Unde graniță nu e, nimic nu e. Ori ba?

Unde graniță nu e, nimic nu e. Ori ba?

Fake Flag e inițiat de Mircea Mocanu (art cu experiență de vreo 8 ani în agenții ca Lowe, Next, GMP sau DDB) și Tudor Prisăcariu (fotograf și om de digital, ownerul studioului VERDE). Deci doi publicitari. Care, în tot parcursul lor, au avut grijă să-și petreacă timpul liber extrem de constructiv, cum se vede imediat mai jos. Da, sunt unii oameni ale căror pauze de lucru înseamnă de fapt lucrul la altceva.

Iar steagurile false sunt obiectul celui mai nou proiect care i-a adus împreună. Fake Flag e un site unde poți crea steaguri custom, combinând elemente și layout-uri ale celor originale. De ce? Pentru ca "o oaie tyroleza nu ține seama că paște pe teritoriul Austriei sau al Italiei. Așa și noi, facem parte din teritorii delimitate stilistic gradual, asemeni unor gradienți, ne întrepătrundem și influențăm".

Ideea a venit de la Mircea, iar Tudor a construit mecanismul. Despre preocupările lor vizavi de publicitate, design sau identitate națională povestesc mai jos: 

 

Tudor Prisăcariu: Londra, OLO si VERDE

Tudor: Așa cum am menționat mai devreme, între 2008 și 2012 am lucrat la Londra. Primul job a fost la Graphic Alliance. A fost un contact extrem de util cu clienți mai mari (Vivienne Westwood, Temperley, Tank Magazine, etc.) și mi-a permis să mă perfecționez foarte mult mai ales pe partea de programare.

În 2010 m-am mutat la Sennep, un studio digital cu o reputație bună pe piața de acolo

Pe lângă proiectele comerciale, am fost implicat și în multe din proiectele independente ale studioului, precum jocul OLO sau „bursa” de stickere Sticker Swapping.

De la sfârșitul lui 2012 am trecut pe freelance, înființând propriul meu studio, VERDE. E un pas pe care l-aș fi făcut și dacă nu m-aș fi întors în România, simțeam că am acumulat suficient pentru a încerca să mă aventurez pe cont propriu.

Până acum e un pariu cel puțin reușit. E foarte mult de muncă, însă și libertatea este mult mai mare, atât ca stil de viață dar mai ales în plan creativ. Printre proiecte:

Pe Mircea l-am cunoscut inițial pe net, apoi ne-am întâlnit la întoarcerea mea în România și am devenit buni prieteni.

 

Mircea Mocanu: Other, Spita, Artskul

Mircea: Îmi amintesc cu umor cum nu întelegeam de unde are Tudor (London-based atunci) energia și motivația să se bage în proiecte colaborative cu tot felul de oameni de pe la noi. Între timp am înteles nu doar beneficiul acestui mindset, dar am văzut că Tudor bagă mare, fiind dedicat total work-ului său, ca și mine.

Proiectele de freelance au luat locul jobului de agenție și m-am concentrat pe lucrări naturale stilului meu, colecționând work pe Other.

Alternând hazul cu necazul, am făcut proiecte pentru branduri precum Spiță sau Artskul, reușind să ies din neproductivitatea vieții de shnitzel-face din birou.

Jucându-mă pe un tărâm nou, al brandurilor independente, mi-am dat seama cât de devreme e, oricât ar fi fost de trăitoare experiențele de cult bike dealer.

M-am bucurat să realizez brandul lui Grigore Leșe, dezvoltând câteva campanii drăguțe și asudate, pe o perioadă mai lungă de timp, vizibile în diferite medii, TV, print, OOH, net.

În ultimul timp am alăturat digital design-ul zonelor mele de interes, sketch-uind sau facând prototyping cu spor.

Din asta a ieșit un alt proiect foarte drăguț, un site fashion pentru Blid - duo-ul creativ Marian Pălie și Iulian Nan, făcut tot împreună cu Tudor.

