naibii de bun la câteva.
Am fost de la prezentator de emisiune pentru copii, la cameraman la nunți și botezuri și chiar ospătar pe litoral. Toată experiența asta m-a ajutat să mă dezvolt și să înțeleg mai bine viața. În ceea ce privește design-ul, mi-aduc aminte că prima versiune de Photoshop pe care am deschis-o vreodată a fost 7, undeva prin 2004, când ascultam formații dubioase și dețineam fan club-uri. De-atunci am învățat aproape toată suita Adobe și m-am îndrăgostit de compoziție, geometrie, texturi și vectoriale.
Am pus bazele și mi-au trecut prin mână multe proiecte în care am avut ocazia să aplic tot ce citeam și învățam, astfel că mi-am creat un portofoliu diversificat. Proiectele freelance din afara job-ului m-au făcut mereu mai fericit, iar acum uite că am transformat treaba asta într-o afacere full-time :D
Deschiderea studioului
Studioul s-a născut din dorința de un nou început, pe cont propriu, care să-mi dea o stabilitate. Am lucrat o perioadă fără să fiu plătit, pentru că nu aveam soluția legală de a primi banii. Contractul pe drepturi de autor și cel civil de prestări servicii nu erau cea mai bună soluție pentru mine, plus că lipsa unei firme mă împiedica să-mi valorific munca în fața altora.
Cu câteva luni în urmă l-am ajutat pe un amic să câștige un proiect mare și drept răsplată și-a împărțit leafa cu mine. Banii ăia i-am folosit ca să-mi deschid firma și să-mi iau o sticlă scumpă de vin.
Momente dificile
Perioada cea mai nasoală a fost aia în care nu știam ce să fac cu viața mea. Am avut o tonă de idei de afaceri în cap, de la fabricarea de muștar artizanal până la campanii de crowdfunding pentru o alarmă deșteaptă de mașină pe care să poți s-o personalizezi cu propriul beat.
Singurele idei care s-au materializat au fost SICTIR, care a pornit ca un brand de stradă și acum se transformă în platformă de comunicare, și Trustworthy Bear, alter ego-ul meu bucătar, un urs modest care experimentează în bucătărie. Caut mereu chestii care să mă motiveze și să mă țină în priză.
Funcționează atât treaba aia cu “să vrei mereu mai mult de la tine” cât și lipsa banilor - fără ei n-aș avea ce să investesc în propria-mi dezvoltare.
Relația cu antreprenoriatul
Nu-i ușor, dar sunt perseverent și încăpățânat. Dacă mă prinzi într-un moment nasol, e foarte posibil să-njur birocrația. Una din chestiile pe care le detest e statul la coadă. Pe lângă asta, am trecut și prin situații nașpa, am pățit-o ca un cabinet notarial să-mi greșească o declarație, să-și recunoască greșeala și apoi să mă pună să o plătesc.
S-a rezolvat cu o reclamație la Protecția Consumatorului și timp pierdut degeaba. Îmi impun de multe ori să fiu mai zen, să nu mă mai afecteze prostia și nesimțirea altora. Și e bine să ai cu cine să te consulți, am câțiva prieteni antrepenori dispuși să mă asculte, la care-mi permit să apelez cu toate problemele astea.
De ce Dsgnr Studio
Am petrecut multe ore în găsirea celui mai bun nume, dar și mai multe ca să fac identitatea. Am vrut în primul rând să mă reprezinte, apoi să fie ușor de reținut, să sune bine în română și engleză, să se scrie ușor și, desigur, să arate bine, minimalist.
Voiam să fie catchy ca Tumblr, Tinder etc. plus că-mi rămesese în minte un articol mișto despre creierul nostru care poate să citească cu ușurință propoziții formate din cuvinte cu litere lipsă sau inversate.
Diferențiere față de alte studiouri
Îmi place să cunosc și să lucrez cu oameni mișto, care au afacerile lor și cu care am chimie bună. Senzația e diferită atunci când vorbești cu oameni, nu cu departamente, și îmi place super mult treaba asta. În timp, ajung să înțeleg mult mai bine afacerea, mă implic emoțional în atingerea obiectivelor și mă simt mai împlinit când pot s-ajut cu un sfat care depășește contractul.
