[Brandul Nationalei] De vorba cu Andrei Munteanu (MullenLowe), despre galbenul-epitet al Nationalei care nu mai este

[Brandul Nationalei] De vorba cu Andrei Munteanu (MullenLowe), despre galbenul-epitet al Nationalei care nu mai este

Fluierul de final al acestui meci amical cu publicitarii microbisti ii apartine lui Andrei Munteanu, Group Creative Director, MullenLowe.

Ne intoarcem cu ocazia aceasta in timp, la primele Turnee Finale din istoria fotbalului, la care Romania a avut onoarea sa participe. In 1930, in Uruguay, Romania a picat in grupa cu tara gazda si Peru. Nu doar comunicarea se facea infinit mai greu in urma cu aproape un secol, ci si transportul. Pe vapor, frumos, s-a mers doua saptamani, asa cum mentioneaza Andrei.

Cat despre Ioan Chirila, “Mexico 70” si “Frumoasele noastre duminici” raman cele mai bune carti scrise despre fotbalul nostru.    

 

Romanii si fotbalul

Din punctul meu de vedere, relatia romanilor cu fotbalul in momentul de fata comporta o miscare circulara: suporterii care inteleg fenomenul si cauzele declinului actual migreaza catre alte sporturi/campionate etc, lasand locul unor suporteri care in lipsa spectacolului de pe teren isi gasesc interese adiacente pe stadion: fotografierea tabelei de marcaj si postarea ei pe Facebook, numararea “like-urilor” primite in locul cornerelor si asa mai departe.

Vorbim totusi despre echipa Nationala, pentru ca nu am vazut pe nimeni sa dea “check in” pe stadionul din Copou. S-a inscris in Copou? Conform traditiei dam legatura pe un alt stadion… Minoiu?

Brandul echipei de fotbal in perioda de varf (1990 – 2000) a fost atat de puternic incat putea propune presedinti: “Hagi, presedinte” depasise deja statutul unei simple scandari, oamenii chiar credeau ca poate fi o solutie nu numai in teren, asta si pe fondul unei clase politice care, din pacate, continua sa dezamageasca.

Problema este ca solutiile de astazi, chiar si fantasmagorice, nu mai vin nici macar din iarba.

 

Trecut, prezent

Brandul Nationalei a fost construit frumos prin participarea la primele doua mondiale din istorie, drumul de doua saptamani cu vaporul, apoi Ioan Chirila a zugravit in galben-epitet calificarea si participarea Romaniei la Mondialul din 70’, iar rezultatele de dupa 1990 au desavarsit lucrarea.

Din pacate, tagma conducatorilor cu nume imprumutate din romanele lui Mario Puzo si mai nou J.K.Rowling este capabila sa distruga si cel mai puternic brand al planetei... in ceea ce priveste brandul Romaniei n-a fost nevoie decat sa devalizeze si sa desfiinteze cluburi sau centre de juniori.

Brandul echipei Nationale care se resfrange, practic, si asupra brandului de tara, s-a sprijinit la noi, dupa 1990, exclusiv pe rezultate. Cand a mers echipa, eram compatriotii lui Hagi, Popescu sau Dumitrescu, cand nu a mai mers, eram capsunarii!

Rezultatele Irlandei sunt inferioare celor ale Romaniei, insa suporterii au construit la brandul lor mai mult decat orice posibila finala jucata.

 

Sponsorii si un pronostic

Principala critica ce poate fi adusa sponsorilor FIFA si UEFA cred ca ar fi faptul ca si ei intretin aceasta stare de fapt. Ei sunt direct implicati in stabilirea sau demiterea conducatorilor acestor organisme.

In alta ordine de idei, cred ca va deveni campioana europeana o echipa ce nu va castiga niciun meci in timpul celor 90 de minute: Portugalia, care a tot incercat cu joga bonito si n-a reusit si a zis sa mizeze acum pe impossible is nothing!

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


MullenLowe

De 29 de ani in Romania, MullenLowe este o agentie de creatie, marketing si brand strategy, care isi propune sa isi pastreze mentalitatea de creativitate antreprenoriala si spiritul dinamic. Agentia se pozitioneaza... vezi detalii »

Dosare editoriale

Companii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related