Nu trebuie sa fii globetrotter ca sa stii ca mancarea “de la taraba” este, in general, o idee buna, oriunde te-ai duce. Intr-un timp, ma uitam la emisiunea unui gurmand plimbaret care exact asta propovaduia.
Dupa un search rapid [fat bald guy tv host food], mi l-am amintit pe Andrew Zimmern, omul care musca si mesteca cu pofta cele mai dubioase chestii din lume; literalmente. Un exemplu aici, pentru curajosi. Ei bine, Andrew mai avea o vorba: “Nu-ti fie teama de cozi. Asaza-te la coada cea mai lunga, acolo e mancarea cea mai buna”.
Nu va faceti griji, Peste Paine, restaurantul ambulant cu specialitati turcesti despre care vorbim aici, nu are mancaruri dubioase. Sunt bune si atat. Zilele trecute, inante sa o convoc pe Elena Engin la un interviu despre meniu, street food si business pe roti, am dat o fuga sa vad cum e mancarea. Atat va zic: incercati dorada, prieteni, pana nu se face coada.
Borga & Elena
Peste Paine este un business de familie, compus din Borga si Elena Engin, turc si romanca. Amandoi avem backround corporatist, Borga vine din advertising in Turcia, iar in Romania unde este de 5 ani, a lucrat ca manager marketing si vanzari. Elena, medic dentist, dar fara sa profesez prea mult, am lucrat in vanzari, marketing si business development.
Ne gandeam de ceva vreme sa ne facem un business, iar ideea de a face ceva in domeniul food a venit natural, datorita faptului ca ne placea oricum sa ne invitam prietenii la mese cu specific turcesc. Eu am invatat sa gatesc turceste initial din necesitate, pentru familie, iar ulterior am descoperit ca devenise o adevarata pasiune.
Mi-am luat diploma de bucatar, si am inceput sa aprofundez din ce in ce mai mult. In Turcia, Borga a lucrat intr-un magazin de condimente si a invatat de mic despre ele. Gatitul e o adevarata pasiune pentru amandoi.
Ne-am gandit la un foodtruck pentru ca suntem pasionati de street food, si vrem sa facem parte din acest curent. In Istanbul , de unde e Borga, e singura varianta viabila de a manca in timpul saptamanii, deoarece acolo lumea petrece cea mai mare parte a timpului liber pe drum.
Naming & grafica
Numele “Peste Paine” este traducerea mot-a-mot a “balik ekmek” care este sandwich-ul nostru cu peste. Logo-ul este creat de un bun prieten si talentat designer, Teo Turcanu, care ne-a facut propunerea, iar noua ne-a placut atat de mult ca nu a fost nevoie de nicio schimbare sau de o alta.
Meniul
De cand a ajuns in Romania, unul dintre lucrurile care l-au uimit pe Borga a fost ca romanii nu sunt atat de amatori de peste cum sunt turcii, care au o cultura mult mai dezvoltata in ceea ce priveste pestele.
De aceea, atunci cand ne-am gandit sa facem acest business, parte din motivatie a fost si expunerea romanilor mai mult la peste; sa-l facem parte din cultura street food.
Meniul este un efort comun, contine in cea mai mare parte produse de street food turcesc, dar si anumite mancaruri de homecooking pe care le-am adaptat.
Exceptand cele cateva produse principale, meniul e in continua schimbare, pentru ca ne vin continuu idei si vrem sa aducem mereu ceva nou , sa ne surprindem (speram in mod pozitiv) clientii.
Greu la deal cu functionarii mici
Cea mai dificila parte este partea birocratica, de autorizare a van-ului, deoarece exista un vid legislativ in ceea ce priveste afacerile mobile.
Din pacate, in Romania ideea de mobilitate, mai ales in spatiul public, este aproape imposibila, existand doar varianta de a autoriza intr-un anumit punct fix un foodtruck – ceea ce, bineinteles, contrazice ideea de mobilitate. Asa ca, momentan, avem un sediu fix si mergem la festivaluri si evenimente.
Incet-incet se formeaza un adevarat trend si la noi, iar dat fiind ca in Europa exista o astfel de legislatie, speram sa se adapteze si a noastra.
Colaborari & investitii
Cea mai potrivita colaborare este cea cu barurile care nu vand mancare. Insa am avut placuta surpriza sa putem colabora si cu bistro-uri - deocamdata doar cu Voila Bistro. Alaturi de ei am avut un eveniment care ne-a placut foarte mult. Deocamdata este prea devreme sa tragem o concluzie, probabil in timp ne vom edifica.
Investitia initiala a fost de 20.000 de euro, dar, asa cum se intampla in cazul oricarui start-up, la aceasta suma s-au adaugat si altele pe parcurs.
Street food-ul in Romania
Fenomenul de street food in Romania este in crestere si cred ca reprezinta unul dintre modurile in care este vizibil ca evoluam, ca invatam si ca suntem din ce in ce mai deschisi. Cred ca avem nevoie de acest fenomen, deoarece, dincolo de mancare, reprezinta si o modalitate de socializare.
Asa cum am mai spus, am creat acest business in primul rand pentru ca apreciem acest fenomen si in viata personala. Ne place sa mergem sa vizitam orase, si sa vedem ce are de oferit locul respectiv in ceea ce priveste street food-ul. Si este, de fiecare data, interesant si reprezentativ.
Targetul cred ca sunt oamenii deschisi, pasionati de mancare, cei care calatoresc, care realizeaza ca pot avea acces la mancare delicioasa si de o experienta diferita. Iar noi incercam sa le-o oferim.