Cred cu tărie că relațiile interumane autentice stau la baza unei colaborări reușite și-ți spun sincer că nu știu dacă ăsta sau altul e diferențiatorul de succes. Specializarea mea rămâne design-ul grafic, pentru care consum cel mai mult conținut.
Sunt autodidact (în ultimii ani Lynda-didact) și mereu încerc tehnici și abordări noi. Nu există proiect pentru care să nu fac dublul numărului de variante promise, asta ca să-mi pot face eu un shortlist înainte să trimit livrabilele. De asemenea, încerc să intru în mintea consumatorului ca să-mi dau seama dacă ce fac prinde sau nu.
Echipa
Echipa mea se mărește cu fiecare om pe care-l cunosc și care-mi demonstrează că e bun la ce face. Partenerul meu de nădejde, cel care-mi ascultă zilnic toate ideile și cu care mă consult în cam orice situație, e colegul meu de apartament și prietenul meu designer, Călin. Maică-mea e iarăși un om de bază, pentru că dacă stau să-i explic o idee în mai mult de 5 minute, de cele mai multe ori înseamnă că nu-i bună.
Bogdan e programatorul-minune care scoate coduri curate și cu care stau în telefon și 2 ore ca să-mi explice cum funcționează un plugin de Wordpress. Ștefana are cele mai sclipitoare idei de content și mă surprinde cu cele mai directe și argumentate păreri în momentele în am nevoie de ele.
Când am proiecte care implică fotografie, am încredere că Seb scoate cadre mișto și din Groapa Marianelor. Iar pentru filmări și editare video o recomand pe Iulia, care mânuiește Premiere-ul cu același viteză cu care se dă pe longboard. Recent l-am cunoscut pe Andrei Burcea de ale cărui lucrări m-am îndrăgostit și cu care abia aștept să lucrez. Și mai sunt mulți cu care mi-ar plăcea să lucrez :)
Primii clienți
Primul contract pe care l-am semnat la Dsgnr a fost cu un brand de fashion fresh și diferit, Daniella Cristea, pentru care mă ocup de comunicare online și campanii. Daniela a venit prin recomandare de la Anca - omul din spatele RawCoco, prima cofetărie - ceainărie raw vegan din țară, pe care o promovez de aproape un an. Raluca mi-e prietenă de multă vreme și o ajut cu interfața videoblog-ului său și tot ce-nseamnă identitatea online a Trip to Romania.
Cu Oana de la Hadar Chalet îmi place foarte mult să lucrez, pentru că de fiecare dată îmi trimite schițe și desene care mă ajută să-i desenez dorințele. De asemenea, pregătesc relansarea site-ului unui restaurant chinezesc popular din București, pentru care am regândit complet interfața și funcționalitățile. Să nu uit de Bianca și ale ei brățări zen, care mereu mă încarcă de energie pozitivă.
Lucrez însă și pe proiecte cu dezvoltatori imobiliari, agenții de turism, pensiuni și hoteluri, parcuri industriale sau ONG-uri. Nu-mi place să refuz oamenii, mai ales atunci când știu că succesul lor poate depinde de un layout bine făcut sau de o perspectivă nouă.
Promovarea studioului
N-am pus la cale un plan elaborat în ceea ce privește promovarea studio-ului. Lucrurile s-au întâmplat organic până acum și sunt sigur că se vor întâmpla la fel și pe viitor. Una din dorințele mele este ca în toamnă să organizez un mic party de lansare, unde să-i strâng pe toți oamenii ăștia mișto care sigur or să apară cu mai mulți oameni mișto. Sunt curios ce-ar ieși :D
Dezvoltare de servicii și business
Când am deschis firma am ales două pagini de coduri CAEN, în eventualitatea în care apare vreo idee mega-implementabilă și vreau neapărat s-o fac.
Plănuiesc să deschid un magazin online cu bunătăți locale, produse în cantități mici de artizani, afaceri de familie sau diverse organizații, prin care să vând produse funcționale, ușor de integrat în stilul de viață autohton modern și să ajungă o alternativă mișto la magazinele de suveniruri pentru turiști.
E mișto și zona de consultanță, aici mă gândesc la team building-uri și training-uri pentru companiile mici care vor să-și schimbe politica internă sau să dea un refresh, să integreze tool-uri online în comunicarea internă. Mi-ar plăcea să mă implic și în organizarea de evenimente mici, unde pot să vin atât cu concepte cât și cu implementare.