[In 2026] Mako Lehel Mor: Incepem sa ajungem din urma Vestul in ceea ce priveste designul, ba chiar sa fim egali cu ei in unele cazuri

[In 2026] Mako Lehel Mor: Incepem sa ajungem din urma Vestul in ceea ce priveste designul, ba chiar sa fim egali cu ei in unele cazuri

Peste 10 ani, Mako Lehel Mor, Senior brand designer Ampro, spera ca designul din Romania se va curata de impostori si, in acelasi timp, se va face loc pentru clienti mai curajosi. E nevoie de asta, pentru ca numarul de branduri creste ca ciupercile dupa ploaie si e din ce in ce mai greu de gasit un teritoriu unic, pentru fiecare. 

 

Designul din Romania peste 10 ani

10 ani e ceva! Deci predictibilitate foarte precisa nu pot avea, dar cred ca designul din Romania peste 10 ani va fi umar la umar cu designul din “Vest”. Parerea mea este ca incepem sa ajungem din urma vestul in ceea ce priveste designul, ba chiar sa fim egali cu ei in unele cazuri. Avem acces la continut international si si mai important clientii nostri au acces la continut international si clientii clientilor nostri au acces la continut international. Astfel consumatorul va avea valori si cultura vizuala similara cu cea a consumatorilor din vest, iar noi, agentiile, vom cauta intotdeauna sa ii dam consumatorului ceea ce cauta.

Romania are designeri foarte talentati si creativi, dar din pacate (si sper ca asta se va schimba in urmatorii 10 ani) prea des lipseste curajul si asta impiedica geniul.

In plus, notiunea de strategie este in multe cazuri prost inteleasa, sau nu a fost explicata suficient de bine clientilor.

Pe de alta parte inca exista o reticenta in a experimenta. Este foarte drept ca academismul nu poate lipsi, insa el ar trebui sa constituie numai baza si sa lase loc de experimentare.

Cred ca principalul factor capabil sa modifice piata este consumatorul! Exista o tendinta de imbatranire a populatiei si asta va impacta categoric piata design-ului in lume si implicit in Romania.

 

Ce va disparea

Pe principiul “binele invinge” cred ca in primul rand va disparea falsitatea, minciuna. Prima regula in branding si in design cred ca este sa fii credibil, sa fii acoperit de adevar. O data cu facilizarea accesului la informatie, consumatorul nu mai este usor de pacalit si nici nu se mai lasa pacalit.

Probabil ca vor disparea impostorii (sper) si acele modele de entitati (agentii, studiouri, designer, freelanceri) care fac de toate pentru toti. Se spune ca ulciorul nu merge de multe ori la apa. Evident asta va lasa loc super specializarii si nu ma refer aici doar la packaging, corporate branding, etc, as merge mai adanc si mi-ar placea sa cred ca vom avea peste 10 ani specialist in branding de bauturi alcoolice, sau specialisti in inghetata, specialist in medical services si asa mai departe. Ar fi bine.

Sunt convins de asemenea, ca in Romania va disparea private label-ul de tip corporate, iar locul ii va fi luat de private brand, cu multa inovatie, curaj si cu alte carlige pentru consumator in afara de pret.

Un lucru este clar: trendurile sunt ciclice. Cand un trend devine noul normal intr-o categorie si majoritatea jucatorilor se aliniaza acelui trend, atunci este momentul in care cineva schimba paradigma si se naste un nou trend. Nu cred in trend-uri si nu este usor sa ghicesc ce trenduri se vor consolida daca vorbim de viitor. Eu cred, in principiu, ca un trend nu se consolideaza cu adevarat pentru ca asa sunt trendurile: “trendul trece, trendul vine… toate-s vechi si noua toate… ce e trend cu trendul trece”.

 

Dificultati acum

Dificultatea cea mai mare este dimensiunea acestei pieti: inca microscopica. Apoi impostorii, care decredibilizeaza intreaga breasla din pacate.

Si, ca si rezultat al celor doua, apare si principalul obstacol in evolutia pietei: clienti sceptici, care nu vin la o agentie de profil la fel cum merg la doctor. Uneori nu se implica deloc si au asteptarea ca proiectul se face singur si el doar pune degetul pe ce-i place, alteori au tendinta de a se implica exagerat de mult.

Daca vor fi sau nu depasite peste 10 ani, pot doar sa sper ca da. Insa asta necesita un efort comun si curajul unora de a spune stop!

 

Obstacole la orizont

Marea dificultate va fi gasirea unui nume nou de brand, gasirea unui teritoriu unic pentru un brand: numarul de branduri creste, precum ciupercile dupa ploaie.

Sper ca vom avea din ce in ce mai putini impostori si din ce in ce mai multi client curajosi.

Pentru a evolua e nevoie sa experimentezi, iar pentru a experimenta e nevoie sa ai curaj.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


AMPRO

Infiintata in 2005, AMPRO este cea mai premiata agentie de strategie si design de brand din Romania, care ofera o gama completa de servicii de branding. Obiectivul AMPRO este sa ajute produsele clientilor sa fie... vezi detalii »

Dosare editoriale

Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related