Prima Ediție e matinalul Digi FM unde Cătălin Striblea și Bogdan Miu se dau peste cap și-ți aducă în fiecare dimineață în difuzoare tot ce-i important, dar și divertisment și muzică. Cum announcerii nu sunt suficienți pentru succesul unui post de radio, partea de project management e responsabilitatea Adinei Goriță care se asigură că toată bucătăria care ține de brand și publicitate e în regulă.
Cât de relevant mai e radioul și ce înseamnă să produci un matinal povestesc Cătălin și Bogdan în continuare, cu completări despre partea de marketing de la Adina:
Succesul în radio
Cătălin: Naturalețe, pregătire, spontaneitate, interactivitate. Sunt o grămadă de ingrediente care trebuie puse la un loc. La modul cel mai simplu spus, trebuie să fie ca întâlnirea dintre câțiva prieteni buni, cărora le este dor să petreacă ceva timp împreună.
Iar în cazul nostru pentru că suntem un program cum încă nu s-a făcut în România, informații de cea mai bună calitate. Rapide, clare și însoțite de analiză.
Bogdan: Si eu merg pe naturalete. Programul trebuie sa vorbeasca despre oameni si subiectele care-i intereseaza direct si in care se regasesc. Radioul se bazeaza mult pe legatura pe care o creezi cu oamenii, mai ales ca face parte din rutina de zi cu zi a ascultatorilor. Cred ca e de succes daca cei care ne asculta ajung sa ne considere parte a vietii lor chiar daca nu ne cunoastem.
Elementele cheie
Cătălin: Digi FM este un radio unic care s-a pozitionat sub sloganul ”Puterea Informației.” Așa că primul lucru pe care-l gândim la Prima Ediție este să avem informație de calitate. Ne dorim ca această informație să fie în premieră, să auzi personajele unor povești și să le comentezi cu publicul. Diversitatea este un alt element important. Trebuie să discuți cam tot ce se discută la o întâlnire cu prietenii: un pic de politică, un pic de sport, ce fac copiii, ce probleme au, ce este nou în viața ta, dar și a comunității.
Și, da, lucrăm cu un desfășurător în care lucrurile sunt precizate destul de clar. Stăm de vorbă între noi în seara dinaintea programului, știm ce avem de făcut, nu lăsăm lucrurile la întâmplare. Și de abia după asta vine personalitatea prezentatorilor. Suntem conștienți că lumea vine să ne asculte pe noi și trebuie să găsim formulele cele mai potrivite. Modul în care reușim chimia asta este vital pentru buna dimineața celor care ne ascultă.
Bogdan: Personalitatea prezentatorilor este esentiala, insa dincolo de aceasta este important continutul din spate si munca echipei. Cu cat oamenii se inteleg mai bine in spatele microfoanelor, cu atat programul suna mai bine on-air. Si invers.
Partea de content este cea care da directia programului, insa indiferent de scriptul facut in prealabil suntem flexibili cand vine vorba de o informatie importanta si de ultima ora. Cand ne asculti pe noi, stii ca poti sa si razi, dar daca se intampla ceva important, avem toate informatiile.
Planificare vs. spontaneitate
Cătălin: ”Cea mai bună spontaneitate este cea lucrată acum două zile”, l-am auzit spunând o dată pe Paul Grigoriu. Și i-am dat dreptate. Poți să fii spontan doar din punctul în care știi exact ce ai de făcut, cel puțin eu. Așa că programul acesta este pregătit în detaliu, iar momentele lui speciale apar tocmai datorită faptului că noi lucrăm pe un teren foarte solid.
Bogdan: Mie imi place spontaneitatea, dar sunt zile cand, spontan, ea nu apare. De aceea, planificarea ramane un lucru important pentru orice program radio. Totusi avem spontaneitatea ca atunci cand ne vine o idee mai buna sa o punem in practica.
Evoluția pieței de radio din România
Cătălin: Am trecut printr-o perioadă romantică la începutul anilor '90, când totul era permis și am trăit spectaculos, probabil cel mai spectaculos în radio. A urmat apoi o perioadă de industrializare, în care s-au construit formate numai pe bază de audiențe și de cerere de public.
Digi FM revine acum la principalul scop al radioului, cel de comunicator al comunității, cel care face legătura între oameni, dar și între oameni și responsabilii comunității. De fapt, asta ne dorim: să resetăm un pic modul acesta de-a vedea radioul. Nu putem doar să-i distrăm pe oameni: facem și asta, dar avem responsabilități în fața lor.
Bogdan: Piata radio s-a maturizat si acopera acum aproape tot publicul. Mai sunt nise neexploatate, dar cred ca e timp. Noi am intrat pe o zona care de ceva timp nu era bine acoperita. Suntem un radio generalist, dar avem opinii si multe informatii. Ascultatorul comercial, care poate fi antreprenor, corporatist sau pur si simplu o persoana activa interesata de actualitate, se va regasi in formatul nostru.
