Febra Pokemon GO arata cum un tandem simplu online-offline are de milioane (miliarde?) de ori mai mult farmec decat are digitalul pe cont propriu. Brandurile si agentiile se cunosc prea bine cu termenul asta de "experienta completa", desi nu-l pun in scena atat de des pe cat il pronunta. Dar foarte curand vor avea un nou suport pentru asta: The Pokemon Company da drumul Pokestop-urilor sponsorizate. Mai jos, un articol care aprofundeaza subiectul, parte dintr-o serie editoriala axata pe knowhow si trenduri in comunicare semnata de Perceptum Concept.
Un Squirtle grasut si simpatic, de 9 kg si doar jumatate de metru, ar putea fi prima ta captura in lumea lui Pokemon GO.
Urmatorul va fi ceva mai greu de gasit si sigur te va scoate din casa, te va ademeni cu flash-uri verzi in parcul de vizavi sau la magazinul din colt.
Pentru tine va fi inceputul unei aventuri posibil generatoare de dependenta (imediat iti vei da seama ca ti-l doreai, de fapt, pe Pikachu ca starter Pokemon…).
Pentru Nintendo, compania producatoare, va fi inca un vanator adaugat in palmaresul care numara deja mai multi utilizatori decat Twitter si a ingenunchiat Candy Crush Saga, detinatoarea recordului in materie de incasari.
Pentru marketeri, joaca de-a Pokemonii e deja o mina de aur. Desi The Pokemon Company nu a dat inca drumul reclamelor platite/locatiilor sponsorizate in joc, marketerii nu asteapta, isi inventeaza propriile strategii si isi aliniaza mesajele, creativ, la isteria in masa provocata de creaturile plimbarete, cu descendenta japoneza.
Prima regula Pokemon GO creeaza cel mai prielnic mediu pentru campaniile de marketing
Inca de la inceput, jocul iti spune regula de baza: Stay aware of your surroundings / Fii atent la tot ce vezi in jur.
Nici ca ti-ai putea dori, ca om de marketing si publicitate, un public mai curios, mai prezent, mai dispus sa raspunda la stimulii vizuali din apropierea lui, mai motivat sa cerceteze noi locatii si sa urmeze indicatii.
Si daca te ambitionezi sa mergi impotriva curentului, tot ai de invatat din obsesia Pokemon GO: notorietatea bate ingeniozitatea. Ingress, jocul de realitate augumentata cu geolocalizare produs de Nintendo inaintea lui Go a cunoscut un succes relativ si s-a impus lent, de-a lungul unor ani.
Pokemon GO, in schimb, a atins culmile popularitatii inca din ziua lansarii, desi nu se deosebeste foarte mult, ca si structura, de Ingress.
"Serverele noastre au fost coplesite de interesul vostru incredibil” a fost mesajul cu care s-a scuzat compania atunci cand fanii proaspat activati intr-un numar coplesitor, nu au mai putut sa descarce jocul.
Ce a propulsat cu adevarat acest joc? Popularitatea creaturilor cu care, mare parte dintre mileniali au copilarit si au crescut. Pokemonii au fost alaturi de ei dintotdeauna, iar acum, cand ei au devenit oameni maturi, independenti, ii pot intalni in lumea cvasi-reala, le pot intoarce favorurile, ii pot ingriji, duce la sala, hrani…
Lectia este evidenta: oricat ar fi de smart, de catchy, de funny si de challenging, conceptele campaniilor de branding, lansarilor si brandurilor in sine, vor gasi un ecou cu atat mai mare in puterea de atasament a publicului, cu cat se vor baza pe emotii simple, pe valori impartasite de generatii intregi, pe simboluri recunoscute de mase.
Hillary Clinton isi da intalnire cu alegatorii la Pokestop!
Sigur, daca alegi sa mergi impreuna cu valul si sa profiti de viteza uimitoare cu care se propaga, Pokemon GO poate fi un instrument de marketing in sine, chiar si in aceasta perioada, inainte de lansarea locatiilor sponsorizate promise.
Companiile, politicienii, sectiile de politie, mall-urile, agentiile de comunicare il folosesc deja pentru a strange legaturile informale cu publicul, pentru a arata empatie si complicitate, pentru a-si consolida reputatia in mediul digital.
Yelp, platforma de review-uri localizate geografic are deja o harta a Pokestop-urilor de unde utilizatorii-vanatori de Pokemoni se pot aproviziona cu oua sau pot face Pokebile.
