[In 2026] Matei Psatta, Leo Burnett: Facebook, daca nu face vreo greseala imensa, va deveni un internet separat

[In 2026] Matei Psatta, Leo Burnett: Facebook, daca nu face vreo greseala imensa, va deveni un internet separat

Cand toate barcutele omenirii se scufunda, aceasta se intoarce la vremuri mai frumoase si mai roz din trecut. Atata timp cat nu le-a trait, e normal sa i se para ca fericirea si binele au ramas blocate prin cine stie de epoca de aur in care nu existau antibiotice sau pasta de dinti. Uitati-va doar la numarul de seriale si filme care au loc in secolele trecute sau la dietele din paleolitic.

Facem si noi un artificiu din asta, dar ne uitam in viitor. Acolo unde oamenii nu vor mai avea ce sa manance, vor fugi de roboti sau vor parasi Terra cu o nava defecta. Ei, nu chiar atat de departe. Un viitor din acesta, mai apropiat, mai frate cu prezentul. Cum ar fi 2026. Cum vor arata nisele comunicarii peste 10 ani? Ce schimbari fantastice vor zgudui piata noastra, molcom asezata?

Dar, mai ales, cine are curajul sa raspunda si sa isi caute globul de cristal? Dincolo de predictii, Matei Psatta, Digital Strategy Director Leo Burnett Romania, vorbeste despre ce spera si ar fi necesar sa se intample in digitalul romanesc. Prima pe lista: trierea specialistilor.

 

Digitalul din Romania peste 10 ani. Schimbari

In primul rand, sper ca se va reduce numarul oamenilor care spun ca stiu ce se va intampla peste 10 ani :) Daca industria digitala are vreun farmec, e acela ca n-ai de unde sa stii care va fi viitorul.

Acum 3 ani toata lumea ridica Google Glass in slavi. Twitter parea ca o sa cucereasca planeta. Cu fiecare schimbare pe care o facea Facebook, majoritatea expertilor spuneau "gata, asta a fost, moare Facebook".

Totusi, imi place sa cred se vor face atatea greseli colosale incat o sa fim fortati sa trecem intr-un sfarsit peste vanity numbers – reach, afisari de pagina, like-uri  etc.

O sa fim obligati sa ridicam stacheta foarte sus din pricina faptului ca orice consumator cu putere de cumparare va avea acces si la continut international, nu local (poate asa replici precum "da, dar nu s-a facut in Romania" o sa devina pedepsibile cu moartea).

In acelasi timp, mi-e clar ca o sa se faca o selectie a "specialistilor", atat din partea clientului, cat si din agentii. Momentan, e suficient sa ai acces la internet ca sa te autoproclami expert digital, iar pentru ca nivelul e atat de jos, e infricosator de usor sa strangi un public naiv in jurul tau.

 

Ce va disparea

Sper sa dispara titlurile de clickbait si declaratiile "senzationale". 

Mi-e greu sa pun degetul pe trenduri anume, lucrurile sunt deja destul de asezate, dar toata lumea e ocupata sa vorbeasca/faca predictii si nimeni nu se opreste un pic sa vada lucrurile in perspectiva. Povestea, emotionalul, vor deveni din ce in ce mai importante in timp ce argumentele rationale o sa piarda teren. VR-ul o sa se niseze pe cateva zone, probabil gaming si/sau educatie, Facebook, daca nu face vreo greseala imensa, va deveni un internet separat (la fel cum parintii nostri nu spun "intru pe internet", ci "intru pe Google").

Mai sper ca o sa vedem o crestere grozava a solutiilor de performance – sincer sa fiu, daca agentiile de performance ar avea oameni buni de comunicare pe langa cei "tehnici", ar inlocui fara probleme agentiile digitale de astazi.

 

Obstacolele pietei de digital, acum

Lipsa de dedicare. Digitalul e inca la "si altele", desi nimeni nu recunoaste asta, se vede in resursele alocate. Din cauza asta, proiectele sunt punctuale si nimeni nu invata nimic din ele – nici agentia, nici clientul. Se fac one off-uri pentru ca putina lume are curajul sa-si asume si sa impuna o strategie pe termen lung.

Imi place sa cred ca-n 10 ani lucrurile vor fi un pic mai asezate si-o sa se prinda si companiile cand angajeaza/lucreaza cu oameni care fac parte din categoria "am cont de Facebook, deci stiu digital". 

 

Dificultati la orizont

Lipsa de incredere si deschidere. Am cunoscut multi oameni care aveau preconceptii despre digital ("asta nu merge, asta merge asa") pentru ca lucrasera cu incompetenti si automat cred ca asta e singura varianta corecta. Pana se vor aseza apele, o sa mai tot auzim clienti care cer lucruri din sfera "si sa punem un pop-up pe care nu-l poti inchide. Asa am facut data trecuta si am avut super click through". True story, apropo.

 

Adblockul si native advertisingul

Sunt reactii firesti. Pe masura ce advertising-ul online devine mai prost si mai intruziv, consumatorii vor cauta (spoiler: si vor gasi) solutii. Cand o sa ne ajunga la os, o sa avem o schimbare de 180 de grade. Asta-i unul dintre motivele pentru care eu nu cred extraordinar de tare in programmatic – sigur, e mai usor pentru advertiseri si clienti, dar foarte intruziv si stresant pentru consumator.

Cand o sa ajungem la o rata de adblock de 80% toata lumea o sa ceara native sau alte solutii. Problema e ca e mai usor sa faci un banner pe care scrie "click si castigi un iphone" decat o campanie de native, iar cifrele de pe acel banner o sa arate spectaculos la prima vedere.

 

Sperante

Cred ca am raspuns la asta deja. Dar ca sa recapitulez, nu suntem intr-un moment foarte roz. E nevoie de o schimbare totala de mentalitate si de mai multa seriozitate de ambele parti. Unii s-au prins de asta si fac mici eforturi in directia potrivita, altii stau comod si-o sa fie loviti eventual de tren.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Leo Burnett

Leo Burnett Romania este unul dintre cele mai prestigioase nume din industria de marketing si comunicare din Romania. In mod constant o agentie de top, Leo Burnett a reusit de-a lungul timpului sa creeze lideri... vezi detalii »

Dosare editoriale

Companii

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related