Radiourile au devenit corporatii, cu ROI-uri si cartele de acces la intrare, dar s-a pastrat ceva si din poezia anilor ’90. Comparand cu evolutia televiziunii, sper ca apreciaza toata lumea ca radioul a pastrat un oarecare nivel si nu se ghideaza doar dupa „asta vrea publicul”.
În ce contexte ascultă oamenii radioul
Cătălin: Clasic, toată lumea o să-ți spună că în mașină. Au atât de multe instrumente acum la îndemână, încât te întrebi cum de-l mai ascultă. Dar nevoia asta de-a sta de vorbă cu cineva va exista tot timpul. Marea întrebare este cum îl faci să-și pună radioul pe telefon, pe tabletă, cum îl faci să știe că mai are nevoie de el. Trebuie să-i recreezi contextul și asta ia timp.
Bogdan: Si trebuie sa fii interesant si sa-i aduci si altceva dincolo de playlistul personal pe care deja il are. La toate conferintele despre radio din ultimii ani se spune acelasi lucru: continut! Asta face diferenta. Radioul se asculta si in masina, da, dar pana la urma acolo petrecem o mare parte din timp. Nu stiu ce se va intampla cand masinile autonome vor pune stapanire pe strazi. Practic soferul ar putea accesa si continut video sau ar putea citi, dar aici e treaba noastra sa-i castigam interesul. Oamenii vor asculta mereu radioul pentru ca vor sa comunice si sa fie informati.
Brandul Digi FM
Adina: In ceea ce priveste Digi FM, vrem sa comunicam valorile brandului cat mai clar. Suntem un post radio de informatii, un post echilibrat, care isi doreste sa pastreze predicatele de comunicare asociate brandului Digi24, integritate, diversitate de opinii, acuratete si echidistanta.
In acelasi timp, suntem un post radio care incurajeaza dialogul. Informatiile noastre se regasesc in preferintele ascultatorilor nostri. Pastram interactivitatea deschisa, atat prin emisiuni specializate (mentionez aici “Interactiv” cu Lucian Mindruta, emisiune conceputa exact pentru dialog), cat si printr-un dialog permanent cu ajutorul unei linii de SMS.
Programele si campaniile noastre, mecanismele din concursuri, reflecta politica noastra de comunicare deschisa si transparenta.
Fenomenul podcast
Cătălin: Culmea că există o piață de podcast, dar probabil tot pentru produse din afară. Și asta este piața aceea a oamenilor care caută informații, opinie, comunicare. Cum să faci podcast în România? Cu muzică? Omul își pune oricum ce muzică vrea. Cu glume poți face doar dacă ești stand-up comedy, iar concursurile nu merg. Ca să faci podcast trebuie să crești public. Și nu-l avem. Încă.
Bogdan: De ce in Romania nu a prins Twitter-ul dar suntem cei mai mari fani Facebook? Fiecare piata are specificul ei si probabil podcastul nu este pentru Romania. Ascultatorii iti acorda atentia daca stiu cine esti, personal sau ca brand. Altfel este mai greu sa ajungi celebru doar cu vocea si opinia. La vloggeri e mai simplu, deci pana la urma video killed the radio star.
Adina: Luam in considerare componenta timp, dar si continutul. Ne dorim sa fim ascultati in direct – subiectele pe care le abordam sunt de actualitate, insa vom pune la punct si un sistem de accesare a programelor de interes pentru cei care poate nu au avut cum sa fie pe receptie intr-un anumit interval. La podcasturi ne vom gandi la un moment dat, in viitor, dupa ce vom analiza daca este cazul sa dezvoltam un astfel de produs, daca este relevant in formatul nostru.
Audiență
Adina: Avand in vedere ca suntem nou-veniti pe piata radio si proaspeti membri ARA, cifre oficiale avem pana acum din masuratorile valulului de primavara 2016: am debutat pe locul 8 in clasament pe urban. Sunt cifre care ne-au dat un reper de start: de aici pornim, de aici ne dorim sa crestem.
Cifrele ne-au confirmat si ca prin modelul conceput la lansare - al unui radio de informatii si dialog - am inceput cu bine comunicarea cu ascultatorii pentru care am gandit acest radio. Avem un public comercial atractiv pentru advertiseri: adulti activi profesional, cu studii peste medie, din zona urbana. Dezvoltam in continuare dialogul cu ascultatorii si mentinem cercetarile, pentru a face din Digi FM postul de radio preferat al ascultatorilor.
Target
Adina: Ca repere demografice seci, ne adresam persoanelor active intre 30 si 49 de ani, cu un core target de 35 – 45, studii peste medie, provenite mai ales din zone urbane. Ca profil insa, ascultatorii Digi FM sunt adulti activi, curiosi, tineri in fapt, in gand si in atitudine, interesati de diverse domenii asupra carora doresc sa fie intotdeauna tinuti la curent.
