Septimiu Moldovan, cronicarul muzicii electro din Romania

Septimiu Moldovan, cronicarul muzicii electro din Romania

Septimiu Moldovan a inceput sa asculte beat-uri electro prin anii 90, cand si-au facut aparitia la radio. Intre timp, facea si Medicina, caci astazi e medic rezident ATI la Spitalul Judetean din Targu-Mures. Dupa ce online-ul a dat navala, si-a facut un blog care s-a transformat treptat intr-o comunitate si a atras atentia artistilor din domeniu. Lipsa unei istorii coerente a fenomenului l-a facut si accesul la cei care au pus bazele muzicii electro la noi au condus ulterior spre crearea primei Enciclopedii a Muzicii Electronice Romanesti.

Mai precis, Septimiu s-a apucat sa stranga manual date despre peste 200 de muzicieni (direct de la sursa), pe care le-a adunat intr-un volum publicat cu fonduri de la Ministerul Culturii. Povestea, in continuare:

 

Pasiunea pentru muzica electronica

Imi aduc aminte de inceputurile comunicarii prin intermediul internetului la noi in tara, cand existau acele IRC-uri, mult inaintea raposatului Yahoo! Messenger, iar raportat la Facebook Mesenger pare deja strabunic. Imi suna in minte acel clasic "ASL PLS" :)  

In ce ma priveste pe mine, acel "A" (age) nu ma pune intr-o postura deloc favorabila in contextul principal al acestei discutii despre deja vechea poveste a muzicii electronice de pe meleagurile noastre, care este dapanata de aproximativ 50 de ani. Eu abia daca am prins 60% din aceasta perioada, iar asta in cazul optimist in care as fi ascultat din ziua zero electro in locul cantecelelor scumpei mele mame.

Dar cred ca varsta nu e relevanta, deoarece se pare ca sunt foarte putini acei care au contribuit si au fost martori din momentul primordial si pana astazi la geneza, iar nimeni pana acum nu a reusit sa colecteze, sa compileze, sa structureze si sa aseze in paginile unei carti istoria aparitiei acestui gen muzical in tara noastra.

O munca enorma de altfel, care avea nevoie de un suflu adolescentin, de o curiozitate si de un entuziasm juvenil, ghidate de un brat ferm, experimentat, care se semneaza Adrian Enescu.

Pasiunea mea a fost insuflata de radioul anilor '90, cand nocturn, la ore tarzii, se incerca terenul cu noi sonoritati, isi faceau aparitia primele emisiuni care aduceau in difuzoare o muzica alternativa la cotidian, zgomotoasa cum o identificam eu, cu sunete ciudate, noi pentru mine, nemaiauzite, diferite de restul peisajului acustic.

Crescusem cu slagarele vremii, cu Electrecordul, cu placile tatalui meu. I-am nenorocit vreo trei pick up-uri din cauza curiozitatii mele de a modifica turatiile, de a adapta difuzoare in plus, de a le desface de nenumarate ori.

Asadar, noptile aduceau sunete nepercepute de mine pana atunci, si a facut pentru mine trecerea de la pick up-uri la casetofoane. Tot timpul exista o caseta in el, tot timpul erau butoanele "rec" si "pause" apasate, pregatit sa demareze atunci cand auzeam o piesa care imi place.

A doua zi derulam, decupeam benzi, relipeam cu oja mamei si faceam un soi de compilatii cu care fugeam la un prieten sa ascultam impreuna. Mai apoi, din lipsa de bani si din dorinta de a asculta mai amplificat sunetele noi ce le descoperisem, mi-am dat seama ca talentul meu de a desena un fel de graffiti pe coli de hartie, imi poate aduce tot felul de difuzoare si leduri in schimbul unor astfel de schite cu numele personalizat al celor dispusi sa le ofere.

Construiam tot felul de boxe, orga de lumini, efecte, toate astea cu un amarzt de cas mono care ii dadea mamei mele fiori ca ma va praji intr-o zi din cauza felului in care il suprasolicitam sau din cauza faptului ca mereu mesteream cu surubelnita prin el.

 

13 ani pana la Enciclopedia Muzicii Electronice Romanesti

De la pasiune la carte am trecut peste multi ani, circa 13. Schimbarea a fost adusa de achizitionarea primului computer, care a culminat cu debutul erei digitale in muzica, ceea ce a dus la posibilitatea construirii unei uriase discografii.

Revolutia decembrista a favorizat iesirea din cotloane a celor care experimentau muzica electronica, existau si inainte de '89 multi care au creat electro ascunsi prin "dormitoare", dar nu se dorea, sau nu se reusea sa iasa la suprafata in fata publicului decat compozitori ai muzicii clasice, care experimentau noi sonoritati electro-acustice cu ajutorul orchestrelor lor, sau instrumentisti pop-rock care utilizau in premiera sintetizatoare.

Revenind la idee, cea de-a doua "revolutie", cea digitala, m-a facut sa trec de la ascultator la blogger, nascut din nevoia de a interactiona, de a identifica si alte persoane cu care aveam in comun acest gust muzical. Pe acest site impartaseam recenzii, biografii, discografii, iar mai apoi, dupa ce am reusit sa atrag atentia artistilor am inceput sa realizez si a prezint impreuna cu acestia interviuri, mixuri si chiar compilatii.

Am gasit in ei persoane foarte deschise, dornice sa ofere informatii, recunoscatoare ca exista cineva care este interesat de munca lor. Lucru enorm de diferit fata de astazi, cand muzica electronica a devenit o industrie, cu un intreg aparat de mediatizare, cu manageri, case de discuri specializate, eventuri, etcetera, al caror mare minus este ca a rupt practic pasarela dintre muzician si ascultator. Asta exceptand alte polemici financiare si asa mai departe, chestiune care am detestat-o intotdeauna, dar de care esti involuntar dependent.