 

"Design de calitate" = ?

Mircea: Am insinuat că designul (bun sau rău) circulă neobosit, e limbaj, e memorie. Standardele calitative de orice tip diferă atât de mult, încât e prea larg topicul.

Tudor: E în principal vorba de un lucru gândit în profunzimea sa, dincolo de o formă grafică plăcută dar fără nicio bază solidă.

E însă greu de dat o definiție exactă, așa cum a spus și Mircea, până la urmă e vorba de un concept subiectiv și ceea ce îmi place mie e posibil să nu fie apreciat sau înteles de mulți alții.

 

De unde preocuparea pentru Fake Flag?

Mircea: Cred că fiecare idee adună în ea particule din idei anterioare, sau paralele. În cazul ăsta, amândoi am avut proiecte legate de identitatea națională sau steag.

Printre ele, în urmă cu un an, am lansat primul ghetto brand cu pușcăriasi notorii locali, etalând coloratura politicianului hoț: Jailando.

Tudor: Și eu am fost mereu preocupat de ideea de identitate națională, până acum în principal în contextul Românesc.

În 2007 am făcut o explorare fotografică a țării, Entropy, iar în 2009/2010 am venit cu ideea unui brand alternativ pentru Români, Cercul Galben, cu originile în evenimentele din '89.

În privința Fake Flag, Mircea a venit inițial cu ideea iar eu am adus expertiza tehnică. Am dezvoltat împreună conceptul și rezultatul e ceea ce se vede acum.

Nu am vrut să ne adresăm doar unui anumit segment, chiar dacă e un proiect de design cred că oricine poate rezona cu el. Privit la suprafața, Fake Flag poate parea un simplu joc vizual, însă pentru cei dispuși să privească mai în profunzime, este un exercițiu mult mai complex.

 

Rolul Fake Flag

Mircea & Tudor: Explorarea este o condiție existențială, nu este un gimmick gen Pokemon Go. În această necesitate umană de a ști ce e la stânga sau la dreapta, granițele nu se pot interpune.

O oaie tyroleza nu ține seama că paște pe teritoriul Austriei sau al Italiei. Așa și noi, facem parte din teritorii delimitate stilistic gradual, asemeni unor gradienți, ne întrepătrundem și influențăm.

Dorința de a supraviețui este open source. Noi am transformat o librărie de steaguri într-un experiment interactiv și fun, facilitând refrazarea întrebărilor.

Au fost mai multe variante de nume, ne-am oprit la cel care este simetric, simplu și global. Trebuia sa aibă rezonanță de aplicație fun, însă și puțin controversată (politics, false flags).

La fel și cu logo-ul, ne-am oprit la varianta care să facă boom, cu un ușor visual hint de AK-47, aspirațional Pirate Bay daca ar fi pe Apple TV.

 

Promovare

Mircea & Tudor: Am făcut un mic promo cu de toate, Facebook/Twitter push, Instagram teasing, dar și pe partea de PR, promovând proiectul jurnaliștilor sau comunității de design.

Local, oamenii s-au conectat și bucurat rapid la posibilitatea de a customiza steagul românesc, însă “there’s so much more to it”.

 

Pe mai departe

Mircea & Tudor: În paralel cu steagurile pe care le creăm noi ocazional, contextual, colecționăm și creațiile Fake Flag facute de oamenii, pentru ca apoi sa le expunem. E posibil să centralizăm acest conținut într-o nouă secțiune a siteului.

Intenționăm, desigur, să-l înscriem și pe la premii/festivaluri de profil.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


DDB Romania

DDB Romania este agentia de creatie membra The Group. The Group este lider al industriei de comunicare din Romania si include agentii specializate in servicii de creatie, media, digital, branding, relatii publice,... vezi detalii »

Subiecte

Sectiune



Branded


Related