Sunt persoane ocupate, care asculta radio in timp ce isi desfasoara activitatile zilnice, nu au timp de pierdut. Asculta Digi FM la volan, acasa si, cand pot, la serviciu – si asculta suficient timp ca sa se poata declara bine informati.
Publicitate non-spot
Adina: Ne concentram mai ales pe acel model care are la baza continutul intersant pentru ascultatori si tipul de programe pe care noi le avem deja in grila. Nu schimbam continutul pentru publicitate, ci dezvoltam un content atractiv si subiecte de interes pentru ascultatorii nostri, iar de aici putem dezvolta proiecte integrate firesc in program.
Imbracam emisiunile, rubricile, subiectele. Dedicam continut. Construim un marketing of sales aplicabil, prin concursuri dedicate unui program, sau concursuri listen & win. Desigur, in limitele dialogului cinstit cu ascultatorii si respectand reglementarile CNA.
Dezvoltarea proiectelor de publicitate non-spot
Adina: Ne dorim sa pastram controlul asupra continutului, insa prin dezvoltarea unui dialog cu advertiserii, am realizat astfel de proiecte de succes. Nu pot spune ca initiativa a fost 100% de o parte sau de alta – au fost colborari si constructii comune. Pana acum, am aplicat modele diverse, dar am pastrat controlul editorial pentru ca este foarte importanta pentru noi, iar partenerii nostri au inteles asta.
De exemplu, difuzam deja un anumit tip de continut sub o anumita forma si oferim produsul celor care se pot asocia cu el. Alternativ, pe un format deja existent, putem dezvolta un proiect comun, mai amplu sau mai restrans, in functie de interes – un interviu intr-o emisiune specializata, un grupaj de informatii dintr-un anumit domeniu, etc. Suntem deschisi in general unor astfel de proiecte, atat timp cat continutul este pe placul ascultatorilor si nu iesim din formatul nostru. Si desigur, in limitele reglementarilor CNA.
Clienții
Adina: Am avut clienti interesati de aceasta abordare non-spot, fie ca singura forma de adverstising, fie ca parte a unei oferte mai largi. Clientii cu care am dezvoltat astfel de proiecte provin din diverse domenii: banci, producatori auto, organizatori evenimente, ONG-uri care promoveaza si dezvolta campanii civice, culturale, educative.
Din experienta noastra de pana acum, astfel de proiecte reprezinta o buna oportunitate pentru toti cei implicati (radio, advertiser, ascultator), iar formatul Digi FM permite realizarea lor. Cativa clienti si parteneri (in concursuri): Alpha Bank, Danone, BCR, Casa Rusu, Ford, MOL Romania.
Relevanța radioului în viitor
Adina: Noi credem foarte mult in relevanta radioului, altfel n-am fi pornit la drum. Pastreaza o latura emotionala, dar este mediul cel mai la indemana pentru a primi informatie, indiferent unde te afli: acasa, in masina, in oras, pe drumurile Romaniei. Depinde doar de acoperirea postului, iar reteaua Digi FM are acoperirea care ii poate tine conectati la realitate si ii poate conecta intre ei pe ascultatorii din toata tara.
Cătălin: Radioul tocmai își revine. Va începe o mare bătălie a relevanței pe această zonă. La ce s-a întâmplat în anii din urmă, nu mai e decât o soluție: să meargă în sus. Deja sunt câteva zone, unde radiourile grupează din ce în ce mai multe voci importante. Actorii importanți din viața noastră și-au dat seama că o mare parte din mediu a fost lăsat de izbeliște, iar acum se muncește la recuperarea acestui spațiu.
Formate de conținut – evoluție în viitor
Adina: Ei, aici intervine diferentierea intre posturi: printr-un continut bun, adaptat la cerintele ascultatorilor si, in egala masura, printr-un mod de transmitere prietenos, placut, simplu si la obiect, un post de radio isi va pastra relevanta in timp, indiferent de inovatiile tehnologice.
Cătălin: O să auzi din ce în ce mai mulți oameni vorbind la radio. Piața ideilor își caută noi forme de a ajunge la oameni și va crește odată cu România. Cu cât țara asta va produce mai mult și radioul va avea ceva de spus, la modul propriu.
Previziuni pentru piața de publicitate radio
Adina: Ca piata oricarui alt mediu de comunicare, se poate mentine si chiar creste daca se adapteaza tuturor factorilor care aduc schimbarea. Si aici este nevoie de imaginatie, inovatie si atentie mare la public. Cine, ce, unde, cand, de ce si cum – intrebarile jurnalistului raman relevante si aici.
La fel de relevant este dialogul intre toti actorii pietei, de la posturile de radio, la inovatorii tehnici, la business-uri interesate de expunere si comunicare cu consumatorii si nu in ultimul rand, la ascultatori. In context, eu mi-as dori o atentie mai mare a tuturor asupra profilului consumatorului: sa conteze la fel de mult intrebarea „cine sunt?” decat intrebarea „cati sunt?”.