De ce mi s-a parut important sa existe enciclopedia?

In primul rand a fost o necesitate, s-a nascut din altruism, din dorinta de a impartasi informatiile stranse zi si noapte, din dorinta de a acoperi din uriasele lacune informationale care existau in spatiul virtual, din lipsa datelor despre unii muzicieni care experimentasera deja de multi ani in sfera muzicii electronice, din intriga ca acestia se zbateau nemeritat in anonimat.

Cifra 50 nu este tocmai de neglijat, este un numar mare de ani si era inacceptabil sa nu fie documentati intr-o carte.

A durat foarte mult totul. Am finalizat in mai putin de un an cartea, apoi am asteptat vreo doi ani finantare, care a venit slava Editurii Digital Data si Administratiei Fondului Cultural National. A trebuit practic sa o rescriu aproape in intregime, sa aduc informatiile la zi.

Criteriile nu au putut fi decat subiective, deoarece nimeni nu a dorit sa se implice intr-un proiect atat de amplu, multa lume nici nu credea ca voi reusi vreodata sa o public, pentru ca sunt cunoscute naravurile romanesti si cat de greu este sa pui in aplicare o idee.

Din cauza aceasta pot sa si spun ca exista un decalaj de aproximativ 20 de ani intre aparitia la noi, respectiv in Vest, a muzicii electronice, lucru valabil si in multe alte domenii nu doar in cel muzical.

Publicul reticent pe o parte, media autohtona pe cealalta parte, nu intram in detalii pentru ca aceasta discutie ar face parte din cele fara de sfarsit.

 

Proces

A fost foarte greu sa tratez in mod echivalent si sa multumesc peste 200 de muzicieni cati au colaborat la scrierea acestei carti, deoarece am tinut mortis sa o scriu de la zero cu informatii luate direct de la ei, pentru a evita inadvertentele si conflictele de tip plagiat.

Totul s-a desfasurat prin email si telefon, proces greoi, cu intarzieri, refuzuri, reprosuri, defaimari si toate obstacolele pe care le-ai putea intampina, momente care te afecteaza atunci cand faci din suflet ceea ce faci.

 

Finantarea prin AFCN

A fost foarte greu sa gasesc o sursa materiala pentru tiparirea cartii, a fost un concurs de finantare lansat de cei de la AFCN, care a cuprins mai multe etape, iar cei de la Editura Digital Data s-au ocupat exemplar de dosar si de chestiunile birocratice.

 

Muzica electronica in Romania

Nu-mi place sa clasific, sa ierarhizez, sa desemnez. Nici nu prea putem spune ca exista un muzician care sa se fi dedicat muzicii electronice pure din momentul zero si pana astazi. Toti au experimentat acest gen in paralel cu un altul, care sa le asigure painea. Nu puteau trai doar de pe urmele muzicii electronice. Dar pot spune ca una dintre cele mai vechi compozitii identificate de catre mine in cautarile mele dateaza din anul 1965.

Apoi dupa Revolutie primele petreceri, muzica electronica a inceput sa se transmita la radio si sa apara primele compilatii muzicale, iar prin anul 2000 au inceput si televiziunile sa transmita si se organizau concursuri de descoperire a talentelor.

Momentul cand scena a adunat toate elementele si structurile necesare numirii unei "scene muzicale electro" in adevaratul sens al cuvantului s-a produs cred eu abia dupa anul 2007, prin evolutia DJ-ilor, care au facilitat importul de aparaturi si idei o data cu aderarea tarii noastre la UE si facilitarea accesului la tot ce este nevoie. Astazi nu ducem deloc lipsa de festivale de prestigiu, in spatele carora sta o adevarata coloana vertebrala formata din toate structurile necesare unei industrii muzicale.

Nu avem traditia unor tari precum Germania, nu am inventat noi sintetizatorul, insa avem si noi specificul nostru. Spre exemplu, de la inceputuri s-a experimentat un melanj intre electro si folclor, ceea ce putem spune ca e unic in peisajul european.

 

Probleme

La inceput, o problema a fost reticenta publicului si a caselor de discuri care sa investeasca in astfel de artisti, iar apoi s-a produs exact reversul medaliei, o deschidere larga a portilor de catre Vest si importarea grosolana, artificiala a sound-ului si obiceiurilor, care a sters din amprenta noastra caracteristica.

Dar este specifica noua, romanilor, tendinta de a importa totul si de a da la o parte ce e autentic, avem impresia ca tot ce e strain e bun si tot ce e romanesc e prost. E pacat, pentru ca avem o istorie si un trecut frumos, avem si noi brandurile noastre pe care ar trebui sa stim sa le valorificam.

 

In continuare

Mai departe ma axez in principal pe cariera medicala, iar pasiunea mea va continua prin prisma placilor si pick up-ului meu, colectie la care inca mai sunt multe exemplare de adaugat.

Mai sunt aproximativ 50 de exemplare la un pret redus de 14.39 RON din lotul de 500 bucati subventionate prin sprijinul AFCN, care sper eu ca se va epuiza, astfel incat sa putem tipari un nou lot. Asadar, puneti mana si comandati de pe digitaldata.ro.

Cat despre editia 2, depinde tot de cititori, este o munca enorma in care as vrea sa fie implicati mai multi redactori, fotografi, etcetera, pentru a fi cat mai bine documentata  cat mai profesionist realizata. Visul meu este si un documentar, dar asta e alta poveste. Sunt deschis, sunt de gasit aici :)

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Subiecte

Sectiune



Branded


Related