Viitorul este despre oameni. Si felul in care generatiile actuale isi vor revendica feliile cuvenite din realitate. Claudiu Jojatu, Chief Innovation Officer @ Grapefruit, vorbeste despre cei nascuti dupa 2000, pentru ca, peste 10 ani, ei sunt in centrul viitorului. Cei care, la sfarsitul scolii generale, avea telefoane mai performante decat primele noastre calculatoare. Pentru generatia X, care va fi sarita bine de 40 de ani, va fi ultima etapa in care va mai putea tine pasul cu tehnologia, inainte sa cada in nostalgii dupa iPhone 6.
Claudiu este optimist: tehnologiile vin si pleaca, ne dau sau nu peste cap, oamenii vor continua sa traiasca asa cum stiu mai bine. Business as usual.
Peste 10 ani
Cei care vor avea 20 – 25 de ani in 2026 vor fi nascuti dupa 2000. Asta inseamna ca ei nu au prins jocurile pe care le schimbam intre noi pe dischete si nici internetul pe telefonul fix. Majoritatea dintre ei aveau la sfarsitul scolii generale telefoane mai performante decat primele noastre calculatoare si erau mult mai bine conectati decat eram noi, cu toate retelele de cartier pe care le tot faceam tragand fire de pe un bloc pe altu.
Generatia noastra va fi sarita bine de 40 de ani si va fi la momentul de apogeu. Pentru noi va fi ultima decada in care vom putea tine pasul cu tehnologia, inainte sa incepem sa ne aducem aminte cu nostaligie de HTML 5 si de iPhone 6. Va cam fi momentul in care vom incepe sa ne simtim depasiti de noile tehnologii pe care le vom intelege si adopta muuuuult mai greu. Pentru noi va fi spankingul de trezire, in care vom intelege ca se apropie momentul sa ne focusam pe ce stim sa facem cel mai bine si sa ii lasam pe aia mai tineri sa ne invete sa folosim noile super-mega-uber tehnologii extraterestre de atunci.
Din spate va veni generatia care astazi intra in clasa I. In 2026 vor fi deja la liceu. Ei vor fi invatat deja sa interactioneze cu un ecran touch inca dinainte sa invete sa citeasca sau sa numere.
Pentru noi toti, dar in special pentru ei, ecranul telefonului va fi primul lucru pe care il vor atinge dimineata cand se vor trezi (cu niste exceptii, evident) si ultimul lucru pe care il vor atinge seara inainte sa se bage la somn.
Ce va disparea
Cred ca 10 ani e o perioada putin cam lunga pentru trenduri si putin cam scurta pentru JulesVernisme. Cert este ca tot designul si toate produsele digitale pe care le vom crea se vor invarti in jurul dispozitivelor mobile. Fie ca vom vorbi de telefoane cu ecran flexibil sau de ochelari smart sau de cine stie ce alte device-uri de VR sau IoT vor mai aparea. Intre timp Desktopul va fi devenit o chestie ciudata pe care o sa o mai vezi doar pe la birourile de arhitectura sau in studiourile de productie video. Portofelul va fi doar un accesoriu frumos, dar care nu va mai avea nicio utilitate practica.
Gammingul se va muta si el pe laptop si pe telefon, trecand astfel din zona de nisa, in mainstream.
Tot ceea ce vom gandi si vom crea va fi mult mai Human Centered, pentru a tine pasul cu userii. Useri care vor deveni din ce in ce mai constienti de puterea lor asupra brandurilor si de optiunile pe care le au. Ca si rasa, cred ca mereu am dorit sa primim ce vrem, cand vrem. Iar era digitala ne ajuta sa facem asta, trendul crescand exponential, inca.
Si sa nu uit: Wearables, Gamming & Porn will be huge. Inclusiv pornul, care deja este huge.
Obstacole in prezent
Nu sunt deloc pesimist din acest punct de vedere.
Angajatii buni vor fi din ce in ce mai greu de gasit, dar paradoxal din ce in ce mai greu de tinut. Lucru care cred ca va fi benefic pentru antreprenoriat si companiile micute spre maricele, care vor putea oferi acel ceva in plus de care angajatul va avea nevoie, dincolo de salariu: provocare, work-life balance si proiecte meaningful.
Clientii vor fi la fel de reticenti la noile tehnologii care vor aparea dupa ce digitalul va fi un standard in campaniile lor, iar bugetele vor trebui in continuare sa fie foarte bine prezentate si argumentate. Bye-bye 2007-2008. Perioada aia in care se arunca cu bugete in stanga si in dreapta fara niciun fel de analiza, nu se mai intoarce.
Dificultati la orizont
Nimic iesit din comun. Business as usual. Toate aceste dificultati de care se tot vorbeste sunt doar mici hopuri, la care inca nu s-au gasit solutii eficiente. In rest, se mai si alinta lumea. Ca doar numa’ cine nu munceste nu se alinta.
Sperante
Depinde fix de fiecare dintre noi sa sa evoluam. Aud foarte multi oameni de publicitate ca se plang ba ca nu inteleg clientii, ba ca bugete, ba ca angajati, ba ca o fi, ba ca o pati. Nop. Daca nu vom intelege ca intai noi ca industrie trebuie sa vrem mai mult si mai bine, clientul nici atat n-o s-o faca. De cele mai multe ori problema este puuuutin mai aproape de noi decat ne place sa recunoastem. Si s-ar putea sa se uite la noi din oglinda.