Pusi pe sotii, politistii din Manchester, New Hampshire, au postat pe pagina de Facebook un anunt in care invita un numar limitat de persoane la vanatoare unui Charizard, o specie rara de Pokemoni, in curtea sectiei de politie.
Pe cine au tag-uit, de fapt, in postare? Pe toti cei din lista lor de “Most Wanted Criminals”.
Ceva mai practici, cei de la T-Mobile lanseaza o promotie prin care ofera trafic de date gratuit in Pokemon GO timp de un an, plus reduceri la incarcatoare de telefon, rapiditatea cu care jocul consuma bateria fiind deja o legenda urbana.
Lansarea in Japonia, anuntata pentru 20 iulie, cu primele locatii sponsorizate din lume
Pentru a revigora interesul cumparatorilor, mall-urile sunt deja la linia de start si asteapta semnalul care va da liber la Pokestop-uri si Pokegym-uri sponsorizate. Deocamdata, doar lansarea in Japonia a acestui joc aduce cu sine si primele locatii sponsorizate. E vorba de 3.000 de restaurante McDonald's si toate din Japonia.
Pe de alta parte, nici comunicatorii din spatele politicienilor nu stau cu mainile in san, ci cu ochii pe interesul public. Iar in acest moment, interesul public international are ochi predominant oblici, nume de origine predominant japoneza, solzi/carapace/coada rasucita si un chef nebun de v-ati ascunselea.
Insasi Hillary Clinton a scos un pokemon pe gura la una dintre intalnirile cu alegatorii: “Nu stiu cine a creat Pokemon GO, dar ma gandesc serios cum sa aduc Pokemonii la vot.”
De altfel, echipa de campanie a doamnei Clinton a si programat weekend-ul trecut un eveniment de inregistrare a alegatorilor la un Pokestop din Ohio.
Avem Pokestop. Ce facem cu el?
In Romania, Pokemon GO s-a lansat oficial de foarte putin timp si deja un clujean a lansat o aplicatie destinata antreprenorilor din toata lumea, care vor sa atraga clienti si sa faca profit de pe urma acestui joc.
Este foarte limpede ca, la nivel mondial (deja putem vorbi de impact mondial), Niantic Labs, creatorii Pokemon GO, nu vor putea gestiona singuri toate nevoile de marketing si publicitate ale utilizatorilor, sau toate oportunitatile de crestere a afacerilor prin intermediul jocului.
Agentiile de marketing cu viziune, deschidere catre tehnologii inovatoare si abordare multi-channel a campaniilor de marketing social, vor putea aduce companiilor solutii castigatoare de integrare a acestei vanatori frenetice in strategiile de business.
Pentru ca nu ajunge sa cumperi niste momeala in joc, sperand sa atragi pokemoni la tine in magazin, care pokemoni sa poata atrage, la randul lor, utilizatori innebuniti dupa shopping. Nu ajunge nici sa cumperi acele mult ravnite gym-uri sponsorizate.
Lucrurile sunt mult mai nuantate si niste documente interne “scapate” pe internet, care au circulat intre Niantic si McDonald's, vorbesc despre probleme carora inca nu li s-a gasit rezolvarea ideala: cazul in care gym-urile localizate in McDonald's-uri nu pot fi accesate din cauza semnalului prost wifi din respectivele restaurante, sau cazurile in care jucatorii intra, ocupa mesele, scaneaza interiorul, dar nu se grabesc sa comande inca un burger sau o placinta.
Aici apare rolul marketerilor locali, al celor care vor cunoaste atat de bine publicul, incat vor sti sa le ofere acele recompense emotionale sau materiale la care raspunsul va fi cel asteptat, cu ROI-ul aferent.
Pokemon GO e abia la inceput. Sau e abia inceputul. Prin el, lumea digitala iese in strada, oamenii isi dau intalnire cu personajele virtuale in locuri reale, privitul in ecranele device-urilor mobile nu mai provoaca sedentarism ci indeamna la plimbare, miscare in aer liber, socializare. Cu siguranta, si acel “Go” din titlul jocului induce ideea de mobilitate, dar este in acelasi timp un percutant call-to-action permanent pentru jucatori.
Pokemon GO este semnul cel mai graitor ca online-ul nu mai are loc doar in online, ca offline-ul e pregatit pentru experiente digitale care ii provoaca realitatea fizica si ca in acest ecosistem nou creat afacerile vor avea locul lor, pokemarketingul va avea locul lui, iar bomboanele, ouale de Pokemon si Pokemonii cei mai rari si ravniti vor putea deveni o valoroasa moneda de schimb in relatia oamenilor cu brandurile.